به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « evil » در نشریات گروه « پزشکی »

  • رضا حیدریان*، بسعاد دریس

    یکی از مسایل مهمی که فلاسفه و متکلمان با آن مواجه هستند و باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشند، مسیلهی شرور و قبایح اخلاقی و ماهیت و نقش آن در هستی است؛ چراکه شناخت این امر ارتباطی مستقیم با اعتقاد به عدالت، حکمت، قدرت و رحمت پروردگار دارد. پژوهش حاضر به گونه ی تطبیقی و با بررسی دیدگاه اندیشمندان معاصر و جامعنگر، همچون علامه حسنزاده آملی، علامه مصباح یزدی، علامه طباطبایی و شهید مطهری و با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به تبیین و تحلیل نظریات اسلامشناسان مذکور، در صدد پاسخ به این سوال مهم و اساسی است که ماهیت شرور و قبایح اخلاقی و نقش آن در عالم چیست؟ یافته های پژوهش نشان میدهد که شر امری عدمی، نسبی و لازمه ی این جهان مادی و نسبت به خیر اندک و همچنین، لازمهی قطعی نظام علی و معلولی است. در این بین، علامه حسنزاده امور عالم تکوین را صرفا خیر محض میداند و علامه مصباح با تاکید بر توحید افعالی، تفسیر صحیحتری از چیستی شرور ارایه کرده است.

    کلید واژگان: شر, قبح اخلاقی, حسنزاده آملی, مصباح یزدی, طباطبایی, مطهری}
    Reza Heidaryan*, Basaad Deris

    One of the most important issues that philosophers and theologians face and must have a suitable answer for is the issue of evil and moral evil and its nature and role in existence. Because knowing this has a direct relationship with believing in God's justice, wisdom, power and mercy; The present research is comparative and by examining the viewpoints of contemporary and comprehensive thinkers, such as Allameh Hassanzadeh Amoli, Allameh Misbah Yazdi, Allameh Tabatabai and Shahid Motahari, and with a descriptive and analytical method and using library sources to explain and analyze the views of Islamic scholars. The above is intended to answer this important and basic question, what is the nature of evil and moral evil and its role in the world? The findings of the research show that evil is a non-existent, relative thing, a necessity of this material world and little compared to good, as well as a definite necessity of the cause and effect system. In the meantime, Allameh Hassanzadeh considers the affairs of the universe to be purely good, and Allameh Misbah has presented a more accurate interpretation of what evil is by emphasizing the monotheism of verbs.

    Keywords: Evil, Hassanzadeh Amoli, Motahhari, Moral ugliness, Mesbah Yazdi, Tabatabai}
  • هادی وحدانی فر*
    مقدمه

    عبارت سلامت معنوی از جمله عباراتی است که در آموزه های دینی مورد توجه و بازیابی است. قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان مهم ترین منابع و معرفی کننده مصادیق سلامت و نقصان معنوی هستند که از میان آنها، حدیث عقل وجهل با بهره گیری و معرفی تعداد زیادی از مصادیق سلامت و نقصان معنوی (بالغ بر 150 موضوع و گزاره) از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است؛ هرچند در مجامع علمی سخن از سلامت معنوی و برخی گزاره های آن شده، اما نسبت به منابع دینی و مصادیق آن و محک سلامت معنوی، تحقیق مطلوبی صورت نگرفته است.

    روش

    مقاله حاضر با رویکرد مطالعه کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی معناشناسی سلامت معنوی و منابع حدیثی و مقایسه و معرفی مصادیق آن و تبیین برخی واژگان همسو پرداخته است.

    نتایج

    می توان گفت؛ سلامت معنوی با تمام ابعاد آن در حوزه های مختلف فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و عبادی در حدیث عقل وجهل قابل اثبات است و با توجه به گستره مصداقی حدیث از یک جامعیت و اعتبار منبعی در تنظیم پرسش نامه ها و محک سلامت معنوی برخوردار است. همچنین ضمن مفهوم شناسی واژگان «عقل وجهل» از آنها به عنوان منشا سلامت و نقصان معنوی یاد می شود و واژگان «خیر و شر» علاوه بر مفهوم شناسی آنها با سلامت معنوی و نقصان معنوی همپوشانی دارند. از این رو می توان از آنها به عنوان مفاهیم کلی یاد نمود. از سویی با توجه به خلقت عقل وجهل، همه انسان ها با توجه به مشرب دینی و فرا دینی و براساس قاعده حسن وقبح عقلی و شرعی به میزان فراگیری این مصادیق، از سلامت و نقصان معنوی برخوردار هستند. از این رو پیامبران الهی، امامان معصوم (علیهم السلام) و پیروان واقعی و عملی آنان دارای بالاترین مرتبه سلامت معنوی هستند و غیر آنها نیز نسبت به عملیاتی نمودن مصادیق سلامت و نقصان معنوی به سلامت معنوی قرب و بعد دارند.

    کلید واژگان: حدیث عقل وجهل, سلامت معنوی, نقصان معنوی, مصادیق, خیر و شر}
    Hadi Vahdanifar
    Introduction

    The phrase "spiritual health" is one of the phrases that is considered and retrieved in religious teachings. The Holy Quran and Islamic traditions are the most important sources and introduce examples of spiritual health and deficiency, among which, the hadith of intellect and ignorance is of high importance, by using and introducing a large number of examples of spiritual health and deficiency (up to 150 topics and propositions); Although spiritual health and some of its propositions have been discussed in scientific forums, no good research has been done on religious sources, their examples and spiritual health test.

    Method

    The present article has studied the semantics of spiritual health and hadith sources in a descriptive-analytical manner with a library study approach. It has compared and introduced its examples and explained some aligned words.

    Results

    It can be said spiritual health with all its dimensions in various personal, social, family, political and devotional fields can be proved in the hadith of intellect and ignorance, and according to the scope of the hadith, it has a source validity and comprehensiveness in compiling questionnaires and testing spiritual health. Also, in addition to the conceptology of the words "intellect" and "ignorance", they are considered as the source of spiritual health and deficiency, and the words "good" and "evil", in addition to their conceptology, overlap with spiritual health and deficiency. Therefore, they can be referred to as general concepts. On the other hand, according to the creation of the intellect and ignorance, all human beings, based on the rule of goodness and ugliness of reason and religion, enjoy spiritual health and deficiency to the extent of learning these examples. They are spiritually healthy and their appetites are relatively healthy and spiritually deficient in relation to proximity and dimension. Divine prophets, infallible Imams (as) and their real and practical followers have the highest level of spiritual health. Others enjoy spiritual health and deficiency according to proximity and dimension in examples.

    Keywords: Hadith of Intellect, Ignorance, Spiritual Health, Spiritual Deficiency, Examples, Good, Evil}
  • مهدی اخلاصی*
    مقدمه
    در میان آموزه های دینی، بهره بردن از برخی کالاها برای مکلفین حرام معرفی شده است که به معنای لزوم پرهیز از آنهاست؛ به گونه ای که در صورت ارتکاب، مجازات الهی را در پی خواهد داشت. در این میان، اگر چه در تحلیل فرآیند اثرگذاری اتصاف به حرمت، در ساختار ارزشی- مصرفی کالا، دیدگاه های متفاوتی به چشم می خورد؛ به طوری که از منظر برخی، مرجع اعتبار سنجی و ارزش گذاری کالا، تنها عرف بوده و نگاه شریعت نیز بر محور نگاه عرفی شکل می گیرد و در مقابل برخی نیز برآنند که نگرش شریعت استقلالی بوده و جدای از نگاه عرف به ارزش گذاری کالا می پردازد؛ اما برآیند هر دو نگره مرجعیت داشتن نگاه شارع مقدس در بهره برداری از کالاست. از همین رهگذر، تحلیل نگاه شارع و دست یابی به الگویی جامع برای شناخت کالای حرام ضرورتی انکار ناپذیر است؛ چرا که در سایه آن، انتفاع از دیگر کالاها مجاز شمرده می شود.
    روش ها
    این نوشتار با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از رویکرد تحلیل اسناد کتابخانه ای سامان یافته است.
    نتایج
    نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که می توان با مراجعه به منابع دینی، تحلیل لسان ادله شرعی، به بیان ضوابطی برای بهره برداری و انتفاع از اشیاء، متناسب با کارکردها و نیازهای عقلایی در هر عصری پرداخت.
    نتیجه گیری
    تامل در متون فقهی بیانگر آن است که شریعت در اعتبار سنجی و ارزش گذاری کالا، نگاه تاسیسی نداشته و همان اعتبارسنجی عرف را در استفاده و مبادلات کالاها پذیرفته است. بنابراین، ارایه نظر شارع منحصر در مواردی است که نگاهی متفاوت از عرف دارد که نسبت به کالای حرام در ضمن بیان شاخصه های خوراکی (نجاست، مردار، حرام گوشت بودن، خبایث) و غیرخوراکی (ابزارگمراه کننده) تبلور یافته است. نکته مهم در این میان آن است که در برخی موارد اگر چه لسان دلیلی که انتفاع از کالا را حرام اعلام داشته، به صورت مطلق است، اما می بایست در فضا و مصرفی خاص مورد تحلیل قرار گیرد.
    کلید واژگان: حرام, نجس, مردار, حرام گوشت, خبائث, ابزار گمراه کننده}
    Mehdi Ekhlasi *
    Introduction
     Among the religious teachings, the use of certain goods has been introduced as haram for those who are obliged to do so, which means the necessity of avoiding them; In such a way that if they are committed, it will result in divine punishment. Although in the analysis of the process of attribution to sanctity, in the value-consumption structure of goods, different views are seen, from the point of view of some, the reference for validating and valuation of goods is only custom, and the view of Sharia is also formed on the axis of customary view, and on the other hand, some are of the opinion that the view of Sharia is independent and separate the view of tradition from valuation of goods; However, the result of both views is the authority of the view of the holy Shariah in the exploitation of goods. From this point of view, analyzing the view of the Shariah and finding a comprehensive model to recognize the haram goods is an undeniable necessity, because in its shadow, benefiting from other goods is considered permissible.
    Methods
     This article is prepared based on the descriptive-analytical method and using the library document analysis approach.
    Results
     The results of the present research indicate that by referring to religious sources, analyzing the language of Sharia evidence, it is possible to express criteria for the exploitation and benefit of objects, according to the functions and rational needs of each era.
    Conclusion
    Reflecting on jurisprudence texts shows that Sharia does not have an established view in the validation and valuation of goods and accepts the same validation of tradition in the use and exchange of goods. Therefore, the idea proposition of lawgiver is exclusive when it has a different view from tradition, which has manifested towards the haram goods while expressing the characteristics of edible (impurity, carcass, forbidden meat, evil) and non-edible goods (misleading tools). The important point is that in some cases, although the linguistic of the reason that declares the use of goods as haram is absolute, it should be analyzed in a specific context and consumption.
    Keywords: haram, Najis, carcass, Haram Meat, Evil, Misleading Tool}
  • ابوالفتح غفاری*، افضل شمسی
    زمینه و هدف

    سالمت معنوی بعنوان جدیدترین بعد سالمت میباشد که در کنار ابعاد دیگر سالمتی قرار گرفتهه اسهت. ههد از ایهن مطالعه بررسی" نقش خیر و شر در سالمت معنوی" میباشد.

    روش بررسی

    در این پژوهش از مرور منابع کتابخانهای و جستجو پایگاه های اطالعاتی داخلی مرتبط با هد مطالعه استفاده شد.

    یافته ها

    با نگاهی به مشخصات تعیین کننده سلامت معنوی از منظر آموزه های اسلامی می توان دریافت که ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی بین خیر و خیرخواهی با سلامت معنوی وجود دارد. از مهمترین و محوری ترین ویژگی های انسان دارای سلامت معنوی شامل خالق گرایی عاشقانه، عقلانیت دینی، وظیفه گرایی و آخرت نگری می باشد که به نوعی اشاره بر خیر و خیرخواهی دارند. این انسان با حب به دیگران در عین اینکه تلاش می کند تا صادقانه اصول اخلاقی را رعایت نماید، به دیگران با پندار نیک نظر افکند و در نیکی به آنها به سرعت و با درجاتی بالاتر عمل نماید، هماهنگی با مردم و مدارا را در کنار شرح صدر یعنی همان گشادی روان و روح و تقدم آسایش دیگران بر آسایش خود گسترش دهد، در عین حال تلاش می نماید تا در برخورد با مردم خود را میزان قرار دهد. یعنی آنگونه رفتار نماید که دوست دارد دیگران با او انگونه باشند.

    بحث و نتیجه گیری

    خیر و شر می تواند نقش تاثیرگذاری بر سلامت معنوی داشته باشد. بطوریکه خیر باعث ارتقاء و شر باعث کاهش سلامت معنوی افراد می شود و از طرف دیگر ارتباط خیر و سلامت معنوی هم افزایی دارد بطوریکه هر دو باعث افزایش یکدیگر می شوند. پیشنهاد می شود از مباحث خیر وشر در جهت سلامت معنوی افراد استفاده شود.

    کلید واژگان: خیر, شر, سلامت, سلامت معنوی}
    A.Ghaffari*, A.Shamsi
    Background and Purpose

    Spiritual health is the newest dimension of health, along with other aspects of health. The purpose of this study is to investigate "the role of good and evil in spiritual health". Methods & Materials: In this study, library resources were searched and internal databases related to the purpose of the study were used.

    Results

    Looking at the determinants of spiritual health from the perspective of Islamic teachings, one can see that there is a very close relationship between good and benevolence with spiritual health. One of the most important and central features of a human being's spiritual health include romantic creativity, religious rationality, conscientiousness, and hereafter which somehow refer to goodness and benevolence. This man, by loving others, as he strives to uphold ethical principles, to consider others with good faith, and to act quickly and in good faith with others, to cultivate harmony with people and tolerance. The psyche and spirit of others extend the comfort of others, while trying to balance their own people. That is, to behave the way he wants others to be with him.

    Conclusion

    Good and evil can have an impact on spiritual health. Whereas goodness promotes and evil reduces one's spiritual health, on the other hand, there is a synergistic relationship between goodness and spiritual health so that both increase one another. It is recommended to use good and humane discussions for spiritual well-being

    Keywords: Good, evil, Health, Spiritual health}
  • حجت الله طهماسبیان، جواد جعفری، بهمن روشنی، سیروس چقازردی، سیدعلی حسینی، نادیا امجدیان
    زمینه و هدف
    رفتار جنایی که با جرم و بزه مترادف است، یک کنش ارادی محسوب می شود و به این دلیل از شخص سر می زند که خود را در موقعیت مفروض مجاز به ارتکاب آن می داند؛ رفتاری که با ارزش ها و هنجارهای متداول جامعه مغایرت دارد. شخصیت، به عنوان یک متغیر روان شناختی که تمامی رفتارهای انسان را در عرصه زندگی شخصیتی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد، گاهی می تواند در اثر صفات ناسازگارانه، فرد و اطرافیان را با مشکل جدی مواجه سازد. از بین اختلالات شخصیت، شخصیت ضداجتماعی بیشتر از سایر اختلالات مورد مطالعه قرار گرفته، یک الگوی تکرارشونده و مداوم رفتارهای مجرمانه، ضداجتماعی یا جنایی است که در کودکی یا اوایل نوجوانی شروع می شود و تمام جنبه های زندگی فرد را در بر می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و کودک آزاری والدین با الگوی مجرمانه شرارت و رفتار جنایی در بین زندانیان انجام گردید. همچنین نقش عوامل اجتماعی و محیطی در بروز رفتارهای مجرمانه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مجرمین، دارای رفتارهای جنایی، دستگیر شده در زندان های شهر کرمانشاه در طول سال 1390 بوده که با نمونه گیری تصادفی ساده، 59 نفر از آن ها انتخاب و آزمون شخصیت آیزنک EPQ، مقیاس شخصیتی SCID-II و همچنین مقیاس کودک آزاری سنجش تاکتیک های کشمکش بین والد و کودک در مورد آن ها اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش توسط نرم افزار SPSS-18 و روش آماری مورد استفاده همبستگی پیرسون و رگرسیون پیش بینی می باشد.
    یافته ها
    براساس یافته های حاصل از این پژوهش، مردان (100%) مجرمان این پژوهش را تشکیل می دادند. 2/93% دارای تحصیلات زیر متوسطه، 6/74% متاهل و از نظر اقتصادی 6/56% زیر متوسط یعنی ضعیف بودند. طبق نتایج حاصله، رابطه بین کودک آزاری با شخصیت ضداجتماعی یک رابطه معنادار بوده و نیز کودک آزاری می تواند شخصیت ضداجتماعی را پیش بینی کند. همچنین بین تیپ های شخصیتی EPQ با شخصیت ضداجتماعی، رابطه معناداری برقرار بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت که روابط معیوب و نامطلوب خانواده، به کارگیری شیوه های نادرست تربیتی مانند طرد و عدم مراقبت و مواظبت صحیح، ضرب و شتم، محرومیت از مهر و محبت، کودک آزاری و خشونت علیه فرزندان باعث احساس ناامنی و اضطراب، خودپنداره ی منفی و کینه توزی نسبت به دیگران و انجام رفتارهای بزهکارانه می شود؛ به همین دلیل، به رفتار و اعمال ضداجتماعی و در نهایت ارتکاب به جرم اقدام می کنند. لذا، باید به تجربه های منفی دوران کودکی و ارتباط آن با رفتارهای ضداجتماعی و جرم در بزرگسالی دقت شود. فقر علمی و مالی نیز می تواند یکی از موثرترین عوامل در بروز جرم باشد. طبق نتایج به دست آمده، شخصیت نیز یک عامل اصلی در بروز رفتار جنایی می باشد و نقش تعیین کننده در ایجاد جرم و جنایت دارد.
    کلید واژگان: شخصیت, کودک آزاری, الگو, مجرم, شرارت, زندان}
    Hojjatollah Tahmasbyan, Javad Jafari, Bahman Roshanai, Sirus Chaghazardi, Ali Hosseini, Nadia Amjadian
    Background
    Criminal behavior that is synonym with crime and misdemeanor is a voluntary action and the person who does it, knows himself/herself authorized to commit in the given situation. It is a behavior inconsistent with common values ​​ and norms. Personality, as a psychological variable that can affect all human behavior s in personality and social life, sometimes makes a person and those around him facing a serious problem as a result of maladaptive traits. Among personality disorders, antisocial personality disorder has been studied more than others; a repetitive and persistent pattern of criminal behavior, which is antisocial or criminal and begins in childhood or early adolescence which encompasses all aspects of life. This study investigated the relationship between personality characteristics and patterns of parents child abuse with criminal mischief and criminal behavior among prisoners. Moreover, social and environmental factors in criminal behavior were investigated.
    Methods
    This research has correlation methods. All offenders have been arrested for their criminal behavior and kept in a prison in Kermanshah in 1390 were the statistical community. In a random sampling, 59 subjects were selected and Eysenck personality test EPQ, personality scale SCID-II and the scale of child abuse between parent and child conflict tactics measure were implemented. Data analysis was performed by SPSS-18 software. Statistical methods were Pearson's correlation and regression.
    Findings
    Men (100 percent) were the perpetrators of this study. 93.2% had not academic education, 74.6% were married and economically 56.6% were below the average. The results of relationship between child abuse and antisocial personality had a significant relationship so, child abuse could predict antisocial personality. There was a relationship between EPQ personality type with antisocial personality.
    Conclusion
    Based on results, it is found that defective and poor family relations, dishonest tactics traits, such as exclusion and lack of proper care, beatings, deprivation of love, child abuse and violence could cause sense of insecurity and anxiety, negative self-concept and malice toward others and criminal behavior. That is anti-social behavior and crime eventually take place. Thus, we should be careful to negative experience s in childhood and their association with antisocial behavior and crime in adulthood. Lack of academic education and poverty can also be effective factors in performance of a crime. Personality is also a major factor in a criminal behavior and has a decisive role in performance of a crime.
    Keywords: Personality, Child Abuse, Pattern, Criminal, Evil, Prison}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال