به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حلیت » در نشریات گروه « پزشکی »

  • امیر قاضی لو*، حمید ارشادی فر، کمال الدین کر
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تطابق حلیت فقهی مصرف تعدادی از گونه های آبزیان با غلظت برخی از مواد مضر (شامل هیستامین، اوره، متانول) در گوشت آنها به انجام رسید.
    روش ها
    نمونه برداری از گونه های Arius maculatus (حرام)، Atule mate (حلال)، Cynoglossus bilineatus(حلال)، Planiliza macrolepis(حلال)، Portunus pelagicus(حرام)، Rhinoptera javanica(حرام)، Saccostrea cuccullata(حرام)، Sphyraena putnamae (حلال) در خلیج چابهار به انجام رسید. از روش آلایزا (ELISA) برای سنجش میزان پروتیین کل، هیستامین و اوره در بافت عضله ناحیه پشتی گونه های ماهیان، عضله اندام حرکتی Portunus pelagicus و بافت نرم Saccostrea cuccullata و از کیت رنگ سنجی برای اندازه گیری متانول بافتی استفاده شد.
    نتایج
    مقایسه میانگین غلظت اوره بافتی در گونه های حرام گوشت و حلال گوشت موید بالاتر بودن غلظت اوره در آبزیان حرام گوشت بود (W= 167.5 ,p= 0.013). میانگین غلظت هیستامین میان دو گروه کلی آبزیان حرام و حلال گوشت معنی دار نبود (F= 2.61, p= 0.11) ولیکن به نظر می رسد شدت افزایش غلظت این ماده در گوشت سرخ شده آبزیان حرام گوشت بیشتر از گونه حلال گوشت است. همچنین میزان کاهش پروتیین در گوشت پخته  R. javanica قابل ملاحظه بود. مقادیر ماده متانول در گونه های مورد آزمون کمتر از حد تشخیص بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که انطباق حلیت/حرمت فقهی آبزیان با غلظت مواد سمی در گوشت پخته شده (و نه گوشت خام) نتایج دقیق تری در سنجش میزان تطابق ارایه خواهد داد.
    کلید واژگان: ماهی, حلیت, حرمت, هیستامین, اوره, متانول}
    Amir Ghazilou *, Hamid Ershadifar, Kamalodin Kor
    Introduction
    The aim of the current study was to assess the agreement of the religious halal norm with difference in histamine, urea, and methanol levels as well of selected aquatic animal species.
    Methods
    Samples of Arius maculatus, Atule mate, Cynoglossus bilineatus, Planiliza macrolepis, Portunus pelagicus, Rhinoptera javanica, Saccostrea cuccullata, and Sphyraena putnamae were obtained from the Chabahar Bay. The concentrations of total protein, histamine, and urea were estimated in dorsal muscle of fish, claw muscle of Portunus pelagicus, and soft tissue of the Sccostrea cuccullata samples, using the ELIZA method. Colorimetric kits were used for methanol determination.
    Results
    Comparison of the mean urea concentrations amongst examined species indicated significantly higher levels of urea in haram species (W= 167.5, p= 0.013). Mean histamine levels on the other hand, were not significantly different between halal and haram food (F= 2.61, p= 0.11). Yet, histamine content in R. javanica fried flesh was more elevated compared to halal food. Also Protein levels were considerably decreased in cooked R. javanica meat. Methanol concentration was lower than the detection limit in all samples.
    Conclusion
    We speculated that the cooked food should be considered for assessing the agreement level between halal norm with food quality. Colorimetric kit was used to detect methanol in samples.
    Keywords: fish, Halal, haram, Histamine, Urea, Methanol}
  • مرتضی عمارلو*
    مقدمه

    مسیله حرمت مال دیگران یکی از اساسی ترین اموری است که در زندگی آدمی، در بعد فردی و اجتماعی، دارای آثار منفی است و در آموزه های دینی به ویژه در قرآن به احترام به اموال غیر و نهی از تصرف بدون اجازه، سفارش شده است و در فقه به عنوان یک قاعده مشهور است. هدف از این پژوهش، بیان خاستگاه و حکمت تشریع حلیت و همچنین اسباب حلیت با تکیه بر آیات و روایات و دیدگاه فقها است.

    روش ها: 

    این پژوهش با استفاده از آیات و روایات و کتاب های مرتبط با آنها در صدد تبیین اسباب حلیت از منظر فقه امامیه می باشد. این پژوهش به روش مطالعه ی کتابخانه ای انجام گرفته و اطلاعات لازم جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است؛ بنابراین روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی محسوب می شود.

    نتایج

    بر اساس آموزه های دینی، تصرف در اموال دیگران، جایز نیست و از طرف شارع نهی شده است و هر گونه تصرف در اموال دیگران باید در چارچوب قوانین و ضوابط دینی باشد و این قاعده عقلایی است که مورد تایید و امضا شرع است که با مطالعه و بررسی انجام شده در فقه امامیه، خاستگاه تشریع حلیت که از احکام شرعی می باشد خدا است و حکمت تشریع حلیت از منظر قرآن، پاک بودن، وجود منفعت، رفع حرج و دفع ضرر است و همچنین اسباب حلیت براساس آیات قرآنی، روایات و دیدگاه های فقهای امامیه، از جمله؛ اذن الهی، فقدان اهلیت تکلیف، عذر، ،اذن و یا اجازه مالک یا ولی، عقود اذنی و اسباب ملکیت تبیین شده است.

    نتیجه گیری: 

    اصل اولی در تصرف اموال دیگران بر اساس آموزه های دینی حرمت است و هرگونه تصرف در اموال دیگران باید در چارچوب قوانین و ضوابط دینی باشد و این یک قاعده عقلایی، که مورد تایید و امضاء شارع است و همچنین خاستگاه تشریع حلیت که از احکام شرعی می باشد خدا است و حکمت تشریع حلیت و اسباب حلیت از منظر قرآن بیان شده است.

    کلید واژگان: حلیت, قاعده حلیت, اسباب حلیت, قرآن, فقه امامیه}
    Morteza Ammarloo *
    Introduction

     The issue of respect for the property of others is one of the most fundamental issues that has negative effects on human life in individual and social extents and in religious teachings, especially in the Qur'an, respect for other people's property and prohibition of possession without permission is recommended and is an important rule in fiqh. The purpose of this research, is the expression of the origin and reasoning the legislation of legitimacy as well as the causes of legitimacy is based on verses and hadiths and the views of jurists.

    Methods

     This study tries to explain the causes of hillat from the perspective of Imami jurisprudence by using verses and hadiths and related books. This research has been done by library study method and the necessary information has been collected and analyzed; Therefore, the research method in this article is descriptive-analytical.

    Results

     According to religious teachings, seizing other people's property is not allowed and it is forbidden by Shariah. Any seizure of other people's property must be within the framework of religious laws and regulations. This is a rational rule that is approved by Sharia. According to the study done in Imamiyyah jurisprudence, the origin of Hillat law, which is one of the Sharia rules, is God, and the philosophy of Hillat law from the perspective of the Qur'an is purity, existence of benefit, removal of fault and prevention of harm. Also, the causes of hillat are based on Quranic verses, traditions and views of Imamiyya jurists, including; God's permission, lack of capacity to commit, excuse, permission of the owner or guardian, permission contracts and property assets have been explained.

    Conclusion

    The first principle in seizing other people's property is sanctity based on religious teachings, and any seizure of other people's property must be within the framework of religious laws and regulations. This is a rational rule, which is approved by the Shariah, and also the origin of Hillat legislation, which is one of the Shariah rules is God, and the wisdom of the legislation of Hillat and the means of Hillat is expressed from the perspective of the Qur'an.

    Keywords: Solution, rule of solution, causes of solution, Quran, Imami Jurisprudence}
  • مهدیه غنی زاده*
    مقدمه

    امروزه در جامعه، یکی از آبزیانی که در برخی از رستوران ها سرو آن رایج است، لابستر می باشد. این در حالی است که جواز ورود این گونه آبزی به چرخه غذایی در جامعه اسلامی ما، منوط به حلیت شرعی آن می باشد. حال آنکه مطابق قول مشهور فقها، حلیت آبزیان صرفا منحصر به ماهیان فلس دار و میگو است. در نتیجه چنانچه لابستر را ماهیتی متفاوت از این گونه ها به شمار آوریم، به تبع آن حکم حلیت آن، طبق قول مشهور با اشکال روبروست. لذا، سرو آن در عین حرمت آن نمونه ای از نادیده انگاشتن احکام شرعی در جامعه اسلامی می باشد.

    روش ها:

     در نتیجه، نظر به ضرورت ویژه بررسی این موضوع، پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی به تبیین این امر پرداخته است.

    نتایج

    یافته های پژوهش حاضر، حاکی از آن است که ماهیت مستقل لابستر نسبت به میگو و خرچنگ، آن را در زمره آبزیان غیر منصوص فقهی قرار می دهد.نتیجه گیری: در نتیجه با توجه به حاکمیت اصاله الاباحه بر موارد غیر منصوص می توان بر حلیت این قسم از آزیان، حکم نمود.

    کلید واژگان: لابستر, میگو, خرچنگ, آبزیان غیر منصوص فقهی, حلیت, حرمت}
    Mahdiyeh Ghanizadeh *
    Introduction

    In today's society, one of the seafood served in some restaurants is lobster. However, it is not permissible according to the Shia religion and some Sunni religions, and it is only allowed to be used in some Islamic religions. Therefore, in some Islamic countries, this crab is found in restaurants. But in Iran, according to the rules of the country and Jafari Shia jurisprudence is not allowed. However, according to the famous saying of the jurists, the halal quality of aquatic animals is limited to scaly fish and shrimp.

    Methods

    As a result, due to the special need to study this issue, the present study has explained this in a descriptive-analytical manner.

    Results

    The findings of the present study indicate that the independent nature of lobster compared to shrimp and crabs, is among the unspecified aquatic animals in religious jurisprudence.

    Conclusion

    As a result, if we consider lobster as a different nature of these species, then, according to the famous saying, its halal properties is problematic. Consequently, serving lobster while it has haraam quality is an example of ignoring the sharia rules in Islamic society.

    Keywords: Lobsters, Shrimp, Crabs, non-prescribed jurisprudential aquatic animals, Solubility, sanctity}
  • سید حسین همایون مصباح

    امروزه مسلمانان زیادی در کشور های غیر مسلمان زندگی می نمایند و طبعا برای ادامه زندگی ناگزیر از داشتن و استفاده نمودن از منابع و امکانات حیاتی و زیستی هستند. یکی از این منابع گرفتن وام با بهره از موسسات پولی و مالی غیر مسلمان در آن کشور ها می باشد. حلال و یا حرام بودن این امر برای مسلمانان آن دیار یکی از چالش های عمده زندگی در کشورهای مذکور به شمار می رود. در فقه شیعه، نظریه های متفاوتی در تبیین حلیت وام با بهره ارایه شده است؛ نظریه قصد قرض نداشتن از سوی مسلمان، نظریه غنیمت، نظریه استنقاذ، نظریه از باب ضرورت و عدم عسر و حرج از این شمارند. این پژوهش با بازاندیشی انتقادی و رد نظریه های چهارگانه، حلیت وام با بهره از موسسات پولی و مالی غیر مسلمان را از طریق نظریه قدرت واقعی و خرید پول و ارزش مالی و مبادلاتی آن، تحلیل و تجویز می نماید. بر اساس این نظریه، اگر در بازه زمانی کوتاه، قدرت و ارزش نامبرده تغییری نکرد، حلیت این گونه تسهیلات، به کمک نظریه ضرورت و عدم عسر و حرج تبیین می شود.

    کلید واژگان: بهره, وام, حلیت, موسسات پولی, مسلمان, غیر مسلمان}
    Homayun Mesbah

    Today, many Muslims live in non-Muslim countries and naturally have to use vital resources and facilities to continue living there. One of these sources is practicing usury from non-Muslim monetary and financial institutions in those countries. Permission or prohibition of that is one of the major challenges for Muslims in those countries. In Shi'a jurisprudence, different theories have been put forward in explaining the permission (Helleiiat) of usury; the theory of not aiming the borrowing by Muslims, the theory of Trophy, the theory of seeking to extricate, the theory of necessity and the lack of hardship. This paper, by critically rethinking and rejecting the four mentioned theories, analyzes and permits the usury from non-Muslim monetary and financial institutions through the theory of real power and the purchase of money and its financial and exchange value. According to this theory, if the aforementioned power and value do not change in the short term, the permission of such facilities will be explained by the theory of necessity and lack of hardship.

    Keywords: interest, Loan, permission (Helleiiat), Monetary Institutions, Muslim, non-Muslim}
  • الهام صباغ کلاته حسینی*، عذرا حسن زاده دیزجی
    آهن یک ماده معدنی بسیار مهم برای سلامتی است.نقش عنصر کمیاب آهن در فرآیندهای مختلف بیوشیمیایی بدن، حیاتی و غیرقابل انکار است و ضرورت استفاده آن که در رژیم غذایی ومکمل های دارویی زنان باردار می تواند در حفظ سلامت وتندرستی آنها اثر ویژه داشته باشد، ریشه در ایدیولوژی و ارزش های اسلامی دارد که از قواعد فقهی«لزوم دفع ضررمحتمل» و«ملازمه بین حکم عقل وحکم شرع» با توجه به قاعده لطف اثبات شده است. از آنجایی که در اصول اسلامی مباحث فقهی وحقوقی دارای اهمیت ویژه ای می باشند، باید درمسیر توسعه آن مقررات وقوانین اسلامی و نظریات پزشکان و کارشناسان طب وهمچنین علمای اسلامی مدنظر قرارگیرد.اما از طرفی توصیه افرادی به استناد طب سنتی به استفاده نکردن از قرص آهن که منجر به کمبود این ماده حیاتی در بانوان باردار می گردد، می تواند به ضررهای جبران ناپذیری از قبیل تولدنوزادکم وزن، مرگجنینوابتلاء نوزاد به بیماری هایی هم چون اوتیسم منجر شود.لذا استفاده آهن به اندازه و به مقدار کافی توسط بانوان باردار الزامی استو هرگونه کوتاهی در استفاده از آن توسط افراد باردار خلاف عقل و شرع است و موجب اختلال جسمی و به تبع آن، روحی در آنها می گردد. دراین مقاله سعی شده است حلیت استفاده ازعنصر آهن توسط زنان باردار از دیدگاه اسلام با استفاده از آیات وروایات معصومین علیهم السلام تبیین گردد.
    کلید واژگان: حلیت, آهن, زنان باردار, دیدگاه اسلام}
    Elham Sabbagh Kalateh Hosseini *, Ozra Hassanzadeh
    Iron is a very important mineral for health. The role of Iron in the biological processes of our body is vital and undeniable, and the use of it in the diet and drug supplements of pregnant women can have a special effect on maintaining their health and well-being. It comes from some Islamic rules such as "necessity of prevention of probable harm" and "the necessity between the rule of reason and the rule  of the shari'a". In order to develop  Islamic laws and jurisprudence, it is necessary to consider the views of medical practitioners as well as Islamic scholars. But on the other hand, some  recommend not to use iron tabletspeaple ,based on traditional medicine, which can lead to a deficiency of this vital ingredient in pregnant women. Therefor, it causes irreparable harm such as neonatal death, Low birth weight (LBW) and neonatal diseases such as autism. So, according to the reason and Shari'a, the consumption of the Iron is sufficient for pregnant women, otherwise they  will face physical and psychological disturbances. This paper has tried to explain the permissiblity of the use of Iron by pregnant women from the Islamic point of view by using the verses and narrations of the infallibles.
    Keywords: Permissiblity, Iron, Pregnant women, The Viewpoint Of Islam}
  • اعظم رحمتی
    زمینه و هدف

    تولید گوشت کلونی، یکی از گونه های فرآوری گوشت حیوانات به وسیله سلول های بنیادی یا سلول های ماهیچه حیوانات در آزمایشگاه است و حلیت یا حرمت خوردن چنین گوشتی یکی از مسائل مستحدثه در رابطه با مواد غذایی فرآوری شده می باشد. گسترش روش های تولید مواد غذایی از یک طرف و لزوم تطبیق روش مصرف مواد غذایی با شرع مقدس اسلام از طرف دیگر، ضرورت پرداختن به بررسی حلیت یا عدم حلیت خوراکی های مختلف را روشن می سازد، لذا هدف دستیابی به حکم فقهی گوشت های شبیه سازی شده است.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق در این مقاله به صورت تطبیقی و تحلیلی بوده و سپس به تبیین ملاکات و اصول حاکم بر مطلب در جامعه دینی و قواعدی که بر این موضوع از جهت فقهی و حقوق اسلامی مد نظر است، پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    در این مساله فقیهان و متفکران اسلامی دو رویکرد موافق و مخالف داشته اند، یک عده از باب نگرانی مخاطرات مساله یا جانب احتیاط را گرفته اند یا به طور کلی استفاده از این گوشت را منع کرده و عده دیگر بر اساس اصل برائت و اصل حلیت جانب موافق را گرفته و مصرف آن را تجویز نموده اند. با مطالعات به عمل آمده به نظر می رسد در زمان حاضر بر اساس نیازهای کنونی کشور و با توجه به اصل نفی سلطه کفار، چنانچه بتوان زیان بارنبودن این محصول را اثبات کرد. همچنین به شرط گرفتن سلول ابتدایی از حیوان حلال گوشت، می توان حکم به حلیت مصرف گوشت های کلونی داد.

    کلید واژگان: گوشت, گوشت کلونی, حلیت, خوردن}
    Azam Rahmati
    Background and Aim

    Cloned meat is a kind of animal meat that is processed and prodeced using stem cells and muscle cells. Whether or not consumption of such food is Halal is one of the ptoblems associated with processed food. Developement of new and different methods/techniques in processing and producing food and the necessity of keeping these methods in accordance with Islamic Sharia makes clear the importance of answering to the question of whether or not consuming cloned meat is Halal.

    Materials and Methods

    Research method in this study is analytic and TATBIGHI. The principles and measures related to the subject in the islamic/ religoius society are clarified and related islamic principles/ rules that are relevant from the view point of fiqh and Islamic law are discusses.

    Conclusions

    There is a division of ideas on this issue among the Islamic scholars and foqaha. One group worried about the possible dangers of the issue habe either chosen caution or has forbidden consumption of such food. The other group, however, based on the principles of BARAAT and HELLIAT has ageed to the consumption of cloned meat and have declared it halal. Given the current status and based on the studies done so far, it seems that in the current time, considering the necesseties of the country and taking into account the principle of "don't be under the control of infidels" if cloned meat is proven to be harmless and if the original cells are obtained from an animal with halal meat, such meat can be declared halal.

    Keywords: Meat, Cloned Meat, Halal, Eating}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال