به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرفان » در نشریات گروه « پزشکی »

  • عبدالحمید نقره کار *

    با طرح مفاهیم «حکمت اسلامی» و تاکید مقام معظم رهبری بر تحقق « تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی – ایرانی» ابتدا تعریفی « اجمالی و اجماعی » از رشته معماری با عنوان « مهندسی + هنر» و سپس تعریف جامع و حکیمانه از این رشته با عنوان « آباد کردن فضا و محیط زیست انسانها ، متناسب با نیازهای مادی و بستر ساز نیازهای روحی ، تکاملی و اختیاری آنها»، در ادامه با روش تحقیق «کیفی ، کلی و همه جانبه نگر» ، مبتنی بر منابع خطاپذیر « عقل و اجماع خبره گان» و منابع خطاناپذیر « قرآن و سنت معصومین(س)  » در طول یکدیگر ، تعریف جامعی از انسان با بهره برداری ، از حدیث حضرت علی(ع) ارایه و نیازهای چهار نفس « گیاهی ، حیوانی ، عقلانی و روحانی» انسانها مطرح خواهد شد.
       در ادامه نظریه داوری شده و تایید شده « نسبت اسلام با فرآیندهای انسانی نظیر خلق آثار هنری و معماری و شهرسازی» مطرح و اثبات میشود که مکتب اسلام در سه مرحله از ساختار پنج مرحله ای در فرآیند های انسانی مستقیما مطالبی را مطرح و در دو مرحله بعد نیر با ارایه اصولی فرازمانی و فرامکانی آن دو مرحله بعدی را نیز قابل ارزیابی و نقد قرار میدهد.
       در جمع بندی و نتیجه گیری برای خلق بیمارستان حکمت بنیان چهار عنصر بنیانی در آثار معماری یعنی « ایده های فضایی – هندسی ، آرایه ها و تزیینات ، نمادگرایی و معناگرایی ، ارتباط با طبیعت » طرح  و در باره آنها راه حلهایی ارایه خواهد شد.

    کلید واژگان: معماری اسلامی, عرفان, حکمت, نماد و معنا}
  • محمد جوانمردی، محسن فهیم، علیرضا فهیم، خلیل بهرامی قصرچمی
    زمینه و هدف

     آرامش از دغدغه ها و نیازهای فطری بشری است که اندیشه های مختلف راهکارهای متفاوتی در رسیدن به آن ارایه کرده و همچنان محل بحث و نظر است. در این مقاله تلاش شده جایگاه اخلاق در رسیدن به آرامش از نظر عرفای قرن هشتم تا عصر حاضر با تاکید بر حافظ شیرازی بررسی شود.

    روش

     مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به انجام رسیده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانتداری، رعایت شده است.

    یافته ها

     یافته ها بر این امر دلالت دارد که اخلاق بر رسیدن به آرامش تاثیرگذار است. از دیدگاه عرفای قرن هشتم به بعد به ویژه حافظ شیرازی، عناصر فردی اخلاق مانند صبر، ریاضت و قناعت و ابعاد اجتماعی اخلاق مانند تساهل و مدارا، محبت و شفقت، عفو و بخشش، خوی نیکو، صداقت، احسان و نیکوکاری در تحقق آرامش تاثیرگذار است.

    نتیجه گیری

     نتیجه اینکه آرامش موضوعی درونی است که به نفسیات انسانی مرتبط است. اقدام در راستای سوق دادن نفس به سمت عناصر فردی و اجتماعی اخلاق است که مایه آرامش می شود. بنابراین برای رسیدن به آرامش لازم است در تقویت عناصر فردی و اجتماعی اخلاق کوشید. در واقع انسان برای رسیدن به آرامش باید به درون خویشتن مراجعه کرده و با تقویت فضایل اخلاقی خویش به آرامش برسد.

    کلید واژگان: اخلاق, آرامش, عرفان, حافظ شیرازی, صداقت, تساهل و مدارا, محبت و شفقت, بخشش, خوی نیکو}
    Mohammad Javanmardi, Mohsen Fahim, AliReza Fahim, Khalil Bahrami Chami
    Background and Aim

     Peace is one of the natural concerns and needs of human beings, which different ideas have offered different solutions to achieve and it is still a subject of debate and opinion. In the present paper, an attempt has been made to examine the place of ethics in achieving peace from the mystic’s perspective from the 8th century to the present time, with an emphasis on Hafez Shirazi.

    Methods

     This article has been done using descriptive-analytical method and using library resources.

    Ethical Considerations: 

    In present paper, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are observed.

    Results

     The findings indicate that morality has an effect on achieving peace. From the mystic’s point of view, from the 8th century onwards, especially Hafez Shirazi, the individual elements of ethics, such as patience, austerity and contentment and the social dimensions of ethics, such as tolerance, kindness, forgiveness, good nature, honesty, beneficence and charity are effective in realizing peace.

    Conclusion

     According to the results peace is an internal issue that is related to human interiority. Acting in the direction of pushing the ego towards the individual and social elements of morality, is a source of peace. Therefore, to achieve peace, it is necessary to try to strengthen the individual and social elements of morality. In fact, in order to achieve peace, a person must turn to himself and strengthen his moral virtues to calm down.

    Keywords: Ethics, Peace, Mysticism, Hafez Shirazi, Honesty, Tolerance, Kindness, Forgiveness, Good Nature}
  • صدیقه افکوسی پاقلعه، سید هاشم گلستانی*، سید حسین واعظی
    هدف

    هدف از نگارش این مقاله ، تبیین معرفت شناسی از دیدگاه سهروردی عارف و استخراچ اشارات و نکات تربیتی بر مبنای آرای معرفت شناسی وی می باشد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش تحلیل محتوا بوده و بر این اساس ابتدا معرفت شناسی از دیدگاه سهروردی عارف معرفی شده و سپس نکات تربیتی از آرا و اندیشه های وی اقتباس گردیده است.

    یافته ها

    سهروردی معرفت حقیقی را حاصل وجد و ذوق قلبی و درک شهودی می داند که حصول این معرفت جز از طریق تزکیه و تهذیب ، عنایت الهی و پیروی از شرع امکان پذیر نیست از نظر او گذر از علم الیقین و عین الیقین برای رسیدن به حق الیقین  حد نهایی معرفت است  و ضروریست. تعلیم و تربیت مبتنی بر این نوع معرفت شناسی در کنار آموزش ، نیازمند پرورش انسان با توجه به بعد فطری و قلبی اوست . به طوری که انسان را به خودشناسی و خود ادراکی سوق دهد تا عیب و حسن خویش را شناخته و به رفع یا پرورش آنها بپردازد.

    نتیجه گیری

    طبق این نوع معرفت شناسی تجربه ی شخصی و درونی در یادگیری نقش مهمی دارد .

    کلید واژگان: تربیت, سهروردی, عرفان, معرفت شناسی, معرفت شناسی عرفانی}
    Sedigheh Afkoosi Paghaleh, Seyed Hashem Golestani *, Seyyed Hossein Vaezi
    Purpose

    The purpose of writing this article is to explain epistemology from the point of view of Sohrvardi Aref and extract hints and educational points based on his epistemological views.

    Materials and Methods

    The research method is content analysis, and based on this, first, epistemology is introduced from the perspective of Sohrvardi Aref, and then educational points are adapted from his opinions and thoughts.

    Findings

    Suhrvardi considers true knowledge to be the result of ecstasy and heart's taste and intuitive understanding, which is not possible except through cultivation and refinement, divine providence and following the Sharia. In his opinion, going through the knowledge of al-Iqin and Ain al-Iqin is the ultimate limit of knowledge and it is necessary to reach the right of al-Iqin. Education and training based on this type of epistemology, along with education, requires human development according to his natural and heart dimension. In such a way that it leads a person to self-knowledge and self-perception, so that he knows his faults and virtues and fixes or cultivates them.

    Conclusion

    According to this type of epistemology, personal and inner experience plays an important role in learning.

    Keywords: Education, Suhravardi, mysticism, Epistemology, Mystical Epistemology}
  • لیدا نیک فرید
    سابقه و هدف

    لازم است نظریه‌هایی برای حرفه پرستاری با استناد به رویکردهای فلسفی و جهان‌بینی‌های غیرغربی توسعه یابد. به همین جهت چهار مفهوم اصلی پرستاری یعنی انسان، محیط، سلامتی و پرستاری ابتدا باید در جهان‌بینی مورد نظر تعریف و پردازش شود. ازاین‌رو، هدف این مطالعه هم‌گذاری (ترکیب) مفهوم انسان (شخص) با مرور تحلیلی متون عرفان و حکمت ایرانی بود.

    روش کار

    این مطالعه از نوع کتابخانه‌ای است که به‌روش هم‌گذاری مفهوم ریان ونگر انجام یافته است. به این صورت که ابتدا به‌روش استقرایی اجزای مفهوم واکر و اوانت به‌عنوان طبقات ازپیش‌تعیین‌شده انتخاب شد؛ و پس از مطالعه یک‌سوم متون، به‌‌روش قیاسی ماهیت مواردی که باید در هر طبقه گنجانده شود تعیین گردید. مرور انتقادی با جست‌وجوی هدفمند در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی فارسی‌زبان مانند نور، یاسین، پارسی داک، هدابلاگ و نیز پایگاه‌های اطلاعاتی انگلیسی‌زبان مانند گوگل اسکولار و ابسکو و نیز کتب کتابخانه‌ای دانشکده‌های فلسفه و الهیات دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی، با کلیدواژه‌های «انسان‌شناسی»، «انسان کامل»، «علم نفس»، «قوای نفس»، «طبایع انسان» و دیگر واژه‌های مرتبط بر اساس مسیر مطالعه و بدون محدودیت زمانی انجام شد. درنهایت از تعداد اولیه 508 منبع، 51 منبع بررسی شد که بیشتر به شرح علم نفس از دیدگاه ابن سینا، فارابی، ملاصدرا، مولوی و عطار پرداخته بود. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده و مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.

    یافته‌ها: 

    ویژگی‌های مفهوم انسان عبارت است از خود دوساحتی، نفس مترتب و قوامند، بدن مزاج‌مند و مخاطب نظم دستوری. جلوه افضل و مراتب هستی پیشامدهای مفهوم انسان است به این معنی که قبل از بروز آن رخ می‌دهد؛ و تعادل/بی‌تعادلی و هماهنگی/ناهماهنگی پیامدهای مفهوم معرفی شده‌ است.

    نتیجه‌گیری: 

    هم‌گذاری مفهوم انسان در زمینه عرفان و حکمت ایرانی، از فردمحوری و ذهنیت‌گرایی انسان تعریف‌شده در نظریه‌های دانشمندان پرستاری غربی کم می‌کند و به او مسیولیتی خطیر در قبال استکمال خود، دیگران و کل جهان هستی می‌دهد.

    کلید واژگان: انسان, ایران, حکمت, عرفان, نظریه پرستاری}
    Lida Nikfarid
    Background and Objective

    There is a need for developing theories for professional nursing based on non-Western philosophies and worldviews. For this purpose, the four nursing main concepts of human, environment, health and nursing need to be defined and conceptualized in such a worldview. This study was an attempt to do a concept synthesis of human (person) based on Iranian mysticism and wisdom.

    Methods

    This study is library-based and was carried out using Ryan-Wenger’s method of concept synthesis. Inductively the anatomy of the concept of Walker and Avant were selected as the pre-determined categories; then, deductively the contents were attributed to the categories after studying one third of the items. A critical review was conducted using a targeted search in scientific Persian databases such as Noor, Yasin, Parsi Doc and HodaBlog; and English databases such as Google Scholar and EBSCO as well as thelibraries of the faculties of philosophy and religion of the two universities of Shahid Beheshti and Allameh Tabatabayi, using keywords of perfect human, antropology, the knowledge of ego, the faculties of human ego, temperaments of human and other related terms. Finally, out of 508 sources found, 51 were chosen to be included in this study, which were mostly about to explain the science of self from the perspective of Avicenna, Mulla Sadra, Rumi and Attar. In this study all the ethical considerations wereobserved and the author did not report any conflict of interests.

    Results

    The attributes of the concept of human include bi-dimensional self, graded soul, tempered body, and the audience of directed order, while the supreme manifestation and graded entity were antecedents and balance/ imbalance and harmony/ disharmony were the outcomes.

    Conclusion

    The concept synthesis of human in Iranian mysticism and wisdom goes beyond the individualism and subjectivism dominant in Western nursing theories and gives human a profound responsibility for the perfection of self, others and the whole universe.Please cite this article as:Nikfarid L. The Concept of Human Based on Iranian Mysticism and Wisdom: a Step toward Development of a Nursing Theory.

    Keywords: Human, Iran, Mysticism, Nursing theory, Wisdom}
  • لیدا نیک فرید*
    سابقه و هدف

    پرستاران به‌دنبال توسعه دانش حرفه‌ای خود از طریق نظریه‌پردازی هستند. فلسفه حاکم بر این نظریه‌ها غربی است و عرفان و حکمت ایرانی برای متون پرستاری ناشناخته است. برای توسعه نظریه‌های پرستاری، تعریف چهار مفهوم اصلی پرستاری یعنی «انسان»، «محیط»، «سلامتی» و «پرستاری» ضروری است. هدف این مطالعه هم‌گذاری (ترکیب) مفهوم محیط با مرور تحلیلی متون عرفان و حکمت ایرانی بود.

    روش کار

    این مطالعه از نوع کتابخانه‌ای است که به‌روش هم‌گذاری مفهوم ریان ونگر انجام یافته است. به این صورت که ابتدا به‌روش استقرایی اجزای مفهوم واکر و اوانت به‌عنوان طبقات ازپیش‌تعیین‌شده انتخاب؛ و پس از مطالعه یک‌سوم متون، به‌روش قیاسی ماهیت مواردی که باید در هر طبقه گنجانده شود تعیین شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده و مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.

    یافته‌ها

    بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، «تجلی» و «مراتب هستی» پیشامد؛ «مراتب موجودات»، «حرکت جوهری»، «مزاج‌مندی»، «پیش‌نهادین قدسی/روح» و «نظم کیهانی» ویژگی‌ها؛ و «تعادل/بی‌تعادلی» و «هماهنگی/ناهماهنگی» پیامدهای مفهوم محیط معرفی شده است.

    نتیجه‌گیری

    مفهوم محیط در زمینه عرفان و حکمت ایرانی ماهیتی پویا و زنده شامل مخلوقات مادی/غیرمادی ازجمله انسان‌ها است که هر جزء درون آن از کل تاثیرپذیر است. این دیدگاه در مقایسه با تعاریف رایج در نظریه‌های پرستاری از محیط که بیشتر فردمحور و انسان‌گرا است، جامعیت بیشتری دارد و ماهیت انسان را در کنار مخلوقات دیگر و خالق و نیز با ذکر اثرپذیری و اثرگذاری مخلوقات بر سلامتی یکدیگر، می‌بیند.

    کلید واژگان: عرفان, محیط, نظریه پرستاری}
    Lida Nikfarid*
    Background and Objective

    Nurses seek to develop their professional knowledge through theorizing. The philosophical viewpoint dominating the nursing theories is based on Western thought and Iranian mysticism and wisdom are unknown concepts in nursing. For developing a nursing theory, there is first a need to define the main nursing concepts, i.e. human, environment, health and nursing. The aim of this study was to synthesize the concept of environment through an analytical review of the literature on Iranian mysticism and wisdom.

    Methods

    This is a library-based study carried out using Ryan-Wenger’s Concept Synthesis. For this purpose, first the components of the concept proposed by Walker and Avant were inductively selected as predetermined classes and, then, after reviewing one third of the selected literature, the nature of the cases to be placed in each class was deductively determined. In this study all the ethical considerations were observed and the author did not report any conflict of interests.

    Results

    Based on the results, ‘manifestation’ and ‘existential orders’ were defined as the antecedents, ‘order of the creations’, ‘essential movement’, ‘temperament’, ‘sacred predisposition’ and ‘cosmic order’ were defined as the attributes and ‘balance/imbalance’ and ‘harmony/disharmony’ were the outcomes of the concept of environment.

    Conclusion

    The concept of environment in the Iranian mysticism and wisdom has a dynamic nature and includes physical/nonphysical creations including human beings; every single component inside it is affected by the whole. This is a more comprehensive definition of nursing compared to the current humanistic definitions in nursing theories, which are mainly individualistic and humanistic; it sees the nature of human being along with other creatures and the Creator and taking into account the influence of creations on each other’s health.

    Keywords: Environment, Mysticism, Nursing theory}
  • محمد رنجبریان، حسین حاتمی، مریم حاتمی، ندا حاتمی
    مقدمه و هدف
    تهذیب اخلاق، توجه به مبدا و دقت در هدف داری در خلقت موجودات و از جمله انسان، در سرلوحه فعالیت های مرتبط با تحقیق، تعلیم و تعلم عرفا، شعرا، ادبا و دانشمندان افتخارآفرین میهنمان قرار داشته و رکن اصلی موفقیت ها و افتخار آفرینی های آنان را تشکیل می داده و آنان نیز در مطالعات و پژوهش های خود، تمامی پدیده های گیتی را با دید اعتقادی و هدفدار، ارزیابی نموده نهال قامت رعنای آفریدگار قادر متعال را در ذره ذره جامدات و قطره قطره مایعات و لحظه لحظه اوقات مشاهده و بلکه با تمام وجود خود لمس می نموده از مطالعه نمودهای هستی، لذت می برده، توفیق آگاهی های بیشتر و کشف حقایق و دقایق جاری را از خالق بی مانند، طلب می کرده اند و جای هیچگونه تعجبی نیست که این ارتباط، متقابل بوده خداوند نیز طبق قولی که به رهجویان راه حقیقت داده است، طرق دستیابی به رموز هستی را به آنان تعلیم می داده و ثمره این ارتباطات دوطرفه و با شکوه مکتب انسان ساز اسلام، چیزی جز رشد و ارتقای امثال ابن سینا، رازی، فردوسی... و جرجانی در هزاره دوم میلادی نبوده است و بنابراین هدف از انجام این پژوهش، جستجوی سبک نگارش منابع اصلی طب سنتی، می باشد.
    روش مطالعه
    به منظور افزایش دقت مطالعه، پس از رایانه ای کردن منابع اصلی طب سنتی و تشکیل بانک اطلاعاتی الکترونیک این منابع، به جستجوی سبک نگارشی این آثار پرداخته، با گلواژه های ایزد، پروردگار، آفریدگار، جل و علا، عز و جل، عزاسمه، الله ، قادر، متعال، معین و... به جستجو پرداخته و پس از جمع آوری و کدگذاری، به تجزیه و تحلیل محتوایی پرداخته ایم.
    یافته ها
    با ده ها واژه و جمله توحیدی و تعداد زیادی متن کوچک و بزرگ مرتبط با ادبیات توحیدی، مواجه گردیدیم. به طوری که رازی به عنوان نویسنده اولین دایره المعارف طب سنتی، بخش های مختلف کتاب حاوی را با نام و یاد پروردگار بخشنده مهربان و درود بر پیامبران الهی آغاز کرده، بیش از 570 مرتبه کلمه جلیله الله ، بیش از 215 بار جمله دعاییه انشاء الله و... را در متن کتاب به کار برده است، اهوازی به عنوان نویسنده دومین دایره المعارف طب سنتی، نیز کتاب کامل الصناعه را با استفاده از ادبیات توحیدی به رشته تحریر درآورده است به طوری که هر دو جلد کتاب را با نام خداوند بخشنده مهربان و درود بر پیامبران الهی آغاز کرده، در مقدمه جلد اول از خداوند منان به خاطر عقل و خردی که به انسان عنایت کرده است، تشکر نموده در متن کتاب بیش از 230 بار از کلمه الله استفاده کرده که بیشترین آن ها را عبارات «اگر خدا بخواهد»، «خدا داناتر است» و «به کمک خداوند» تشکیل می دهد. وی وصیت نامه معروف بقراط را نیز در کتاب خود درج کرده و مطالب دیگری در خصوص اخلاق پزشکی به آن افزوده است. ابن سینا به عنوان نویسنده سومین دایره المعارف طب سنتی، نیز کتب پنجگانه قانون در طب را با یاد پروردگار قادر متعال و درود بر پیامبران الهی آغاز کرده در متن کتاب، هرگاه به نکات مرتبط با هدفداری در ساختمان و فعالیت ارگان ها مواجه گردیده است، بلافاصله به ستایش خداوند پرداخته است و جرجانی به عنوان نویسنده چهارمین و آخرین دایره المعارف اصلی طب سنتی نیز رویکردی همچون سه دانشمند موحد قبل از خود داشته است.
    نتیجه گیری
    دریافتیم که هرچند هرکدام از خردمندان شاعر و عارف و عالم، از زاویه ای به طبیعت نگاه کرده اند ولی درنهایت یک چیز را دیده اند! جلوه جمال حق را! حضور همیشگی پروردگار را، نظارت و مراقبت دایمی وی را!... شعرا از زاویه نمودهای عینی و زیبایی های طبیعت نگریسته، عرفا از زاویه مسائل ذهنی نگاه کرده و دانشمندان علوم طبیعی نظیر رویر، رازی، اهوازی، ابن سین الله و جرجانی از زاویه فیزیولوژی و آناتومی بدن نظاره کرده اند، ولی همگی زیبایی، عظمت، شکوه، نظم و هدفداری در خلقت و جلوه آثار خالق توانا را دیده اند و لذا آثار نفیس خود را با بهره گیری از اندیشه های مذهبی و ادبیات توحیدی، نگاشته و نتایج تحقیقات خود را با رعایت آنچه که امروزه اخلاق در پژوهش می نامیم، همراه با پیام خداجویی استدلالی به تمامی انسان ها ابلاغ و راه را برای نسل های بعدی خود هموار نموده اند.
    کلید واژگان: دین باوری, ادبیات توحیدی, خداجویی, معنویت, عرفان, طب سنتی}
  • رضا فیض
    علوم مختلف، هر یک با توجه به مبانی و اهداف خود، نگرشهای متفاوتی را در مورد انسان اتخاذ کرده اند از این میان، علم عرفان با انسان به عنوان موجودی که ذاتا دارای کرامت است، برخورد می کند. مبنای این کرامت ذاتی را می توان در این اعتقاد جستجو کرد که در نگاه عارف مرگ و زندگی، دو صورت و حالت برای یک حقیقت متعالی یعنی جان و نفس آدمی است و این نفس به دلیل انتساب به روح الهی، ذاتا محترم است، چرا که از این نظر همه انسانها با یکدیگر برابرند و امتیازی نسبت به هم ندارند و در واقع علمی که انسان مرده را نیز مستحق برخورد کریمانه می داند به طریق اولی برای انسان زنده از هر مذهب و عقیده و رنگ ونژادی که باشد، کرامت ذاتی قائل است. هرچند عارف شهیر ابن عربی در سایر آثار خود نیز به این موضوع پرداخته است مقاله حاضر با انتخاب متنی که در باب شرف نفس با یادآوری لزوم ادب زندگان در برابر مردگان نگاشته شده، سعی می کند تا از طریق ارائه شرح و تفسیر این متن مبانی این نگرش کرامت انگارانه به انسان را تبیین کند.
    کلید واژگان: ابن عربی, عرفان, کرامت ذاتی}
    Reza Feiz
    Various sciences, with regard to their basics and purpose, have taken different approach about human being. The mysticism deals with human as an existence that has intrinsically dignity. The base of this inherent dignity. Mith be found in the believe that a mystic regard death and life as this form of an almighty truth that is human soul and that soul because of attribution to the divide soul, have inherent dignity. So all of them are equal in this respect. In fact, when the dead people have dignity, the live people, regardless of their religion, faith, color and race, have inherent dignity. Although Ebn Arabic discussed this matter in his other works, in text about soul dignity with remixed the live respect to death people, and tries to represent an explanation about this approach.
    Keywords: Ebn Arabic, Mysticism, Inherent dignity}
  • علیت در مکتب عرفانی محیی الدین ابن عربی
    علی ارشد ریاحی
    علیت از مسائل زنده و اساسی فلسفه است و فلاسفه به تفصیل به آن پرداخته اند. اما ابن عربی به عنوان یک عارف عرفان نظری، از آن جا که موضوع عرفان نظری توحید و موحد، یعنی انسان کامل است، وظیفه خود نمی بیند که مستقلا به این بحث بپردازد...
    کلید واژگان: عالم شهادت, علیت الهی, علیت طبیعی, وحدت شخصی وجود, تجلی, ظاهر و مظهر, فیض اقدس, فیض مقدس, اعیان ثابته, مرتبه واحدیت (حضرت عمائیه), ابن عربی, عرفان, اسلام}
  • از سالک مبتدی تا واصل منتهی (نگاهی انتقادی به رساله قشیریه)
    احمد فروزانفر
    عرفان ارتباط با حقیقت و ادراک آن با تامل و بصیرت است و این کار از طریق عبادت و مجاهدت و ریاضت میسر است و عرفا بر خلاف اهل برهان و استدلال در کشف حقیقت بیش تر بر ذوق و اشراق اعتماد دارند. این طریقه معرفت سابقه دیرینه دارد و شکل ابتدایی آن در میان ادیان و مذاهب قدیم یافت می شود...
    کلید واژگان: مشایخ, روح, ترجمان, ذات ثبوت, محدثات, شریعت, طریقت, حقیقت, عرفان, تصوف, رساله قشیریه, نسخ خطی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال