به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "user experience" در نشریات گروه "پزشکی"

جستجوی user experience در مقالات مجلات علمی
  • Fatemeh Salehi, Mohammad Reza Mazaheri Habibi, Roxana Sharifian, Farhad Kazemzadeh, Masood Setoodefar *
    Introduction

    Electronic health records are critical for diagnosis and treatment, but their development can be challenging and time-consuming process. Personal health records provide a practical and accessible solution by empowering patients to take an active role in their care. This study presents a personalized electronic health record system for chronic kidney disease patients, highlighting its potential benefits on patient care.

    Material and Methods

    In 2021, a practical study was conducted to develop and evaluate a personal health records software specifically for patients with chronic kidney disease. The analysis phase involved a literature review and validation process to review the dataset and key software functions. The study primarily focuses on the implementation process and exploratory usability evaluation results of the software. The development and evaluation process involved a health information management specialist and a medical informatics expert, and the software was evaluated by health information technology students using the Nielsen usability evaluation checklist.

    Results

    In the evaluation of the produced software, 12 issues were identified, of which three were related to the principle of user freedom and mastery over the system, three were related to the principle of consistency and standards, one was related to the principle of aiding users in diagnosis, and five were related to error prevention.

    Conclusion

    This study emphasizes the importance of compliance with clinical standards and user experience in developing successful personal health record software. Previous failures in similar systems have been attributed to non-compliance and unmet user expectations. The study aims to identify obstacles and improve the personal health records production process.

    Keywords: Personal Health Record, Usability, User Interface, User Experience, Heuristic Evaluation
  • مهسا نیک نژاد، علی فرجی*
    اهداف

     هوای سالم هوایی عاری از هرگونه آلاینده ای اعم از بوها، گازهای مضر، ریزگردها و ویروس ها به ویژه کرونا است که توسط دستگاه تصفیه تهیه می گردد. یکی از معضلات کلان شهرها، نداشتن هوای سالم است که از مهم ترین نیازهای بشر می باشد. هدف از انجام این مطالعه، طراحی دستگاه تصفیه هوای خانگی نوین با ویژگی های تعاملی و ارگونومیک بود.

    روش کار

     هدف و ماهیت این پژوهش به ترتیب کاربردی و کیفی- توصیفی بود. از روش پیمایشی برای جمع آوری داده ها استفاده نمودیم. مهم ترین ابزار آن به صورت میدانی، پرسش نامه ی کلامی- تصویری محقق ساخته بوده که از واکاوی از گروه دلفی بهره برده است. روش طراحی به صورت کاربرد طراحی نامه مبتنی بر روش طراحی تعامل و کاربرمحوری و به کارگیری تحلیل سلسله مراتبی به منظور ارزیابی، شکل گرفته است.

    یافته ها

     دستاورد این پژوهش دستگاه تصفیه هوای خانگی نوین با ویژگی های تعاملی و ارگونومیک و با نشان نیک است. از یک سو سهولت استفاده و تسریع در عملیات تصفیه با مساحت بیشتر نسبت به دستگاه های موجود از طریق صافی های مختلف را محقق می سازد و از سوی دیگر اقتصادی و بهینه طراحی شده است. دارای تنظیم خودکار و دستی سرعت فن و کنترل از راه دور بوده، قابلیت استفاده به صورت ایستاده و دیواری را داشته و دوستدار محیط زیست می باشد.

    نتیجه گیری

     با به ارمغان آوردن کارآمدی، کارآیی، ایمنی/ راحتی، مطلوبیت، قابلیت یادگیری و یادآوری آسان به عنوان عناصر کاربردپذیری، ویژگی هایی همچون قابلیت رویت، بازخورد، محدودیت ها، سازگاری و فراخوانی را به عنوان اهداف طراحی تعامل ارایه داد و یک تجربه ی مطلوب کاربری را به نمایش گذاشت.

    کلید واژگان: دستگاه تصفیه هوای خانگی, طراحی تعامل, ارگونومی, تجربه ی کاربری, طراحی صنعتی
    Mahsa Niknezhad, Ali Faraji*
    Objectives

    Healthy air is free of any pollutants, including odors, harmful gasses, dust and viruses, especially corona. This healthy air is provided by a purifier device. One of the problems of metropolises is the lack of healthy air, which is one of the most important human needs. The aim of this study was to design a new home air purifier with interactive and ergonomic features.

    Methods

    The purpose and nature of this research are applied and qualitative-descriptive, respectively. A survey method is used to collect data. The most important tool in the field study is verbal-visual (researcher-made questionnaire) and has benefited from the analysis of relevant experts, Delphi group. Its design method was the so-called Design up (Tarrahi Nameh in Persian) where it is based on the interaction design and user-centered approach and Analytical Hierarchy Process (AHP) is used to evaluate the different stages of the project.

    Results

    The achievement of this research is a new home air purifier with interactive and ergonomic features with Nik mark. On the one hand, it is easy to use and accelerates the purification operation with a larger area than the existing devices through different filters, and on the other hand, it is easy to assemble, economical and optimally designed. It has automatic and manual adjustment of fan speed and remote control, it has the ability to be used standing and wall-mounted, and it is environmentally friendly.

    Conclusion

    Eventually this design offered effectiveness, efficiency, safety/comfortability, utility, learnability and memorability as elements of usability. It also demonstrates features such as visibility, feedback, constraints, adaptability and affordance as the goals of interaction design. Finally, this design conducted a satisfactory user experience.

    Keywords: Home air purifier device, Interaction design, Ergonomics, User experience, Industrial design
  • حنانه نیازمند، شقایق دلداده، نسیم رازی، حامده نیازمند، یونس سخاوت
    مقدمه

    چشم ها منبع غنی برای جمع آوری اطلاعات در زندگی روزمره می باشند. استفاده از چشم به عنوان شکلی از ورودی داده ها، می تواند یک سیستم رایانه ای را قادر سازد تا اطلاعات بیشتری کسب کند. کاربران می توانند علاوه بر صفحه کلید و ماوس، از نگاه به عنوان شکلی از ورودی استفاده نمایند.

    مواد و روش ها

    در مطالعه حاضر، سامانه ای برای نقاشی دیجیتال طراحی شد تا داده ها را از طریق دستگاه ردیاب چشم دریافت نماید و یک خروجی گرافیکی ارایه دهد. بدین منظور، از زبان برنامه نویسی #C استفاده گردید. برای ارزیابی این تجربه، از افرادی که سابقه طراحی به شیوه معمول داشتند، دعوت به همکاری شد و از آن ها درخواست گردید که کیفیت تجربه خود را شرح دهند.

    یافته ها

    با وجود سختی کنترل چشم و عدم تسلط کافی برای ترسیم با این شیوه، این تجربه خوشایند و لذت بخش توصیف شد و کاربران مایل به کار در این محیط نرم افزاری بودند.

    نتیجه گیری

    افراد فارغ از نوع اثر به دست آمده از این شیوه نقاشی، روند تازه و نوآوری را جذاب دیدند و مایل به ادامه این تجربه بودند.

    کلید واژگان: هنر دیجیتال, ردیاب چشم Tobii, نقاشی, تجربه کاربری
    Hannaneh Niazmand, Shaghayegh Deldadeh, Nasim Razi, Hamedeh Niazmand, Younes Sekhavat *
    Introduction

    The eyes are a rich source of information in our daily lives. Using the eye as a form of input can enable a computer system to learn more. Users can use eye-tracking as a form of input in addition to the keyboard and mouse.

    Materials and Methods

    In this study, a system was developed for experiencing eye painting through eye-tracking. The system was a digital painting software that receives data through the eye-tracking device and provides a graphical output. To evaluate this experience, people with a common design background were invited to to describe the quality of their experience.

    Results

    Despite the difficulty of controlling the eye and lacking sufficient proficiency to draw in this way, participants described the experience as pleasant and enjoyable and expressed their desire to work in this environment.

    Conclusion

    No regard to the type of the painting output, the participants find tge approach novel and were interested in continuing working with the software.

    Keywords: Digital arts, Tobii eyetracking, Painting, User experience
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال