به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پاول کراوس » در نشریات گروه « معارف اسلامی و علوم قرآنی »

  • هادی عالم زاده، رضا کوهکن
    واقعیت تاریخی جابر بن حیان که در بسیاری از آثار منسوب به او خود را شاگرد امام صادق(ع) خوانده و اشاره های متعددی به آن امام کرده، از سوی پاول کراوس، بزرگ ترین محقق در زمینه کیمیای جابری، به طور کامل زیر سؤال رفته و تناقض های عدیده موجود در این اشاره ها و شواهد با استناد به «مجموعه جابری» استخراج و مطرح گردیده است. این مقاله بر آن است تا با تحلیلی تاریخی و محتوایی به توضیح و تبیین چهار نوع از این شواهد و اشارات جابر به امام(ع) بپردازد و نظرهای پاول کراوس را در مورد یک مسئله مهم در تاریخ علم، یعنی مسئله جابری نقد و ارزیابی نماید؛ خاصه آنکه شمار قابل توجهی از مخطوطات منسوب به جابر هنوز منتشر نشده و به دست محققان نرسیده است و از این رو، باب گفت وگو درباره این مسئله همچنان گشوده و جای نظرها و پاسخ های تازه در این باره خالی است. امید می رود که این مقاله پاسخی به این مسئله باشد.
    کلید واژگان: امام صادق(ع), جابر بن حیان, کیمیا, مسئله جابری, پاول کراوس}
    Hadi Alemzadeh, Reza Koohkan
    Historical reality of Jaber b. Hayyan who has called himself Imam Sadeq’s student in many works attributed to him and referred to Imam Sadeq in many cases, questioned by Powel krows, The greatest scholar in Jaberian al chemy field. Powel krows extracted and discussed many contradictions in these notes and evidence, attributing to Jaberian collections. This essay seeks to explain four types of these evidences and notes of Jaber to Imam Sadeq through a historical and textual analysis then criticize and assess Powel krows’s view points about an important issue in history of science, that is, Jaberian Problem; and since most of scripts attributed to Jaber have not been published and are not available for scholars, so the dialogue remains open. It is expected that this article will be an answer to this Problem.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال