به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلام » در نشریات گروه « دفاع مقدس »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلام» در نشریات گروه «جامعه و فرهنگ»
  • احمد هدایت پناه شالدهی*، بدریه هدایت پناه شالدهی، مرضیه هدایت پناه شالدهی
    هدف اصلی این مقاله، پیام های شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیت نامه هایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیت نامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتا از استان های اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیت نامه های شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی مورد شمارش قرار گرفت. درمجموع بعد از غربالگری و با عنایت به فراوانی واژگان کلیدی، 50 واژه که مربوط به حجاب بود استخراج و شمارش شد. اشتراک واژگان در وصیت نامه های شهیدان درباره حجاب و مضامین مربوط 6/76درصد بود. به طور متوسط در هر وصیت نامه 24/3 پیام ها مستقیما با واحد حجاب و 36/2 واژگان با مضمون حجاب بود. به عبارتی، 9/57درصد از فراوانی های پیام ها فقط درباره حجاب و 1/42درصد به مضمون حجاب مربوط بود. 01/8درصد شهیدان به خواهران سفارش نموده اند، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، در 6 درصد پیام های وصیت نامه ها آمده که رعایت حجاب مثل خون شهید است و 2 درصد اظهار داشته اند که حجاب مثل سنگر است. شهیدان افتخارآفرین جنگ تحمیلی که حدود 40 سال پیش وصیت نامه شان را نگارش نموده اند، تاکید داشتند که بانوان، حجاب، این دستور الهی را که در چندین آیه از قرآن مجید به صورت مستقیم و غیرمستقیم آمده رعایت کنند؛ اما برخلاف انتظار، عده ای به این حکم الهی کم توجه شده و ناخواسته تمایلشان به پوشش اسلامی کمرنگ شده است. لذا وظیفه آحاد تاثیرگذار جامعه است که نسبت به این موضوع حساس باشند و باهمت و غیرت خویش، راه و روش اسلامی را به این افراد تبیین نمایند. در این رهگذر از همه ابزارها موجود مانند دانش، رفتار، گفتار و رسانه ها و امثالهم به نحو مطلوب و موثر می توان بهره گرفت، حتی از شهیدان عزیز هم می توان استعانت جست؛ زیرا شهیدان شاهد هستند و به نوعی با جامعه ارتباطش برقرار است؛ بنابراین از جامعه اسلامی ایران به ویژه خواهران انتظار می رود که پیام های این عزت آفرینان را اجابت فرمایند و این شاخص ترین پیام شهیدان بود و گفته اند حجاب همچون سلاح و لباس رزم است.
    کلید واژگان: اسلام, پیام, حجاب, شهدا, وصیت نامه}
    Ahmad Hedayatpanah Shaldehi *, Badriyeh Hedayatpanah Hedayatpanah, Marzieh Hedayatpanah Shaldehi
    The main purpose of this article, the messages of the martyrs, about hijab (veil (are based on the analysis of their wills. The statistical sample included 878 Testaments related to the martyrs, which were extracted from reliable sources in two stages, October and December 2023. Most of them were from the provinces of Isfahan, Gilan, Mazandaran, Tehran, Qom, Hormozgan, and etc.All the contents of the martyrs' Testaments were analyzed in the form of numerical content analysis. After screening, and due to the low frequency of some words, 50 key words related to hijab were extracted and counted. The share of words in martyrs' Testaments, about hijab, and related words was 76.6%.On average, in each will, 3.24 messages are written directly with the hijab unit. And 2.36 words were related to hijab. In other words, 57.9% of the frequencies of messages were only about hijab and 42.1% were related to hijab. 8.01 percent of the martyrs have ordered that the sisters, Hazrat Zahra and Hazart Zainab ((Hello to them)) be examples. In 6% of the messages of the wills, it is stated that observing hijab is like the blood of a martyr. And 2 percent stated that hijab is like a fortressIn result, the martyrs of the imposed war, who wrote their Testament about 40 years ago, and most of them were good, religious and sincere young people, maybe they had predicted today's situation. Their most prominent message was this and they emphasized that: Sisters, compliance the hijab of this order of God, which is mentioned directly and indirectly in several verses of the Holy Quran. Therefore the Islamic society of Iran, especially the sisters, is expected to the answer to the messages of these dear martyrs. It has been said that the hijab is like a weapon and a battle uniform
    Keywords: Islam, Message, hijab( veil), Martyrs, Testament}
  • حسن فضل*
    خدمت، تلاش برای خیررساندن به دیگران یا گره گشایی از کار مردم یا یاوری نیازمندان است. در دین مبین اسلام به خدمت رسانی تاکید و سفارش فراوان شده است. حتی بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص) کسی که فریاد مسلمانی را بشنود و برای خدمت به او گام برندارد، مسلمان نیست. اکنون این مسئله مطرح می شود که بالاترین خدمت به بشر چیست و این خدمت رسانی چه ویژگی هایی دارد؟ نگارنده در این پژوهش بر آن است که با بهره مندی از منابع مکتوب از قبیل آیات قرآن کریم و احادیث معصومان (ع) و به روش توصیفی، جهاد و شهادت را والاترین خدمت به بشر معرفی کرده و در پی آن جنبه های گوناگون الگوبودن مجاهد و شهید را بررسی و تبیین کند. بدون شک جان آدمی بالاترین و برترین موهبت الهی است که حق تعالی در اختیار او قرار داده است و در این جهاد مقدس گاه ممکن است که افراد جانشان را از دست بدهند و در زمره شهیدان قرار بگیرند؛ بنابراین جهاد و شهادت اوج خدمتگزاری به انسان هاست.
    کلید واژگان: اسلام, خدمتگزاری, الگوها, جهاد, شهادت, مجاهد, شهید}
    Hassan Fazl *
    Service is trying to do good to others or untangling people's work or helping the needy. In the religion of Islam, there is a lot of emphasis and order to serve. Even according to the words of the Holy Prophet (PBUH), a person who hears the cry of a Muslim and does not take steps to serve him is not a Muslim. Even according to the words of the Holy Prophet (PBUH), a person who hears the cry of a Muslim and does not take steps to serve him is not a Muslim. Now the question arises as to what is the highest service to mankind and what are the features of this service? In this research, the author believes that by benefiting from written sources such as the verses of the Holy Quran and the hadiths of the innocents (pbuh) and in a descriptive way, to introduce jihad and martyrdom as the highest service to mankind and after that, examine and explain the various aspects of being a model of a mujahid and a martyr. Undoubtedly, human life is the highest and best gift of God that Almighty God has given to him and in this holy jihad sometimes it is possible that people lose their lives and be among the martyrs. Therefore, Jihad and Martyrdom are the pinnacle of serving people.
    Keywords: Islam, Service, Models, Jihad, Shahadat (martyrdom), mujahid, Shahid (martyr)}
  • سیامک نوریان*، مرضیه عزمی منفرد، محمد ذاکری
    با مروری بر مفاهیم اخلاق کار، اخلاق در سازمان های دولتی ایران و دیدگاه اسلام، با روش آزمون تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن به بررسی و رتبه بندی مولفه های امانت داری، عدالت، فداکاری، تعاون و آداب معاشرت در سازمان های دولتی ایران پرداختیم. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمان های دولتی ایران بوده که تعداد آن ها نامحدود می باشد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بوده که این افراد به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در بعد نظری کتابخانه ای و در بعد عملی، میدانی می باشد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 0.714 تایید گردید. در تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای جهت بررسی فرضیه ها و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه ها با استفاده از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد تمام مولفه های اخلاق در سازمان های دولتی ایران از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار می باشند. همچنین نتایج رتبه بندی نشان داد مولفه های اخلاق در سازمان های دولتی ایران به ترتیب اولویت امانت داری؛ آداب معاشرت؛ تعاون؛ فداکاری و عدالت هستند.
    کلید واژگان: اخلاق سازمانی, اسلام, امانتداری, عدالت, سازمان های دولتی}
    Siyamak Nooriyan *, Marziyeh Azmimonfared, Mohammad Zakeri
    In this regard, the components of fiduciary, justice, sacrifice, cooperation, and etiquette in Iranian government organizations were examined and ranked through reviewing the work ethic concepts, ethics in Iranian government organizations as well as the Islamic perspective, using the one-sample t-test and Friedman test. The statistical population included all the staff of Iranian government organizations, whose number is unlimited, with the sample size of 384 selected by randomly available methods and based on Cochran formula. In theoretical terms, the data collection was done by library method and in practical terms, field study was employed. To collect data, a researcher-made questionnaire was used whose validity and reliability were confirmed by experts and Cronbach’s alpha test, respectively, with a reliability value of 0.714. In data analysis, one-sample t-test was employed for testing the hypotheses and Friedman test was used for ranking the components through using SPSS software. The results revealed that all ethics components in Iranian government organizations have a relatively favorable condition. Moreover, the ranking results showed that the ethics components in Iranian government organizations are ranked by priority as fiduciary, etiquette, cooperation, sacrifice, and justice, respectively.
    Keywords: organizational ethics, Islam, Fiduciary, Justice, Government Organizations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال