به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پستی ویروس » در نشریات گروه « دامپزشکی »

  • علی صادقی نسب، محمدقلی نادعلیان، فرهید همت زاده، جمال نجفی، پروانه صیفوری، مرتضی گرجی دوز، آریا بدیعی، علی اصغر بهاری، علیرضا باهنر
    چکیده دوازده راس گوساله سنین 4 تا 10 ماهگی دارای نشانه های بالینی مشکوک به عفونت با ویروس اسهال ویروسی گاوان شناسایی شدند. از بیوپسی گوش این گوساله ها پس از تثبیت در فرمالین، بلوک های پارافینه و مقاطع بافتی تهیه شده و روی لام های آغشته به پلی– ال– لیزین (poly-L-lysine) چسبانیده و توسط کیت تجاری آنتی بادی مونوکلنال ضد ویروس اسهال ویروس گاوان، نشاندار شده توسط فلورسین ایزوتیوسیانات رنگ آمیزی ایمونو فلورسنت شدند. مقاطع توسط میکروسکوپ فلورسنت جهت حضور شواهد فلورسانس در سیتوپلاسم کراتینوسیت ها، سلول های درم یا کندروسیت های غضروف گوش مشاهده شدند. تشخیص آنتی ژن ویروس اسهال ویروس گاوان در بافی کوت با کیت رد یابی آنتی ژن توسط الایزای تسخیری پستی ویروس و RT-PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی پستی ویروس انجام شد که بر این اساس از یازده مورد مثبت شناسایی شده توسط RT-PCR، ایمونو فلورسنت 8 مورد (72/72درصد) و الایزای تسخیری یک مورد(9درصد) را مثبت نشان داد. نتایج این مطالعه پیشنهاد می نماید با توجه به حساسیت نسبتا بالای ایمونوفلورسنت این آزمایش می تواند به عنوان روشی قابل اعتماد و عملی جهت شناسایی همه گیری های اشکال بالینی عفونت های حاد ویروس اسهال ویروسی گاوان به کار گرفته شود. واژه های کلیدی: پستی ویروس، ایمونو فلورسنت، بیوپسی گوش، آنتی ژن کاپچرالایزا، واکنش زنجیره ای پلی مراز
    کلید واژگان: پستی ویروس, ایمونو فلورسنت, بیوپسی گوش, آنتی ژن کاپچرالایزا, واکنش زنجیره ای پلی مراز}
    Ali Sadeghi Nasab, Mohammad Gholi Nadalian, Farhid Hemmatzadeh, Jamal Najafi, Parvaneh Seifoori, Morteza Gorjidooz, Aria Badiei, Ali Asghar Bahari, Ali Reza Bahonar
    Towelve calves of 4-10 months old with clinical signs suspected to bovine viral diarrhea virus (BVDV) infection were selected for this study. Histopathologic sections were performed on formalin fixed paraffin-embded ear notch biopsies, mounted on poly-L-lysine coated slides and stained for BVDV by Anti-BVDV monoclonal antibody labelled with fluorescein isothiocyanate. Stained sections were examined by fluorescent microscopy for detection of green fluorescent evidence within the cytoplasm of keratinocytes, other dermal cells and chondrocytes. Detection of BVDV antigen in buffy coat cells was performed by using a commercially available antigen-capture ELISA kit, and RT-PCR, using a universal primers set, specific for all pestiviruses. Based on 11 positive cases detected by RT-PCR, immunofluorescent staining and antigen-capture ELISA could detect 8 cases (72.72%) and one case (9%) respectively. Results of this study suggest immunofluorescent test on ear notch biopsies has a relatively high sensitivity, and can be used as a reliable and feasible method for detection of calves with acute infection with BVDV.
    Keywords: Pesti virus, Antigen, capture ELISA, Ear notch test, immunofluorescent, RT, PCR}
  • شاهین فکور، فرهید همت زاده
    بیماری بوردر یک بیماری مادرزادی وقابل انتقالی است که به عنوان یکی از بیماری های ویروسی گوسفند، باگسترش نسبی در جهان و شرکت در سندرم های سقط جنین و ایجاد بره های ضعیف و ناقص الخلقه (هیدرانسفالی ، آرتروگریپوزیس و کیفواسکولیوس) و نیز خرابی پشم در کشورهایی که صنعت پرورش گوسفند در آنها اهمیت داردمورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه به دست آوردن میزان شیوع آلودگی گوسفندان شهرستان سنندج به ویروس بیماری بوردر و مقایسه نتایج حاصل از آن با مطالعات مشابه می باشد.در این بررسی با آزمایش 362 نمونه سرم تهیه شده از روستاهای حومه شهرستان سنندج به روش خنثی سازی سرم (SN) با ویروس استاندارد-NADL میزان آلودگی در کل روستاها 29/28 درصد بدست آمد. در مقایسه با مطالعات مشابه و گزارش شده در ایران درصد آلودگی در این مطالعه از سایر استانها بیشتر است که به نظر می رسدمرزی بودن استان کردستان یکی از دلایل توجیهی آن باشد. در بین گروه های سنی 18-4 ماهه کمترین میزان آلودگی (23/3) و گروه سنی 18 به بالا بیشترین میزان آلودگی (34/6 درصد) را نشان داه اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که گوسفندان محل مورد مطالعه به عنوان گونه ای حساس در معرض ویروس بیماری بوردر می باشند و با توجه به اینکه پستی ویروسهای نشخوار کنندگان در حال چرخش بین جمعیت های گاو و گوسفند می باشند به نظر می رسد احتمالا میزان شیوع آلودگی در این مطالعه بازتابی از وضعیت BVD باشد.
    کلید واژگان: بیماری بوردر, پستی ویروس, گوسفند, سنندج, آزمون خنثی سازی سرم}
  • فرهید همت زاده، هادی کیوانفر، مریم بادوام، محمد طاهری
    هدف
    این بررسی به منظور مطالعه روند تغییرات سلولی در کشتهای سلولی آلوده به سویه های سیتوپاتوژن و غیرسیتوپاتوژن پستی ویروس های جدا شده از گاو و گوسفند انجام گرفت.
    روش
    پس از آلوده نمودن کشتهای سلولی R-BK آماده شده در لوله های لیتون با سویه NADL ویروس BVD و یک سویه ویروس بیماری Border و همچنین یک سویه غیر سیتوپاتوژن ویروس BVD به رنگ آمیزی نمونه ها با استفاده از میکروسکوپ فلورسنت اقدام گردید.
    نتایج
    در نمونه های آلوده به سویه های سایتوپاتیک و غیرسایتوپاتیک پستی ویروس در روز اول تنها حضور کانونهای پادگن ویروسی بدون بروز تغییرات مشهود سلولی جلب توجه می نمود. در نمونه های آلوده به سویه های cp در روز دوم علاوه بر گسترش کانونهای عفونی آثار اولیه تغییرات مرفولوژیک سلولی از قبیل تغییر در اندازه و تمایل به گرد شدن دیده شد، در روز سوم کانون CPE در نقاط مختلفی از کشت تک لایه که با تجمع شدید پادگن ویروس در اطراف کانون CPE، گرد شدن و کنده شدن سلولهای آلوده مشاهده گردید و در نهایت در روزهای چهارم و پنجم تقریبا همگی سلولهای آلوده شده و نشانی های CPE را نشان می دادند. در حالی که در کشتهای سلولی آلوده به سویه غیرسیتوپاتیک ویروس BVD در مطالعه روزانه تنها گسترش در مطالعه روزانه تنها گسترش کانونهای عفونی با سرعتی بسیار کمتر از سویه های سیتوپاتیک دیده می شد و تا روز ششم اثری از ایجاد CPE مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    روش ایمونوفلورسانس مستقیم قدرت تشخیص کشتهای سلولی آلوده به پستی ویروس را حتی در چند ساعت اولیه پس از عفونت و قبل از شکل گیری CPE در کشت های آلوده به سویه های سیتوپاتوژن و غیرسیتوپاژن دارد.
    کلید واژگان: پستی ویروس, ایمونو فلئور رسانس, سویه سیتوپاتوژن, سویه غیر سیتوپاتوژن, کشت سلول}
  • فرهید همت زاده، هادی کیوانفر، مریم بادوام
    هدف
    این تحقیق با هدف دستیابی به پادتن نشاندار با FITC جهت ردیابی پادگنهای پستی ویروسی و مقایسه با پادتن های استاندارد موجود، در زمستان 1378 شروع ودر پاییز 1380 به پایان رسید.
    طرح: تجربه میدانی.
    روش
    پس از ایمن سازی 10 سر خرگوش با سویه NADL ویروس BVD پادتنهای حاصله پس از عیارسنجی و خالص سازی، با FITC کنژوگه شده و در ستون حاوی سفادکس G25 پالایش و دیالیز گردید. عیار 20/1 پادتن کنژوگه به عنوان عیار مطلوب به دست آمد.
    تجزیه و تحلیل آماری: آزمون مک نمار، مربع کای.
    نتایج
    از تعداد 210 نمونه کشت سلولی تعداد 140 لوله با ویروسی BVD آلوده گردید و 70 لوله به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. نتایج حاصله از به کارگیری آنتی سرم کنژوگه تهیه شده در طرح مقایسه آن روش آنتی سرم استاندارد بیوایکس روی این نمونه ها حاکی از همخوانی 100 درصد موارد مورد آزمایش بود. در آزمایش روی 81 نمونه از گاوها و گوسفندان مشکوک به بیماری با هر دو آنتی سرم، تنها در یک مورد علی رغم مثبت بودن نتیجه با FA بیوایکس والیزا، پاسخ منفی با آنتی سرم تهیه FA شده در طرح مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    مقایسه آماری این دو روش حکایت از همخوانی 99.6 درصد نتایج حاصل از این دو آزمون در تشخیص پادگنهای پستی ویروسی دارد.
    کلید واژگان: ایمونوفلورسنت, پستی ویروس, پادگن, عفونت پایدار}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال