به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آمریکا » در نشریات گروه « روابط عمومی، ارتباطات، رسانه »

  • محمد خدادادی مترجم زاده
    این یادداشت انتقادی تلاش می کند، کتاب درباره عکاسی را تحلیل و بررسی نماید. ابتدا ویژگی های شکلی کتاب، بررسی شده و سپس، به خاستگاه بیرونی آن و دیدگاه انتقادی نویسنده اشاره می شود. مطالب فصول به اختصار مطرح شده و ساختار درونی کتاب به تحلیل درمی آید و در آخر نیز مواردی درباره ترجمه کتاب یادآوری می شود. نگارنده پس از بازبینی کتاب به این نتیجه رسیده است که این اثر، دارای دیدگاهی چند منظری است. مقاله های آن تسلسل ندارند و هر فصل به عنوان مقاله ای تقریبا مجزا و مستقل، به ماهیت عکاسی و کارکرد اجتماعی آن پرداخته است. این اثر تاریخ عکاسی را به طور همزمان، طولی و عرضی سنجیده است و منظری چشمگیر از نقش عکاسی در سال های دهه 1970م. به دست می دهد. همچنین، در اثنای تحقیق مشخص می شود که سه مترجم، پنج ترجمه از این اثر را در سال های مختلف منتشر کرده اند. بر این اساس باید پرسید: آیا جامعه معاصر ایرانی نیازی به ترجمه دوباره این کتاب توسط مترجمان مختلف دارد؟

    کلید واژگان: عکاسی, جامعه, فرهنگ, استناد, مدرن, آمریکا}
  • علی حاتمی
    در مطالعات حوزه علوم اجتماعی مهاجرت دارای پیامدهای بسیاری است. یکی از پیامدهای مهاجرت دغدغه های فرهنگی مربوط به تغییر و حفظ زبان است. در این بین مهاجر بسته به این که چه نقش و چه جایگاهی در جامعه جدید پیدا می کند یا به سوی رهاکردن زبان بومی خود گام برمی دارد یا با حفظ زبان خود و در بستر دو زبانگی تلاش می کند. کتاب زبان و مهاجرت تالیف یحیی مدرسی می تواند از اولین تالیفات در زمینه این دغدغه فرهنگی در بستر زبان شناسی اجتماعی قرارگیرد که به اهمیت پیامدهای فرهنگی و زبانی پس از مهاجرت می پردازد. نویسنده در کتاب زبان و مهاجرت پیامدهای زبانی مهاجرت ایرانیان به آمریکا را بررسی کرده است. این کتاب با تیراژ 500 نسخه توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بازار نشر عرضه شده است.
    کلید واژگان: زبان, مهاجرت, ایرانیان, آمریکا, پیامد فرهنگی, پیامد زبانی}
  • عبدالله مرادی
    از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دشمن همواره الگوهای متعددی در راستای تقابل با جمهوری اسلامی، مهار، استحاله و براندازی بکار گرفته است. مقطع کنونی با توجه به روند پرونده هسته ای و نیز گسترش بحران در سطح منطقه غرب آسیا واجد ابعاد جدیدی از راهبردهای تخاصمی دشمن در برابر جمهوری اسلامی ایران است. از طرف دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان اصلی ترین نهاد برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی ضمن اینکه نقش موثری در تحکیم هویت انقلابی کشور و تقابل با برنامه های دشمن بازی کرده است، به عنوان یک ابزار قدرت نرم و اراده سخت اصلی ترین مولفه قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی نیز به شمار می رود. بر این اساس مقابله با سپاه پاسداران در قالب اجرای عملیات روانی و تهی سازی ظرفیت راهبردی آن به عنوان یکی از جدی ترین راهبردهای تخاصمی دشمن در مقطع اخیر می باشد.
    کلید واژگان: نفوذ, دشمنی, آمریکا, عملیات روانی, ایران, سپاه}
  • حمید حاذق
    بازخوانی انقلاب های مختلف جهان در دوران معاصر حاکی از تغییر تدریجی و فاصله گرفتن از آرمان ها و اهداف اولیه آنهاست. تجارب این انقلاب ها نشان می دهد با ورود مفاهیم و الگوهای فکری، عقیدتی، فرهنگی، و با حضور عناصر حقیقی و حقوقی کشورهای رقیب و دشمن، در قالب گروه های هنری، فرهنگی، اقتصادی، دانشگاهی، سیاسی و... به تدریج شبکه ای از حامیان داخلی به وجود آمده که با روش های مختلف، شیفته یا مرعوب بیگانه شده اند. از سوی دیگر، راهبرد نفوذ همواره هزینه نظام سلطه را تقلیل داده، وجهه ای به ظاهر منطقی از آنان جلوه می دهد. در این راهبرد گفت و گو و تعامل به جای جنگ و ستیز تبلیغ می گردد، لیکن هیچگاه گزینه حمله نظامی از میز دیپلماسی برداشته نمی شود. مقاله حاضر در پرداختی دو وجهی ابتدا ادبیات نفوذ را از منابع غربی ارائه نموده، سپس رویکرد دینی به موضوع نفوذ را مطمح نظر قرار داده است. بررسی اهداف و تلاش نظام سلطه برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران همچنین راهکارهای مقابله با آن، با بهره گیری از آموزه های قرآن و رهنمودهای مقام معظم رهبری، پویش اصلی مقاله را تشکیل می دهد.
    کلید واژگان: نفوذ فکری, نفوذ فرهنگی, نفوذ سیاسی, امریکا, جمهوری اسلامی ایران}
    Dr. Hamid Hazeq
    A review of the world revolutions of modern times suggests a gradual shift away from their initial ideals and goals. The experiences related to these revolutions indicate that with the introduction of intellectual, ideological and cultural patterns and with the presence of agents from the rival and hostile countries organized in artistic, cultural, economic, academic, political, etc. groups, a network of domestic supporters was gradually created, who were fascinated or intimidated by aliens in different ways. On the other hand, the infiltration strategy has always reduced the hegemonic system’s spending and has provided an apparently rational image of it. In this strategy, dialogue and interaction technique is publicized instead of conflict and clash, but the military option is never taken off the diplomacy table. Following a two-sided outlook, this article, first, reviews the infiltration literature in Western resources. Then, it evaluates the religious approach to the infiltration issue. Benefiting from the teachings of the Quran and the guidelines of the Supreme Leader, the article mainly examines the objectives and attempts of the hegemonic system to infiltrate into the Islamic Republic of Iran, as well as its confrontation strategies.
    Keywords: intellectual infiltration, cultural infiltration, political infiltration, America, the Islamic Republic of Iran}
  • عبدالله مرادی
    توجه به سیر تاریخی و منطق عملی امریکا در برخورد با جمهوری اسلامی ایران، همچنین سیاست های کنونی این کشور نشان می دهد که در مقطع پسا توافق هسته ای نیز گزینه های مدیریت جمهوری اسلامی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی همچنان در دستور کار این کشور قرار دارد. در واقع، شواهد نشان می دهد نظام سلطه مترصد فرصتی است تا از فضای سیاسی و اقتصادی ناشی از برجام حداکثر بهره برداری را نموده، طراحی های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشد؛ موضوعی که به عنوان یک گزینه راهبردی دشمن در برابر جمهوری اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با واژه «نفوذ» توصیف گردیده است. در این مقاله، تلاش می گردد تا بر اساس سیاست های اعمالی و مواضع اعلانی امریکا و اندیشکده های غربی، ابعاد راهبردی، اهداف و گزینه های طراحی دشمن برای نفوذ در جمهوری اسلامی در مقطع پسا توافق هسته ای مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: نفوذ, امریکا, برجام, ایران, الگوی دشمنی}
    Abdollah Moradi
    A look at the historical course of America’s practical logic against the Islamic Republic of Iran as well as the current policies of this country suggests the U.S. has the options of controlling the Islamic Republic in domestic and international arenas on the table in the post-JCPOA period. In fact, evidence suggests that the hegemonic system seeks an opportunity to take full advantage of the political and economic environment resulting from JCPOA and reinforce its plots against the Islamic Republic of Iran, the issue represented by the term ‘infiltration’ and as a strategic option of the enemy against the Islamic Republic in the statements of the Supreme Leader. In this article, an attempt will be made to analyze the strategic aspects, objectives, and options designed by the enemy to infiltrate into the Islamic Republic in the post-JCPOA period considering the policy actions and the declared positions of America and the Western think tanks.
    Keywords: infiltration, America, JCPOA, Iran, the pattern of hostility}
  • ابوذر گوهری مقدم، مهدی جاودانی مقدم
    تخصیص هر گونه کمک و یا رفتاری از جانب یک دولت به سایر بازیگران دولتی و غیردولتی به نحوی که در راستای تامین اهداف سیاست خارجی کشور حامی و منافع ملی آن قرار گیرد، ذیل عنوان رفتار حمایتی تعریف می گردد. به طور سنتی سیاست های حمایتی کشورها در چارچوب برآورده سازی نیازهای مادی و مبتنی بر توسعه افراد و گروه ها تعریف می شد. امروز این رویکرد به لحاظ مفهومی و عملیاتی تغییر کرده است. امروزه رویکرد کشورهای حامی و کشورهای دریافت کننده، علاوه بر مسایل سنتی به نیازهای غیرمادی و حقوق فردی و مدنی افراد نیز معطوف گردیده و علاوه بر آن تلاش کشورها تلاش می کنند برخی از اهداف خود را که با شیوه های مرسوم قابل تحقق نیستند از این راه اعمال نمایند. اگر قدرت نرم را توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به شیوه قابل رویت اما غیر محسوس و برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بدانیم، که با به کارگیری از ابزارها و شیوه هایی غیرمستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر کشورهای اثر می گذارد؛ مسلما سیاست های حمایتگرایانه را باید بخشی از قدرت نرم و ابزار کشورها در تقابل با مخالفانشان بدانیم. مقاله حاضر به دنبال بررسی جایگاه سیاست های حمایتگرایانه آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با بن بست سیاست های تقابل گرا و تعامل گرای آمریکا در قبال ایران، رویکرد جایگزینی برای مقابله با تقویت روزافزون موقعیت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با محوریت رویکرد تغییر از درون- جنگ نرم- در دستور کار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفته است که بالتبع رفتارهای حمایتگرایانه آمریکا علیه ایران نیز با تمرکز بر جنگ نرم در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سیاست های حمایت گرایانه, آمریکا, ایران, قدرت نرم}
  • علی غلامعلی پور گرمی، مهدی عباس زاده فتح آبادی*
    در این مقاله به بررسی رابطه بین دو پدیده جهانی شدن و القاعده پرداخته می شود. نویسنده معتقد است که القاعده به عنوان یک جنبش تروریستی ضد جهانی شدن در واکنش نسبت به سلطه آمریکا در سطح جهانی به ویژه کشورهای مسلمان شکل گرفته است. در ضمن این جنبش از جهتی نیز از ابزارهایی که جهانی شدن در زمینه تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی در اختیار آن قرار داده است به نحو احسن بهره برده است. در این پژوهش ابتدا به تشریح پدیده جهانی شدن و آثار و پیامدها و مقاومت هایی که در برابر آن صورت گرفته است پرداخته می شود. سپس به شرایط جهان اسلام یا کشورهای اسلامی در عصر جهانی شدن پرداخته می شود. پس از آن به جهانی شدن فرهنگی و دیدگاه های مختلف در آن خصوص با تاکید بر دیدگاه های برخی اندیشمندان اسلام گرا پرداخته خواهد شد. در این مبحث همچنین نگرش کل جهان اسلام و عرب در مورد جهانی شدن مورد بررسی قرار می گیرد. مبحث پایانی نیز به تشریح رابطه بین جهانی شدن و تروریسم ضد آمریکایی القاعده اختصاص یافته است.
    کلید واژگان: جهانی شدن, اسلام, القاعده, تروریسم, آمریکا}
  • مونس کشاورز
    تخصیص هر گونه کمک و یا رفتاری از جانب یک دولت به سایر بازیگران دولتی و غیردولتی به نحوی که در راستای تامین اهداف سیاست خارجی کشور حامی و منافع ملی آن قرار گیرد، ذیل عنوان رفتار حمایتی تعریف می گردد. به طور سنتی سیاست های حمایتی کشورها در چارچوب برآورده سازی نیازهای مادی و مبتنی بر توسعه افراد و گروه ها تعریف می شد. امروز این رویکرد به لحاظ مفهومی و عملیاتی تغییر کرده است. امروزه رویکرد کشورهای حامی و کشورهای دریافت کننده، علاوه بر مسایل سنتی به نیازهای غیرمادی و حقوق فردی و مدنی افراد نیز معطوف گردیده و علاوه بر آن تلاش کشورها تلاش می کنند برخی از اهداف خود را که با شیوه های مرسوم قابل تحقق نیستند از این راه اعمال نمایند. اگر قدرت نرم را توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به شیوه قابل رویت اما غیر محسوس و برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بدانیم، که با به کارگیری از ابزارها و شیوه هایی غیرمستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر کشورهای اثر می گذارد؛ مسلما سیاست های حمایتگرایانه را باید بخشی از قدرت نرم و ابزار کشورها در تقابل با مخالفانشان بدانیم. مقاله حاضر به دنبال بررسی جایگاه سیاست های حمایتگرایانه آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با بن بست سیاست های تقابل گرا و تعامل گرای آمریکا در قبال ایران، رویکرد جایگزینی برای مقابله با تقویت روزافزون موقعیت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با محوریت رویکرد تغییر از درون- جنگ نرم- در دستور کار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفته است که بالتبع رفتارهای حمایتگرایانه آمریکا علیه ایران نیز با تمرکز بر جنگ نرم در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سیاست های حمایت گرایانه, آمریکا, ایران, قدرت نرم}
  • مهدی جاودانی مقدم*
    نظرسنجی، یکی از مهم ترین و شایع ترین ابزارهای سنجش افکار عمومی به منظور درک برداشت ها و ذهنیت های توده مردم نسبت به سیاست ها و اقدامات داخلی و خارجی کشورها به حساب می آید. کارآمدی نظرسنجی ها سبب شده است که استفاده از آن در قرن بیستم با اقبال بسیاری مواجه شود به گونه ای که نخبگان سیاسی، سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان نظام های سیاسی برای آگاهی از خواسته ها، انتظارات و بازخورد سیاست های داخلی و خارجی خود، در موارد بسیاری از نظرسنجی های علمی که توسط موسسات معتبر تخصصی نظرسنجی تهیه شده است، بهره گرفته اند. با این وجود، علی رغم، بکارگیری معیارهای علمی در نظرسنجی های صورت گرفته توسط این موسسات، همواره اختلاف نظرهایی در نتایج نظرسنجی ها مشاهده می شود. این مساله در مورد نظرسنجی های مختلفی که در آمریکا در مورد سیاست خارجی این کشور در قبال برنامه هسته ای ایران منتشر شده نیز کاملا آشکار است. درعین حال، با توجه به اهمیت درک ذهنیت افکار عمومی آمریکا نسبت به رفتار دولت این کشور در قبال برنامه هسته ای ایران و همچنین کاربست دیپلماسی عمومی موثر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، این مقاله به بررسی مقایسه ای 15 نظرسنجی معتبر که توسط 12 موسسه نظرسنجی قبل و بعد از توافق ژنو صورت گرفته پرداخته و دیدگاه های هر کدام را مورد بررسی قرار داده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اگرچه تنها تعداد محدودی از مردم در آمریکا، تحولات مرتبط با پرونده هسته ای ایران را از نزدیک پیگیری می کنند و تردیدها و نگرانی هایی در افکار عمومی این کشور در قبال ایران و فرجام مذاکرات هسته ای با آن وجود دارد اما اکثریت جامعه آمریکا از راهکارهای دیپلماتیک در قبال ایران و از جمله توافق ژنو حمایت می کنند. با این وجود، گرایشات حزبی افراد و نمونه سوالات ارائه شده در این نظرسنجی ها عملا نقش مهمی در نتایج بدست آمده داشته اند.
    کلید واژگان: نظرسنجی, افکار عمومی, آمریکا, برنامه هسته ای, ایران}
  • حسین آذری*
    عملیات روانی ابزاری است که برای تضعیف روحیه حریف و به تسلیم واداشتن آن و تقویت نیروهای جبهه خودی به کار برده می شود. این ابزار با آغاز انقلاب اسلامی علیه آن استفاده شد. پس از پایان جنگ تحمیلی، مسئله فناوری هسته ای ایران در صدر اخبار و گزارش های رسانه ها و مراکز مطالعاتی همچنین دستگاه های امنیتی- اطلاعاتی غرب و به ویژه امریکا قرار گرفت. از آن پس، امریکا همواره با بهره گیری از مسئله برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از آن به عنوان ابزاری برای نگران ساختن افکار عمومی مردم و دولتمردان منطقه و جهان استفاده کرده است. تلاش های امریکا در این زمینه بیش از اینکه بر محور واقعیت های جاری مبتنی باشد بر کاربست عملیات روانی برای افزایش تاثیرگذاری، استوار است. سرانجام اقدامات روانی این کشور باعث شد تا پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت راه یابد و به یکی از مهم ترین موضوعات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر تبدیل شود. این پژوهش می کوشد با تکیه بر داده های کتابخانه ای و اخبار رسانه ای، راهکارهای عملیات روانی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را تبیین و آشکار کند. افزایش بهره گیری امریکا از عملیات روانی برای افزایش نگرانی افکار عمومی در آینده، نتیجه ای است که ضروری می سازد جمهوری اسلامی ایران در تدابیر رسانه ای خود به آن توجه نماید.
    کلید واژگان: فناوری هسته ای, جمهوری اسلامی ایران, امریکا, عملیات روانی}
    Hussein Azari*
    Psychological operations is an instrument used to demoralize an opponent, force him to surrender and to strengthen friendly forces. Immediately after the occurrence of the Islamic Revolution, this instrument was utilized against it. Following the end of the Imposed War, Iran's nuclear technology hit the news headlines of the media and caught the attention of research centers as well as security-intelligence services of the West, particularly those of the United States. Since then, America has always utilized Iran's peaceful nuclear program as a pretext to panic the public opinion and the governments of the region and the world. America's efforts in this area are mainly based on the application of psychological operations to increase efficacy rather than on the existing realities. Finally, the psychological measures of the U.S. caused Iran's nuclear case to find its way to the UN Security Council and become one of the most important foreign policy issues of the Islamic Republic of Iran in the recent years. Relying on library data and media news, this research work seeks to explicate and clarify America’s PSYOPs methods against the Islamic Republic of Iran. The growth of America’s using psychological operations to increase public concern in the future is an issue that the Islamic Republic of Iran needs to consider in its media measures.
    Keywords: nuclear technology, the Islamic Republic of Iran, America, PSYOPs}
  • عباس محمدی
    در عصر حاضر رسانه ها (ماهواره اینترنت، تلویزیون، رادیو، روزنامه و...) به مثابه ابزار اساسی برای اعمال فشار و تحمیل سیاست های قدرت های بزرگ به کار می روند و رقابتی جهانی در عرصه نبرد رسانه ای شکل گرفته است. بخش اعظم مهندسی عملیات مشروعیت زدایی، تبلیغات رسانه ای و عملیات روانی است که بدون درگیری نظامی و گشودن آتش جنگ، رقیب را به انفعال یا شکست وا می دارد. جنگ رسانه ای به منظور مدیریت براندازی نرم در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه های فکری و فرهنگی آن را سست کرده و با بمباران خبری – تبلیغاتی در نظام سیاسی حاکم تزلزل و بی ثباتی تزریق کند. وسایل ارتباط جمعی کنونی جهان های ذهنی و غیر واقعی را به دنیا مخابره می کنند. آنها دیگر به انتقال واقعیت فکر نمی کنند، بلکه واقعیت را می سازند و آن را بازنمایی می کنند. روش های این امر عبارتند از: ایجاد و تقویت کانال های چندگانه ارتباطی به ویژه به زبان کشور هدف، سوق دادن ارزش ها و ایده های فرهنگی - سیاسی به سمت نرم های جهانی، تسخیر افکار عمومی در کشور هدف به صورت آرام، تدریجی و مداوم و کنترل و دستکاری آن در کوتاه مدت و ایجاد گفتمان های خبری – رسانه ای در داخل و خارج. بر این اساس، مقاله حاضر با مرور کارکردهای ویژه رسانه در جنگ نرم به بررسی نقش و عملکرد شبکه های رادیو فردا، رادیو صدای امریکا و تلویزیون های فارسی زبان وابسته در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران می پردازد.
    کلید واژگان: جنگ نرم رسانه ای, کارکردهای رسانه, ابزار رسانه ای, امریکا, جمهوری اسلامی ایران}
    Abbas Mohammadi
    At present, the media (satellite, the Internet, television, radio, newspapers, etc.) are utilized as a basic tool to apply pressure and impose the policies of the great powers and a global competition has taken shape in the media battlefield. A major part of delegitimizing operation engineering is media propaganda and psychological operations which leads to the inaction or failure of the opponent without making use of military forces and fire fighting. Media warfare carried out with the aim of soft overthrow seeks to knock down the thought system of the target community so that its thought and cultural foundations may be slackened and the governing political system can be destabilized by propaganda bombardment. The present-day mass media send out subjective and unreal worlds to the people. They do not think of transmitting factual information but rather attempt to fabricate “facts” and represent them. The methods utilized to fulfill this include: creating and reinforcing multiple communication channels, especially in the language of the target country; shifting cultural-political values and ideas toward the global norms; capturing the public opinion in the target country slowly, gradually and continuously and controlling and manipulating it in the short run and running domestic and international media and news debates. Accordingly, reviewing the specific functions of the media in soft war, the present article explores the role and function of Radio Farda, Voice of America and the dependent Persian TV channels in the soft war against the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: media soft war, media functions, media tools, America, the Islamic Republic of Iran}
  • مصطفی محمدی
    هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا و مقایسه آن در ابعاد مختلف در منطقه غرب آسیا است. در این راستا چارچوب نظری قدرت نرم که از سوی «جوزف نای» مطرح شده است به عنوان چارچوب مفهومی مناسب و جامع برای بررسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا، ابزارها و محدودیت های قدرت نرم دو کشور در منطقه مورد بهره برداری قرار می گیرد. قدرت های جهانی و منطقه ای همواره برای تداوم و افزایش نفوذ خویش، سعی کرده اند مدیریت تحولات نظام جهانی و منطقه ای را کنترل کنند. غرب آسیا به مثابه منطقه ای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک اهمیتی ویژه در معادلات نظام جهانی دارد و تحولات آن توجه قدرت های بزرگ، از جمله امریکا را به خود معطوف داشته است؛ از این رو، امریکا به عنوان دولتی سلطه جو و جمهوری اسلامی ایران در مقام حکومتی ضدهژمون می کوشند تحولات این منطقه راهبردی را با بهره گیری از ظرفیت های قدرت نرم خویش کنترل و مدیریت کنند. بر این اساس، مقاله حاضر مفهوم، ویژگی ها و منابع قدرت نرم را به طور عام و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا را به طور خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. پیروی از نگرش و روشی تطبیقی در مطالعه قدرت نرم ایران و امریکا، کمک شایانی به شناخت دقیق نقش و جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه غرب آسیا خواهد داشت.
    کلید واژگان: قدرت نرم, جمهوری اسلامی ایران, امریکا, غرب آسیا(خاورمیانه), تهدیدات نرم}
    Mostafa Mohammady
    The present article is aimed at a comparative study of the soft power of the Islamic Republic of Iran and America and a comparison of its different aspects in the Western Asia. In line with this, the theoretical framework of soft power, offered by Josef Nye, served as a suitable and comprehensive conceptual framework for the analysis of the soft power of the Islamic Republic of Iran and America and the tools and constraints of the soft power of the two countries in the region. To sustain and increase their influence, the world and regional powers have constantly tried to manage the changes in global and regional systems. The Western Asia, as a region with geopolitic and geostrategic importance, is of great significance in the dealings of the global system and its changes draw the attention of great powers including the USA. Hence, the US as a hegemonic state and the Islamic Republic of Iran as an anti-hegemonic government attempt to control and manage the changes in this strategic region using their soft power potentials. In view of this issue, the present article examines and evaluates the attributes and sources of soft power in general and the soft power of the Islamic Republic of Iran and America in particular. Following a comparative view and methodology in studying the soft power of Iran and America will make a substantial contribution toward a detailed understanding of the role and standing of the soft power of the Islamic Republic of Iran in the Western Asia.
    Keywords: soft power, the Islamic Republic of Iran, America, the Western Asia (Middle East), soft threats}
  • اسماعیل قربان پور
    بیش از دو دهه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق می گذرد که نزدیک به نیم قرن را در هماوردی با اردوگاه غرب به رهبری امریکا به سر برد. در دیدگاه سیاسی به تقابل دو ابرقدرت در دوره یادشده «جنگ سرد» گفته می شود. اینکه چگونه ابرقدرتی در وسعت اتحاد جماهیر شوروی بدون شلیک حتی یک گلوله از هم گسیخت و تار و پود نظام آن فروپاشید هنوز موضوع مطالعات و تحقیقات چندی قرار دارد؛ چه با وجود گذشت دو دهه از این واقعه، اسلوب ها و چارچوب راهبردی و روش های به کار رفته در آن، تامل برانگیز است. امروزه نیز آن روش ها در تدابیر سیاسی کشورهای فزون خواه علیه سایر کشورها همچنان مشاهده می شود. گسترش مفهوم جنگ سرد به تدریج در فضای جدید مناقشات بین الملل به رویش مفهوم جنگ نرم منجر شده است. مقاله با تاکید بر دهه پایانی از جماهیر شوروی پیشین بر رویکردهای راهبردی و روشی امریکا در مواجهه با رقیب خود می پردازد، مواجهه ای که به فروپاشی نظام فکری سوسیالیسم و جلوه ساختاری آن منجر شد.
    کلید واژگان: امریکا, اتحاد جماهیر شوروی, جنگ سرد, جنگ نرم}
    Ismaeel Qorbanpour
    Over two decades have elapsed since the collapse of the Soviet Union which spent about half a century opposing the West led by America. The conflictbetween the two superpowers during the aforementioned period is known as "Cold War". The disintegration of the Soviet Union as a superpower without firing even a bullet is still the subject of many research projects as the structure of the strategies and techniques utilized in this incidence are thought-provoking. Today, the same methods are still observed in the policies of the hegemonic countries against other nations. Expansion of the concept of Cold War gradually led to the growth of “soft war” in the new setting of international conflicts. Focusing on the last decade of the former Soviet Union, the present article looks into the strategic and technical approaches the United States utilized to confront its rival, the confrontation which led to the dissolution of socialism and its structural manifestation.
    Keywords: America, the Soviet Union, Cold War, soft war}
  • حسن انوری
    ماهیت گروهک تروریستی پژاک از جمله موضوعاتی است که کمتر در تیررس بررسی و تتبع علمی و اسنادی پژوهشگران داخلی قرار گرفته است. از این رو، منابع تحقیقی چندانی در سبد مطالعه محققان آن قرار ندارد. این گروهک که شاخه ای از گروه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) ترکیه است، هیچ گاه نه در بین مردم کردستان و حتی نه در میان سایر گروه ها و احزاب کردی نتوانست جایگاهی برای خود به دست آورد. حتی حامیان بین المللی آن همچون امریکا، آلمان و رژیم صهیونیستی از حمایت آشکار آن طفره می روند. در واقع، این گروهک از کمترین مشروعیت سیاسی اجتماعی برخوردار نیست. قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه و سایر جرائم ارتکابی این گروهک، بررسی پرونده آن را بیشتر به حوزه جرائم سازمان یافته سوق می دهد تا حوزه گروه های سیاسی. به هر روی، از آن جهت که توجه دشمنان جمهوری اسلامی به بهره برداری سیاسی امنیتی از اقدامات این گروهک جلب شده، ضروری است که محققان توجه بیشتری به بستر پیدایش و رفتار آن کنند. این پدیده ها تنها در پوشش عملیات روانی و حمایت تبلیغاتی پشتیبانان خود می توانند شناخته شوند و تداوم یابند. مقاله حاضر می کوشد با بررسی چگونگی شکل گیری این گروهک و مطالعه رفتار آن، برخی از ابعاد پنهان توطئه غرب، امریکا و رژیم صهیونیستی در حمایت و هدایت این گروهک تروریستی را آشکار کند.
    کلید واژگان: پژاک, امریکا, رژیم صهیونیستی, آلمان, عملیات روانی}
    Hassan Anvari
    The nature of the PEJAK terrorist group is among the topics which has not been sufficiently inquired into by researchers. Hence, the literature on this topic isn’t rich enough. This group, which is a branch of the Kurdistan Workers’ Party (P. K. K), has failed to secure a place for itself neither among the people of Kurdistan nor the Kurdish groups and parties. Even the international backers of this group such as America, Germany and the Zionist regime avoid supporting it overtly. In fact, this group does not enjoy the least socio-political legitimacy. Drug trafficking, armed robbery and other crimes committed by this group make it look more like a criminal group than a political party; hence, the practices of this group seem to be more related to the field of organized crime than politics. Nonetheless, given that the enemies of the Islamic Republic of Iran attempt to take political-security advantages of this group, researchers need to delve more seriously into its origin and behavior. Examining the formation and behavior of this group, the present article attempts to find out and introduce some of the covert aspects of the conspiracy of the West, America and the Zionist regime in supporting and directing this terrorist group.
    Keywords: PEJAK, America, the Zionist regime, Germany, psychological operations}
  • نجات محمدی فر، مجید نجات پور
    یکی از ویژگی های دنیای امروز نسبت به دنیای پیشین افزایش اهمیت قدرت نرم کشورها و توانایی آنان در ایجاد تغییرات ژرف، تدریجی و نامحسوس در نظام باورها، سبک زندگی، مواضع سیاسی و نگرش ها و ترجیحات اجتماعی مخاطبان آماج، با اعمال تهدیدات نرم است. منظور از تهدیدات نرم، طیف وسیعی از کنش ها و اقدامات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که کشورهای برخوردار از فناوری ارتباطی برتر، از آنها برای تحمیل غیرمستقیم اراده خویش بر دیگران بهره برداری می کنند. امروزه تهدیدها به سوی تهدیدهای نرم سوق پیدا کرده است. تهدیدهای نرم به دلیل کم هزینه تر بودن، تاثیر بر عوامل نرم افزارانه حوزه اقتدار ملی، به کار نگرفتن روش های خشونت آمیز و... بیش از پیش مورد نظر دشمنان انقلاب اسلامی است. در این پژوهش تلاش می شود تا تهدیدات امنیت نرم در جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تا امروز مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار گیرد. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی و بهره مندی از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.
    کلید واژگان: طبقه متوسط جدید, امنیت نرم, امریکا, جمهوری اسلامی ایران}
    Nejat Mohammadifar, Majid Nejatpour
    Compared with the past, today's world is marked with an increase in the importance of nations’ soft power and their ability to create profound, gradual and subtle changes in the beliefs system, lifestyles, political standing, and social attitudes and preferences of target audiences by making use of soft threats. Soft threats refer to a wide range of actions and social, political, and cultural measures which the nations having high communication technologies utilize to impose their will on others. Today's threats mainly have a soft nature. The enemies of the Islamic Revolution prefer to utilize soft threats since they are less costly, affect the soft aspects of national authority, don’t employ violent methods, and …. The present study is an attempt to carefully review and analyze the soft security threats in the Islamic Republic of Iran, particularly those related to the period between the tenth presidential elections and the present time. This research has been conducted on the basis of the descriptive-analytical method and by making use of library and Internet resources.
    Keywords: the new middle class, soft security, America, the Islamic Republic of Iran}
  • قربانعلی قربانزاده سوار، هاشم ناطقی
    تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران را می توان در دو نوع تهدید سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم بندی کرد. اولویت قائل شدن برای هر کدام از این تهدیدات، راهبرد امنیتی متفاوتی را در برابر تصمیم گیران قرار می دهد. در این پژوهش پس از شناسایی مفهوم جنگ نرم، جایگاه، کاربرد و مصادیق آن در روابط بین الملل و به کارگیری آن توسط قدرت های بزرگ از جمله امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این فرضیه به اثبات رسید که راهبرد دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی مبتنی بر اقدامات غیرنظامی و تهدید نرم در کنار تهدید به اقدام نظامی است. هدف اصلی دشمن از چنین اقداماتی تضعیف حاکمیت ایران و افزایش هزینه های نظامی و امنیتی کشور است.
    کلید واژگان: جنگ نرم, قدرت نرم, تهدید نرم, امنیت ملی, امریکا, جمهوری اسلامی ایران}
    Dr. Qorban, Ali Qorbanzadeh, Hashem Nateqi
    Threats against the Islamic Republic of Iran can be divided in two types: hard and soft threats. Giving priority to either type of threat poses a different kind of security strategy for decision-makers. Following a discussion on the concept of soft war, its standing, applications and examples in international relations and its utilization by major powers including the U.S. against the Islamic Republic of Iran, the present study proves the hypothesis that the strategy of the enemies of the Islamic Republic of Iran is currently based on nonmilitary measures and soft threat along with military action. By following such measures, the enemy mainly attempts to weaken the Islamic Republic of Iran and increase its military and security costs.
    Keywords: soft war, soft power, soft threat, national security, America, the Islamic Republic of Iran}
  • حمید حاذق نیکرو
    با پیروزی انقلاب اسلامی، غرب که خود را در معرض تهدیدات فرهنگی ناشی از آن می دید تمام تلاش خود را به کار بست تا با تغییر رفتار جمهوری اسلامی، به تغییر ساختار آن دست یابد. در این حال، تدابیر و مدیریت رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای با پایداری ملت ایران، تلاش های نظام سلطه را با ناکامی مواجه ساخت. بر این اساس، احساس تهدید از جمهوری اسلامی در غرب آنان را به هر اقدامی از سخت، نیمه سخت تا نرم واداشت و به فعالیت های مختلف براندازانه برانگیخت. امریکا در کنار بهره گیری از توانمندی های بین المللی، منطقه ای و داخلی با اجرای طرح دلتا و راهبرد نبرد رسانه ای بیشترین فشار خود را از طریق رسانه ها اعمال کرد. بستر برگزاری انتخابات در ایران و فراهم بودن زمینه مساعد برای فعالیت، آنان را به تکاپو واداشت تا از اینترنت در جهت دست یابی به اهداف خود بهره برداری کنند. در این پژوهش پرسش اصلی را اینگونه می توان طرح کرد: «استفاده دشمن از اینترنت چه نقشی در وقوع ناآرامی های پس از انتخابات در ایران داشته است؟». در پاسخ به این پرسش با توجه به بررسی های به عمل آمده می توان گفت که مجموعه اقدامات انجام گرفته در فضای مجازی، راه اندازی و تقویت وبلاگ ها و وب سایت های مختلف و بهره گیری از وب2 نشانگر استفاده کامل نظام سلطه از اینترنت در ناآرامی های پس از انتخابات ایران و تاثیرگذاری آن در آموزش، اطلاع رسانی، هماهنگی، عملیات روانی و... است. به طور کلی، اینترنت با برخورداری از ظرفیت ها و توانمندی های مختلف در ابعاد زمان و مکان و کاربری چندرسانه ای، مورد توجه ویژه غرب قرار گرفته است. این مسئله موجب توجه و رویکرد جدی جمهوری اسلامی به رسانه اینترنت شده است.
    کلید واژگان: اینترنت, انتخابات, انقلاب اسلامی, امریکا, اغتشاشات}
    Hamid Hazeq Nikroo
    Following the victory of the Islamic Revolution of Iran, the West felt it was being threatenedby its cultural impacts and made every possible attempt to alter the structure of the Islamic Republic by making it change its behavior. However, the policies and management strategies of the great leader of the revolution, Imam Khomeini (rah.), and the Supreme Leader, Imam Khamenei, as well as the resistance of the Iranians made the attempts of the hegemonic system fail. Accordingly, feeling threatened by the Islamic Republic, the West followed every possible action ranging from hard, semi-hard to soft measures in order to overthrow the Islamic government in Iran. Taking advantage of the international, regional and domestic potentials, the U.S. imposed the heaviest pressures on Iran by carrying out the Delta Project and media battle. The context of elections in Iran and the existence of a favorable background for their activities made the West utilize the Internet to accomplish their goals. The present study attempts to deal with this question: “What is the role of the enemy’s utilization of the Internet in the unrests following the elections in Iran?” The findings of this study suggest that the measures taken in cyberspace, launching and supporting various blogs and websites and taking advantage of the web 2 are all indications of the hegemonic system’s full use of the Internet in the unrests following the presidential elections in Iran and its impact on training their agents, providing information for them, coordinating them, running psychological operations, etc. It can be said that the Internet has been of a special interest for the West due to its multimedia function and wide range of potentials and capabilities which are not confined by the time and space boundaries. This has caused the Islamic Republic of Iran to pay a special attention to the Internet, too and take a serious approach towards it.
    Keywords: the Internet, elections, the Islamic Revolution, America, insurgencies}
  • پیامدهای روانی جنگ های عراق و افغانستان بر کیفیت نیروی نظامی امریکا
    سیدرضی عمادی
    امروز اهمیت داشتن روحیه خدمتی و اعتماد کارکنان به سازمانی که در آن فعالیت می کنند امری بسیار مهم است و بر کیفیت فعالیت افراد و در نتیجه بر بازده کاری آن سازمان بیشترین تاثیر را دارد. سازمان های نظامی در این میان با توجه به نوع وظایف و کارکردها از جایگاهی ویژه برخور دارند. داشتن شرایط روحی مناسب برای خدمت در این سازمان ها، همچنین اعتماد به دستگاه های نظامی از مهم ترین شرایط برای موفقیت آنها به شمار می رود. حضور امریکا در جنگ های افغانستان و عراق در دهه اول قرن 21 و شرایط ویژه ای که در این جنگ ها پدید آمد، همچنین طولانی شدن مدت حضور سربازان امریکایی در این دو کشور شرایط روحی و میزان اعتماد آنها و مردم امریکا را به دستگاه نظامی این کشور برای ورود به آن یا تداوم حضور در آن تحت تاثیر قرار داده است. مشکلات روحی سربازان امریکایی بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته، میزان خودکشی در ارتش این کشور به بالاترین میزان رسیده است. همچنین کیفیت نیروهای ارتش امریکا تحت تاثیر پیامدهای جنگ های اخیر به شدت کاهش یافته است. در این حال، استراتژی های تشویقی کاخ سفید و وزارت دفاع تاثیر چندانی بر کاهش بحران های روحی و روانی سربازان این کشور و افزایش میزان اعتماد آنها به وزارت دفاع و کاخ سفید نداشته است.
    کلید واژگان: امریکا, جنگ عراق, جنگ افغانستان, نیروی نظامی, مشکلات روحی, هزینه های مادی, هزینه های انسانی}
  • بررسی راهبرد تهدید سخت و نرم امریکا در محیط نوین بین المللی
    حجت الله مرادی
    فایده آگاهی از این مسئله که امریکا چگونه اطلاعاتش را پردازش و از قدرتش بهره برداری می کند در ارزیابی این مسئله نهفته است که سیاست گذاران ایالات متحده چه درک و فهمی از ارتباط نظام ها در محیط نوین راهبردی دارند. پیچیدگی این محیط جدید به خاطر وابستگی متقابل رو به رشدی است که از جهانی شدن و انفجار فناوری اطلاعات ناشی می شود. رویداد یاد شده هر چند تنها عامل منحصر به فرد این محیط متغیر به شمار نمی آید اما تاثیری عمیق بر چگونگی بهره برداری امریکا از نفوذش در شکل دهی به جامعه بین المللی داشته، موقعیت این کشور و متحدانش را تضمین کرده، سبب افزایش قدرت اقتصادی آنها می شود. با وجود این، امریکا در دستیابی به این هدف با محیط بین المللی مواجه است که به نحو روزافزون پیوسته تر، پیچیده تر و چندبعدی تر می شود. بنابراین، اگر سیاست گذاران امریکا یک راهبرد کلان تک بعدی همانند دوران بوش را در پیش گیرند احتمال دوام آن راهبرد کاهش یافته، می تواند به هزینه کرد بی دلیل منابع منجر شود. این مقاله دو هدف را پیش رو دارد: هدف نخست؛ بحث و بررسی این مسئله است که چگونه پویش در حال تغییر مرتبط با جهانی شدن و فناوری اطلاعات کاربرد قدرت را در محیط بین المللی پیچیده می کند. هدف دوم، بررسی راهبرد قدرت سخت و نرم امریکا در مواجهه با محیط جدید بین المللی است. همچنین راه کارهایی را برای مقابله با تهدیدات امریکا در این محیط به جمهوری اسلامی ایران ارائه می دهد.
    کلید واژگان: قدرت نرم, قدرت سخت, امریکا, جهانی شدن, فناوری اطلاعات}
    A Review of the Concepts of the Terms Soft Power and Hard Power'
    Moradi, Hojatollah
    Today¡ soft power is regarded as an influential power dynamic in the foreign policy of countries. Governments invest considerably in order to give a favorable impression of themselves. All countries desire to be evaluated positively by others. Therefore¡ they try to reinforce this favorable impression and avert creation of negative impressions. There is not a unique understanding about the meaning of hard and soft threat. Some conceive hard threats as non-military threats such as environmental dangers¡ crimes¡ corruption¡ etc. and have eventually found hard tools and procedures suitable for hard goals and soft tools and procedures for soft goals. This article aims at examining the concept of hard and soft power within the environment of the Islamic Republic so that the approaches and outlooks may get closer and an Iranian conception of these two terms may be attained.
    Keywords: hard power, soft power, the Islamic Republic}
  • شیوه های مقابله با عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده (با تاکید بر عملیات فریب)
    محمد باقر بابایی، علی قلی زاده
    هدف این مقاله شناسایی و پیش بینی روش های عملیات روانی امریکا و شیوه ها و روش های مقابله با آن در جنگ آینده با تاکید بر عملیات فریب، است. در این پژوهش از روش زمینه یابی از کارشناسان و صاحب نظران و روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. ابزار و روش های جمع آوری اطلاعات برای تدوین ادبیات موضوع و مباحث نظری تحقیق، به صورت کتابخانه ای و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش فیش برداری جمع آوری شده است. 200 تن از فرماندهان و مسئولان فرهنگی سپاه در رده ستاد نیروها و نیز صاحب نظران فرهنگی در دانشگاه امام حسین(ع)، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند.
    کلید واژگان: عملیات روانی, امریکا, جنگ آینده, عملیات فریب}
    Methods of Coping with the US Psychological Operations in the Future Wars: Methods of Deceive Operations
    Dr. Mohammad Baqer Babayee, Ali Golizadeh
    This paper aims to recognize and to predict the methods of the US psychological operations in the future wars with an emphasis on the deceive operations and also to propose some ways of coping with these. Therefore¡ using a descriptive method¡ the paper has benefited from the advantage of experts'' views on the field. Also it needs to mention that all required data and information are gathered by documentary method and finally to do a field research¡ 200 military commanders and the heads of cultural divisions of the Islamic Revolutionary Guard Corps are questioned as the group of sampling.
    Keywords: Psychological Operations, the USA, Future Wars, Deceive Operations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال