به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معنویت » در نشریات گروه « پزشکی »

  • ناهید توکل، مجید توکل*، فاطمه نعیمی
    مقدمه

    سرطان سینه یک مشکل جدی سلامتی در بین زنان است که بر عملکرد و سلامت روانی آنها تاثیر می گذارد. این افراد بایستی جهت مقابله با این چالش راهکاری کاربردی همچون شناخت و ارتقای معنویت در خود را نظر بگیرند.زیرا معنویت منبع مهمی است که می تواند موجب تاثیرات مثبتی در وضعیت جسمی و روانی انها شود.

    روش کار

    در این مطالعه، از یک طراحی کیفی با استفاده از تحلیل محتوا و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته فردی تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. تعداد 13 بیمار سرطان سینه با روش نمونه گیری هدفمند از مرکز شیمی درمانی بیمارستان پیمانیه جهرم انتخاب شدند. مصاحبه ها با اجازه مصاحبه شوندگان ضبط شد و بلافاصله پس از مصاحبه تجزیه و تحلیل انجام شد تیم تحقیق و دو متخصص تحقیقات کیفیت کدها را بررسی کردند تا اطمینان حاصل شود که داده ها اشباع شده اند.

    نتایج

    میانگین سنی بیماران 44.30 سال بود. همچنین، 12 نفر از بیماران مورد مطالعه متاهل و 1 نفر مجرد بودند. میانگین مدت زمان بیماری آنها 2.68 سال بود . تحلیل اولیه منجر به تولید 240 واحد معنایی گردید که در نهایت 74 کد اولیه ، 22 زیر زیر طیقه، 10 زیر طبقه و 3 طبقه اصلی (نیازهای معنوی ،عوامل ترس و رنج و نتایج معنویت در بیماران) استخراج گردید.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه ی حاضر نشان دادند که زندگی با بیماری سرطان سینه می تواند مسیر زندگی، باورها و نگرش های معنوی بیماران را تغییر دهد.

    کلید واژگان: سرطان سینه, معنویت, مطالعه کیفی, نیازهای معنوی}
    Nahid Tavakol, Majid Tavakol *, Fatemeh Naeimi Marandi
    Introduction

    Breast cancer is a serious health problem among women that affects their performance and mental health. In order to deal with this challenge, these people should consider a practical solution such as recognizing and promoting spirituality in themselves. Because spirituality is an important resource that can cause positive effects on their physical and mental condition.

    Method

    In this study, a qualitative design was used using content analysis and in-depth individual semi-structured interviews until reaching data saturation. 13 breast cancer patients were selected from the chemotherapy center of Peymaniye Jahrom Hospital by targeted sampling method. The interviews were recorded with the permission of the interviewees, and analysis was conducted immediately after the interview. The research team and two research experts checked the quality of the codes to ensure that the data were saturated.

    Results

    The average age of the patients was 44.30 years. Also, 12 of the studied patients were married and 1 was single. The average duration of their illness was 2.68 years. The initial analysis led to the production of 240 semantic units, and finally 74 primary codes, 22 sub-categories, 10 sub-categories and 3 main categories (spiritual needs, factors of fear and suffering and the results of spirituality in patients) were extracted.

    Conclusion

    The results of the present study showed that living with breast cancer can change the path of life, beliefs and spiritual attitudes of patients. In addition, it will cause their spiritual growth and excellence.

    Keywords: Breast Cancer, Spirituality, Qualitative Study, Spiritual Needs}
  • مرتضی منصوریان، شیدا وحیدی، رقیه نوری، فاطمه غلامی، فاطمه سادات علوی*
    زمینه و هدف

    با توجه به این که عمل جراحی یک رویداد تنش زا، برای بسیاری از افراد است و امروزه تحقیقات زیادی نشان داده است که چگونگی تصور از خدا در درونی کردن کنترل هیجان ها موثر است، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر لوگوتراپی گروهی بر تصور از خدا، جایگاه کنترل و اضطراب در بیماران کاندید جراحی قلب انجام شد.

    روش شناسی: 

    در این مطالعه نیمه تجربی، با روش تصادفی در دسترس از بین بیماران کاندید عمل جراحی قلب، بستری در بخش های جراحی60 نفر انتخاب شدند (30 نفر گروه آزمایش، 30 نفر گروه کنترل). برای سنجش اضطراب، تصور از خدا و جایگاه کنترل، به ترتیب از پرسشنامه های اضطراب بک، مقیاس سنجش تصور از خدا (مقیاس لارنس، 1997) و پرسشنامه محقق ساخته انتسابی فرم C (بازسازی مقیاس وینر) استفاده شد. افراد در گروه مداخله، علاوه بر درمان دارویی، با شیوه رفتاری-شناختی با تاکید بر اندیشه های اسلامی، دو جلسه بحث گروهی؛ آموزش روش حل مسئله مبتنی بر مهارت های معنوی دریافت کردند اما افراد گروه کنترل تنها درمان دارویی را دریافت نمودند. داده های به دست آمده از پیش آزمون، پس از ختم جلسه آموزشی و پیگیری یک ماه بعد از عمل جراحی قلب باز، از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شد.

    یافته ها

    تحلیل داده ها نشان داد که تصور از خدا با جایگاه کنترل هم بستگی مثبت دارد (**0.723=r) ولی جایگاه کنترل با نمره هیجان، هم بستگی منفی دارد (**0.597- = r). هم چنین نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری با قبل از مداخله نسبت به گروه کنترل داشت (0.0001=P). هم چنین تحلیل نشان داد که بین میانگین نمرات جایگاه کنترل و میانگین خرده مقیاس های تصور از خدا (تاثیرگذاری، مشیت الهی، پذیرندگی، حضور، چالشی، خیرخواهی)، در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (0.0001=P).

    نتیجه گیری

    طراحی و اجرای لوگوتراپی گروهی می تواند یک رویکرد موثر بر کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی قلب و افزایش جایگاه کنترل درونی و خرده مقیاس های تصور از خدا باشد.

    کلید واژگان: لوگوتراپی, جراحی قلب باز, اضطراب, خدا, جایگاه کنترل, معنویت}
    Morteza Mansourian, Sheida Vahidi, Roghayeh Nouri, Fatemeh Gholami, Fatemeh Sadat Alavi*
    Background & Objectives

    Many studies have shown that imagining God is effective in internalizing the emotional control of anxiety. The present study was conducted with the aim of further investigating the effect of this variable.

    Materials & Methods

    In this semi-experimental study, 60 patients were selected from the patients who were candidates for heart surgery, admitted to the surgical departments (30 in the experimental group, 30 in the control group). Beck's anxiety questionnaires, God image inventory and researcher-made attributive questionnaire form C (reconstruction of Wiener scale) were used. People in the intervention group, in addition to drug treatment, with cognitive-behavioral method with emphasis on Islamic thoughts, two group discussion sessions; They received problem solving training based on spiritual skills, but the control group only received drug treatment. The data obtained from the pre-test, after the end of the training session and follow-up one month after open heart surgery, were analyzed through SPSS software.

    Results

    Data analysis showed that the perception of God has a positive correlation with the locus of control (r = 0.723 **), but the locus of control has a negative correlation with the emotion score (r = -0.597). Also, the results showed that the average anxiety scores in the experimental group in the post-test and follow-up phase were significantly different from before the intervention compared to the control group (P=0.0001). Also, the analysis showed that there is a significant difference between the average scores of the control position and the average of the subscales of perception of God (influence, divine providence, acceptance, presence, challenge, benevolence) in the two experimental and control groups in the follow-up phase (P=0.0001).

    Conclusion

    Designing and implementing group logotherapy can be an effective approach to reduce anxiety before heart surgery and increase the place of internal control and subscales of perception of God.

    Keywords: Logotherapy, Thoracic Surgery, Anxiety, God, Internal-External Control, Spirituality}
  • فاطمه کبابی، فرزانه تقئی، زهرا فارسی، علیرضا موسوی مجد، عفت آفاقی*
    زمینه و اهداف

    سلامت ‎معنوی یکی از ابعاد بسیار مهم در سلامت ‎انسان که باعث افزایش توان سازگاری فرد می شود. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سلامت‎ معنوی با خودکارآمدی دانشجویان پرستاری یک دانشگاه نظامی انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی) در سال 1401 در یک دانشگاه نظامی منتخب شهر تهران انجام شد. 220 دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری به روش سرشماری وارد مطالعه شدند که در نهایت 190 دانشجو مطالعه را تکمیل کردند. ابزار گردآوری داده‎ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه سلامت‎ معنوی الیسون و پالتزیون و پرسشنامه‎ خودکارآمدی ‎عمومی ‎شرر بود.

    یافته ها

    میانگین سلامت‎ معنوی (6.72±75.27) و خودکارآمدی (6.5±47.92) دانشجویان ‎پرستاری در سطح متوسط بود. بین سلامت معنوی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری رابطه مثبت معناداری وجود داشت (0.001>p و 0.313=r). همچنین، بین خودکارآمدی با ترم تحصیلی (0.001=p و 0.238=r) و سن (0.001=p و 0.248=r) دانشجویان پرستاری رابطه مثبت معناداری وجود داشت. بین متغیر سلامت معنوی با هیچکدام از متغیرهای فردی دانشجویان پرستاری رابطه معنادار آماری دیده نشد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه از اهمیت سلامت معنوی در افزایش خودکارآمدی دانشجویان ‎پرستاری حمایت می‎کند. لذا، توجه به ارتقای سلامت‎ معنوی دانشجویان پرستاری جهت افزایش خودکارآمدی آنان توصیه می شود.

    کلید واژگان: معنویت, خودکارآمدی, دانشجویان, پرستاری}
    Fatemeh Kababi, Farzaneh Taghaee, Zahra Farsi, Alireza Mousavi Majd, Effat Afaghi*
    Background and aims

    Spiritual well-being stands out as a crucial element of human health that enhances an individual's adaptive capacity. The aim of this study was to explore the correlation between spiritual health and self-efficacy among nursing students at a military university in Tehran.

    Methods

    This cross-sectional (descriptive-analytical) study was carried out in the years 2022-23 at a military nursing school. A total of 220 undergraduate nursing students were selected through a census method, with 190 students ultimately participating in the study. Data were collected using an individual characteristics questionnaire, the Ellison and Paltzion Spiritual Health Questionnaire, and the Sherer General Self-Efficacy Questionnaire.

    Results

    The average scores for spiritual health (75.27±6.72) and self-efficacy (47.92±6.5) among nursing students fell within the moderate range. A positive and statistically significant relationship was observed between the spiritual health and self-efficacy of nursing students (r=0.313, p<0.001). Additionally, a positive correlation was found between self-efficacy and both educational semester (r=0.238, p=0.001) and age (r=0.248, p=0.001). However, no significant relationship was identified between spiritual health and any of the students’ individual variables.

    Conclusion

    The findings of this study underscore the significance of spiritual health in bolstering the self-efficacy of nursing students. It is therefore recommended to focus on promoting spiritual health among nursing students as a means to enhance their self-efficacy.

    Keywords: Spirituality, Health, Self-Efficacy, Nursing, Students}
  • محمدرضا چنگیز، فاطمه محمدی شیرمحله*، مرجان مردانی حموله، محمدرضا صیرفی
    سابقه و هدف

    کووید 19 به سرعت در سراسر جهان گسترده و به مشکل عمده بهداشت عمومی در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایران تبدیل شده است. با توجه به اینکه معنویت مانند سپری در برابر عوامل استرس زا است و می تواند به افراد برای مقابله موثرتر با بیماری کمک کند، هدف این پژوهش واکاوی تجربه های زیسته معنوی در افراد با سابقه ابتلا به کووید 19 بوده است.

    روش کار

    پژوهش حاضر از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک است. در این مطالعه 14 نفر با سابقه ابتلا به کووید 19 به شیوه نمونه گیری هدفمند شرکت کردند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. تحلیل داده هابه روش هفت مرحله ای دیکلمن و همکاران انجام شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

    طبق نتایج، تجربه های زیسته معنوی افراد با سابقه ابتلا به کووید 19 را می توان با سه درون مایه تجربه های فراروانی، تجربه های واسپاری و تجربه رویاهای معنوی مشخص کرد. همچنین در این مطالعه یک الگوی ساختاری به نام «تجربه امر قدسی» به دست آمد.

    نتیجه گیری

    یافته های این مطالعه بینش عمیقی درباره تجربه های زیسته معنوی افراد با سابقه ابتلا به کووید 19 ارائه می دهد. الگوی ساختاری تجربه امر قدسی و سه درون مایه اش، تاثیر ژرف معنویت را بر تجربه ها و بهبودی از بیماری برجسته و بر اهمیت پرداختن به نیازهای معنوی بیماران در محیط های مراقبت های سلامت و نقش معنویت در مقابله با بیماری و ارتقای معنویت تاکید می کند.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, تجربه زیسته, کووید 19, معنویت}
    Mohammadreza Changiz, Fatemeh Mohammadi-Shirmahaleh *, Marjan Mardani-Hamooleh, Mohammadreza Seirafi
    Background and Objective

    COVID-19 quickly spread all over the world and became a major public health problem in many countries of the world, including Iran. Considering that spirituality can act like a shield against stressors and help people to cope with the disease more effectively, the purpose of this research was to analyze the spiritual life experiences of people with a history of covid-19.

    Methods

    This study was qualitative and was conducted using a hermeneutic phenomenology approach. In this study, 14 people with a history of COVID-19 were selected to participate in the study using targeted sampling method. Face-to-face and semi-structured interviews were used to collect data. The data analysis was done using the seven-step method of Diekelmann et al. All ethical considerations were observed in this research, and the authors did not report any conflicts of interest.

    Results

    According to the results, the spiritual life experiences of people with a history of COVID-19 can be explained with 3 themes of parapsychic experiences, invocation, and spiritual dreams. Also, in this study, a constructive pattern called "Experiencing the Holy" was developed.

    Conclusion

    The findings of this study provide a deep insight into the spiritual life experiences of patients with a history of COVID-19. The constructive pattern of "Experiencing the Holy" and its 3 themes highlight the deep influence of spirituality on experiences and recovery from illness and emphasize the importance of addressing the spiritual needs of patients in health care settings and the role of spirituality in dealing with illness and promoting spirituality.

    Keywords: COVID-19, Life Experience, Phenomenology, Spirituality}
  • ساینا فتح الله زاده، بنفشه مهاجرین ایروانی، امیرسام کیانی مقدم، مریم بختیاری*
    سابقه و هدف

     معنویت در ابعاد گوناگون زندگی روانی انسان نقش بازی می کند. یکی از این ابعاد خودتنظیمی شناختی - هیجانی است که مطالعات صورت گرفته گواهی بر پیش بینی آن توسط معنویت است. متخصصان سلامت بخش کووید 19 از هر دو متغیر خودتنظیمی هیجانی و معنویت به عنوان راهبرد مقابله ای استفاده می کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه تک به تک ابعاد معنویت با ابعاد خودتنظیمی شناختی - هیجانی در جمعیت کارکنان بخش کنترل و پیشگیری از کووید 19 بوده است.  

    روش کار

     این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان فعال در بخش پیشگیری و کنترل کووید 19 مراکز بهداشت بودند. 119 نفر از کارکنان بهداشت مراکز بهداشت که دست کم به مدت 6 ماه در معرض کووید 19 قرار داشتند در این مطالعه شرکت کردند و به پرسش نامه تنظیم شناختی - هیجانی گارنفسکی و کرایج و پرسش نامه معنویت پارسیان و دونینگ پاسخ دادند. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان داد نیاز معنوی با تمرکز مجدد مثبت (24/0=r)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (41/0=r)، ارزیابی مجدد مثبت (41/0=r) و دیدگاه گیری (27/0=r) رابطه مثبت و معناداری داشت. فعالیت معنوی با تمرکز مجدد مثبت (35/0=r)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (39/0=r)، ارزیابی مجدد مثبت (31/0=r) و دیدگاه گیری (32/0=r) رابطه مثبت و معنادار و با فاجعه سازی رابطه منفی (22/0=r) و معناداری داشت. همچنین، خودآگاهی با تمرکز مجدد مثبت (38/0=r)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (43/0=r)، ارزیابی مجدد مثبت (34/0=r) و دیدگاه گیری (26/0=r) رابطه مثبت و با فاجعه سازی (29/0=r)، ملامت دیگری (23/0=r) و نشخوار فکری (25/0=r) رابطه منفی و معناداری داشت. علاوه براین، بین اهمیت معنوی با تمرکز مجدد مثبت (23/0=r)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (28/0=r)، ارزیابی مجدد مثبت (30/0=r) و دیدگاه گیری (23/0=r) نیز رابطه مثبت و معنادار وجود داشت.

    نتیجه گیری

     بین ابعاد گوناگون معنویت و خود تنظیمی شناختی - هیجانی در جمعیت کارکنان بخش کنترل و پیشگیری از کووید 19رابطه معنادار وجود داشت و بیشترین رابطه متعلق به ابعاد خودآگاهی معنویت و تمرکز مجدد بر برنامه ریزی خودتنظیمی شناختی - هیجانی بود.

    کلید واژگان: آگاهی, ارائه مراقبت های بهداشتی, تنظیم هیجانی, کووید 19, معنویت}
    Saina Fatollahzadeh, Banafsheh Mohajerin, Amirsam Kianimoghadam, Maryam Bakhtiari*
    Background and Objective

    Spirituality plays a role in various dimensions of human psychological life. One of these dimensions is emotional cognitive regulation, which studies have shown to be predicted by spirituality. COVID-19 healthcare professionals use both emotional self-regulation and spirituality as coping strategies. The aim of this study was to investigate the relationship between individual dimensions of spirituality and emotional cognitive regulation among employees in the COVID-19 prevention and control sector.

    Methods

    This study is a descriptive correlational. The sample population consisted of active employees in the COVID-19 prevention and control sector of health centers. 119 health center employees who had been exposed to COVID-19 for at least six months participated in this study and responded to the Garnefski and Kraaij’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and the Parsian and Dunning’s Spirituality Questionnaire. All ethical considerations were observed in this research, and the authors did not report any conflicts of interest.

    Results

    The results showed a significant positive relationship between spiritual meaning and positive refocusing (r=0.24), positive reappraisal (r=0.41), positive refocusing (r=0.41), and perspective taking (r=0.27). Spiritual activity had a significant positive relationship with positive refocusing (r=0.35), positive reappraisal (r=0.39), positive refocusing (r=0.31), and perspective taking (r=0.32), and a negative and significant relationship with catastrophizing (r=-0.22). Additionally, self-awareness had a significant positive relationship with positive refocusing (r=0.38), positive reappraisal (r=0.43), positive refocusing (r=0.34), and perspective taking (r=0.26), and a negative and significant relationship with catastrophizing (r=-0.29), other-blame (r=-0.23), and rumination (r=-0.25). Furthermore, there was a significant positive relationship between the importance of spirituality and positive refocusing (r=0.23), positive reappraisal (r=0.28), positive refocusing (r=0.30), and perspective taking (r=0.23).

    Conclusion

    There was a significant relationship between various dimensions of spirituality and emotional cognitive regulation among employees in the COVID-19 prevention and control sector, with the highest correlation belonging to the dimensions of spiritual self-awareness and positive refocusing on cognitive-emotional regulation.

    Keywords: Awareness, COVID-19, Emotional Regulation, Healthcare Delivery, Spirituality}
  • امیرسام کیانی مقدم، ساینا فتح الله زاده، مهدیه موثقی، مصطفی اسماعیلی*
    سابقه و هدف

    مهارت زندگی اسلامی در ابعاد وسیعی از زندگی مسلمانان موثر است. این مهارت ها به تحول شخصی و معنوی منجر می شود و به مسلمانان کمک می کند تا خود را با هنجار های جامعه اسلامی منطبق سازند. با توجه به اهمیت سازه مهارت زندگی اسلامی، ایجاد ابزاری دقیق برای سنجش آن ضروری است؛ ازاین رو پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی پرسش نامه مهارت زندگی اسلامی صورت گرفته است.

    روش کار

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش 150 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به صورت دردسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه معنویت پارسیان و دونینگ، پرسش نامه سنجش اعتقادات دینی زارع و امین پور و پرسش نامه مهارت زندگی اسلامی پاسخ دادند. روایی و پایایی پرسش نامه مهارت زندگی اسلامی به کمک تحلیل آماری همبستگی پیرسون، تحلیل آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی به دست آمد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

    بر اساس نتایج به دست آمده، بین متغیرهای معنویت، اعتقاد دینی و مهارت زندگی اسلامی رابطه مثبت و معناداری یافت شد. میزان آلفای کرونباخ برای پرسش نامه مهارت زندگی اسلامی 92/0 به دست آمد. چهار عامل به دست آمده از این پرسش نامه شامل توجه به فرمان های الهی در زندگی، توجه به حقوق دیگران، توجه به توانمندی های شخصی و توجه به خود بود.

    نتیجه گیری

    یافته ها نشان داد که پرسش نامه مهارت زندگی اسلامی روایی و پایایی مناسبی دارد و پژوهشگران می توانند از این پرسش نامه در جهت گسترش دستاوردهای علمی اسلامی بهره ببرند.

    کلید واژگان: اعتقاد دینی, بازتولید نتایج, روان سنجی, معنویت}
    Amir Sam Kianimoghadam, Saina Fatollahzadeh, Mahdiyeh Movassaghi, Mostafa Esmaeili*
    Background and Objective

    Islamic life skills appear in all aspects of people's life. These skills lead to personal and spiritual transformation. According to the mentioned structure of Islamic life skills, it is essential to create a precise instrument to measure it. Therefore, the present study was conducted to examine the validity and reliability of the Islamic Life Skills Questionnaire.

    Methods

    The present study is descriptive. The statistical population of the study was 150 students in Shahid Beheshti University of Medical Sciences, who were selected based on their availability and answered Parsian and Donning's Spirituality Questionnaire, Zare's and Aminpour's Religious Beliefs Questionnaire, and Islamic Life Skills Questionnaire. The validity and reliability of the Islamic Life Skills Questionnaire were determined using Pearson’s correlation statistical analysis, Cronbach's alpha analysis and factor analysis. In this research, all ethical considerations were observed and the authors of the article did not report any conflict of interest.

    Results

    Based on the results obtained, a positive and significant relationship was found between the variables of spirituality, religious belief, and Islamic life skills. Cronbach's alpha for the Islamic Life Skills Questionnaire was 0.92. The four factors obtained from this questionnaire include: paying attention to God's commands in life, paying attention to the rights of others, paying attention to personal capabilities and paying attention to oneself.

    Conclusion

    The findings showed that the Islamic Life Skills Questionnaire is valid and reliable; Future researchers can use this questionnaire to expand Islamic science.

    Keywords: Psychometrics, Religious Belief, Reproducibility Of Results, Spirituality}
  • مریم صف آرا، عاطفه حیرت، محبوبه عبدالرحیمی*
    سابقه و هدف

     سلامت معنوی عبارت است از برخورداری از حس پذیرش، اخلاق و حس ارتباط متقابل مثبت با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود که طی فرایندی پویا و هماهنگ حاصل می شود. دستیابی به جامعه سالم و موفق از طریق تامین سلامت معنوی خانواده که بنیادی ترین ساختار جامعه محسوب می شود، مقدور است. ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین متغیرهای زمینه ساز سلامت معنوی در زوجین مسلمان انجام شده است.  

    روش کار

     این مطالعه مروری از نوع توصیفی است. برای گردآوری داده ها با کلیدواژه های سلامت معنوی، معنویت، همسران، زوجین و اسلام در پایگاه های گوگل اسکولار، نورمگز، اس.آی.دی و مگیران در بازه زمانی سال های 1359 تا 1399 جست وجو شد. پس از بررسی 53 مستند، متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در متون اسلامی با روش تحلیل محتوای قراردادی استخراج شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     بر اساس نتایج، 47 کد به دست آمده در شش زیرطبقه (موثر بر روابط معنوی، رفتاری، عاطفی، شناختی، جنسی و ساختار خانواده) دسته بندی شد. در این مقاله داده های مرتبط با متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط معنوی و رفتاری زوجین ارائه شد. متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط معنوی زوجین شامل تلاش در اطاعت خدا، مشارکت در اعمال عبادی، هدفمند کردن زندگی و مساعدت در رشد و شکوفایی است. متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط رفتاری زوجین شامل انعطاف پذیری و آسان گیربودن، خوش رویی و حسن معاشرت، رفتار مسئولانه، رازداری و پوشاندن عیوب، آراستگی، کنترل خشم، گفتار نیکو، وقت گذرانی مشترک، گشاده دستی و صله رحم است.

    نتیجه گیری

     سلامت معنوی زوجین با ایجاد هدف و معنی در زندگی، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری، مدیریت خشونت، آداب معاشرت و گشاده دستی منجر به رشد دنیوی و اخروی زوجین می شود.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت معنوی, قرآن, معنویت}
    Maryam Safara, Atefeh Heyrat, Mahbobeh Abdolrahimi*
    Background and Objective

    Spiritual health means having a sense of acceptance, morality and a sense of positive mutual connection with a sovereign and superior holy power, others and oneself, which is achieved through a dynamic and harmonious process. Achieving a healthy and successful society is possible through ensuring the spiritual health of the family, which is the most fundamental structure of society. On this basis, this study was done to identify the underlying variables of spiritual health in Muslim couples.

    Methods

    This review study is a descriptive. To collect data, the keywords of spiritual health, spirituality, spouses and couples, and Islam were searched on Google Scholar, Normags, SID, and Magiran databases from 1980 to 2020. After reviewing 53 documentaries, the underlying variables of spiritual health in Islamic texts were extracted through conventional content analysis method. The authors of the article reported no conflict of interest.

    Results

    Forty-seven extracted codes were classified into 6 subcategories (effective in spiritual, behavioral, emotional, cognitive, sexual relationships and family structure). In the present article, the underlying variables of spiritual health in the spiritual and behavioral relationships of couples were presented. The underlying variables of spiritual health in the spiritual relationships of couples include efforts in obedience to God, participation in acts of worship, having a purposeful life, and assistance in growth and prosperity. The underlying variables of spiritual health in the behavioral relationships of couples include flexibility and easy-goingness, pleasantness and good company, responsible behavior, secrecy and covering up faults, neatness, anger control, good conversation, spending time together, generosity and devotion to relatives.

    Conclusion

    The spiritual health of couples create purpose and meaning in life, flexibility, feeling of responsibility, violence management, sociability and openness, which leads to the this-worldly and afterlife growth of couples.

    Keywords: Developmental Effects Of Death, Fear Of Death, Religious Experience, Spiritual Health}
  • غلامرضا اسم حسینی، کامبیز دیبا، ندا عابدپور*
    سابقه و هدف

     معنویت گرایی می تواند موجب افزایش اثربخشی، سهولت در فرایند یاددهی/ یادگیری و امنیت روانی در دانشجویان شود. پژوهش حاضر را می توان مطالعه ای مقدماتی درباره فرایند یاددهی/ یادگیری در محیط آموزشی با نگاه دینی بر مسائل علمی و بر اساس به چالش کشیدن ذهن دانشجویان برای درک بهتر اصول آناتومیک با الگوسازی از حرکات نماز در نظر گرفت.  

    روش کار

     این پژوهش از نوع مروری است که به صورت کیفی و کتابخانه ای انجام شده و در آن از روش توصیفی و مفهومی استفاده شده است. بر اساس هدف تحقیق، اطلاعات لازم از منابع تفسیری جمع آوری شد و در ادامه بر اساس کلیدواژه هایی مانند آموزش پزشکی، معنویت، نماز، آناتومی بدن انسان، جست وجو در بانک های اطلاعاتی و تارنما های معتبر تحقیق کتابخانه ای مانند مدلاین، اسکوپوس، پاب مد، وب آو ساینس و گوگل اسکولار و همچنین تجارب و تحقیقات فردی به عنوان هیئت علمی رشته علوم تشریح صورت گرفت. سپس اطلاعات به دست آمده دسته بندی و تجزیه و تحلیل شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط علمی بین اصول آناتومیک و حالت های نماز وجود دارد که می تواند کاربرد بالایی در افزایش انگیزه و ترغیب استاد و دانشجو در فرایند یاددهی/ یادگیری داشته باشد. به عبارتی، با این نوع نگاه علمی به مسائل دینی یا بالعکس، دانشجویی که با برهان و دلیل شیفته شکاف مرزهای علمی است، در مسیر بهتری مثال های عینی را خواهد یافت و علاوه براین حکمت اصول دینی را عمیق تر درک خواهد کرد که درنهایت اثر بخشی موضوع را دو چندان می کند.

    نتیجه گیری

     اصول آناتومیک با تعریف علمی دقیق از زاویه ها و جهت ها در حالت های مختلف نماز می تواند در بهینه سازی فیزیکی آن نقش آفرینی کند.

    کلید واژگان: آموزش پزشکی, آناتومی بدن انسان, معنویت, نماز}
    Gholamreza Esmhoseini, Kambiz Diba, Neda Abedpour*
    Background and Objective

    Spiritualism can increase the effectiveness, ease in the teaching-learning process and psychological security in students. The current study can be considered as a preliminary study on the teaching-learning process in the educational environment with a religious view on scientific issues and based on challenging the minds of students to better understand anatomical principles by modeling prayer movements.

    Methods

    This is a review study conducted using a qualitative and library-based method. Based on the purpose of the research, the necessary information was collected from interpretive sources and then based on keywords such as: medical education, spirituality, prayer, human body anatomy, searching on databases such as authoritative sites known for conducting library research such as MEDLINE, Scopus, PubMed, web of science and Google scholar and based on personal experience and researches as a faculty member of the Department of Anatomical Sciences. Then, the obtained information was categorized and analyzed. The authors reported no conflict of interests.

    Results

    Our findings showed that there is a scientific connection between anatomical principles and prayer postures, which can be highly useful in increasing the motivation and encouragement of the professors and the students in the teaching-learning process. In other words, with this kind of scientific approach to religious issues or vice versa, a student who is fascinated in finding the gap between scientific boundaries by evidence and reason, will find concrete examples in a better way and in addition, he/she will understand the wisdom of religious principles more deeply, which ultimately doubles the effectiveness of the matter.

    Conclusion

    With this evidence-based research, Muslim prayer postures can be considered as a new model for teaching of anatomical principles to medical students.

    Keywords: Human Body Anatomy, Medical Education, Prayer, Spirituality}
  • رحمان شیخی قلعه سردی، علیرضا حیدرئی*، پرویز عسگری، زهرا افتخار صعادی
    زمینه و اهداف

    معنویت محیط کار، ادراک یک فرد از محل کار خود است که می تواند به او کمک کند هدف زندگی را بیابد، روابط خود را با همکاران و سایر افراد مرتبط با کار ایجاد کند و باورهای خود را در سازمانی که برای آن کار می کند، هماهنگ کند. لذا هدف این پژوهش، ارائه مدل علی کیفیت زندگی کاری بر اساس هوش سازمانی و معنویت در محیط کار: نقش میانجی گری دلبستگی شغلی در کارکنان جمعیت هلال احمر استان یزد بود.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان جمعیت هلال احمر استان یزد در سال 1401 تشکیل دادند. تعداد 304 نفر به روش نمونه گیری دردسترس بعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه های پژوهش را تکمیل کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی کاری، هوش سازمانی، معنویت در محیط کار و دلبستگی شغلی استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده شد.

    نتایج

    نتایج نشان داد بین تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر هوش سازمانی با کیفیت زندگی کاری رابطه معناداری وجود داشت (0.01<P). رابطه بین مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق دلبستگی شغلی با کیفیت زندگی کاری معنادار شدند (0.01<P).

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل موثر در کیفیت زندگی کاری کارکنان محسوب می شود و می تواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامه های پیشگیری از دلزدگی شغلی و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان، مفید فایده باشد.

    کلید واژگان: کیفیت زندگی, هوش سازمانی, معنویت, هلال احمر}
    Rahman Sheikhi Ghalehsardi, Alireza Heidari*, Parviz Asgari, Zahra Eftekhar Saadi
    Background and Objectives

    Spirituality in the workplace is the individual’s perception of their workplace enabling them to find their goal in life, establish a relationship with their colleagues and other individuals related to their work, and align their beliefs with the organization they work for. This study was conducted to investigate the relationship between the quality of work life (QWL) with organizational intelligence and workplace spirituality among employees of the Iranian Red Crescent Society mediated by job involvement.

    Materials and Methods

    In this descriptive-correlational study, the statistical population comprises all 22 to 45-year-old employees of the Red Crescent Society of Yazd province in 2022. Using convenience sampling, 304 employees were selected to complete the questionnaires of the study. The research instruments included the Quality of Work Life Questionnaire, Organizational Intelligence Questionnaire, Measurement of Job and Work Involvement, and Workplace Spirituality Scale. The proposed model was analyzed using path analysis. The bootstrapping analysis was used to test indirect relationships.

    Results

    The results suggested there was a direct relationship between organizational intelligence and job involvement in employees of the Red Crescent Society (P<0.001). Moreover, there was a significant relationship between workplace spirituality and QWL (P<0.001), and between workplace spirituality and job involvement in employees of the Red Crescent Society (P=0.004). The relationship between job involvement and QWL was positive and significant (P<0.001). The relationship between indirect paths with the QWL was significant through job involvement (P<0.01).

    Conclusions

    The findings revealed that job involvement and workplace spirituality were positively related to the QWL of employees. Based on this model, various programs can be developed and designed to prevent career burnout and improve the quality of their work life.

    Keywords: Quality Of Life, Intelligence, Spirituality, Red Crescent}
  • فهیمه رضایی، مرضیه طالب زاده شوشتری*، بهنام مکوندی، فاطمه سادات مرعشیان
    زمینه و هدف

    یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در آسیب های روانی و اجتماعی، مذهب و نگرشهای معنوی افراد است؛ زیرا معنویت نگرش، شناخت و رفتار افراد را متاثر می سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری دلبستگی اضطرابی و نگرش مذهبی با آمادگی به اعتیاد با توجه به نقش میانجی گر تکانشگری بود.

    روش

    طرح پژوهش توصیفی- همبستگی و از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که از بین آن ها تعداد 300 نفر از طریق روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب گردید. همه آزمودنی ها مقیاس آمادگی به اعتیاد، پرسشنامه تجارب روابط نزدیک، پرسشنامه دین داری، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مقیاس تکانشگری را تکمیل نمودند. داده ها از طریق الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.

    نتایج

    بر اساس نتایج، بین دلبستگی اضطرابی با تکانشگری و گرایش به اعتیاد رابطه معناداری وجود داشت. همچنین بین نگرش مذهبی با تکانشگری و گرایش به اعتیاد رابطه منفی وجود داشت. بین تکانشگری و گرایش به اعتیاد در دانشجویان رابطه مثبت وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که دلبستگی اضطرابی و نگرش مذهبی از طریق میانجیگری تکانشگری بر آمادگی بر اعتیاد دانشجویان اثر داشتند.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازش قابل قبولی با داده ها داشت. در نتیجه می توان با آموزش سبک های دلبستگی ایمن به خانواده ها، توجه به آموزه های معنوی، و آموزش خویشتن داری و کنترل تکانه ها از گرایش جوانان به اعتیاد جلوگیری نمود.

    کلید واژگان: معنویت, اضطراب, اعتیاد, تکانشگری, دانشجویان}
    Fahimeh Rezaei, Marzieh Talebzadeh Shoushtari*, Behnam Makvandi, Fatemeh Sadat Marashian
    Background and Objectives

    Religion and spiritual attitudes are among the important factors affecting psychological and social injuries because spirituality influences people's attitudes, cognition, and behavior. The present study aimed to investigate the mediating role of impulsivity in the relationship between anxious attachment and religious attitude with the tendency to addiction among university students.

    Materials and Methods

    This descriptive-correlational study employed structural equation modeling (SEM). The study population consisted of all students at the Islamic Azad University of Ahvaz, of whom 300 were selected as the sample using convenience sampling. All participants completed the Addiction Potential Scale (APS), Experiences in Close Relationships (ECR) Scale, Religious Attitude Scale, and Dickman Impulsivity Inventory (DII). The data were statistically analyzed using SEM.

    Results

    According to the results, there was a significant relationship between anxious attachment with impulsivity (P=0.012) and the tendency to addiction (P=0.001).  Moreover, there was a negative relationship between religious attitudes with impulsivity (P=0.001) and the tendency to addiction (P=0.001). There was a positive relationship between impulsivity and the tendency to addiction in the students (P=0.001). The results also showed that impulsivity mediates the relationships between anxious attachment and religious attitudes with the tendency to addiction (P=0.001).

    Conclusions

    The results showed that the proposed model fitted the data well. Accordingly, the tendency of young people to addiction can be reduced by training families and university students in safe attachment styles, spiritual teachings, self-restraint, and control of impulses.

    Keywords: Spirituality, Anxiety, Addiction, Impulsivity, Students}
  • نگار مطاع، سید سعید پورنقاش تهرانی*، مسعود غلامعلی لواسانی، غلامعلی افروز
    مقدمه

    پژوهش ها درباره تدوین و اثربخشی برنامه مداخله روان شناختی خانواده محور بر اهمیت ارتقای نشاط معنوی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس محدود است. لذا هدف پژوهش حاضر علاوه بر تدوین برنامه، تعیین اثربخشی مداخله روان شناختی خانواده محور بر بهبودی نشاط معنوی در مبتلایان به  مالتیپل اسکلروزیس بود.

    روش کار

    طرح پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود. در بخش کیفی برنامه مداخله خانواده محور تدوین شد و در بخش کمی این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری سه ماهه به همراه گروه کنترل بود. در بخش کیفی جامعه آماری شامل اساتید روانشناسی، بیماران  مالتیپل اسکلروزیس و روانشناسان ساکن تهران بود که سابقه کار با بیماران مالتیپل اسکلروزیس را داشتند. نمونه شامل 4 نفر از اساتید روانشناسی، 4 نفر از روانشناسانی که تجربه کار با بیماران مالتیپل اسکلروزیس را داشتند و 4 بیمار مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ساکن تهران که عضو انجمن ام اس بودند و در بهار 1402 به انجمن ام اس مراجعه کردند. به منظور تشکیل دو گروه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ابتدا 32 نفر  انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گروه بندی شدند. از پرسشنامه و نظرسنجی به منظور گردآوری داده های بخش کیفی استفاده شد، همچنین از پرسشنامه نشاط معنوی افروز (1395)، برای جمع آوری داده ها در بخش کمی استفاده شد. داده های پژوهش در بخش کیفی به وسیله روش لاوشه و داده ها در بخش کمی با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری های تکراری در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج بررسی روایی برنامه تدوین شده نشان داد، برنامه روانشناختی خانواده محور از روایی بالایی برخوردار است (84/0r=). دیگر نتایج نشان داد، بین نشاط معنوی (730/5=F، 023/0=P) و مولفه های آن شامل احساس و رفتار (395/5=F، 027/0=P)  و باورها (754/5=F، 023/0=P) در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و این تفاوت در نتیجه اجرای مداخله برنامه روانشناختی خانواده محور در گروه آزمایش است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج یافته های این پژوهش، برنامه مداخله خانواده محور تدوین شده روشی موثر در بهبود نشاط معنوی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس است لذا به درمانگران و مراکز مالتیپل اسکلروزیس بر لزوم استفاده از برنامه های مداخله روانشناختی خانواده محور جهت بهبود وضعیت روانشناختی این بیماران پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: مداخله روانشناسی, معنویت, مالتیپل اسکلروزیس}
    Negar Mota, Seyed Said Pournaghash-Tehrani*, Masoud Gholamali Lavasani, Gholamali Afrooz
    Introduction

    Researches about the development and effectiveness of the family-centered psychological intervention program on the importance of promoting spiritual vitality in patients with multiple sclerosis are limited. Therefore, the aim of the current research, in addition to developing a program, was to determine the effectiveness of family-oriented psychological intervention on the improvement of spiritual vitality in patients with multiple sclerosis.

    Methods

    The research design included two qualitative and quantitative parts. In the qualitative part, a family-centered intervention program was developed and in the quantitative part of this research, it was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a three-month follow-up along with a control group. In the qualitative part, the statistical population included psychology professors, multiple sclerosis patients and psychologists living in Tehran who had experience working with multiple sclerosis patients. The sample included 4 psychology professors, 4 psychologists who had experience working with multiple sclerosis patients, and 4 patients with multiple sclerosis who were selected in a targeted manner. In the quantitative part, the statistical population of the study includes all patients with multiple sclerosis living in Tehran who were members of the MS Association and in the spring of 2023, they referred to the MS Association. In order to form two groups using the purposeful sampling method, First, 32 people were selected and then they were randomly grouped into two experimental and control groups. Questionnaires and surveys were used to collect qualitative data. also, Afrooz spiritual vitality questionnaire (2015) was used to collect data in the quantitative part. The research data were analyzed in the qualitative part by the Laushe method and the data in the quantitative part by using mixed variance analysis tests with repeated measurements in SPSS software version 22.

    Results

    The results of the validation of the developed program showed that the family-oriented psychological program has high validity (r=0.84). Other results showed that between spiritual vitality (F = 5.730, P = 0.023) and its components including feelings and behavior (F = 5.395, P = 0.027) and beliefs (5.754). F, P=0.023) there is a significant difference in the experimental and control groups, and this difference is the result of the implementation of the family-oriented psychological program intervention in the experimental group.

    Conclusions

    According to the results of this research, the developed family-centered intervention program is an effective method in improving spiritual vitality in patients with multiple sclerosis, therefore, multiple sclerosis therapists and centers are advised to use family-oriented psychological intervention programs to improve the psychological status of these patients.

    Introduction

    Researches about the development and effectiveness of the family-centered psychological intervention program on the importance of promoting spiritual vitality in patients with multiple sclerosis are limited. Therefore, the aim of the current research, in addition to developing a program, was to determine the effectiveness of family-oriented psychological intervention on the improvement of spiritual vitality in patients with multiple sclerosis.

    Methods

    The research design included two qualitative and quantitative parts. In the qualitative part, a family-centered intervention program was developed and in the quantitative part of this research, it was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a three-month follow-up along with a control group. In the qualitative part, the statistical population included psychology professors, multiple sclerosis patients and psychologists living in Tehran who had experience working with multiple sclerosis patients. The sample included 4 psychology professors, 4 psychologists who had experience working with multiple sclerosis patients, and 4 patients with multiple sclerosis who were selected in a targeted manner. In the quantitative part, the statistical population of the study includes all patients with multiple sclerosis living in Tehran who were members of the MS Association and in the spring of 2023, they referred to the MS Association. In order to form two groups using the purposeful sampling method, First, 32 people were selected and then they were randomly grouped into two experimental and control groups. Questionnaires and surveys were used to collect qualitative data. also, Afrooz spiritual vitality questionnaire (2015) was used to collect data in the quantitative part. The research data were analyzed in the qualitative part by the Laushe method and the data in the quantitative part by using mixed variance analysis tests with repeated measurements in SPSS software version 22.

    Results

    The results of the validation of the developed program showed that the family-oriented psychological program has high validity (r=0.84). Other results showed that between spiritual vitality (F = 5.730, P = 0.023) and its components including feelings and behavior (F = 5.395, P = 0.027) and beliefs (5.754). F, P=0.023) there is a significant difference in the experimental and control groups, and this difference is the result of the implementation of the family-oriented psychological program intervention in the experimental group.

    Conclusions

    According to the results of this research, the developed family-centered intervention program is an effective method in improving spiritual vitality in patients with multiple sclerosis, therefore, multiple sclerosis therapists and centers are advised to use family-oriented psychological intervention programs to improve the psychological status of these patients.

    Keywords: Psychological Intervention, Spirituality, Multiple Sclerosis}
  • مرضیه ملکیها، سید ضیاءالدین علیانسب *
    سابقه و هدف

     نشاط معنوی یکی از انواع هیجان های مثبت است که در شرایط استرس زا نقش مهمی در کمک به سازگاری افراد با شرایط دارد. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نشاط معنوی بر مبنای معنا در زندگی و سرمایه های روان شناختی با میانجیگری حس پیوستگی دانشجویان در دوران همه گیری بیماری کووید 19 انجام شد.

    روش کار

     پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 360 نفر از آنان به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. در این پژوهش داده ها با استفاده از پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، نشاط معنوی چیریان و افروز، معنا در زندگی استیگر و همکاران، سرمایه های روان شناختی لوتانز و حس پیوستگی آنتونسکی جمع آوری و با نرم افزار اسمارت پی .ال .اس دو و با روش معادلات ساختاری تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان داد که معنا در زندگی و سرمایه های روان شناختی با میانجیگری حس پیوستگی ارتباط مثبت و معناداری با نشاط معنوی داشت (00/0>P).

    نتیجه گیری

     معنا در زندگی و سرمایه های روان شناختی ایجادکننده یک منبع مقاومت درونی هستند که در تعامل با حس پیوستگی می توانند در ایجاد نشاط معنوی در دانشجویان موثر باشند.

    کلید واژگان: حس پیوستگی, دانشجویان, سرمایه های روان شناختی, کوید 19, معنا, معنویت, نشاط}
    Marzieyh Malekiha, Sayyed Ziaoddin Olyanasab *
    Background and Objective

     Spiritual happiness is one of the types of positive emotions that play an important role in helping people adapt to the situation in stressful situations. Also, the meaning of life and psychological capitals are also variables that form the basis of effective, directed and continuous coping of individuals with difficult conditions. Therefore, based on this, the current research was conducted with the aim of predicting spiritual happiness based on meaning in life and psychological capital, with the mediation of students' sense of coherence during the Covid-19 epidemic.

    Methods

     The present study is a descriptive survey-based study involving the use of structural equation modeling. The statistical population included all male and female undergraduate students (day and night) of Isfahan University in the academic year 2020-2021. There were 360​​students from this community who volunteered to participate in the research. In this study, the data were collected using a questionnaire of demographic characteristics, Chirian & Afrooz’s spiritual happiness questionnaire, Steger et al.’s meaning in life questionnaire, Luthans psychological capital questionnaire and Antonovsky’s sense of coherence questionnaire. The collected data were analyzed on Smart PLS2 and using structural equation modeling. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interest.

    Results

     The results showed that meaning in life and psychological capital with the mediation of sense of coherence has a positive and significant relationship with spiritual happiness (P<0.00).

    Conclusion

     Having spiritual vitality plays an important role in helping people to face the life challenges. Meaning in life and psychological capitals create a source of internal resistance that can be effective in creating spiritual vitality in students in interaction with the sense of coherence.

    Keywords: Covid-19, Happiness, Mean, Psychological capital, Sense of coherence, Spirituality, Students}
  • عطا شاکریان *، نشمیل مردی
    سابقه و هدف

     غم و اندوه پدیده ای جهانی و پاسخی عادی به از دست دادن و سوگ است. در طول همه گیری کووید 19، تجارب دردناک از دست دادن و ناتوانی ممکن است موجب اندوه تحمل ناپذیر، پشیمانی و حتی خشم افراد داغ دیده شود و مشکلات بیشتری را در کنارآمدن با از دست دادن در زندگی جاری آنان ایجاد کند. به نظر می رسد که دین و معنویت عاملی مهم در واکنش افراد داغ دیده به سوگ باشد. افرادی که سطوح بالایی از دین و معنویت دارند، ممکن است استرس خود را بهتر مدیریت کنند و در زندگی معناجویی بیشتری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی واکنش به سوگ بر اساس عمل به باورهای دینی و معناجویی در افراد داغ دیده بر اثر کووید 19 انجام شده است.

    روش کار

     این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش افراد بالای 18 سال ساکن شهر سنندج در سال 1400 بودند که در زمان انجام پژوهش به دلیل فوت یکی از بستگان درجه یک به سبب کووید 19 دچار سوگ بودند. با استفاده از فرمول تاباچنیک و نورکراس 106 نفر با شیوه نمونه گیری دردسترس حجم نمونه در نظر گرفته شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس های استاندارد احساس معنا در زندگی، عمل به باورهای دینی و پرسش نامه تجربه سوگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان صورت گرفت. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که متغیرهای عمل به باورهای دینی و معناجویی با واکنش به سوگ برابر با 55/0 و به ترتیب در سطح 05/0>P و 001/0>P معنادار بود. با توجه به ضریب تعیین 31/0، متغیرهای پیش بین واریانس واکنش به سوگ را تبیین کردند.

    نتیجه گیری

     دین و معنویت به افراد کمک می کند تا با ناملایمات بیرونی و درونی بهتر مقابله کنند. عمل به باورهای دینی و معناجویی عوامل مهمی در فرایند غم و اندوه هستند و می توانند از فرد داغ دیده در نحوه مواجهه با سوگ و استرس ها محافظت کند.

    کلید واژگان: باورهای دینی, سوگ, کوید 19, معنویت}
    Ata Shakerian *, Neshimil Mardi
    Background and Objective

     Grief is a widespread phenomenon and a normal reaction to loss. During the Covid-19 pandemic, the painful experiences of loss and disability caused unbearable grief, regret, and even anger to the bereaved making it more difficult to cope with the loss in their lives. Religion and spirituality seem to be important factors in the reactions of the bereaved people to grief. People who experience high levels of religiosity and spirituality may better manage their stress and have more meaning in life. The aim of this study was to predict the reaction to grief based on the practice of religious beliefs and meaning seeking in the people bereaved due to the Covid-19 pandemic.

    Methods

     The present study was a descriptive correlational study. The statistical population of this study included those over 18 years old who were living in Sanandaj, Iran in 2021. They had lost a first-degree relative due to the Covid-19 pandemic at the time of the study. Using Tabachenik and Norcross sampling formulas, 106 participants were selected as the sample size by the available sampling method. Standard scales of sense of meaning in life, the practice of religious beliefs, and the mourning experience questionnaire were used to measure the research variables. Data were analyzed by Pearson’s correlation and regression analysis. In this study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interest.

    Results

     The results of the regression analysis and multiple correlation coefficient indicated that the variables of religiosity and meaning seeking were significantly associated with grief reactions with a MR value of 55.0 and significance levels of P<0.05 and P<0.001, respectively. Considering the coefficient of determination of 0.31, the predictor variables explained the variance in grief reactions.

    Conclusion

     Religion and spirituality help people to better cope with external and internal adversity. Practicing religious beliefs and Seeking Meaning is an important factor in the process of grief and can help the bereaved person cope with their grief and stress.

    Keywords: Covid-19, Grief, Religious beliefs, Spirituality}
  • معصومه جمالی، فائزه جهان پور، راضیه باقرزاده، رقیه گشمرد*
    مقدمه

    با تولد نوزاد نارس، مادران ارتباطات جدیدی به خصوص با پرستاران تجربه می کنند. استرس ناشی از بستری شدن نوزاد نارس، می تواند سلامت مادر و متعاقب آن، سلامتی نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت معنوی و درک از ارتباط با پرستار، در مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های استان بوشهر در سال 1401 انجام گرفت.

    روش

    پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این مطالعه 218 مادر نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بودند. نمونه گیری به شیوه در دسترس انجام گردید. جمع آوری داده ها با استفاده از فرم جمعیت شناختی مادر و نوزاد، پرسشنامه سلامت معنوی Palutzian و  Ellison با دو بعد سلامت وجودی و سلامت مذهبی و پرسشنامه درک از ارتباط با پرستار Reid و همکاران انجام شد.

    نتایج

    54 درصد از مادران سلامت معنوی متوسط و46  درصد آن ها سلامت معنوی بالا داشته اند. میانگین و انحراف معیار درک از ارتباط با پرستار 10/42±62/41 بود. نتایج رگرسیون خطی نشان داد، سلامت وجودی مادر، پیش بین مثبت درک او از ارتباط با پرستار می باشد      (001/0>P؛ 0/437=β.(بین سلامت مذهبی و درک از ارتباط با پرستار رابطه آماری معنی دار وجود نداشت (0/108=P؛ 0/085-=β).

    نتیجه گیری

    سلامت وجودی مادر به عنوان بخشی از سلامت معنوی با درک او از ارتباط با پرستار رابطه مثبت دارد، لذا پیشنهاد می گردد بیمارستان ها برنامه هایی برای والدین نوزادان نارس به خصوص مادران، در جهت ارتقاء سلامت معنوی آن ها به ویژه سلامت وجودی در نظر گرفته تا با افزایش تعاملات بهینه با پرستار، موجب کاهش استرس مادر و مشارکت بیشتر وی در امر مراقبت از نوزاد گردد.

    کلید واژگان: نوزاد نارس, بخش مراقبت ویژه نوزادان, ارتباط, معنویت, مادران, پرستاران}
    Masoumeh Jamali, Faeze Jahanpour, Razieh Bagherzadeh, Roqayeh Gashmard*
    Introduction

    With the birth of a premature newborn, mothers experience new relationships, especially with nurses. The stress caused by the hospitalization of a premature newborn can negatively affect the health of the mother and then the health of the newborn. Therefore, a recent study was conducted to assess the relationship between spiritual health and perception of the communication with the nurse, in mothers with premature newborns admitted to the neonatal intensive care units of hospitals in Bushehr province in 2022.

    Methods

    The current research is a cross-sectional descriptive-analytical study. The statistical population of this study was 218 mothers of premature newborns admitted to the neonatal intensive care units. Data gathering was done by convenience sampling and by using a demographic form of mother and newborn, spiritual health questionnaire (Palutzian & Ellison) with two dimensions, religious health and existential health and perception of communication with a nurse (Reid et al) questionnaire.

    Result

    54% of mothers had average spiritual health and 46% of them had high spiritual health. The mean and standard deviation of perception of communication with the nurse was 62.41±10.42. The result of linear regression showed that the mother's existential health can be a positive predictor for the perception of communication with the nurses (=β0.437 ؛ P>0.001). Also, no significant relationship was between the mother's religious health and perception of communication with the nurse (=β0.085 ؛ P=0.001).

    Conclusions

    Since existential health as a part of spiritual health can be a positive predictor perception of the communication with the nurse, it is suggested that the hospitals have programs for the parents of premature newborns, specifically the mothers, to improve their spiritual health, especially the existential health. By increasing optimal interactions with the nurse, it will reduce stress and increase participation in the care of the newborn.

    Keywords: Premature infants, Neonatal Intensive Care Unit, Communication, Spirituality, Mothers, Nurses}
  • حسن غلامپور دهسرخی*، مهدی ابراهیمی، سپیده سیدی نوقابی، فرید قاسملو

    بررسی تمدنی آرای پزشکان ایرانی قرن سوم تا پنجم ه‍.ق به ویژه رازی، ابن سینا و رهاوی در حیطه های مختلف سلامت جسمی، روحی و روانی می تواند شبکه ای از آرای این اندیشمندان و ارتباط بین آنها در حوزه اجزای سلامت معنوی را ارائه دهد؛ به گونه ای‏که تحلیل تطبیقی آرای مذکور ضمن هم پوشانی دامنه اجزا و مفاهیم سلامت معنوی، جامعیت و شمول بیشتری را نسبت به تعاریف موجود در برمی گیرد. درنهایت هدف از این پژوهش توسعه مفهومی و ارتقای تعریف سلامت معنوی براساس آرای این سه اندیشمند است. روش این پژوهش از نوع تحلیلی تطبیقی است که در گام نخست تعاریف سلامت معنوی از بانک های اطلاعاتی معتبر پایگاه های اسنادی و مجلات داخلی و خارجی، جست وجو و ارائه شد، سپس آرای ابن سینا، رازی و رهاوی از آثار ایشان استخراج و به صورت تفکیکی بررسی شد و درنهایت با توجه به اهداف و سوالات پژوهش، یافته ها تجزیه وتحلیل شدند. بررسی و تطبیق آرای ابن سینا، رازی و رهاوی در ضمن سه دسته از اجزای سلامت معنوی (شناختی، احساسی و عملی) نشان داد که آرای ایشان در مقایسه با آرای صاحب نظران معاصر بعد از برجسته شدن مفهوم سلامت معنوی، دارای اتقان و گستردگی بیشتر است به طوری‏ که تاکید بر آرای این اندیشمندان، دیدگاه های صاحب نظران امروزی را در گسترش مفهومی سلامت معنوی با هدف سالم سازی محیط زندگی فردی و اجتماعی جامعه، اصلاح خواهد کرد و توسعه خواهد داد. در مجموع آرای این سه اندیشمند، بیش از آرای صاحب نظران معاصر بر توجه هم زمان به مقوله جسم و روح و سلامت هر دو بعد از وجود انسان تاکید شده است و بازنگری این آرا می تواند به نظریه پردازان حوزه سلامت معنوی در راستای توسعه مفاهیم این مقوله و سلامت افزایی فرد و جامعه کمک کند.

    کلید واژگان: سلامتی, معنویت, طب ایرانی}
    Hasan Gholampoor Dehsorkhi*, Mehdi Ebrahimi, Sepide Seyedi Noqabi, Farid Ghassemlou

    Civilizational investigation of the opinions of Iranian scholars from the 3rd to the 5th century A.H., especially Avicenna, Rhazes and Al-Rohawi in different areas of physical, mental and psychic health can yield a network of opinions of these thinkers and the relationship between them in the field of spiritual health components. This will make comparative analysis of the mentioned opinions possible. Furthermore, the scope of the components and concepts of spiritual health, will be more comprehensiveness and inclusive than the existing definitions. Finally, the purpose of this research is to develop the concept and improve the definition of spiritual health based on the opinions of these three thinkers. The method of this research is of analytical-adaptive type. In the first step, the definitions of spiritual health were searched and presented from reliable databases and domestic and foreign journals. Additionally, the opinions of Avicenna, Rhazes and Al-Rohawi were extracted from their works and examined separately. Finally, the findings were analyzed according to the goals and research questions. Examining and applying opinions of Avicenna, Rhazes and Al-Rohawi in the three categories of spiritual health (cognitive, emotional and practical) showed that their opinions are more sophisticated and comprehensive compared to contemporary opinions when the concept of spiritual health was highlighted. Emphasizing the opinions of these thinkers will correct and develop the views of today's experts on the conceptual expansion of spiritual health with the aim of promoting the environmental health of the individual and the society. Simultaneous attention to the category of body and soul and the health of both, is more prominent in the works of these three scholars compared to contemporary opinions. Reviewing these opinions can help theorists in the field of spiritual health in order to develop the concepts of this category and the health of the individual and society.

    Keywords: Health, Spirituality, Persian Medicine}
  • فاطمه سادات مرتضوی، محسن شتی، سیده صالحه مرتضوی*، فاطمه شیرزاد، منیژه مقدم، حسین عجم زیبد
    اهداف

    امروزه با افزایش امید به زندگی، جمعیت سالمندان جهان رو به افزایش است. توجه به ابعاد مختلف سلامت در آنان موجب ارتقای کیفیت زندگی این گروه است. یکی از ابعاد سلامت، سلامت معنوی است که مفهومی وابسته به فرهنگ است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت سلامت معنوی سالمندان ایرانی است. 

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مقطعی، نمونه ها به روش تصادفی طبقه ای از بین سالمندانی که در سامانه ملی پرونده الکترونیک سلامت در مراکز جامع سلامت ثبت شده بودند، انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای ارزیابی از مقیاس سلامت معنوی سالمندان عجم زبید استفاده شد که علاه بر سلامت معنوی، به طور کلی، ابعاد آن: باور معنوی، خدامحوری، دیگرخواهی، سلوک معنوی و معنا داری زندگی را ارزیابی می کند. تکمیل پرسش نامه ها پس از کسب رضایت آگاهانه از سالمندان توسط مراقبین سلامت آموزش دیده در مراکز منتخب از طریق تماس تلفنی انجام شد. تحلیل داده ها به دلیل نرمال نبودن توزیع با استفاده از آزمون های نان پارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس انجام شد. 

    یافته ها

    در این بررسی، 548 سالمند از 28 استان کشور شرکت داشتند. میانگین سن شرکت کنندگان در مطالعه 6/6 ± 67/8 سال بود. میانگین امتیاز سلامت معنوی 10 /0± 92/2 بود و از بین ابعاد آن بالاترین امتیاز مربوط به باور معنوی (95/8 درصد) و پایین ترین مربوط به معناداری زندگی (87/0 درصد) بود. سن با سلامت معنوی و همه ابعاد آن ارتباط آماری معنا داری داشت (001/P<0). تحصیلات و وضعیت تاهل تنها با بعد سلوک ارتباط معناداری داشت (040/P=0).

    نتیجه گیری

    سلامت معنوی در سالمندان ایرانی از سطح خوبی برخوردار است. در ابعادی که به اعتقادات فرد ارتباط دارد مانند باور معنوی و خدامحوری، نمرات به نسبت مواردی که رفتاری است مانند دگرخواهی و سلوک بالاتر است؛ بنابراین تبدیل اعتقادات معنوی به رفتار نیازمند توجه، برنامه ریزی و اقدام مناسب و موثر است.

    کلید واژگان: معنویت, سلامت معنوی, وضعیت سلامت, سالمند, ایران}
    Fateme Sadat Mortazavi, Mohsen Shati, Seyede Salehe Mortazavi*, Fatemeh Shirzad, Manije Moghadam, Hosein Ajamzibad
    Objectives

    Due to increase in life expectancy, the number of aged population in the world is increasing. Focusing on various aspects of their health is important for improving their quality of life. One aspect is spiritual health, which is dependent on culture. This study aims to survey the spiritual health status of Iranian older adults.

    Methods & Materials

    In this cross-sectional study, participants were recruited from among elderly people registered in the national electronic health record system using a stratified random sampling method. The Ajamzibad’s elder spiritual health scale was used to measure spiritual health and its dimensions including spiritual belief, centricity of God, altruism, spiritual conduct, and purposefulness of life. Trained healthcare workers completed questionnaires based on a telephone-based survey method in selected health centers. The non-parametric Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were used to analyze the data.

    Results 

    Participants were 548 older adults from 28 provinces of Iran, with a mean age of 67.8±6.6 years. The mean total score of spiritual health was 91.2±10.0, with the highest score related to the spiritual belief (95.8%) and the lowest score related to the purposefulness of life (87%). Age had a statistically significant relationship with spiritual health in overall and all its dimensions (P<0.001). Educational level and marital status had a significant relationship only with the dimension of spiritual conduct (P=0.04).

    Conclusion

    The spiritual health of Iranian older adults is at a good level. Their level is higher in domains related to beliefs (spiritual belief and centricity of God), compared to those related to behavior (Altruism and Spiritual Conduct). Therefore, for improving their behaviors, there is need for attention, planning, and appropriate action.

    Keywords: Spirituality, Spiritual health, Health status, Iran}
  • حسن ملکی*
    زمینه و هدف

    معنویت گوهر گم شده بشریت است. این مقاله با هدف معرفی تربیت قرانی، الزامات و راهبردهای گسترش آن در برنامه ریزی درسی تدوین شده است.

    روش

    با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتواهای مستندات و منابع علمی دینی مقاله حاضر تهیه شده است.

    یافته ها

    ضمن تبیین واژه های معنویت قرآنی، تربیت معنوی، برنامه درسی معنوی و معنویت فرابرنامه درسی به مراحل و الزامات تدوین محتوای برنامه درسی و نحوه ارزشیابی فراگیران و نقش محیط آموزشی و خانواده پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    چنانچه همه عرصه ها و ابعاد تربیت روح معنوی و عالمان نیز در اثر تربیت صحیح و خدا محور روحیه معنوی داشته باشند، شاگردان معنوی پرورش پیدا می کنند. در چنین شرایطی برنامه های درسی مدارس جنبه معنوی آنان را تقویت می کند و شاگردان را معنویت گرای واقعیت محور پرورش می دهد.

    کلید واژگان: آموزش و پرورش, اسلام, برنامه آموزشی, معنویت}
    Hasn Maleki*
    Background

    Spirituality is the lost gem of humanity. The aim of this article is introducing Quranic education, requirements and strategies for its development in curriculum planning.

    Methods :

    This article has been prepared with a qualitative approach and by content analyzing of documents and religious scientific sources

    Results

    In addition to explaining the words of Quranic spirituality, spiritual education, spiritual curriculum and extracurricular spirituality, the steps and requirements of developing curriculum content and learners evaluation and the role of educational environment and family have been discussed.

    Conclusion

    If all areas and dimensions of spiritual education and educators also have a spiritual spirit as a result of correct and God-centered education, then spiritual students will develop. In this situation school curricula strengthen their spiritual aspect and raise students to be reality-oriented spiritualists.

    Keywords: Curriculum, Education, Islam, Spirituality}
  • سهیلا زکی زاده، علیرضا حیدرئی*، بهنام مکوندی، پرویز عسگری
    زمینه و اهداف

    معنویت از موثرترین تکیه  گاه  های روانی به شمار می  رود و در شرایط خاص نیز با فراهم سازی تکیه  گاه  های تبیینی، فرد را از تعلیق و بی  معنایی نجات می بخشد. هدف از انجام پژوهش حاضر؛ پیش بینی نشانه های افسردگی بر اساس طلاق عاطفی و اعتقادات مذهبی در دانشجویان متاهل با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی بود.

    مواد و روش ها

    جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 301 دانشجوی متاهل بعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی- همبستگی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های نشانه های افسردگی بک، طلاق عاطفی، و اعتقادات مذهبی، استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام و شبکه عصبی مصنوعی استفاده شد.

    نتایج

    نتایج نشان داد بین طلاق عاطفی و نشانه های افسردگی رابطه مثبت و معنادار؛ بین اعتقادات مذهبی درونی و نشانه های افسردگی رابطه منفی و معنادار و بین اعتقادات مذهبی بیرونی و نشانه های افسردگی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (0.01<p). همچنین، بین طلاق عاطفی و اعتقادات مذهبی درونی و بیرونی با نشانه های افسردگی در دانشجویان متاهل رابطه چندگانه وجود داشت (0.01<p). نتایج شبکه عصبی مصنوعی نیز نشان داد، طلاق عاطفی بیشترین رابطه را با نشانه های افسردگی دانشجویان متاهل داشته است و بعد از آن اعتقادات مذهبی بیرونی و اعتقادات مذهبی درونی در مراحل بعدی قرار دارند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن بود که شبکه عصبی مصنوعی، برآورد مناسبی در پیش  بینی نشانه های افسردگی بر اساس طلاق عاطفی و اعتقادات معنوی در دانشجویان متاهل داشت. نتایج به دست آمده بر لزوم توجه بیشتر به پیوند روابط زناشویی و بهبود طلاق عاطفی و افسردگی را نشانگر می باشد.

    کلید واژگان: افسردگی, هیجان, معنویت, تعارض خانوادگی}
    Soheila Zakizadeh, Alireza Heidari*, Behnam Makvandi, Parviz Asgari
    Background and Objectives

    Spirituality and spiritual beliefs are among the factors playing key roles in preventing psychological disorders. The present study aimed to investigate the relationship between depression symptoms with emotional divorce and spiritual beliefs using artificial neural networks (ANN) in married university students.

    Materials and Methods

    The statistical population of this study included all married students at the Islamic Azad University of Ahvaz (Khuzestan Province, Iran) during the 2021–22 academic year. The convenience sampling technique was adopted to select 301 married students as the research sample. An ANN was employed in this descriptive-correlational study. Data collection was done using Beck's Depression Inventory, Emotional Divorce Scale, and Religious Orientation Scale. Moreover, data analysis was performed through the Pearson correlation coefficient, stepwise regression, and an ANN.

    Results

    The results showed a significant positive relationship between emotional divorce and depression symptoms, whereas there was a significant negative relationship between intrinsic religious beliefs and depression symptoms (P<0.001). However, a significant positive relationship existed between extrinsic religious beliefs and depression symptoms (P<0.001). Furthermore, depression symptoms had multiple relationships with emotional divorce and intrinsic/extrinsic religious beliefs in married university students. The results of the ANN also showed that emotional divorce had the highest relationship with the depression symptoms of married students.

    Conclusions

    The ANN appropriately predicted depression symptoms through an emotional divorce and spiritual beliefs among married university students. The results indicated the necessity of paying more attention to marital relationships, emotional divorce improvement, and depression alleviation.

    Keywords: Depression, Emotions, Spirituality, Family conflict}
  • سید حمزه حسینی، فرشته عراقیان مجرد، سیده حکیمه هاشمی، رحمت الله مرزبند*
    سابقه و هدف

    معنویت و سلامت معنوی یکی از ابعاد سلامت شمرده می شود. شیوع بیماری کرونا نه تنها بر سلامت روان افراد، بلکه بر سلامت معنوی آن ها هم اثر گذاشت. هدف مطالعه ی حاضر تبیین تجربیات معنوی بیماران مبتلا به کووید19 بوده است.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نوع تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت کنندگان شامل بیماران مبتلا به کووید19 هستند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه ی عمیق با سوالات نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده ها از رویکرد کیفی گرانهیم و لوندمن و نرم افزار وان نت 2016 استفاده شد. برای بررسی صحت و استحکام مطالعه از معیارهای پیشنهادی گوبا و لینکلن استفاده شد.

    یافته ها

    در این مطالعه، با 14 بیمار مصاحبه شد. یافته های مطالعه شامل دو مضمون اصلی و هشت زیر مضمون احساس تقرب به خدا، بیداری معنوی، دانستن قدر عافیت، پذیرش قضا و قدر الهی از مضمون های فرعی تجربه ی تکامل دینی و نیز نفی هرگونه علیت فراطبیعی، تجربه ی تعارض باور به عدالت الهی و بیماری، اضطراب مرگ، عدم حمایت عاطفی بود.

    استنتاج

    نتایج مطالعه ی حاضر حاکی از دو طیف متفاوت (تقویت باورهای معنوی، تضعیف باورهای معنوی) بیماران بوده است. حرفه مندان سلامت می توانند از یافته های مطالعه در مراقبت کل نگر و معنوی بیماران استفاده کنند.

    کلید واژگان: معنویت, بیماران, کووید -19, مطالعه کیفی}
    Seyed Hamzeh Hosseini, Fereshteh Araghian, Seyede Hakime Hashemi, Rahmatollah Marzband*
    Background and Purpose

    Spirituality and spiritual health are among the dimensions of health. The spread of Corona disease affected not only the mental health of people but also their spiritual health. The present study aimed to explain the spiritual experiences of patients with COVID-19.

    Materials and Methods

    This qualitative research is a conventional content analysis type. Participants include patients with COVID-19, and sampling was done purposefully. The data collection tool was an in-depth interview with semi-structured questions. Granheim and Lundman's qualitative approach and OneNet 2016 software was used to analyze the collected data. The criteria proposed by Goba and Lincoln were used for the validity and reliability of the study.

    Results

    In this study, 14 patients were interviewed. The findings of the study included two main themes, namely, experience of religious evolution and lack of emotional support, and eight sub-themes. Feeling close to God, spiritual awakening, knowing the value of well-being, acceptance of justice and divine destiny were the sub-themes of the experience of religious evolution. Moreover, denial of any supernatural causality, the experience of the conflict of belief in divine justice, illness, and death anxiety were sub-themes of lack of emotional support.

    Conclusion

    The results of the present study indicated two different spectrums (strengthening of spiritual beliefs and weakening of spiritual beliefs) of patients. The findings of the study can be used by health professionals in the holistic and spiritual care of patients.

    Keywords: Spirituality, Patients, Covid-19, Qualitative Study}
  • رضا سعیدی، هایده حیدری*
    زمینه و هدف

    ابتلای کودک به سرطان با مجموعه ای از تجربیات تنش زا و درد و رنج قابل توجه برای کودک و اعضای خانواده وی همراه است. در این شرایط، یکی از استراتژی هایی که کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان جهت مقابله با فرایند بیماری از آن استفاده می کنند، مقابله معنوی است که با هدف مدیریت استرس و مقابله با موقعیت های بحرانی انجام می شود. بنابراین، اعضای تیم بهداشت و درمان باید از نقش معنویت در مراقبت از کودکان مبتلا به سرطان آگاهی کافی داشته و ارایه مراقبت های معنوی به کل خانواده را مدنظر قرار دهند.

    روش ها

    پژوهش حاضر از نوع مرور روایتی است که در سال 1402 با هدف بررسی و شناسایی نقش معنویت در مراقبت از کودکان مبتلا به سرطان انجام شد. جهت یافتن مطالعات مرتبط، کلیدواژه های مربوطه در پایگاه های علمی فارسی و انگلیسی زبان جست و جو شد. در مجموع 6 مقاله به زبان فارسی و 42 مقاله به زبان انگلیسی استخراج شد. پس از بررسی این مقالات از نظر معیارهای ورود و خروج، 1 مقاله به زبان فارسی و 12 مقاله به زبان انگلیسی وارد مطالعه شدند و نتایج آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    پس از بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج مطالعات وارد شده به پژوهش حاضر، نقش معنویت در سرطان کودکان در پنج حیطه اصلی امیدواری، مقابله با شرایط ایجاد شده به دلیل ابتلای کودک به بیماری، دست یابی به صلح و آرامش درونی، دریافت حمایت و پذیرش شرایط ایجاد شده به دلیل بیماری کودک دسته بندی شد.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر می تواند جهت ارایه مراقبت های کل نگر و با کیفیت (از جمله مراقبت های معنوی) به کودکان مبتلا به سرطان و اعضای خانواده آن ها، مورد توجه اعضای کادر درمان و همچنین مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت قرار گیرد.

    کلید واژگان: معنویت, سرطان, کودکان}
    Reza Saidi, Haydeh Heidari*
    Background and Aim

    Diagnosing a child with cancer is associated with a series of stressful experiences and significant suffering for the child and family members. In such situations, one of the strategies that children with cancer use to deal with the disease process is spiritual coping, which aims at managing stress and dealing with critical situations. Therefore, healthcare professionals should have sufficient knowledge regarding the role of spirituality in the care of children with cancer and consider providing spiritual care to the whole family.

    Methods

    The current research is a narrative review that was conducted in 2023 to investigate and identify the role of spirituality in the care of children with cancer. To access related studies, relevant keywords were searched in Persian and English databases. A total of 6 articles in the Farsi language and 42 articles in the English language were extracted. After reviewing these articles based on inclusion and exclusion criteria, 1 article in Farsi and 12 articles in English were included in the study and their results were analyzed.

    Results

    After analyzing the results of the studies included in the current research, the role of spirituality in the care of children with cancer was classified into five main categories, including hopefulness, coping with the situations created due to the child's illness, achieving inner peace and tranquility, receiving support, and acceptance of the situations created due to the child's illness.

    Conclusion

    The results obtained in the present study can be used by healthcare professionals as well as managers and policymakers to provide holistic and high-quality care (including spiritual care) to children with cancer and their family members.

    Keywords: Spirituality, Cancer, Pediatric}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال