به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تحلیل محتوا » در نشریات گروه « روابط عمومی، ارتباطات، رسانه »

  • Content Analysis of Lifestyle in Iranian Movies Broadcasted by the Islamic Republic TV. / Case Study: Movies Broadcasted in the Fourth Season of 1393 and the First Season of 1394 from 1 and 3 Channels
    Dr. Seiyed Mohammad Reza Al Hashim

    One of the important and determining factors indicating the success and failure of a society is conformity of the subjective culture of that society and its objective one. This issue shows that the cultural system is very active and there is a strong relationship between economic, social and political subsystems. Having an active culture or a passive one is indicated in the lifestyle of a society. Lifestyle refers to the nature, content of the relations, interactions and actions of individuals as well as different groups of a society. One of the main elements of transforming culture of a society is national media. Islam and the Holy Quran have a complete and comprehensive program for making subjective culture of the society and for the prosperity, improvement, and perfection of human beings in this world and the other world as well. TV and radio may act as an instructing institution which influences culture and propagate the life style. Thus, studying the direction of Iran’s TV serials is the main goal of this paper. The method of the study is quantitative content analysis and the indicators for studying lifestyle are taken from Mo’menun, Towbe, and Asra surah of the Holy Quran. Then we reviewed serials broadcasted by 1 and 3 channels during the month of Bahman 1393 to Ordibehesht 1394. The results and findings of the research show that some Islamic lifestyle indicators in behaviorial and value dimensions have not been observed in a balanced form by the authors; while the Holy Quran as the main guideline for life in an Islamic society, puts emphasis on them. However some indicators have been more important for the authors.

    Keywords: Islamic lifestyle, Holy Quran, content analysis, TV serials}
  • سلطان امالدیهانی، آلان آبراهامز
    مترجم: نفیسه گلدانی، دکتر محمد حاجی زین الدین
    این مطالعه رویکرد متن کاوی را برای اطلاعات مهم توییتی کتابخانه های دانشگاهی به کار می برد. مجموعه اطلاعات این پژوهش از تایم لاین های[i] کامل توییتر 10 کتابخانه دانشگاهی جمع آوری شد. کل مجموعه اطلاعات شامل 23707 توییت با 17848 اشاره و یادآوری، 7625 برچسب (هشتگ) و 5974 توییت تکراری است. کتابخانه های دانشگاهی از این اطلاعات معمولا کمتر از 50 توییت در ماه ارسال کرده اند، اما حجم توییت به سرعت در اواخر سال 2013 تا 2014 رشد یافت. نتایج حاکی از اختلاف بین کتابخانه های دانشگاهی در توزیع توییت ها در گذر زمان است. پرتکرارترین کلمه «باز[ii]» بود که در زمینه های مختلف توسط کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده بود. پرتکرارترین دنباله های دوکلمه ای در توییت های جمع آوری شده «مجموعه های خاص[iii]» بود. پرتکرارترین دنباله 3 کلمه ای «صرفه جویی در زمان[iv]» بود. پرتکرارترین حوزه کلمات در تحلیل های معنایی برای بیشتر کتابخانه ها مربوط به «دانش، بصیرت و اطلاعات مربوط به روابط شخصی و فرهنگی[v]» بود. عمومی ترین و متداول ترین دسته توییت ها کلمه «منابع[vi]» در بین همه کتابخانه های دانشگاهی انتخاب شده بود. این نتایج اهمیت استفاده از روش های داده کاوی و متن کاوی را در فهم مجموعه اطلاعات اجتماعی کتابخانه های دانشگاهی درجهت کمک به تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیکی برای دسترسی به مشتری بیشتر و بازاریابی خدمات روشن می سازد.
    کلید واژگان: داده کاوی, متن کاوی, توییتر, شبکه اجتماعی, تحلیل محتوا}
  • امیدعلی مسعودی
    در سال های اخیر جامعه علمی کشورمان به انتشار زندگی نامه استادان علوم ارتباطات توجه ویژه ای کرده است. در کتاب درحسرت فهم درست روایت 42 سال پژوهش ارتباطی در ایران نویسنده خاطرات خود را از دوران کودکی تا زمان استادی در دانشگاه روایت می کند و نیز حکایت هایی دارد از زمینه های شکل گیری حوادث و رویدادهایی که او را به عرصه علم ارتباطات کشانده است. با این که این کتاب امکان دسترسی آسان به مقالات علمی و خلاصه گزارش های پژوهش های استادان، دانشجویان و محققان را فراهم می کند، به دلیل دور شدن از شیوه «زندگی نامه نویسی» دچار مشکل در عدم هماهنگی و انسجام در متن شده است. نویسنده این مقاله راه برون رفت از این وضعیت را حذف برخی از مقالات کم ارزش تر و انتخاب رویکرد زندگی نامه نویسی راوی برشمرده است.
    کلید واژگان: پژوهش ارتباطی, نظرسنجی, تحلیل محتوا, ارتباطات, روزنامه نگاری}
  • محمدعلی زکی
    کتاب مبانی جامعه شناسی نقشی محوری در فرآیند تدریس و آموزش مفاهیم جامعه شناسی ایفا می کند. بررسی و مطالعه و تحلیل جنبه های گوناگون کتاب مبانی جامعه شناسی را در قالب حوزه ای مستقل و تخصصی با عنوان جامعه شناسی مبانی جامعه شناسی انجام می دهند. هدف این مقاله بررسی کارکرد و ساختار کتاب مبانی جامعه شناسی خواهد بود که با مراجعه جامع اینترنتی و شناسایی 5 0 کتاب مبانی جامعه شناسی به زبان انگلیسی تا سال 2 0 1 4 میلادی انجام شده است. تحقیق نشان داده است که ساختار کتاب مبانی جامعه شناسی از طریق الف. ارائه مباحث اصلی پنج گانه، ب. نظریات مسلط سه گانه، و ج. مفاهیم پنج گانه مستخرج از نظریات جامعه شناختی (شامل قدرت، کنش، فرهنگ، ساختار و انسجام و یکپارچگی) ، می تواند دانشجویان را به طور مقدماتی با مفاهیم اساسی جامعه شناسی آشنا کند و از این طریق، کارکرد کتاب مبانی جامعه شناسی تحقق یافتنی است.
    کلید واژگان: آموزش جامعه شناسی, کتاب مبانی جامعه شناسی, تحلیل محتوا}
  • گفتمان رسانه ای رژیم صهیونیستی و غرب در جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی
    مهسا ماه پیشانیان
    با اسارت گرفتن دو سرباز رژیم صهیونیستی در 12 ژوئیه (چهارشنبه 21 تیرماه 1385) توسط رزمندگان حزب الله ، درگیری بین این رژیم و لبنان آغاز شد. چریک های حزب الله این دو نظامی صهیونیستی را در منطقه موسوم به مزارع شبعا به اسارت گرفتند. این درگیری که 34 روز به طول انجامید، سرانجام با پیروزی و سربلندی حزب الله به پایان رسید. به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران، با پیروزی حزب الله در این جنگ اسطوره شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی به پایان رسید و قدرت و مشروعیت حزب الله در منطقه افزایش یافت. اما این جنگ همانند دیگر جنگ ها و بحران ها، علاوه بر به وجود آوردن خسارت های بسیار زیاد اقتصادی، انسانی و زیربنایی، دیدگاه ها و واکنش های مطبوعات کشورهای مختلف عربی، اروپایی، صهیونیستی و امریکایی را برانگیخت.
    در مقاله حاضر سعی ما بر این است که با تحلیل محتوای برنامه های رسانه های رژیم صهیونیستی، امریکایی، اروپایی و عربی موضع گیری این رسانه ها را - که به نوعی بازگوکننده موضع کشورهایشان در بحران مذکور بود - بررسی کنیم. در همین راستا، ابتدا ضمن اشاره به محورهای موردنظر رسانه های مذکور در بحران رژیم صهیونیستی و لبنان، با تحلیل محتوای برنامه ها و مقالات این رسانه ها، به دیدگاه و مواضع کشورهای مذکور نیز اشاره می کنیم تا به این نکته دست یابیم که در جنگ لبنان، رسانه های امریکایی، اروپایی، صهیونیستی و عربی در راستای مواضع و اهداف کشورهای خود بودند و وظیفه شناسی را فدای منافع کشورهای خود نمودند. بر همین اساس در مقاله مذکور ما درصدد پاسخگویی به این سوال اصلی می باشیم که رسانه های مختلف جهان (اروپایی، امریکایی، رژیم صهیونیستی، عربی) چگونه نسبت به بحران لبنان و رژیم صهیونیستی موضع گیری نمودند؟ فرضیه اصلی ما در این مقاله این است که، بسیاری از رسانه های نقاط مختلف جهان، وظیفه شناسی را فدای میهن پرستی کردند و بیشتر به نفع کشورهای خود در این بحران عمل کردند.
    کلید واژگان: رژیم صهیونیستی, حزب الله, لبنان, رسانه, تحلیل محتوا}
  • عملیات روانی امریکا علیه ج.ا.ا، تحلیل محتوایی رادیو فردا و رادیو صدای امریکا
    محمدحسین الیاسی
    در این تحقیق برای شناسایی ابعاد مختلف عملیات روانی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، برنامه های دو شبکه رادیو فارسی امریکا، (رادیو صدای امریکا و رادیو فردا،) به مدت دو هفته ضبط شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا، موضوعات و روش های عملیات روانی و انواع عوامل و مخاطبانی که از آن رادیوها استفاده می کردند، تحلیل انجام شد، و نتایج نشان داد که امریکا در عملیات روانی خود علیه ایران، دست کم از پنجاه موضوع، چهار گروه عوامل و 12 روش بهره می برد. برای شناسایی دقیق تر اهداف عملیات روانی امریکا از نظر نخبگان استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که امریکا در عملیات روانی خود علیه ایران در پی دستیابی به 15 هدف اساسی است. سرانجام تعداد مخاطبان عملیات روانی امریکا و میزان اعتماد آنان به شبکه های رادیویی امریکا با استفاده از روش زمینه یابی مقطعی بررسی شد. نتایج نشان داد که بسیاری از شهروندان، (مستقیم یا غیرمستقیم) آماج عملیات روانی امریکا قرار می گرفتند. اما، میزان اعتماد آنان به دستگاه عملیات روانی امریکا اندک بود.
    کلید واژگان: عملیات روانی, تحلیل محتوا, راهبردهای عملیات روانی, آماجها و مخاطبان, اعتماد, اقناع, تغییر نگرش}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال