به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قدرت نرم » در نشریات گروه « روابط عمومی، ارتباطات، رسانه »

  • سید محمد جواد قربی
    یکی از منابع قدرت نرم ایران در فرایند انقلاب اسلامی، فرهنگ سیاسی می باشد به گونه ای که بی توجهی به آن می تواند فهم و درک صحیح قدرت نرم جامعه ایرانی را با دشواری مواجه سازد. فرهنگ سیاسی ایرانیان دارای ریشه های ملی و دینی می باشد که در تاریخ ایرانیان ریشه دوانیده است و هیچ گونه تضادی با منافع اسلامی و ارزش های دینی ندارد و همین موضوع منجر به کارآمدی فرهنگ سیاسی ایرانیان در بازتولید قدرت نرم گشته است. این مولفه ها و منابع قدرت نرم در اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران بازتاب یافته اند. یکی از این اسناد، «سند مولفه های هویت ملی ایرانیان» می باشد که به برخی از مولفه های فرهنگ سیاسی ایرانیان اشاره نموده است. به همین منظور، مقاله حاضر با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعات کتابخانه ای- اسنادی مترصد پاسخ به این سوال اصلی است که؛ فرهنگ های سیاسی بازتولیدکننده قدرت نرم در سند مولفه های هویت ملی ایرانیان کدامند؟ برخی از یافته ها نشان می دهند که مولفه هایی همچون ولایت مداری، وظیفه گرایی در راستای برقراری حکومت عدل جهانی، معنویت گرایی در حیات اجتماعی، فرهنگ یکپارچگی امت (فارغ از علایق قومی و نژادی)، فرهنگ انتظار و کوشش مصرانه برای بسترسازی ظهور و فرهنگ راهبردی استقامت (هویت مقاومت) بر ارتقاء قدرت نرم ایران موثر هستند که نمونه های فراوانی از آنها را می توان در انقلاب اسلامی و حال حاضر ایران مشاهده کرد. از این رو، جامعه ایرانی برای دست یابی به قدرت نرم فزاینده در سطوح ملی و بین المللی نیازمند بازخوانی این مولفه ها، منابع و فرهنگی سیاسی به همراه تقویت آنها می باشد.
    کلید واژگان: قدرت نرم, سند مولفه هویت ملی ایرانیان, فرهنگ سیاسی, رسالت تاریخی}
    Seyed Javad-E Ghorbi
    Political culture is one of the Iranian soft power sources; disregarding it may make some difficulties appreciating the soft power of the Iranian society. Iranian political culture has national and religious roots in the history of Iran and it does not have any contradiction to Islamic interests and religious values. This has made Iranian political culture effective in the reproduction of Iran’s soft power. These components and resources of soft power are reflected in higher documents of Islamic Republic of Iran. One of them is the Document of Iranian National Identity Components in which some of these components have been mentioned. Using qualitative content analysis and library research, this paper is going to answer this question: Which political cultures in this document reproduce soft power? Some findings show that components like Velayat-orienting, paying attention to the obligation regarding the establishment of justice global government, spirituality in social life, people integration (regardless of ethnic and race interests), improving waiting culture and doing our best in paving the way for Imam Mahdi’s emergence, and resistance strategic culture are all effective in the enhancement of Iran’s soft power. The examples of these are seen in the Islamic revolution and present conditions of Iran. Therefore Iran’s society is required to review these components and resources of political culture in order to improve its soft power in national and international levels and strengthening them as well.
    Keywords: soft power, The Document of Iranian National Identity Components, political culture, historical mission}
  • عباس بابایی، احمد باصری، حجت الله مرادی
    نظام جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ساختار خاص خود مولفه های متعددی از قدرت نرم را فرامی گیرد. یکی از مهم ترین آنها هیات های مذهبی است که دارای کارکردهای متعددی شامل کارکرد فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و هنری می باشد. مقاله حاضر در راستای معرفی کارکردهای هیات های مذهبی و با توجه به وجود بعضی از آسیب ها و تهدیدات موجود برای آنها با هدف ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از طریق ارائه راهبردها فراهم شده است. این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل جامعه نخبگان و صاحب نظران، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دست اندرکاران (مداحان، سخنرانان و متولیان هیات ها) با تجربه در حوزه قدرت نرم و هیات های مذهبی در دو طبقه می باشد و نمونه آماری تحقیق با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند 60 نفر انتخاب گردید. یافته های تحقیق از طریق نرم افزار SPSS و تکنیک های آماری و روش TOWS بررسی گردید. ماتریس ارزیابی موقعیت هیات ها (نمودار space) نشاندهنده وضعیت تهاجمی خفیف است و در پنج سال آینده این موقعیت به حالت فعال شدید در خواهد آمد. راهبردهای ارائه شده در این پژوهش به دو دسته اولویت اول و دوم تقسیم گردید. نتایج تحقیق نشان داد که برای ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از طریق کارکردهای هیات های مذهبی باید با تقویت قوت های کارکردی هیات های مذهبی و توجه به محتوای عزاداری و آموزش مداحان، سخنرانان و دست اندرکاران هیات ها و بهره گیری از فرصت های محیط خارجی به ارتقاء کارکردها هیات ها پرداخت. همچنین ضمن تبیین و تشریح آسیب ها و تهدیدات موجود برای دست اندرکاران هیات های مذهبی با آسیب ها، انحرافات و تهدیدات محیط خارجی مقابله کرد.
    کلید واژگان: هیات های مذهبی, قدرت نرم, کارکرد, گروه اجتماعی, عاشورا}
    Ph D. Abbas Babayee Ahmad Baseri Hojatollh Moradi
    Based on its structure, Islamic Republic of Iran’s regime encompasses various components of soft power. Religious boards make an important component having different cultural, religious, political, social, economic, military and artful functions. To enhance Islamic Republic of Iran’s soft power, this paper tries to introduce the functions of the religious boards by presenting some strategies and pays attention to their vulnerabilities as well. The method used in this paper is analytical and descriptive with an applied form. Elites, authorities, faculty members, and practitioners (eulogists, lecturers, and those in charge of the boards) make up the statistical society of this research. A 60-person statistical sample, was chosen on the basis of purposeful sampling. Research findings were measured by SPSS software, statistical techniques and TOWS method. Situation assessment matrix of these boards (space diagram) shows weak attacks and this situation will be awfully worse in the next five years. Strategies presented here were divided into two groups having first and second preferences. The results show that, in order to enhance the Islamic Republic of Iran’s soft power through the religious boards, their functions must be strengthened by paying attention to the contents of the mourning, training the eulogists, lecturers and those involved in, and using foreign environment as well. We can encounter vulnerabilities, distortions, and foreign threats by explaining them to those in charge of these boards.
    Keywords: religious boards, soft power, function, social group, Ashura}
  • مهدی احمدی، خیرالله اکبری
    قدرت هوشمند به مفهوم توانایی ترکیب قدرت سخت و نرم، شیوه ای است که منجر به هم افزایی آنها می گردد. اثر بخشی هر منبع قدرت در گام اول به شرایط زمانی و مکانی بستگی دارد و در گام بعدی به درک و فهم این مسئله که منابع قدرت در فرآیند زمان چه تغییر و تحولاتی می یابد. در این راستا، درک شاخصه های قدرت هوشمند از سازوکارهای قدرت سیاست جهانی، ضروری است. بر این اساس، مقاله در پی آن است که به این پرسش اساسی پاسخ دهد که جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته است وجوه سخت افزاری و نرم افزاری قدرت خویش را با هم ترکیب نموده و در این خصوص از چه پتانسیل ها و مزیت ها و فرصت هایی برخوردار است؟ فرضیه مقاله آن است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های قدرت خود همچون ظرفیت های سیستمی و ساختاری، اجتماعی، فرهنگی، ژئوپلیتیکی و نیروی انسانی بالقوه توانسته است در چارچوب قدرت هوشمند در سطح یک قدرت منطقه ای و به خصوص در منطقه مهم و راهبردی خاورمیانه ایفای نقش کند. از این رو، در این مقاله تلاش می شود ابتدا قدرت هوشمند، منابع و مولفه های آن کنکاش شود، سپس ابعاد و مولفه ها و شاخصه های قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران مورد واکاوی قرار گیرد. سرانجام مزیت ها و فرصت های قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می شود.
    کلید واژگان: قدرت هوشمند, قدرت سخت, قدرت نرم, جمهوری اسلامی ایران, خاورمیانه}
  • امیر مسعود شهرام نیا*، محسن رضایی جعفری، سمیه احمدی
    جهانی شدن پدیده ای است که جهان را در پرتو انقلاب اطلاعات و ارتباطات متحول ساخته است و گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و جهانی شدن فرهنگ بدون شک عرصه ی سیاست خارجی و دیپلماسی را متحول ساخته و شکل تازه ای به آن داده است. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تحت تاثیر فضای جدید کنونی حاکم بر جهان باید منطبق بر این شرایط در عرصه ی سیاست خارجی رفتار نماید. در این پژوهش پرسش موردنظر این می باشد که جهانی شدن فرهنگ و گسترش فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را با چه الزاماتی روبرو نموده است؟ بر همین اساس و بر پایه این فرضیه که «جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقای اهداف سیاست خارجی که معرف هویت انقلاب اسلامی در سطح جهان خواهد بود و هم چنین به جهت مقابله با جنگ نرم دشمنان و تحقق اهداف خود در فضای کنونی جدید حاکم بر جهان، می بایست فعالیت های خود را در مسیر پردازش های نرم و بهره گیری از فناوری های ارتباطی متمرکز نماید.» با روش توصیفی- تحلیلی به منظور دستیابی به پاسخی مناسب برای این پرسش، به تبیین، بررسی و تجزیه و تحلیل مباحث در این زمینه پرداخته شد و در پایان با ارائه دلایل گوناگون و اهمیت تعیین کننده ی استراتژی های نرم افزاری و گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی فرضیه ی پژوهش تایید می گردد.
    کلید واژگان: جهانی شدن فرهنگ, قدرت نرم, دیپلماسی عمومی, انقلاب اطلاعاتی, سیاست خارجی}
  • محمدرحیم عیوضی*، اعظم امامی
    قدرت نرم از جمله مقولات نو ظهوری است که به رغم جدید بودن آن، از نظر ماهیت واژه ای مسبوق به سابقه می باشد. به گونه ای که موشکافی دقیق اندیشه امام خمینی حاکی از غلبه وجه نرم افزار قدرت بر سخت افزار آن می باشد سیره نظری و عملی امام گویای آفرینش نوع جدیدی از قدرت است که جهان بینی اسلامی مرکزیت آن را تشکیل می دهد. به گونه ای که سایر عناصر قدرت آفرین بر گرد این محور، توان اعمال قدرت دارند.
    از همین رو نقطه آغازین فرآیند تولید قدرت نرم در اندیشه امام مبتنی بر احیا و ترویج ارزش ها و الویت های منبعث از دین اسلامی می باشد. زنده شدن فرهنگ اسلامی به معنای زنده شدن منابع اصیل قدرت نرم است که در مراحل بعدی می تواند در یاری نظام سیاسی به سرمایه اجتماعی و مشروعیت نظام سیاسی تبدیل شود. از این رو این مقاله در پاسخ به این سئوال که مکانیسم تولید قدرت نرم در اندیشه امام خمینی چیست؟ مدعی آنست که فرآیند تولید درت نرم در اندیشه امام دارای سه مرحله 1. تولید فرهنگ، ارزش، سیاست، تفکر، باور و به طور کلی جریان های فکری مقبول، مشروع و جذاب 2. الگوپردازی3. تبدیل منابع اولیه قدرت نرم به سرمایه اجتماعی و مشروعیت سیاسی می باشد.
    کلید واژگان: امام خمینی, قدرت نرم, منابع قدرت, سرمایه اجتماعی, دین}
  • شهرام مهدوی مطلق
    در عصر جدید سرمایه گذاری های فزاینده ای از سوی دولت ها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و تسخیر باورها و اذهان دیگر ملت ها برای ارائه تصویر مطلوب از کشورشان انجام می گیرد. این رویکرد باعث شده تا منابع قدرت از سخت به نرم تغییر نماید و از این رو توجه به قدرت نرم بیش از پیش مورد توجه سیاستمداران و حتی تئورسین ها نظامی قرار گرفته است. چنین رویه ای عرصه سیاست خارجی را نیز تحت تاثیر قرار داده و اکنون برای افزایش قدرت نرم افزاری در سیاست خارجی صرفا دستگاه وزارت خارجه و ارگانهای وابسته به آن در خارج از کشور کفایت نمی کند.
    ارتباطات مردمی، غیر رسمی و غیردولتی در ارائه تصویرمطلوب از کشور در رویکرد خارجی بسیار فراتر از ارتباطات رسمی دیپلماتیک، عمل می نمایند و تاثیرات زیادی را در عمق استراتژیک ملت ها می تواند ایجاد نماید. این ارتباط غیر رسمی با ملت ها در سیاست خارجی را به دیپلماسی عمومی تعبیر کرده اند که در حقیقت از منابع اصلی قدرت نرم محسوب می شود. دیپلماسی عمومی در عمر کوتاه خود به دلیل تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق کنترل ایدها و شکل دهی رفتارها به کمک ابزارهای فرهنگی و ارتباطات با توجه به تئوری هزینه – فایده جایگاه بسیار ممتازی در سیاست خارجی پیدا کرده است ولی همواره دارای ماهیت دو وجهی «مثبت و منفی» می باشد. از آنجا که به عنوان ابزاری درجنگ نرم علیه ملت ها وتوسط قدرت های برتر و مداخله گر استفاده می شود تهدیدساز و بهره مندی هوشمندانه و تلاش هدفمند در این نوع دیپلماسی با شناخت ظرفیت های آن می تواند در خدمت اهداف منافع ملی قرار گیرد.
    جمهوری اسلامی ضمن اینکه همواره در معرض تهدید این نوع دیپلماسی از طرف دشمنان و رقبای منطقه ای و بین المللی برای ناکارآمد نشان دادن نظام سیاسی حاکم بر ایران اسلامی قرار دارد، دارای ظرفیت وپتانسیل های مهم وحتی منحصر به فردی برای بهره مندی از این نوع دیلماسی درعرصه های فرهنگی ایدئولوژی، ژئوپلتیکی و... برخودار است. این نوشتار در حد بضاعت خویش درصد است تا جایگاه اساسی دیپلماسی عمومی را در سیاست خارجی وشرایط شکل گیری دیپلماسی عمومی، تاثیرات منفی و مثبت این نوع دیپلماسی در سیاست خارجی را با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران مورد مداقه دهد.
    کلید واژگان: دیپلماسی, دیپلماسی عمومی, سیاست خارجی, قدرت نرم, جمهوری اسلامی ایران}
  • شهروز شریعتی*، محمد عظیمی طرقدری
    وجود برخی اختلافات و ناهنجاری ها در عرصه های فرهنگی و مجموعه مسائلی که منجر به عدم شرکت یا حضور نامناسب برخی هنرمندان و یا برخی نویسندگان و ناشران در جشنواره ها و نمایشگاه ها می شود و یا به خلق آثار نامتناسب با فرهنگ ملی و دینی کشور می انجامد همگی حاکی از آن است که مدیران فرهنگی توانایی نفوذ لازم برای جهت دهی به میدان های فرهنگی هنری و حل و فصل مصلحت اندیشانه و خردورزانه اختلافات را دارا نبوده و نیاز است تا با انجام پژوهش های تجربی به آسیب شناسی این مساله پرداخته شود و موانع پیش روی هماهنگی ارزشی بین مدیران فرهنگی هنری و اهالی فرهنگ و هنر مرتفع گردد؛ از این منظر بدیهی است در صورت فقدان توان ایجاد قدرت نرم و نفوذ سازمانی از سوی مدیران فرهنگی کشور نتیجه ای جز دوگانگی ارزشی- فرهنگی جامعه و فاصله گرفتن بیشتر شمار قابل توجهی از اهالی فرهنگ و هنر از ارزش های حاکم محقق نخواهد داشت و این رویداد با عنایت به نقش مهم فعالان فرهنگی و هنری در تبیین ارزشهای انقلاب اسلامی مانع از تحقق بخش قابل ملاحظه ای از اهداف نظام جمهوری اسلامی خواهد شد. این نوشتار با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و تحلیل پاسخ تعداد 220 نفر از مدیرانی که با اهالی فرهنگ و هنر در ارتباط هستند و به طور خوداجرا به پرسش نامه پاسخ داده اند، کوشیده است تا راهبردهای لازم برای نفوذ سازمانی و ایجاد قدرت نرم در مدیران فرهنگی را شناسایی کند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از میان ابعاد توانمندی ها و اختیارات مدیریتی، تنها عامل میزان برخورداری از اطلاعات مدیران از عرصه های فرهنگی-هنری با ابعاد سه گانه قدرت نفوذ در اهالی فرهنگ و هنر رابطه معنادار داشته است. یافته ها آشکار کرد که ابعاد سه گانه قدرت سازمانی با ابعاد قدرت نفوذ در اهالی فرهنگ و هنر رابطه مستقیم و معنادار دارد؛ بدین معنی که هرچه مدیران از قدرت سازمانی بیشتری برخوردار باشند، بیشتر قادرند در میدان های فرهنگی هنری نفوذ کنند. همچنین میزان پاسخگویی مدیران به اهالی فرهنگ و هنر نیز با قدرت نفوذ مدیران در بین آن ها رابطه مستقیم و معنادار دارد. یافته های تحقیق بیان گر آن است که متغیرهای مستقلی که در معادله رگرسیونی باقی مانده اند سرجمع به میزان 304/ 0 با قدرت نفوذ در اهالی فرهنگ و هنر رابطه داشته و این متغیرها به طور همزمان 5 /32 درصد از واریانس قدرت نفوذ در اهالی فرهنگ و هنر را تبیین می کنند.
    کلید واژگان: قدرت نرم, نفوذ, میدان های فرهنگی, هنری, مدیران فرهنگی}
  • مهدی کاظمی
    گسترش بی سابقه بهره گیری از تلفن های همراه هوشمند و البته به کارگیری نرم افزارهای متنوع شبکه اجتماعی در این نوع گوشی ها، به واسطه سهولت به کارگیری و البته هزینه های اندک آن، دسترسی کاربران به این فناوری و امکانات آن را به گونه ای حیرت آور افزایش داده است. با توجه به اهمیت، نقش، شکل و نوع تعاملات انسانی در شکل گیری هویت فردی و اجتماعی، هنجارهای حاکم بر کنش های افراد و در یک کلام فرهنگ یک ملت از یک سو و طراحی، گسترش و کنترل شبکه های اجتماعی مجازی از سوی مراجعی خاص و شناخته شده، همچنین جوان بودن نسبی جمعیت ایران و رونق بهره گیری از این وسایل ارتباطی در کشور، به نظر می رسد بررسی تاثیرات منفی و آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی بر قدرت نرم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان داعیه دار مبارزه با ظلم در جهان، با اهداف و آرمان هایی متعالی و در تلاش برای پایه گذاری تمدن نوین اسلامی، از اهمیتی بسیار برخوردار باشد. از این رو، مقاله حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب از طریق مرور ادبیات موجود در این حوزه به رشته تحریر درمی آید، در صدد پاسخ گویی به این پرسش اصلی است که «آسیب های گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران چیست؟»
    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی مجازی, قدرت نرم, جمهوری اسلامی ایران}
    Mehdi Kazemi
    The unprecedented spread of using smart phones and, of course, the utilization of avariety of social network software in these phones, their ease of use and low cost have amazingly increased the users’ access to this technology and its applications. Given the important role and function of human interactions in the formation of personal and social identity, the norms governing the actions of individuals and, in short, the culture of a nation, on the one hand, and the design, expansion and management of virtual social networks by certain well-known authorities, the relatively young population of Iran and the thriving use of this communication means in the country, on the other, it appears that the study of the damages and negative impacts of virtual social networks on the cultural soft power of the Islamic Republic of Iran, as the pioneer of fight against injustice in the world, and with lofty goals and ideals for establishing a new Islamic civilization, is of great significance. Hence, this article, authored on the basis of the descriptive-analytic method and literature review, attempts to answer this major question: "What are the damages of the widespread use of virtual social networks to the soft power of the Islamic Republic of Iran?".
    Keywords: virtual social networks, soft power, the Islamic Republic of Iran}
  • ابوذر گوهری مقدم، مهدی جاودانی مقدم
    تخصیص هر گونه کمک و یا رفتاری از جانب یک دولت به سایر بازیگران دولتی و غیردولتی به نحوی که در راستای تامین اهداف سیاست خارجی کشور حامی و منافع ملی آن قرار گیرد، ذیل عنوان رفتار حمایتی تعریف می گردد. به طور سنتی سیاست های حمایتی کشورها در چارچوب برآورده سازی نیازهای مادی و مبتنی بر توسعه افراد و گروه ها تعریف می شد. امروز این رویکرد به لحاظ مفهومی و عملیاتی تغییر کرده است. امروزه رویکرد کشورهای حامی و کشورهای دریافت کننده، علاوه بر مسایل سنتی به نیازهای غیرمادی و حقوق فردی و مدنی افراد نیز معطوف گردیده و علاوه بر آن تلاش کشورها تلاش می کنند برخی از اهداف خود را که با شیوه های مرسوم قابل تحقق نیستند از این راه اعمال نمایند. اگر قدرت نرم را توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به شیوه قابل رویت اما غیر محسوس و برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بدانیم، که با به کارگیری از ابزارها و شیوه هایی غیرمستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر کشورهای اثر می گذارد؛ مسلما سیاست های حمایتگرایانه را باید بخشی از قدرت نرم و ابزار کشورها در تقابل با مخالفانشان بدانیم. مقاله حاضر به دنبال بررسی جایگاه سیاست های حمایتگرایانه آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با بن بست سیاست های تقابل گرا و تعامل گرای آمریکا در قبال ایران، رویکرد جایگزینی برای مقابله با تقویت روزافزون موقعیت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با محوریت رویکرد تغییر از درون- جنگ نرم- در دستور کار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفته است که بالتبع رفتارهای حمایتگرایانه آمریکا علیه ایران نیز با تمرکز بر جنگ نرم در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سیاست های حمایت گرایانه, آمریکا, ایران, قدرت نرم}
  • مونس کشاورز
    تخصیص هر گونه کمک و یا رفتاری از جانب یک دولت به سایر بازیگران دولتی و غیردولتی به نحوی که در راستای تامین اهداف سیاست خارجی کشور حامی و منافع ملی آن قرار گیرد، ذیل عنوان رفتار حمایتی تعریف می گردد. به طور سنتی سیاست های حمایتی کشورها در چارچوب برآورده سازی نیازهای مادی و مبتنی بر توسعه افراد و گروه ها تعریف می شد. امروز این رویکرد به لحاظ مفهومی و عملیاتی تغییر کرده است. امروزه رویکرد کشورهای حامی و کشورهای دریافت کننده، علاوه بر مسایل سنتی به نیازهای غیرمادی و حقوق فردی و مدنی افراد نیز معطوف گردیده و علاوه بر آن تلاش کشورها تلاش می کنند برخی از اهداف خود را که با شیوه های مرسوم قابل تحقق نیستند از این راه اعمال نمایند. اگر قدرت نرم را توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به شیوه قابل رویت اما غیر محسوس و برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بدانیم، که با به کارگیری از ابزارها و شیوه هایی غیرمستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر کشورهای اثر می گذارد؛ مسلما سیاست های حمایتگرایانه را باید بخشی از قدرت نرم و ابزار کشورها در تقابل با مخالفانشان بدانیم. مقاله حاضر به دنبال بررسی جایگاه سیاست های حمایتگرایانه آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با بن بست سیاست های تقابل گرا و تعامل گرای آمریکا در قبال ایران، رویکرد جایگزینی برای مقابله با تقویت روزافزون موقعیت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با محوریت رویکرد تغییر از درون- جنگ نرم- در دستور کار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفته است که بالتبع رفتارهای حمایتگرایانه آمریکا علیه ایران نیز با تمرکز بر جنگ نرم در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود.
    کلید واژگان: جنگ نرم, سیاست های حمایت گرایانه, آمریکا, ایران, قدرت نرم}
  • طالب ابراهیمی*، محسن ابراهیمی
    قدرت نرم ازسال های پس ازجنگ سرد موردتوجه گسترده محافل سیاسی و اجتماعی بین المللی قرار گرفت. و برای اولین بار به عنوان یک تئوری منسجم مطرح شد. قدرت نرم زمانی وارد عمل می شود که ما بتوانیم دیگران را قانع نماییم آنچه را ما می خواهیم، بخواهند؛ بدون آن که در این راه از زور استفاده کنیم، پاداشی بدهیم یا آنان را اغوا کنیم. پس قدرت نرم نه تنها با اجبار سروکار ندارد، بلکه ربطی به تطمیع هم ندارد. از این رو به کار بردن این نوع رهیافت در خدمت مقدس سربازی در جهت اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیار می تواند موثر باشد، به خصوص روی دیگر سکه که بیانگر مبارزه با نقشه های دشمنان ایران در جهت مقابله با قدرت نرم آنان است. بنابراین قدرت نرم هم می تواند فرصت ساز باشد و هم تهدیدساز. نباید فراموش نمود که بسیاری از منابع مهم قدرت نرم خارج از کنترل دولت ها هستند و تاثیر آنها شدیدا وابسته به پذیرش از سوی مخاطبان دریافت کننده است. به علاوه منابع قدرت نرم غالبا به شکل غیرمستقیم با شکل دادن به محیط برای اعمال سیاست عمل می کنند و دستیابی به نتایج مطلوب گاهی ممکن است طول بکشد. بی درنگ درخدمت مقدس سربازی، موفقیت قدرت نرم به شدت وابسته به دو عامل عمده می باشد: اول، جایگاه خدمت سربازی در نقش سازی نیروها و دوم، جریان اطلاعات در میان فرماندهان و نیروهای تحت خدمت. در مجموع باید گفت که قدرت نرم، محصول و برآیند تصویرسازی مثبت، ارائه چهره موجه از خود،کسب اعتبار در افکار عمومی داخلی و خارجی، قدرت تاثیرگذاری غیر مستقیم توام با رضایت بر دیگران، اراده دیگران را تابع اراده خویش ساختن و مولفه هایی از این سنخ است.
    کلید واژگان: خدمت مقدس سربازی, قدرت نرم, جنگ نرم, جمهوری اسلامی ایران}
  • حسن دهقان ده جمالی، فرزاد طرهانی
    برای جلوگیری از برخوردهای منفعلانه، افزایش آگاهی جامعه از ابعاد عملیات روانی و براندازی نرم و راه های مقابله موثر با آن، آگاهی از ابزار های عملیات روانی و به کارگیری موثر آنها از موارد مهمی است که باید به آن اشاره نمود. دغدغه نخبگان در کشور جمهوری اسلامی ایران چه از ابعاد شناسایی و چه از ابعاد مقابله با آن همواره مطرح بوده است. بنابراین ضروری است همزمان با مطالعه توسعه سیستم های سخت، توسعه سیستم های نرم به صورت پویا، انعطاف پذیر، یکپارچه و سریع که از ویژگی های اصلی آن محسوب می شوند نیز با استفاده از تجربیات و دانش نخبگان مورد توجه واقع گردد.
    در این مقاله با توجه به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری، ضمن بیان مفاهیم، حدود و مرزهای عملیات روانی، روش ها و شیوه های این نوع عملیات در براندازی نرم مورد توجه قرار می گیرد. در ادامه به نقش تسهیل گر تهدیدات شبه امنیتی در این رابطه پرداخته و نقش رسانه ها را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت با توجه به مطالعات علمی و نظر خبرگان موضوع به اقدامات مورد نیاز در جهت مقابله با این نوع تهدیدات و آثار و نتایج استفاده موثر از ابزارهای مقابله می پردازد.
    کلید واژگان: عملیات روانی, براندازی نرم, قدرت نرم, جنگ نرم}
  • روح الله غلامی*، نجفعلی شهبازی
    قرن بیست و یکم با بروز تغییرات عمده و بسیاری در ابعاد مختلف علوم و برخی مفاهیم کلیدی چون قدرت، مصادف بوده است. قدرت در زمره مفاهیم بنیادی به شمار می رود که از ابعاد مختلف دستخوش تغییر شده است. امروزه نظام های برتر جهانی، قدرت جدیدی را با نام قدرت نرم در پیشانی قدرت های پیشین (قدرت نظامی و اقتصادی) خود قرار داده اند که به کارگیری این قدرت با کمترین هزینه، اهداف راهبردی و مهمی را تعقیب می نماید. در عین حال عصر انفجار اطلاعات به عنوان یکی از اصلی ترین مفاهیم دوران اخیر، از بیشترین اثرگذاری بر حوزه قدرت نرم برخوردار بوده است. بنابراین تلاقی مفاهیم قدرت نرم و اطلاعات، حوزه میان رشته ای مهمی است که درک آن، برای کسب قدرت در دنیای امروز ضروری است. در این مقاله ضمن مروری اجمالی بر مفاهیم قدرت نرم و اطلاعات، نقش اطلاعات در قدرت ملی و نرم تبیین می شود.
    کلید واژگان: قدرت نرم, جنگ نرم, اطلاعات, قدرت ملی}
    Ruhollah Gholami*, Najafali Shahbazi
    The twenty-first century has coincided with major and various changes in different aspects of science and some key concepts such as power. Power is one of the fundamental concepts which has undergone changes in various dimensions. Today, the superior global systems are characterized with a new type of power beside the traditional forms of powers (military and economic) called soft power which follows key, strategic objectives with the lowest cost. At the same time, the age of information explosion, as one of the fundamental concepts of the recent times, has the greatest impact on the soft power arena. Thus, the convergence of the concepts of soft power and information creates an interdisciplinary field whose understanding is essential for gaining power in modern world. Presenting an overview of the concepts of soft power and information, this paper explicates the impact of information on national power and soft power.
    Keywords: soft power, soft power, information, national power}
  • حجت الله مرادی*، حسین امانلو
    نشانه های زیادی بر افول قدرت امریکا دلالت می کند: ظهور اروپایی مستقل، بازگشت شوروی در قالب روسیه جدید، سرعت چشمگیر پیشرفت چین، و پیدایش قدرت های منطقه ای همانند جمهوری اسلامی ایران که خواهان اتخاذ تصمیماتی مستقل از دکترین های امریکایی هستند و بیداری اسلامی. حاکمان امریکا با آگاهی از تغییر موازنه نظام جهانی به اقداماتی متوسل می شوند تا آهنگ تغییر معادلات را خود بنوازند. در این حال، کاهش قدرت نرم امریکا و افزایش رو به تزاید موج امریکاگریزی و امریکاستیزی بزرگ ترین چالش ابرقدرت رو به افولی است که خود، قدرت نرم را دستورالعمل مقابله با کشورهای مخالف قرار داده است. این مقاله، با نگاهی به تصمیمات روسای جمهور پیشین امریکا، سیر نزول قدرت این کشور به ویژه از دیدگاه قدرت نرم را بررسی می کند. تحلیل تحولات مراکز دیگر قدرت از جمله چین که با بهره گیری از ظرفیت های خود بر منابع قدرت نرم خویش می افزایند از دیگر تاکید ات مقاله است.
    کلید واژگان: قدرت نرم, افول امریکا, ظهور چین}
    Dr. Hojatollah Moradi*, Hosein Amanlo
    A lot of indications are suggestive of America's declining soft power: emergence of an independent Europe, revival of the Soviet Union as a modern Russia,remarkable progress of China, the Islamic Awakening and the rise of such regional powers as the Islamic Republic of Iran which yearn to make decisions without considering American doctrines. Aware of the changing balance of the world order, American rulers resort to certain measures to lead the changes in the globe. Meanwhile, the decline of America's soft power and the increasinggrowth of anti-Americanism is the biggest challenge for the waning superpower which has relied on soft power to encounter hostile nations. Reviewing the decisions made by the former presidents of America, this paper evaluates this country’s declining course of power, particularly from the perspective of soft power. Analysis of developments in other power centers including China, which enhance their soft power using their own capacities, is also the focus of the present paper.
    Keywords: soft power, America's decline, China's rise}
  • سید محمد جواد قربی*
    مقاله حاضر تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که مختصات قدرت نرم ایران از منظر سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران کدامند؟ با مداقه و بررسی متن سند چشم انداز می توان به ابعاد مختلف قدرت دست یافت و نگرش نرم افزاری به قدرت را در کالبد این سند مشاهده کرد. یافته های پژوهش حاکی از این است که سند چشم انداز به چهره نرم افزاری قدرت تاکید زیادی دارد و ابعاد قدرت علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را می توان در کنار قدرت نظامی مشاهده کرد. همچنین ژئوپلیتیک قدرت نرم ایران در سند چشم انداز شامل کشورهای همسایه، منطقه آسیای جنوب غربی، جهان اسلامی و سرانجام سطح جهانی است. از سوی دیگر، طیف وسیعی از منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و تهدیدات آن نیز در سند چشم انداز، فهرست شده است. آینده پژوهی قدرت نرم ایران در افق سند چشم انداز نشان می دهد که در صورت اجرای صحیح راهبردها و سیاست های مندرج در سند چشم انداز، پتانسیل های مطلوبی برای ارتقاء قدرت نرم ایران وجود دارد. از آنجا که قلمرو و محیط این پژوهش، سند چشم انداز بیست ساله می باشد، مقاله حاضر با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و روش تحلیل اسنادی به مطالعه قدرت نرم و مختصات آن در سند چشم انداز می پردازد. مقاله در صدد است مختصات قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در سند چشم انداز بیست ساله بررسی و مطالعه کند.
    کلید واژگان: سند چشم انداز, قدرت نرم, جمهوری اسلامی ایران, ژئوپلیتیک}
    Seyyed Mohammad Javad Qorbi*
    This paper attempts to explore the Islamic Republic of Iran’s soft power specifications in the 2025 vision plan. Careful scrutiny of the text of this document reveals various dimensions of soft power and a soft outlook toward power in it. The findings of the present study suggest that the vision plan has placed great emphasis on the soft image of power and the scientific, political, cultural, social, and economic dimensions of power can be seen beside military power. Also, Iran's soft power geopolitics in the vision plan covers the neighboring countries, Southeast Asia, the Islamic world and the global level. On the other hand, a wide range of the Islamic Republic of Iran’s soft power resources and its threats have been listed in the vision plan. An evaluation of the prospects of Iran’s soft power in the vision plan shows that it includes desirable potentials for the promotion of Iran’s soft power provided that the strategies and policies listed in it are implemented correctly. Since this study is limited to the twenty-year vision plan, it looks into soft power and its specifications in this document using library study and document analysis techniques. The aim is to explore the Islamic Republic of Iran’s soft power specifications in the twenty-year vision plan.
    Keywords: vision plan, soft power, the Islamic Republic of Iran, geopolitics, threats, futurology}
  • علی محمد نایینی
    جنگ نرم و بهرهگیری از منابع قدرت نرم در بستر زندگی اجتماعی انسان از پیشینه و قدمت تاریخی برخوردار است. جنگ نرم به مثابه یک مفهوم نظری در چارچوب نظریه هایی همچون امنیت نرم، قدرت نرم، نافرمانی مدنی و... در دو دهه اخیر بهویژه پس از فروپاشی شوروی، مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت. در واقع، رهیافتهای نظری جنگ نرم در دو دهه اخیر شکل گرفته است. جنگ نرم «در نقش یک راهبرد» برای پیشبرد اهداف و اراده نظام سلطه، در مقابله با نظامهای معارض لیبرالدمکراسی به صورت خاص پس از جنگ سرد مطرح شد و مراکز فکری و کانونهای تفکر غربی به ویژه امریکایی آن را تئوریزه کردند. در این نوشتار به اختصار رویکردهای مختلف به جنگ نرم و رهیافتهای نظری آن بررسی میشود. به طور کلی در مورد رویکردهای جنگ نرم و رهیافتهای نظری آن، میتوان گفت معادله قدرت، امنیت و تهدید در شرایط موجود تغییر یافته است. از آنجا که قدرت و امنیت رابطه متقابل دارند و نوع و ماهیت قدرت تغییر یافته، اشکالی جدید از امنیت، تهدید و تعاملات امنیتی ظهور می یابد که نقطه اتصال و فصل مشترک رهیافتها و رویکردهای مختلف نظری به شمار میرود.
    کلید واژگان: امنیت نرم, قدرت نرم, تهدید نرم, جنگ نرم}
    Dr. Ali Muhammad Naeeni
    Soft war and utilization of soft power resources in the context of human social life has a long history. As a theoretical concept, soft war has been evaluated by scholars within the framework of such theories as soft security, soft power, civil disobedience, etc. during the last two decades, particularly after the collapse of the former Soviet Union. In fact, the theoretical approaches to soft war have been formed in the past two decades. As a strategy to help advance the goals and will of the hegemonic system in dealing with the political systems in conflict with liberal democracy, soft war was put forward principally after the Cold War and was theorized by the Western, especially, Americans, think tanks. On the other side, the Islamic Revolution created a new discourse the cultural and soft dimensions of which dominated its other features. This issue made the Islamic Revolution more powerful, helped it survive and weakened the possibility of repeating hard encounter with it. Hence, changing his approach, the enemy started ‘a full-fledged social, cultural and political battle as the second decade of the Islamic Revolution began. Thus, the Islamic Revolution strongly influenced the enemy’s decision to replace his hard approach with a soft one. This article briefly reviews various soft war strategies and theoretical approaches. In general, it can be said that, with regard to soft war strategies and theoretical approaches, power, security and threat balance has changed under the current conditions. Since power and security are interrelated, with any change in the type and nature of power, new forms of security, threat and security interaction emerge which are considered the joining point of strategies and theoretical approaches.
    Keywords: soft security ware, soft power, soft threat, soft war}
  • روح الله غلامی، میثم بلباسی، علی ابراهیمی
    قدرت نرم در آستانه قرن بیست ویکم یا عصر اطلاعات، اهمیتی روز افزون پیدا کرده، زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. فهم درست قدرت نرم با نگاهی تطبیقی به قدرت سخت به دست می آید. از دیدگاه نئولیبرالیسم قدرتی مهم است که هزینه های مالی و جانی کمتری برای آنها داشته باشد و افزون بر مشروعیت سازی، افکار عمومی را با خود همراه سازد. همچنین به صورتی مسالمت آمیز به اهداف مورد نظر نائل آید. قدرت نرم پدیده ای پیچیده و مرکب است و برخلاف قدرت سخت که ماهیتی ایستا و بسیط دارد، از ماهیتی چندبعدی برخوردار است. قدرت نرم دارای شاخص هایی چون افزایش اقتدار، ماهوی و ذهنی بودن، سنتی بودن، فراگیر بودن، تغییر پذیری، وابستگی متقابل با قدرت سخت و... است و در این راستا از ابزارهایی چون رسانه های دیداری و شنیداری، جنگ سایبری و عملیات روانی بهره می برد. پژوهش حاضر از روش اسنادی- تبیینی بهره گرفته است و دارای هدف پژوهشی و توسعه ای است. در نوشته حاضر پس از مقدمه، در ابتدا به چارچوب نظری و انواع قدرت سخت، نرم و هوشمند پرداخته می شود و پس از آن منابع، اهداف، شاخص ها و ابزار های قدرت نرم به تفصیل بررسی و تحلیل می شود و در پایان نیز به طور موردی، از قدرت نرم امریکا علیه ایران و راهکارهای ایران برای مقابله با قدرت نرم امریکا بحث می شود.
    کلید واژگان: قدرت نرم, نئولیبرالیسم, رسانه, عملیات روانی, فرهنگ}
    Ruhollah Gholami, Meysam Belbasi, Ali Ebrahimi
    Soft power became increasingly important on the verge of the 21st century or the information age and influenced human life. Soft power can be understood by comparing it with hard power. According to neoliberalism, only the kind of power is important that has lower financial and life costs for its owners and in addition to legitimization, makes public opinion agree with itself. Also, this kind of power achieves its desired goals in a peaceful way. In contrast to hard power which has a simple and static nature, soft power is a complex and multidimensional phenomenon. Soft power is characterized by such elements as authority enhancement, subjectivity, traditionality, comprehensiveness, variability, interdependence with hard power, etc. It benefits from such devices as audio-visual media, cyber warfare and psychological operations. This study is based on the documentary-explanatory method. Following the introduction, the theoretical framework and types of hard power, soft power and smart power are discussed. Then, the sources, targets, indicators and instruments of soft power are analyzed in detail. Finally, the case of America soft power against Iran and Iran’s strategies for confronting it are discussed.
    Keywords: soft power, neoliberalism, media, psychological operations, culture}
  • عباس خلجی، الهام حسینی
    یکی از وجوه ممیزه جهان امروز از دنیای پیشین «فزون اهمیتی» قدرت نرم کشورها و توانایی آنان در ایجاد تغییرات تدریجی و نامحسوس و البته ژرف در نظام باورها، سبک زندگی و مواضع سیاسی و نگرش ها و ترجیحات اجتماعی مخاطبان، با اعمال قدرت نرم است. این تمایز به گونه ای است که این گونه می توان پنداشت، اغوا، جذب و کشش همواره بیشتر از زور و قوه قهریه به کار می آید و کسب وجهه و اعتبار بین المللی و نفوذ در افکار عمومی جهانیان دستیابی به قدرت نرم به موازات و حتی فراتر از کسب همین نتیجه در سطح ملی از جمله اهداف مهم کشورهاست و این مهم به تناسب موقعیت و جایگاه و امکانات و فرصت های هر کشور در عرصه بین المللی به شیوه های مختلف و از مجاری و کانال های متعدد، تعقیب می شود. در این مقاله تلاش خواهد شد به بیان تعریف قدرت نرم و اینکه این قدرت از چه منابع و چه مسیری به دست می آید و یک کشور صاحب قدرت نرم چگونه به کشور ضعیف نفوذ و بر آن مسلط می شود پرداخته است.
    کلید واژگان: قدرت, قدرت نرم, قدرت سخت, سیاست خارجی}
    Dr. Abbas Khalaji, Elham Hussein
    One of the distinctive features of today's world is the increasing significance of nations’ soft power and their ability to bring about gradual, subtle and profound changes in belief systems, lifestyles, political views, and social attitudes and preferences of their target groups using soft power. This distinction is such that it can be assumed enticement and attraction are more influential than force and coercion. Gaining international reputation and credibility and attracting the public opinion of the world population and achieving soft power along with accomplishing these objectives at national level are among the aims of world nations. This strategy is followed in different ways by different nations and its rate of success depends on each nation’s standing, resources and opportunities in the international arena. The present article offers a definition for soft power, delineates the sources from which this kind of power can be obtained and explains how a nation having soft power can influence a weaker nation and dominate it.
    Keywords: power, soft power, hard power, foreign policy}
  • مصطفی محمدی
    هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا و مقایسه آن در ابعاد مختلف در منطقه غرب آسیا است. در این راستا چارچوب نظری قدرت نرم که از سوی «جوزف نای» مطرح شده است به عنوان چارچوب مفهومی مناسب و جامع برای بررسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا، ابزارها و محدودیت های قدرت نرم دو کشور در منطقه مورد بهره برداری قرار می گیرد. قدرت های جهانی و منطقه ای همواره برای تداوم و افزایش نفوذ خویش، سعی کرده اند مدیریت تحولات نظام جهانی و منطقه ای را کنترل کنند. غرب آسیا به مثابه منطقه ای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک اهمیتی ویژه در معادلات نظام جهانی دارد و تحولات آن توجه قدرت های بزرگ، از جمله امریکا را به خود معطوف داشته است؛ از این رو، امریکا به عنوان دولتی سلطه جو و جمهوری اسلامی ایران در مقام حکومتی ضدهژمون می کوشند تحولات این منطقه راهبردی را با بهره گیری از ظرفیت های قدرت نرم خویش کنترل و مدیریت کنند. بر این اساس، مقاله حاضر مفهوم، ویژگی ها و منابع قدرت نرم را به طور عام و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا را به طور خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. پیروی از نگرش و روشی تطبیقی در مطالعه قدرت نرم ایران و امریکا، کمک شایانی به شناخت دقیق نقش و جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه غرب آسیا خواهد داشت.
    کلید واژگان: قدرت نرم, جمهوری اسلامی ایران, امریکا, غرب آسیا(خاورمیانه), تهدیدات نرم}
    Mostafa Mohammady
    The present article is aimed at a comparative study of the soft power of the Islamic Republic of Iran and America and a comparison of its different aspects in the Western Asia. In line with this, the theoretical framework of soft power, offered by Josef Nye, served as a suitable and comprehensive conceptual framework for the analysis of the soft power of the Islamic Republic of Iran and America and the tools and constraints of the soft power of the two countries in the region. To sustain and increase their influence, the world and regional powers have constantly tried to manage the changes in global and regional systems. The Western Asia, as a region with geopolitic and geostrategic importance, is of great significance in the dealings of the global system and its changes draw the attention of great powers including the USA. Hence, the US as a hegemonic state and the Islamic Republic of Iran as an anti-hegemonic government attempt to control and manage the changes in this strategic region using their soft power potentials. In view of this issue, the present article examines and evaluates the attributes and sources of soft power in general and the soft power of the Islamic Republic of Iran and America in particular. Following a comparative view and methodology in studying the soft power of Iran and America will make a substantial contribution toward a detailed understanding of the role and standing of the soft power of the Islamic Republic of Iran in the Western Asia.
    Keywords: soft power, the Islamic Republic of Iran, America, the Western Asia (Middle East), soft threats}
  • عباس خلجی، الهام حسین
    قدرت نرم یکی از مولفه های تاثیرگذار به شمار می آید و همه کشورها تمایل دارند که دیگران نگاهی مثبت به آنها داشته باشند، بنابراین می کوشند این تصویر مثبت را تقویت و از شکل گیری تصورات منفی جلوگیری کنند بنابراین اقدامات امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در برگیرنده طیفی از فشارهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و روانی است که هدف از اجرای آنها، جلوگیری از گسترش حوزه های نفوذ و مهار ایران و همچنین تغییر رفتار و دگرگونی ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. این مقاله به منظور درکی صحیح از مقوله قدرت نرم ایالات متحده امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قدرت نرم را تعریف کرده و ویژگی های کاربردی و راهبردهای کلان، اهداف سیاسی و تاکتیک های اجرایی قدرت نرم امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد که امریکا با اعمال فشار مضاعف از طریق بازیگران دولتی و غیردولتی و با نفوذ در نهادهای بین المللی، همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت و نهادهای اقتصادی چون سازمان تجارت جهانی، به تصمیم ساز بین المللی در عرصه جهانی تبدیل شده است و قدرت نرم امریکا می تواند در راستای توسعه منافع و جایگزین نمودن هنجارهای جهانی مطلوب مورد نظر خود برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران استفاده شود.
    کلید واژگان: قدرت, قدرت نرم, سیاست خارجی امریکا, قدرت منطقه ای ایران}
    Dr. Abbas Khalaji, Elham Hussein
    The change in the political and security discourse after the Cold War has changed the concept of power too. Today, hard confrontation approaches have been replaced with soft approaches in the international political system. Soft power is currently considered an influential element and all countries would like others to have a positive attitude toward them; hence, they attempt to reinforce this positive image and avert formation of any negative attitude. Therefore, the measures taken by the U.S. against the Islamic Republic of Iran include a range of political, economic, security, social and psychological pressures which are aimed at blocking the expansion of Iran’s influence, containing Iran, changing Iran’s behavior and transforming the political system of the Islamic Republic of Iran. To provide a sound understanding of the U.S. soft power against the Islamic Republic of Iran, this paper defines soft power and examines the practical features, strategies, political objectives and exploitation tactics of the U.S. soft power against the Islamic Republic of Iran. Our findings indicate that the U.S. has become an international decision maker in the international arena through exerting increased pressure by state and non-state actors and by infiltrating into international institutions such as the International Atomic Energy Agency, the Security Council and economic institutions such as the World Trade Organization. The findings also suggest that the U.S. soft power may be utilized to expand its interests and establish the U.S.- desired global norms and create international coalition against Iran.
    Keywords: power, soft power, the U.S. foreign policy, Iran's regional power}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال