به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جنگ نرم » در نشریات گروه « روابط عمومی، ارتباطات، رسانه »

  • بهمن علی بخشی *
    وسایل ارتباط جمعی به دلیل نفوذ و پوشش گسترده در بخش قابل توجهی از جامعه، نقش پررنگی در ایجاد رفتارهای جمعی، عمومی و نهادینه سازی فرهنگ دارا است و البته به همین دلیل در فضای جنگ نرم، بسیاری از تخریب الگوها و باورها در فکر و ذهن مخاطب نیز در بستر رسان های روی می دهد. جامعه پذیری و فرهنگ پذیری از بدو تولد در انسان آغاز می شود و تا هنگام مرگ ادامه می یابد و در این فرایند خانواده، گروه همسالان، سیستم رسمی آموزشی و رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو، مطبوعات و فضای مجازی نقش دارند.
    در دوران کنونی نقش رسانه ها بسیار بیشتر از موارد دیگر است، بر این اساس، رسانه ها میتوانند کیی از پایه های ایجاد و حفظ نظم عمومی یا به چالش کشیدن آن باشند. جاذبه و نفوذ رسانه ها به ویژه تلویزیون ماهواره ای و شبکه های اجتماعی مجازی اینترنتی یا موبایلی در شرایط فعلی، بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهت دهی و قالب سازی افکار عموم ی جامعه انکارناپذیر است.
    میزان ساعات روزانه ای که کودکان و نوجوانان امروزی در حال مصرف رسانه ای هستند، چندین برابر بیشتر از ارتباطات روزانه خانوادگی آنها است و بر این اساس امروزه رسانه های جمعی، نقشی اساسی در شکل گیری شخصیت و رفتار کودکان ایفا میکنند. با توجه به برنامه ریزی دشمنان جهت بهرهگیری از ظرفیت مصرف رسان های در قالب اهداف جنگ نرم، ضرورت طراحی و تدوین رژیم مصرف رسانه ای با رویکرد سواد رسانه ای بیش از پیش محسوس است.
    وقتی از سواد رسان های برخوردار باشید، نقش های در دست دارید که به شما کمک میکند تا بهتر در دنیای رسان های حرکت کرده و بدون مواجه با پیامهایی که برایتان مخرب هستند، تجربه و اطلاعاتی را که میخواهید، کسب کنید. قادر هستید زندگ یای را بنا کنید که خود خواهان آن هستید نه آن چیزی که مدنظر رسانه ها است.
    کلید واژگان: سواد رسانه ای, جنگ نرم, مخاطب, عدالت اجتماعی, مطبوعات, نفوذ}
  • داود دعاگویان *

    مقاله جنگ نرم شبکه های خبری سی.ان.ان و بی.بی.سی در اسلام هراسی بین المللی در جهت سنجش جهت گیری، نوع پیام های سیاسی و اهداف تبلیغاتی اسلام هراسی شبکه های خبری یادشده صورت می گیرد. به نظر می رسد با گسترش نظام های اقتصادی و اجتماعی بین المللی و توسعه اندیشه جهانی شدن، مفهومی به نام افکار عمومی بین المللی شکل گرفته است که می توان تعریفی نوین از جنگ نرم و دیپلماسی عمومی در عرصه بین الملل ارائه داد. شبکه های خبری بین الملل با تاسی بر امکانات و تجهیزات مدرن سعی دارند که با اهدافی خاص، تصویری از اسلام بازنمایی ‏کنند که در آن ارتباطی تنگاتنگ بین ایدئولوژی اسلام و خشونت و تروریسم وجود دارد. بدین منظور نویسنده با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کمی، تلاش می کند ماهیت جنگ نرم شبکه های یادشده را در ترویج اسلام هراسی به صورت علمی منعکس کند. نتایج نشان می دهد سی.ان.ان و بی.بی.سی از طریق تغییر ایستارها، اصلاح تفاسیر شناختی و تهییج احساسات، توانسته‏اند موج گسترش هراس از اسلام و مسلمانان در جهان را شتابی بیشتر بدهند. این شبکه ها در تلاشند که نه تنها واقعیت اسلام بلکه ادراک مردم از واقعیت این دین را تغییر دهند. همچنین تلاش می کنند تصویری از اسلام را در افکار عمومی ترویج دهند که ضد توسعه و ضد نوع گرایی، شرارت و جنگ طلب است.

    کلید واژگان: اسلام هراسی, جنگ نرم, ارتباطات بین الملل, سی, ان, ان و بی, بی, دیپلماسی عمومی}
    Davood Doaaguyan *

    The present paper tries to measure the direction and kind of political messages as well as propaganda goals of CNN and BBC toward Islamophobia. Increasing worldwide social and economic regimes as well as the development of globalization thinking, apparently have shaped a concept called international public opinion so that we can present a modern definition of soft war and public diplomacy in international arena. International news agencies equipped with modern facilities try to represent an image of Islam closely connected to violence and terrorism. Here, the author, using quantitative analysis method, tries to reflect scientifically the nature of the soft war made by these news networks to diffuse Islamophobia across the world. The results show that CNN and BBC could accelerate Islamophobia wave across the world by changing the values, altering cognitive interpretations and exciting the emotions. These networks try to change not only the reality of Islam but also people’s perception of the reality of this religion. They also try to show an image of Islam in public opinions which is counter development, against human being and ready to make war.

    Keywords: Islamophobia, soft war, international relations, CNN, BBC, public diplomacy}
  • مجتبی دولتی
    وقوع انقلاب اسلامی که احیاء و اعتلای اسلام انقلابی در ایران و جهان، تشکیل حکومت اسلامی مبتنی بر نفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری، ضدیت با نظام سلطه حاکم بر جهان و بازگشت به فرهنگ و ارزش های اصیل اسلامی را در پی داشت، قدرت های بزرگ به ویژه امریکا را به مخالفت با ایران و به کارگیری روش ها و ابزارهای مختلف واداشت. با شکل گیری نظام مردم سالاری دینی که بر مشروعیت الهی تکیه دارد و بر مقبولیت مردمی تاکید می ورزد، مهم ترین دستاورد غرب یعنی دمکراسی لیبرال به چالش کشیده شد. از این رو، به نظر می رسد بهره گیری از جنگ سخت، بازدارندگی و مهار جمهوری اسلامی، تغییر از درون و سازش، از جمله راهبردهای دشمنان انقلاب اسلامی می باشد. در شرایط کنونی و پس از توافق برجام حداقل دو پرسش اساسی مطرح است: نخست آنکه آیا با وجود توافق یادشده، که ناشی از پذیرش راهبرد سازش است، ماهیت دشمنی غرب به سرکردگی امریکا تغییر کرده است؟ دوم آنکه راهبرد و هدف دشمن در شرایط کنونی چیست؟ به نظر می رسد که دشمن تنها با تغییر تاکتیک همچنان ماهیت خود را حفظ کرده و با بهره گیری از پروژه نفوذ قصد دارد به اهداف خود برسد. نفوذ فرصت طلبان و غرب گراها در بدنه انقلاب اسلامی، نفوذ در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز، زمینه سازی پذیرش اجتماعی دشمنی زدایی از امریکا، تقویت رابطه با امریکا و گسترش حوزه های مذاکره، ایدئولوژی زدایی از سیاست خارجی و داخلی و... از جمله مخاطرات نفوذ در پسابرجام ذیل دو راهبرد سازش و تغییر از درون است. در این نوشتار از روش توصیفی و تحلیلی بهره گرفته شده است.
    کلید واژگان: راهبرد, نفوذ, جنگ نرم, استحاله}
    Mojtaba Doulati
    Islamic revolution in Iran occurred to seek the revival and superiority of revolutionary
    Islam in Iran and throughout the world, shaping Islamic government based on the rejection of any domination and being dominated, objecting the domineering regime governing the world, and returning to original Islamic culture and values. This made superpowers, especially US, to oppose Iran using different methods and means. A religious democratic regime in Iran based on divine legitimacy and public acceptance, has challenged liberal democracy, i.e. the most important achievement of the West. Therefore, exploiting war, deterrence and control of the Islamic Republic, compromise and changing from inside, apparently are among different strategies used by the revolution adversaries. Considering the present conditions and after the so-called Barjam agreement, we come across, at least, two questions: First, regarding this agreement which is due to the acceptance of compromise strategy, has the adversary nature of the West and US toward Iran changed? Second, what is the aim and strategy of the enemy in the present conditions? It seems the enemy has changed its tactic but maintained its nature and is going to reach its aim using penetration project. The penetration of opportunists and those believe in the West in the Islamic revolution body, penetrating decision-taking and decision-making centers, socializing relation to America and strengthening this relation, widening negotiation fields, removing ideology from domestic and foreign policy are amongst the dangers of the penetration. These dangers are due to the compromise and change from within strategies. In this research we have used descriptive-analytical method.
    Keywords: strategy, penetration, soft war, metamorphosis}
  • محمدعلی بصیری، الهه سالدورگر
    داعش با تبلیغات گسترده، خود را نماد اسلام حقیقی و برادری اسلامی معرفی کرده، مدعی است که هر کس به آن نپیوندد و در رفاه و آسایش بماند، زندگی نفاق گونه ای را برگزیده است و هجرت به سرزمین داعش باعث جدایی مسلمانان واقعی از منافقان می شود. همچنین خود را حکومت آخرالزمان و ملحمه الکبری (بزرگ ترین فتنه آخرالزمان) معرفی می کند. فتنه ای که به ظاهر جنگ و خونریزی است، اما با تثبیت دولت داعش پایان می یابد و همه مسلمانان (طبق تعریف داعش) با هم در سایه صلح و آرامش زندگی خواهند کرد. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی در صدد بررسی این سوال است: علت گرایش و جذب نیروها به خصوص جوانان و زنان به داعش چیست؟ فرضیه مقاله این است که: علت اصلی گرایش به داعش تبلیغات و جنگ نرم داعش است. مقاله پس از بررسی مفهوم جنگ نرم، شیوه ها و ابزارهای رسانه ای داعش را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه روش های جذب نیرو و ادعاهای این گروه در خصوص زندگی در سیطره حکومت خودخوانده آن، مطمح نظر قرار می گیرد. افرادی که عضو داعش می شوند نه جانی و خونریز، بلکه افرادی فریب خورده اند. تیغ جنگ نرم داعش برنده تر از تیغ جنگ سخت آن است. به نظر می رسد بهترین راه مبارزه با داعش جنگ سخت همراه با جنگ نرم است تا مانع پیوستن افراد بیشتر به این گروه شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, داعش, ابزارهای رسانه ای, جذب نیرو}
  • سید رضا موسوی، مجتبی دولتی
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی شیوه های سیاسی و اجتماعی جنگ نرم در رهیافت قرآنی است. جنگ انواعی دارد: 1. جنگ سخت که اقدام نظامی و خشونت آمیز را دربرمی گیرد؛ 2. جنگ نیمه سخت (سیاسی، امنیتی، اقتصادی)، که شامل کارشکنی های دیپلماتیک، تحریمهای سیاسی، تحریم های اقتصادی، نفوذ در سازمان های سیاسی و امنیتی و اقتصادی است؛ 3. جنگ نرم (فرهنگی، تبلیغی و رسانه ای)، که ترویج بی بندوباری، نفوذ در مراکز علمی و دانشگاهی، تحقیر فرهنگ و ارزش های اسلامی، جریان سازی وابسته، سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان نظام، ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نسبت به آینده خود و نظام اسلامی... را هدف قرار می دهد. در جنگ نرم کشور مهاجم، از طریق تولید و توزیع آموزه ها و ارزش های جذاب در حوزه های آموزشی، فرهنگی و رسانه ای، بنیان های ارزشی و ارکان حمایتی کشور متخاصم را هدف قرار داده، آن را در راستای وضعیت مطلوب خویش تغییر می دهد. دشمن برای رسیدن به اهداف شیطانی اش و شکست جبهه حق و مقاومت، حداقل به شش اقدام با رویکرد سیاسی دست می زند: عملیات روانی، تضعیف رهبری جریان حق، ائتلاف مخالفان جبهه حق، شایعه سازی، نفوذ و ایجاد تفرقه. بررسی و تبیین اقدامات یادشده با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی هدف اصلی مقاله حاضر را تشکیل می دهد.
    کلید واژگان: جنگ نرم, عملیات روانی, تهدید نرم, سیاسی, اجتماعی}
  • سیدرکن الدین رشیدی آل هاشم، خدایار ابراهیمی
    هدف مقاله حاضر، مطالعه راهکارهای تواناسازی کارکنان یکی از دانشگاه های نظامی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای نرم دشمنان انقلاب اسلامی در پسابرجام می باشد. شاخص ها و معرف های تواناسازی در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری و تهدیدهای نرم در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در قالب نمونه آماری 30 نفری از برگزیدگان دانشگاه بررسی شد. سپس هرکدام از شاخص ها با هم در ارتباط قرار گرفته و بارهای عاملی، ضریب همبستگی و برازش های آنها تایید شد. آلفای کرونباخ 90/0 بیانگر ثبات، استحکام و پایایی داده ها بود و روایی آنها به صورت pretes صوری در ارتباط با نظر خبرگان قرار گرفت. بار عاملی و ضریب همبستگی در سطح 05/0 و اعتماد 96/1 بود. تواناسازی کارکنان دانشگاه که به عنوان موضوع این پژوهش و هدف آن در جهت شناسایی این توانمندی ها در ابعاد سه گانه بود. با شناسایی مولفه ها و شاخص هایی از متون علمی و دیدگاه های بزرگان نظام همراه شد و سپس مولفه ها و شاخص ها با مصاحبه از خبرگان علمی عرصه قدرت نرم، مورد بررسی و وزن دهی و ارتباط دهی قرار گرفت و در قالب بارهای عاملی، ضریب های همبستگی و برازش های آنها مورد سنجش قرار گرفته که قالب آنها با بار عاملی بالایی تایید شدند. از جمله راهکارهایی که می تواند در توانمندسازی کارکنان مورد توجه قرار گیرد مواردی است که در سه حیطه شناختی، انگیزشی و مهارتی بازتعریف شده است.
    کلید واژگان: توانمندسازی, تهدیدات نرم, جنگ نرم}
  • داریوش جعفرزاده داشبلاغ، سعید ابراهیمی
    مک دونالدز بزرگ ترین رستوران زنجیره ای جهان است. معروف است که می گویند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پس از افتتاح اولین رستوران مک دونالد در مسکو کلید خورد. این مقاله، سعی دارد نشان دهد که این کمپانی، تنها یک برند غذایی به شمار نمی رود. همچنین نشان می دهد این شرکت امریکایی، یکی از مهم ترین سازمان های جنگ نرم امریکا تلقی شده که در سایه عرضه محصولات غذایی پر جاذبه می کوشد ضمن ترویج سبک زندگی امریکایی، مقدمات پروژه نفوذ را فراهم کند. همچنین در پایش و رصد این غول بزرگ غذایی می توان همکاری اطلاعاتی و امنیتی آن را در برخی از حرکت های صورت گرفته اجتماعی در تعدادی از کشورها مشاهده کرد.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سبک زندگی, نفوذ, مک دونالد}
  • محمدرضا شیری
    از لحاظ متدولوژیک در وزن گذاری متغیرهای دخیل در تقابل ایران و غرب و مهم تر از همه امریکا، موضوع رژیم صهیونیستی و امنیت آن در جایگاهی ویژه قرار دارد. اما رژیم صهیونیستی با توجه به هزینه های بسیار سنگین نظامی و مشکلات مشروعیتی، به ویژه پس از ناکامی در تجاوز به لبنان در سال 2003، در تقابل با جمهوری اسلامی ایران به راهبردها و راهکارهای نرم، روی آورده است. این رویکرد، در دو بعد امکان بهره گیری دارد: نخست، تاثیر بر افکار حامیان رژیم صهیونیستی که در ایران موضوعیتی ندارد؛ و دوم، تاثیر از طریق حامیان خود در میان برخی دولت ها به ویژه امریکا. در این مطالعه، مشخص خواهد شد که این رژیم عمده فعالیت های نرم خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق تحت فشار قرار دادن امریکا در زمینه های مختلف بین المللی و سایبری انجام می دهد. مقاله، موضوعات و محمل های مختلف را که در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار دارد مورد بررسی و تحلیل قرار داده، در پایان راهکارهایی را برای مقابله با جنگ نرم رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، ارائه می دهد.
    کلید واژگان: رژیم صهیونیستی, جنگ نرم, جمهوری اسلامی ایران, دفاع ملی}
  • مجتبی دولتی، سید رضا موسوی*
    هدف از این تحقیق، بررسی روش های مقابله با جنگ نرم با تاکید بر نفوذ در قرآن کریم است. جنگ نرم، اقداماتی است که دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی را به دنبال دارد. به عبارت دیگر، هر گونه اقدام نرم و روانی و تبلیغات رسانه ای که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون بهره گیری از زور، آن را به انفعال و شکست سوق دهد، جنگ نرم به شمار می رود. امروز تمام امید دشمنان داخلی و خارجی، به استفاده از جنگ نرم و عملیات روانی و نفوذ است. از این رو، پرداختن به این موضوع، آن هم از رهگذر آیات قرآن کریم، موثر و سازنده خواهد بود. روش این تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده، یافته های آن به شرح ذیل است: دشمن سعی دارد از راه های مختلف به جامعه هدف خود نفوذ کند. راه های نفوذ عبارتند از: مرعوب ساختن مسئولان از آینده کشور، اختلال در فرآیند تصمیم سازی مدیران، ستودن رفتار نادرست مسئولان، شایعه سازی، غافل کردن مسئولان از حقیقت سنن الهی (امداد و نصرت خداوند)، طرح دوستی، ایجاد تفرقه و ترویج اباحی گری. از سوی دیگر، نفوذ، در عرصه های امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فکری و فرهنگی پدیدار می شود و با بهره گیری از روش های مختلف تغییر باورها، آرمان ها، نگاه ها و تغییر در سبک زندگی جامعه آماج را هدف قرار می دهد.
    کلید واژگان: جنگ نرم, نفوذ, تهاجم فرهنگی, قرآن کریم}
    Mojtaba Dowlati, Dr. Seyed Reza Mousavi*
    This research work is aimed investigating soft war confrontation strategies with an emphasis on infiltration in the Holy Quran. Soft war is a measure which leads to transformation in the cultural identity and patterns of behavior accepted by a political system. In other words, soft war refers to any soft and psychological action and propaganda campaign directed at a target community and afflicts it with inaction and failure without making use of coercion. Today, making use of soft war, psychological operations and infiltration is the only hope of the internal and external enemies. Hence, addressing this issue, particularly from the perspective of the Holy Quran, will be effective and useful. The research method utilized here is descriptive-analytic and the findings are as follows: the enemy attempts to infiltrate into his target community using different ways and the infiltration techniques are: intimidating the leaders about the future of the country, disrupting leaders’ decision-making process, praising officials’ wrong behavior, making rumors, making authorities oblivious to the truth of the Divine traditions (relief and victory of God), starting a friendship, creating disunity and promoting licentiousness. On the other hand, infiltration occurs in security, economic, political, intellectual and cultural fields and is directed at the target community by making use of various techniques to change its beliefs, ideals, outlooks and lifestyle.
    Keywords: soft war, infiltration, cultural invasion, the Holy Quran}
  • کمال اکبری، سیدعلی محمدآذربخش*
    دیپلماسی رسانه ای از جمله مفاهیم جدید در حوزه روابط بین الملل است که دارای کارکردها و ابعاد متفاوتی در عرصه های گوناگون تبلیغاتی می باشد. امروزه شناخت کارویژه ها و ساختارهای بنیادین این نوع از دیپلماسی به عنوان یکی از حیاتی ترین مولفه ها در ارتباط میان دولت ها و ملتها در مقیاس های مختلف در آمده است. در حال حاضر تغییری در کارکرد رسانه ها به دلیل نگاه ابزاری قدرتهای بزرگ جهانی ایجاد شده است که از رسانه ها به مثابه ابزار جنگی در عرصه نوین برای مقابله با قدرتهای غیر همسو یا متخاصم خود استفاده می کنند. از سوی دیگر این امر تا آنجا اهمیت دارد که تاثیر و تاثر و ارتباط دوجانبه میان سیاسیون و رسانه ها هر کدام تابعی از کارکردها و نقشهایی است که هر کدام برای تاثیرگذاری و متقاعد سازی افکار عمومی جهت پذیرش مجموعه تبلیغات در برابر آنها ایفا می نمایند. در این راستا به منظور بهره گیری از قدرت افکار عمومی برای پیشبرد اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده خود نوعی هجوم خاموش تبلیغاتی و پیام رسانی را برای آنها تدارک می بییند. در این وضعیت مخاطب ناخواسته و طی فرایندی استراتژیک با میل درونی خود به پذیرش پیام های منابع رسانه ای اقدام می تماید که ممکن است این پیام ها در راستای وجوه مثبت یا منفی منافع عمومی و امنیت ملی کشور خود باشد به عبارتی نوعی جنگ نرم استراتژیک را در فرایندی مبهم و ناپیدا پذیرا می شود. بنابراین هدف این مقاله شناخت فرایند راه اندازی جنگ نرم برای متقاعد سازی افکار عمومی در دیپلماسی رسانه ای است. نویسندگان در این مقاله با بررسی و شناخت دیپلماسی رسانه ای و مجموعه ابعاد، ابزارها و کارکردهای آن و با توجه به اصول استراتژیک این مقوله به نسبت میان دیپلماسی رسانه ای و جنگ نرم پرداخته اند و در ادامه با معرفی و شناخت فرایند نهادینه کردن جنگ نرم در دیپلماسی رسانه ای به مهمترین تاثیرات متقابل میان این مقولات نظر دارند. در نهایت به چگونگی کارکرد جنگ نرم در عرصه دیپلماسی رسانه ای و بیان استفاده از این تکنیک در رسانه های کشورهای توسعه طلب و همچنین به ارایه مدلی برای مقابله و بهره گیری از این ابزار در جهت پیشبرد اهداف اسلامی پرداخته اند.
    کلید واژگان: دیپلماسی عمومی, دیپلماسی رسانه ای, افکار عمومی, جنگ نرم, متقاعد سازی}
    Kamal Akbari, Seyyed Ali Mohammad Azarbaksh*
    Media diplomacy is one of the new concepts in the field of international relations that has a varying of function and dimensions in diverse areas of advertising. Today, cognitive function and the basic structures of this type of diplomacy as one of the most vital components of the relationship between states and nations have been at different scales. Now a change in the function of the media is to look at the global tool of the great powers has occurred that they use new media as a tool in the war against hostile powers or their non-conformity. In other words, a strategic audience War opaque and transparent process be accepted. The aim of this study is to understand the process of launching soft war to convince public opinion of the media diplomacy. The authors explain how the soft war in media diplomacy works, and expansionist countries using this technique in the media and also to provide a model for the deal and take advantage of this tool for Islamic goals.
    Keywords: Public Diplomacy, Media Diplomacy, Public Opinion, Soft war, persuasion}
  • مهدی امانت بهبهانی*
    یکی از ویژگی های بارز جامعه ایرانی در طی قرن ها نامتجانس بودن بافت جمعیتی آن به لحاظ قومیتی، زبانی و طایفه ای بوده است. هرچند دو ویژگی مسلمان و ایرانی بودن از چنان مطلوبیت و چسبندگی ای برخوردار است که در بیشتر مواقع قومیت های ایران را زیر یک چتر جمع نموده است و همواره اقوام ایرانی با یکدیگر و با نظام سیاسی مرکزی در هم گرایی به سر برده اند، اما در تاریخ معاصر در بعضی برهه ها با دخالت دشمنان و ابرقدرت ها شاهدیم که ضمن بروز بحران های قومی در کشور، هم گرایی به واگرایی قومی بدل شده است. فعالیت دشمن در زمینه ایجاد بحران و منازعه قومی در ایران را می توان به دو بخش اقدامات سخت و اقدامات نرم دسته بندی نمود. در حوزه اقدامات سخت دشمن با پشتیبانی سیاسی، اقتصادی، نظامی و لجستیکی از بعضی اقوام، به دنبال به میدان منازعه آوردن آنها با یکدیگر و با نظام سیاسی است تا بتواند با اعمال فشار، خواسته های نامشروع خود را بر نظام سیاسی تحمیل نماید، اما در بخش اقدامات نرم که به ویژه پس از انقلاب اسلامی از سوی دشمنان شاهد آن هستیم، دشمن به دنبال تغییر فضای ذهنی و روانی قومیت هاست. در این شیوه دشمن با روش ها، ابزارها و تاکتیک های متنوع جنگ نرم به ویژه در قالب جنگ رسانه ای به دنبال ایجاد فضای بدبینی، یاس، ناامیدی و بی اعتمادی نسبت به نظام سیاسی در ذهنیت اقوام ایرانی است تا ضمن ایجاد شکاف های اجتماعی در ایران، انقلاب اسلامی را از سرمایه بزرگ اجتماعی محروم سازند. این تحقیق بر آن است تا ضمن بیان و بررسی اقداماتی که دشمن در حوزه جنگ نرم به منظور ایجاد شکاف بین اقوام ایرانی و حاکمیت انجام می دهد، راهکارهای مناسبی در راستای مقابله با این اقدامات ارائه دهد.
    کلید واژگان: قومیت, بحران قومی, هم گرایی قومی, جنگ نرم, اقدامات نرم}
    Mehdi Amanat Behbahani
    Demographic, linguistic and tribal heterogeneity has been one of the outstanding features of Iranian community during the centuries. Although the two features of being Muslim and Iranian have had such a desirability and cohesiveness that have mostly put Iranian ethnic groups under a single umbrella and Iranian ethnic groups have always lived in conformity with each other and the central political system, at some points during the contemporary history, it is observed that that the interference of enemies and superpowers has led to some ethnic crises in the country and turned ethnic convergence into divergence. The enemy’s involvement in creating crisis and ethnic conflict in Iran can be divided into hard and soft measures. In the field of hard measures, providing political, economic, military and logistics support for some Iranian ethnic groups, the enemy has sought to bring them into conflict with each other and the political system, so that they can put the political system under pressure and impose their illegal demands on it. However, in the field of soft measures, which have been observed especially after the Islamic Revolution, the enemy seeks to change the minds and hearts of the ethnic groups. Using various soft war methods, tools and tactics, especially in the context of media warfare, the enemy seeks to create an atmosphere of pessimism, despair, hopelessness and distrust toward the political system in the minds of Iranian ethnic groups, so that they can deprive the Islamic Revolution of the great social capital creating social gaps among Iranians. Reviewing the enemy’s soft war measures aimed at creating a gap between Iranian ethnic groups and the governance, this study offers suitable steps to deal with these measures.
    Keywords: ethnicity, ethnic crisis, ethnic conformity, soft war, soft measures}
  • ابوذر گوهری مقدم، مهدی جاودانی مقدم
    تخصیص هر گونه کمک و یا رفتاری از جانب یک دولت به سایر بازیگران دولتی و غیردولتی به نحوی که در راستای تامین اهداف سیاست خارجی کشور حامی و منافع ملی آن قرار گیرد، ذیل عنوان رفتار حمایتی تعریف می گردد. به طور سنتی سیاست های حمایتی کشورها در چارچوب برآورده سازی نیازهای مادی و مبتنی بر توسعه افراد و گروه ها تعریف می شد. امروز این رویکرد به لحاظ مفهومی و عملیاتی تغییر کرده است. امروزه رویکرد کشورهای حامی و کشورهای دریافت کننده، علاوه بر مسایل سنتی به نیازهای غیرمادی و حقوق فردی و مدنی افراد نیز معطوف گردیده و علاوه بر آن تلاش کشورها تلاش می کنند برخی از اهداف خود را که با شیوه های مرسوم قابل تحقق نیستند از این راه اعمال نمایند. اگر قدرت نرم را توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به شیوه قابل رویت اما غیر محسوس و برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بدانیم، که با به کارگیری از ابزارها و شیوه هایی غیرمستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر کشورهای اثر می گذارد؛ مسلما سیاست های حمایتگرایانه را باید بخشی از قدرت نرم و ابزار کشورها در تقابل با مخالفانشان بدانیم. مقاله حاضر به دنبال بررسی جایگاه سیاست های حمایتگرایانه آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با بن بست سیاست های تقابل گرا و تعامل گرای آمریکا در قبال ایران، رویکرد جایگزینی برای مقابله با تقویت روزافزون موقعیت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با محوریت رویکرد تغییر از درون- جنگ نرم- در دستور کار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفته است که بالتبع رفتارهای حمایتگرایانه آمریکا علیه ایران نیز با تمرکز بر جنگ نرم در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سیاست های حمایت گرایانه, آمریکا, ایران, قدرت نرم}
  • مونس کشاورز
    تخصیص هر گونه کمک و یا رفتاری از جانب یک دولت به سایر بازیگران دولتی و غیردولتی به نحوی که در راستای تامین اهداف سیاست خارجی کشور حامی و منافع ملی آن قرار گیرد، ذیل عنوان رفتار حمایتی تعریف می گردد. به طور سنتی سیاست های حمایتی کشورها در چارچوب برآورده سازی نیازهای مادی و مبتنی بر توسعه افراد و گروه ها تعریف می شد. امروز این رویکرد به لحاظ مفهومی و عملیاتی تغییر کرده است. امروزه رویکرد کشورهای حامی و کشورهای دریافت کننده، علاوه بر مسایل سنتی به نیازهای غیرمادی و حقوق فردی و مدنی افراد نیز معطوف گردیده و علاوه بر آن تلاش کشورها تلاش می کنند برخی از اهداف خود را که با شیوه های مرسوم قابل تحقق نیستند از این راه اعمال نمایند. اگر قدرت نرم را توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به شیوه قابل رویت اما غیر محسوس و برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بدانیم، که با به کارگیری از ابزارها و شیوه هایی غیرمستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر کشورهای اثر می گذارد؛ مسلما سیاست های حمایتگرایانه را باید بخشی از قدرت نرم و ابزار کشورها در تقابل با مخالفانشان بدانیم. مقاله حاضر به دنبال بررسی جایگاه سیاست های حمایتگرایانه آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با بن بست سیاست های تقابل گرا و تعامل گرای آمریکا در قبال ایران، رویکرد جایگزینی برای مقابله با تقویت روزافزون موقعیت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با محوریت رویکرد تغییر از درون- جنگ نرم- در دستور کار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفته است که بالتبع رفتارهای حمایتگرایانه آمریکا علیه ایران نیز با تمرکز بر جنگ نرم در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سیاست های حمایت گرایانه, آمریکا, ایران, قدرت نرم}
  • طالب ابراهیمی*، محسن ابراهیمی
    قدرت نرم ازسال های پس ازجنگ سرد موردتوجه گسترده محافل سیاسی و اجتماعی بین المللی قرار گرفت. و برای اولین بار به عنوان یک تئوری منسجم مطرح شد. قدرت نرم زمانی وارد عمل می شود که ما بتوانیم دیگران را قانع نماییم آنچه را ما می خواهیم، بخواهند؛ بدون آن که در این راه از زور استفاده کنیم، پاداشی بدهیم یا آنان را اغوا کنیم. پس قدرت نرم نه تنها با اجبار سروکار ندارد، بلکه ربطی به تطمیع هم ندارد. از این رو به کار بردن این نوع رهیافت در خدمت مقدس سربازی در جهت اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیار می تواند موثر باشد، به خصوص روی دیگر سکه که بیانگر مبارزه با نقشه های دشمنان ایران در جهت مقابله با قدرت نرم آنان است. بنابراین قدرت نرم هم می تواند فرصت ساز باشد و هم تهدیدساز. نباید فراموش نمود که بسیاری از منابع مهم قدرت نرم خارج از کنترل دولت ها هستند و تاثیر آنها شدیدا وابسته به پذیرش از سوی مخاطبان دریافت کننده است. به علاوه منابع قدرت نرم غالبا به شکل غیرمستقیم با شکل دادن به محیط برای اعمال سیاست عمل می کنند و دستیابی به نتایج مطلوب گاهی ممکن است طول بکشد. بی درنگ درخدمت مقدس سربازی، موفقیت قدرت نرم به شدت وابسته به دو عامل عمده می باشد: اول، جایگاه خدمت سربازی در نقش سازی نیروها و دوم، جریان اطلاعات در میان فرماندهان و نیروهای تحت خدمت. در مجموع باید گفت که قدرت نرم، محصول و برآیند تصویرسازی مثبت، ارائه چهره موجه از خود،کسب اعتبار در افکار عمومی داخلی و خارجی، قدرت تاثیرگذاری غیر مستقیم توام با رضایت بر دیگران، اراده دیگران را تابع اراده خویش ساختن و مولفه هایی از این سنخ است.
    کلید واژگان: خدمت مقدس سربازی, قدرت نرم, جنگ نرم, جمهوری اسلامی ایران}
  • حسن دهقان ده جمالی، فرزاد طرهانی
    برای جلوگیری از برخوردهای منفعلانه، افزایش آگاهی جامعه از ابعاد عملیات روانی و براندازی نرم و راه های مقابله موثر با آن، آگاهی از ابزار های عملیات روانی و به کارگیری موثر آنها از موارد مهمی است که باید به آن اشاره نمود. دغدغه نخبگان در کشور جمهوری اسلامی ایران چه از ابعاد شناسایی و چه از ابعاد مقابله با آن همواره مطرح بوده است. بنابراین ضروری است همزمان با مطالعه توسعه سیستم های سخت، توسعه سیستم های نرم به صورت پویا، انعطاف پذیر، یکپارچه و سریع که از ویژگی های اصلی آن محسوب می شوند نیز با استفاده از تجربیات و دانش نخبگان مورد توجه واقع گردد.
    در این مقاله با توجه به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری، ضمن بیان مفاهیم، حدود و مرزهای عملیات روانی، روش ها و شیوه های این نوع عملیات در براندازی نرم مورد توجه قرار می گیرد. در ادامه به نقش تسهیل گر تهدیدات شبه امنیتی در این رابطه پرداخته و نقش رسانه ها را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت با توجه به مطالعات علمی و نظر خبرگان موضوع به اقدامات مورد نیاز در جهت مقابله با این نوع تهدیدات و آثار و نتایج استفاده موثر از ابزارهای مقابله می پردازد.
    کلید واژگان: عملیات روانی, براندازی نرم, قدرت نرم, جنگ نرم}
  • داود دعاگویان
    با نگاهی به تحولات اخیر مسائل بین الملل و افزایش نقش رسانه ها در روان سازی چرخه سیاست خارجی، عرصه نوینی در سیاست خارجی با نام دیپلماسی رسانه ای به وجود آمد که علی الاصول به نحوه تاثیرگذاری و نقش رسانه ها بر افکار عمومی جهان و تغییر سیاست خارجی کشورها می پردازد. تاثیر تلویزیون جهانی در حل و فصل مسائل سیاسی و استفاده ابزاری از آن در هدایت افکار عمومی و اعمال فشار بر دست اندرکاران سیاست خارجی (به عنوان ابزار جنگ نرم)، نویسنده را بر آن داشت که با برجسته نمودن کارایی ارتباطات بین الملل در تبادل اطلاعات و تبلیغات سیاسی بین المللی؛ قرائتی جدید از جنگ نرم در سطح روابط بین المللی ارائه دهد. به اعتقاد نویسنده جریان بین المللی اطلاعات به نوعی است که کشورهای صاحب فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد اسطوره سازی، تبلیغات تجاری و سیاسی، پیام های خود را متوجه مخاطبین زیادی در سطوح ملی و بین المللی می کنند و اطلاعات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی لازم را در راستای منافع سیاسی خود به افکار عمومی بین المللی منتقل کنند.
    کلید واژگان: جنگ نرم, ارتباطات بین الملل, سیاست خارجی, ابزارهای رسانه ای جنگ نرم, تبلیغات بین المللی}
    Dr. Dawood Doaguyan
    Recent developments in international issues and reinforcement of the role of the media in easing the foreign policy cycle led to the formation of a new arena in foreign policy under the name of media diplomacy, which principally deals with the influence of the media on world public opinion and the changes in nations’ foreign policy. The influence of the global TV on resolving political problems and its instrumental role in directing public opinion and exerting pressure on foreign policy agents (as a soft war tool) stimulated the author to offer a new interpretation of soft war at international relations level underlining the significant role of international relations in information exchange and international political propaganda. The author believes the dynamics of the international flow of information help the nations owning the information and communication technologies attract a large audience at national and international levels and convey their political, economic and cultural messages to the international public opinion in line with their political interests making legends and using commercial and political propaganda.
    Keywords: soft war, international relations, foreign policy, soft war media tools, international propaganda}
  • ملیحه نیک روش*
    امروزه جنگ تحت تاثیر انقلاب اطلاعات و فناوری ارتباطات، دچار تحول اساسی گردیده، از جنگ سخت به جنگ نرم استحاله یافته است. خاورمیانه نیز از دیرباز آماج تهاجم اشکال مختلف قدرت نرم غرب و امریکا بوده است. در این میان، کشور ایران نیز به دلیل برخورداری از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی- اسلامی، وسعت سرزمین، کمیت و کیفیت جمعیت، نفوذ منطقه ای و بین المللی، امکانات نظامی، درایت و توانمندی رهبران سیاسی و یکپارچگی و انسجام ملی به قدرتی کم نظیر تبدیل شده است به گونه ای که از دید کارشناسان سیاسی کشورهای غربی دیگر نمی توان با یورش نظامی و جنگ سخت با مولفه های نرم افزاری ایران مقابله کرد بلکه تنها راه مقابله را در پیگیری مکانیسم های جنگ نرم می دانند. بر این اساس، اهمیت تهاجمات خاموش و براندازانه مبرهن می گردد؛ از این رو، مداقه در پدیده جنگ نرم از منظر آراء مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) یک امر خطیر به شمار می رود. مقاله حاضر بر این تلاش است تا با استفاده از روش اسنادی-اکتشافی و بهره گیری از منابع روزآمد و بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)، جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را بررسی نماید و در پایان، راهبردهای مدنظر معظم له در مقابله با جنگ نرم را ارائه دهد تا در سیاست گذاری ها مورد بهره برداری قرار گیرد.
    کلید واژگان: جنگ سخت, جنگ نرم, تهاجم فرهنگی, بصیرت, غرب}
    Maliheh Nikravesh*
    Soft war is considered a serious threat to the cultural and value systems since it targets the underlying cultural foundation and identity of political systems and attempts to fulfill its predefined goals through a socio-cultural transformation process. Legitimacy decline, concerns of the world public opinion, growth of warmongering costs, extension of military expeditions, etc. associated with hard war have led to the selection and utilization of soft policies and cultural conflicts during the last few decades. Accordingly, after several decades, the enemies of the Islamic Republic of Iran came to the conclusion that they cannot deal with the Islamic system using military mechanisms, but rather they have to rely on soft, cultural projects so that they can fulfill their goals more easily reducing financial losses and casualties. For this reason, using the analytical-descriptive method, this paper attempts to look into soft war as a dangerous threat against the Islamic Republic of Iran and explicate the views of the Supreme Leader, Imam Khamenei, on soft war case by case. The findings suggest that, from the viewpoint of the Supreme Leader, the soft war coping strategies include such issues as acknowledgement of the existence of soft war, knowing the enemies, avoiding internal conflicts and maintaining unity and integrity, setting up free-thinking circles, enhancement of insight as a compass for dealing with soft war, cultural engineering, boosting selfconfidence and self-esteem and reinforcement of social capitals.
    Keywords: the Islamic Republic of Iran, soft war, cultural engineering, social capital, national unity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال