به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مدیریت » در نشریات گروه « مدیریت »

  • مصطفی زارع

    مسجد از مهم ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی جامع و چند منظوره به شمار می آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقش بنیادین و محوری در شکل گیری تمدن اسلامی و پیشرفت جامعه ایفا نموده است. در مقابل به برکت انقلاب اسلامی، مساجد نیز جایگاه اصلی خود را باز یافتند و فعالیت و نقش آن ها در مسیر صحیح توسعه یافت که البته این مهم با هدایت رهبران و نظریه پردازان انقلاب اسلامی و تبیین ویژگی های مسجد طراز اسلامی بر مبنای آیات مبارک قرآن کریم و روایات ایمه معصومین(علیهم السلام) در طول سالیان پر برکت انقلاب اسلامی صورت گرفت. پرواضح است که دستیابی به تمدن نوین اسلامی و اعتلای معنوی و مادی جامعه براساس آموزه های اسلام ناب، به جز از مسیر مسجد و با تکیه بر کارکردها و ظرفیت های عظیم آن میسور نخواهد بود. نگارش حاضر از روش کیفی توصیفی تحلیلی استفاده کرده است. در این پژوهش ما با استفاده از مدل مفهومی و با مراجعه به کتابخانه و دو سایت معتبر مقام معظم رهبری اطلاعات اولیه را جمع آوری کرده و بر اساس داده ها به تجزیه و تحلیل اطلاعات یافت شده پرداخته و به نتیجه نهایی رسیدیم. لذا بر آن شدیم تا با گردآوری و احصای شاخص های فرهنگی برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و کنترل مدیریت مسجد به طراحی و تبیین مدیریت فرهنگی مسجد تراز انقلاب اسلامی دست یابیم. برخی از آن ها به اختصار عبارت اند از: شاخص های برنامه ریزی مانند مشورت، بلندهمتی، اولویت بندی برنامه ها، تعهد به برنامه ریزی شاخص های سازماندهی مانند انتخاب و گزینش با آزمایش و شایسته سالاری، ساختار چابک و کارآمد، انعطاف در ساختار تشکیلات شاخص های هدایت و رهبری مانند قاطعیت، سعه صدر، پرهیز از جزیی نگری، تحمل نظر مخالف و شاخص های کنترل مانند اشراف میدانی، نظارت همگانی، خودکنترلی، حق گویی و... است.

    کلید واژگان: مدیریت, فرهنگ, مسجد, مدیریت فرهنگی, انقلاب اسلامی}
  • مرتضی زارع

    مدیریت از جمله مقوله هایی است که در نوع حاکمیت ها متفاوت و متمایز است از منظر آموزه های اسلامی مدیریت باید براساس و مبنای خدمتگزاری باشد به همین جهت انقلاب اسلامی بر مبنای مبانی دینی نیازمند مدیرانی لایق است که در بیانات رهبر معظم انقلاب به این موارد پرداخته شده است و در بعد اجرایی شاخصه ها به چهار دسته تقسیم می شوند که در بعد برنامه ریزی مواردی همچون حکمت و خردگرایی، تدبیر، عزم راسخ، نوآوری و ساختارشکنی و اولویت بندی مطرح می گردند و در بعد رهبری مواردی همچون مدیریت مسیولانه، مدیریت تدین، مدیریت انقلابی، مدیریت کارآمد، مدیریت شجاعانه، مدیریت جهادی، تقدیم رضایت عامه و پرتلاش بودن مدیر مطرح می شود و در بعد کنترل و نظارت مواردی همچون اشراف میدانی، نظارت دقیق و عدم اعتماد صددرصدی مطرح می شود و در بعد سازماندهی مواردی همچون شایسته سالاری، چابکی و انعطاف در ساختار مطرح می شود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی و روش گردآوری مطالب اسنادی نوشتاری بوده است.

    کلید واژگان: مدیریت, تراز, انقلاب, اجرایی, مدیریت تراز}
  • عباس قاسم زاده، امیر کلهر، امیر آقازاده تبت، ریحانه تفاهمی
    Abbas Ghasemzadeh*, Amir Kalhor, Amir Aghazadeh Tebet, Reyhaneh Tafehi

    Pomegranate is one of the fruits that has a lot of demand in Iran and other countries and is very well known in the world markets. In Iran, pomegranates are grown and harvested in different ways. Considering the lack of water in Iran, paying attention to new methods of irrigation and cultivation of pomegranate trees according to international standards will help to harvest more than average pomegranates. Since the city of Saveh has favorable environmental conditions for pomegranate cultivation, this city is called the pole of pomegranate cultivation. In the city of Saveh, the conditions for pomegranate cultivation are very good, and due to the favorable climate, a large amount of pomegranates are produced every year. Saveh's premium Meles pomegranate is considered for export because of its special taste. To enter the export market, Saveh can be one of the right choices for buying pomegranates in this city. Also, the price of Saveh pomegranate is much cheaper compared to the world price of pomegranate. For this reason, many foreign merchants choose Saveh pomegranates for purchase during the pomegranate harvest season. In this article, in a review way and based on library studies, the method of pomegranate management in Saveh city is discussed and its various dimensions are examined.

    Keywords: Management, Pomegranate, Saveh}
  • رضا شجاعی فر

    مدیریت یکی از اساسی ترین ارکان اداره هر جامعه است. در این بین چالشی که هست در مدیریت، این است که آیا تیوری های مدیریت مرسوم در جامعه اسلامی کارآمد هستند؟ با تحقیق صورت پذیرفته تفاوت خیلی از گزاره های مدیریتی رایج با دیدگاه اسلامی کشف شده؛ لذا مدیریتی با عنوان مدیریت اسلامی طرح ریزی شده که در آن علاوه بر استفاده از سوالات مدیریتی رایج در پی دستیابی به نظر اسلام در قواعد اساسی مدیریتی با جستجو در نظریات علامه مصباح یزدی(رحمت الله علیه) در مورد علت و ضرورت اسلامی کردن مدیریت، به نتایجی از جمله تفاوت در اهداف سازمانی، نیاز به تربیت مدیر صالح با رویکرد اسلامی، نیاز به نرم افزار مدیریتی متناسب با جامعه اسلامی، ضرورت گنجاندن ارزش های اسلامی در مدیریت و ارایه مدیریت با صبغه الهی می توان دست یافت. روشی که در این مقاله استفاده شده روش کتابخانه ای، توصیفی، تحلیلی است.

    کلید واژگان: مدیریت, مدیریت اسلامی, ضرورت مدیریت اسلامی, ضرورت مدیریت اسلامی از نظر آیت الله مصباح}
  • مهدی آخوندی شیخ لو

    مدیریت جهادی، از دل فرهنگ جهادی برآمده و نشان‌دهنده مدیریت اسلامی می‌باشد. مدیریت جهادی مسیله‌ای است که رهبر انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید دارد و این نوع مدیریت را می‌توان به عنوان یک افق پویای انقلابی درنظر گرفت که با وجود نیروهای جوان انقلابی می‌توان به آینده آن امیدوار شد. بنابراین، وجود این نوع مدیریت، در جوامع اسلامی، یک ضرورت تلقی می‌شود و نیاز به پژوهش در این زمینه بیش از پیش اهمیت می‌یابد. ما نیز در این پژوهش، به صورت مطالعه کیفی و به شیوه توصیفی تحلیلی، با تدبر در آیات قرآن و احادیث ایمه معصومین.، به بررسی جامع و کاملی در مورد الگوی مدیریت جهادی با تاکید بر نقش جوانان پرداختیم. نتایجی که از این پژوهش حاصل شد، نشان داد که ولایت‌مداری، دین‌محوری، واقع‌گرایی، عدالت‌محوری و توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی، از معیارهای الگوی مدیریت جهادی بر مبنای اصول اسلامی است؛ همچنین، توکل، سعه‌صدر، اخلاص، تواضع و فروتنی نیز از معیارهای رفتاری مدیریت جهادی می‌باشد. در نهایت، می‌توان گفت که مدیریت جهادی در سازماندهی هر جامعه، نقش اساسی و حیاتی ایفا می‌کند.

    کلید واژگان: جهاد, مدیریت, مدیریت جهادی, گام دوم انقلاب, قرآن و احادیث, نقش جوانان}
  • محمود اعتصامی فر

    رسانه‌ها یکی از نهادهای مرکزی سازنده هر انقلاب‌اند. اهمیت آن‌ها به قدری است که برای مسجل شدن پیروزی یک انقلاب، باید مدیریت رسانه‌های آن جامعه، به‌ویژه رسانه ملی و اصلی آن کشور (صدا و سیما)، به دست نیروهای انقلابی بیفتد. بر این اساس، این مقاله توضیح می‌دهد که مدیریت رسانه‌ها با انتشار پیام‌هایی که کلیشه‌های منفی را ایجاد و تقویت می‌کنند و مفاهیم غلط را ارایه می‌دهند، در برابر درک متقابل عمل می‌کنند. این دیدگاه نه بر اساس کاوش‌های علمی بلکه در اثر مشاهده محبوبیت بسیار زیاد مطبوعات و رسانه‌های جدیدی همچون فیلم و رادیو و نفوذ آن‌ها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به وجود آمده‌ است. استبدادی که در شبکه‌های اجتماعی امروز جهان اعمال می‌شود، شباهت‌های زیادی با نظام‌های مستبد قرن‌های پیشین دارد. مدیریت این شبکه‌ها بر این اساس است که قوانین را خودشان و البته کاملا بر اساس قوانین آمریکا وضع می‌کنند (به همین دلیل با دولت‌های اروپا نیز درگیرند) و مفسرش نیز خودشان هستند و هرگونه هم که بخواهند آن‌ها را اعمال می‌کنند. در مدیریت و حکومت‌های دیجیتالی از قبیل توییتر و اینستاگرام و فیس‌بوک به بهانه‌های گوناگونی از جمله مبارزه با تروریسم و خشونت با حساب‌ها و پست‌های مختلف برخورد حذفی می‌شود. دیکتاتوری رسانه‌ای را یکی از انواع دیکتاتوری قدرت‌های غربی است که با وجود ادعای آزادی بیان در رسانه های غربی وجود دارد. یافته‌های این پژوهش بر این مسیله تاکید دارد که دو منبع مختلف نه تنها دو بینش متفاوت از شکست و موفقیت ارایه می‌دهند، بلکه به طور قابل توجهی بر این مسیله اشاره دارد که در مورد ایجاد یک معیار خاص، رسانه‌ها مفاهیم بسیار متفاوتی را در مورد منازعات بیان می‌کنند. بدین رو در این پژوهش قصد داریم تا به بررسی و مطالعه‌ی مسیله شناسی دیکتاتور رسانه ای غرب بپردازیم.

    کلید واژگان: مسئله شناسی, دیکتاتوری, استبداد, مدیریت, رسانه, غرب}
  • پدرام صنعتی

    اینترنت اشیا می‌تواند به نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی منجر شود؛ بنابراین مقاله‌های تحقیقاتی در مورد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان و بیماری‌های کووید 19 به‌منظور کشف پتانسیل این فناوری مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند. این مقاله مبتنی بر ادبیات ممکن است به متخصصان کمک کند تا راه‌حل‌هایی برای مسایل مرتبط پیدا نموده و با پاندمی کووید 19 مبارزه کنند. با استفاده از یک نمودار، فرایند دستاوردهای مهم اینترنت اشیا به طور خلاصه ارزیابی شده‌اند. سپس هفت فناوری مهم اینترنت اشیا که در مراقبت‌های بهداشتی در طول برنامه کووید 19 مفید و موثر به نظر می‌رسند، شناسایی و نشان داده می‌شوند. در نهایت، در برنامه کاربردی کووید 19، کاربردهای اساسی اینترنت اشیا بالقوه برای صنعت پزشکی با یک توضیح کوتاه شناسایی شدند. این وضعیت ناگوار مسیری تازه برای خلاقیت در زندگی روزمره انسان باز کرده است. اینترنت اشیا یک فناوری در حال توسعه است که راه‌حل‌های بهتری در حوزه پزشکی، مانند حفظ سوابق پزشکی، نمونه، یکپارچه‌سازی دستگاه و علت بیماری ارایه می‌دهد. فناوری مبتنی بر حسگر اینترنت اشیا توانایی قابل‌توجهی در کاهش خطر مداخله در شرایط چالش‌برانگیز دارد و نیز برای نوع همه‌گیری کووید 19 مفید است. در حوزه علوم پزشکی، تاکید اینترنت اشیا بر کمک به درمان دقیق موقعیت‌های مختلف کووید 19 است. این امر روند کار پزشک را با کاهش خطرات و افزایش عملکرد کلی تسهیل می‌کند. با استفاده از این فناوری، پزشکان می‌توانند به آسانی تغییرات علایم حیاتی ویروس کووید 19 را شناسایی کنند. این خدمات مبتنی بر اطلاعات چشم‌اندازهای جدیدی را برای مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌کنند. زیرا آن‌ها به سمت فن ایده‌آل برای یک سامانه اطلاعاتی پیش می‌روند تا نتایج رده جهانی را با بهبود سامانه‌های درمانی بیمارستان تطبیق دهند. ​در شرایط کنونی دانشجویان رشته‌های پزشکی ممکن است بهتر آموزش داده شوند و در آینده برای تشخیص بیماری هدایت شوند. زیرا استفاده مناسب و مرتبط با اینترنت اشیا ممکن است، رسیدگی به مشکلات پزشکی متعدد مانند سرعت عمل، مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر اقتصادی و پیچیدگی را به طور مناسب بهبود بخشد. همچنین ممکن است به سادگی برای پیگیری دریافت کالری و درمان بیماران با آسم، دیابت و ورم مفاصل کووید 19 سازگار شود. در روزهای پاندمی کووید 19، این سامانه مدیریت سلامت که به صورت دیجیتالی مدیریت می‌شود، ممکن است عملکرد کلی مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشد.

    کلید واژگان: اینترنت اشیا, مراقبت های بهداشتی, مدیریت, کووید 19, پاندمی, درمان}
    Pedram Sanati

    The Internet of Things can lead to health care innovation; Therefore, research papers on the Internet of Things in the field of health and diseases of Covid 19 are reviewed in order to discover the potential of this technology. This literature-based article may help professionals find solutions to related issues and combat the Covid Pandemic. Using a diagram, the process of important IoT achievements is briefly evaluated. Then, seven important IoT technologies that are considered useful and effective in health care during the Covid 19 program are identified and demonstrated. Finally, in Covid 19 application, the basic potential applications of the Internet of Things for the medical industry were identified with a brief description. This unfortunate situation has opened a new path for creativity in human daily life. The Internet of Things is an evolving technology that offers better solutions in the medical field, such as preserving medical records, samples, device integration, and the cause of illness. IoT sensor-based technology has a significant ability to reduce the risk of interfering in challenging situations and is also useful for the type of Covid 19 epidemic. In the field of medical science, the emphasis of the Internet of Things is on helping to accurately treat various Covid 19 situations. This facilitates the physician's workflow by reducing risks and increasing overall performance. Using this technology, doctors can easily detect changes in the vital signs of the Qovid 19 virus. These information-based services provide new perspectives on health care. . Because they are moving towards the ideal technology for an information system to adapt world-class results to improved hospital treatment systems. In the current situation, medical students may be better educated and directed to diagnose the disease in the future. Because IoT-appropriate use may improve the handling of a variety of medical problems, such as speed of operation, cost-effectiveness, and complexity. It may also be adapted simply to track calorie intake and treat patients with asthma, diabetes, and arthritis. In the days of the Quaid 19 pandemic, this digitally managed health management system may improve the overall performance of healthcare

    Keywords: IoT, health care, management, Covid 19, pandemic, treatment}
  • سیدیحیی مرتضوی

    برنامه ریزی، نیاز اجتناب ناپذیر تمام ملت ها و سازمانهاست چرا که هیچ چیز به اندازه هرج و مرج برای انسان، پریشانی به بار نمی آورد. داشتن یک زندگی موفق و صحیح، نیازمند برنامه ریزی بر اساس اصولی صحیح و منطقی و استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود است. برنامه ریزی و اجرای صحیح و دقیق آن در مدیریت رحمانی، جایگاه ویژه ای دارد. در نوشتار پیش روی، اصول برنامه ریزی در مدیریت رحمانی از دل آیات استنباط و تبیین شد. یافته ها نشان داد در مدیریت رحمانی، شش اصل برنامه ریزی وجود دارد: برنامه ریزی مبتنی بر آگاهی و اتقان کار، استانداردسازی، سهمیه بندی، انعطاف پذیری، سنجش ظرفیت و مدیریت زمان. توجه به این اصول و رعایت آنها می تواند به ارتقاء عملکرد در عرصه های مختلف زندگی از جمله میدریت و برنامه ریزی کمک شایانی کند.

    کلید واژگان: برنامه ریزی, مدیریت رحمانی, فرهنگ مدیریتی, تصمیم گیری, مدیریت}
  • مهدی قیاسی کارگرمقدم، محمد حسین زاده رودی، مرتضی رحیمی دون

    اهمیت تصمیم گیری به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیر آنقدر زیاد است که علم مدیریت را مساوی با تصمیم گیری دانسته اند چون انجام همه وظایفی که علم مدیریت به عهده مدیر گذاشته وتحقق مدیریت صحیح و کارامد و بهینه شدن مدیریت منوط به تصمیم گیری درست و صحیح می باشد. لذا برای رسیدن به یک تصمیم کارامد و به موقع و به جا باید عوامل تاثیر گذار براین مطلب را بررسی و کنترل کرد تا به نتیجه و تصمیم مطلوب برسیم. در این نوشتار نقش مدیریت خواهش ها در تصمیم گیری از منظر قرآن کریم بررسی شده است.

    کلید واژگان: تصمیم گیری, مدیریت, مدیریت خواهش, بهینه سازی مدیریت}
  • رضا شجاعی فر، حمیدرضا منتشلو، علی ثامنی

    دراین مقاله بر آنیم تا با استفاده از منبع عظیم وارزشمند قرآن کریم  ونهج البلاغه خصلت حلم که یکی ازخصایص اولیه ومهمی است که هرفردی ازافراد بشر برای اداره امورات فردی واجتماعی خود به آن نیاز دارد را بررسی نموده واهمیت وجایگاه آن را از دیدگاه قرآن ونهج البلاغه بیان کنیم.
     با بررسی معانی لغوی واژه حلم وکارکرد آن درمدیریت با مراجعه به قرآن وبررسی آیاتی که واژه حلم درآن به کاررفته وبا مراجعه به تفاسیر متعدد، برداشت های مدیریتی خود را متذکر گردیده ایم اما درنهج البلاغه به بررسی نقش واهمیت حلم درسیره عملی امیرالمومنین علیه السلام وسفارشات ایشان به کاگزاران خود پرداخته وتوصیه های متعدد حضرت را دراین زمینه مدنظر قرار داده ایم. باتوجه به این مسئله واهمیت آن در میابیم که یک مدیر برای رسیدن به اهداف مدیریتی در اسلام که مهمترین واولین هدف همان تعالی بشراست باید متصف به صفت حلم بوده تا بتواند این اهداف والا را محقق نمایدچراکه خداوند متعال درباره  پیامبرعظیم الشان خود حضرت محمد صلی الله علیه وآله  میفرماید:«اگر تندخو وغلیظ القلب بودی مردم از اطراف توپراکنده میشدند » واین نشان از اهمیت بالای خصلت حلم وکارکرد آن درمدیریت دارد که هر مدیری لاجرم باید متصف به آن بوده تا به موفقیت دلخواه خود نایل گردد.

    کلید واژگان: مدیریت, حلم, کارکرد حلم, غلیظ القلب}
  • صالح آقابابایی

    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شروع دوران دفاع مقدس، ادبیات جدیدی وارد محافل سیاسی و مدیریتی کشور شد که از آن با نام «مدیریت جهادی» یاد می شود. یکی از نهادهایی که توانسته و می تواند پیوند خوبی با این مفهوم برقرار کند حوزه های علمیه هستند. حوزه های علمیه با در پیش گرفتن شاخصه های انقلابی گری در سه بعد ارزشی، بینشی و رفتاری به خوبی می توانند زیرساخت های لازم برای احیا و بکارگیری مدیریت جهادی را در کشور فراهم نمایند. هدف از مطالعه پیش روی معرفی و تبیین حوزه انقلابی به عنوان یکی از زیرساخت ها و پایه های اساسی مدیریت جهادی است.

    کلید واژگان: حوزه انقلابی, انقلابی گری, مدیریت جهادی, مدیریت}
  • محمود صفی پور، محمدباقر حسین نتاج درزی، حامد تقوی

    خشم آثار مخرب برای خود انسان و خانواده و جامعه دارد و کنترل آن سبب برکات فراوان در دو سرا است. برای نایل شدن به آثار کنترل این نیرو احتیاج به انگیزه کافی است در مدیریت اسلامی که برگرفته از  کلام وحی و سخنان اهل بیت علیه السلام است این انگیزه در افراد بوجود می آید. چون کلام خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام به عنوان فصل الخطاب و حجت است. بنابراین سعی شده در این مقاله با استفاده از این دو منبع قوی و کلام برخی بزرگان آثار کنترل خشم در افراد و سازمانها مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: مدیریت, خشم, غضب, کنترل خشم, نهج البلاغه}
  • اکرم عقیلی امجد، سیده عفت حسینی

    زنان نقش مهمی در تربیت نسل فردای جامعه بر عهده دارند و بنیان های اقتصادی نسل امروز و فردا با نهاد خانواده عجین است. بنابراین لازم است سازوکارهای مدیریتی برای زنان شاغل از منظر اسلام در دو ساحت خانواده و اجتماع مشخص گردد تا هم به رشد همه جانبه ابعاد وجودی زنان کمک شود و هم تداخل نقش های خانوادگی و اجتماعی برای زنان شاغل و فشار نقش ها پیش نیاید. در این مقاله که از لحاظ نوع کتابخانه ای و از لحاظ روش تحلیلی - توصیفی می باشد با ارائه دورنمایی از اشتغال زنان، برخی از مهم ترنی سازوکارهای مدیریتی مورد نیاز برای حمایت از زنان شاغل مورد بررسی قرار گرفت و با واکاوی رابطه مدیریت با اشتغال زنان در پایان مقاله اینگونه نتیجه گیری شد که اسلام با صحه گذاشتن بر حضور زنان در فعالیت های اقتصادی با رعایت ضوابط کلی و اختصاصی (اعم از ضوابط کسب و کار و ضوابط فقهی حضور زنان در جامعه)، برخی سازوکارهای
    مدیریتی نظیر حمایت های مالی از زنان شاغل، ممنوعیت واگذاری کارهای سخت بر آنان، توصیه به اصلاح الگوی مصرف و ایجاد سازوکارهای امنیت شغلی، توصیه به حفظ قوامیت مردان، بهره مندی از مشوق های مالی مجاز در اسلام (نظیر مهریه و نفقه و اجرت کار خانگی) را برای کاستن از فشار جسمی و روانی و اقتصادی زنان شاغل فراهم آورده است.

    کلید واژگان: اشتغال زنان, مدیریت در اسلام, مدیریت, شغل, امنیت شغلی}
  • آیت الله قوامی، علی روشن

    مدیریت هم علم است و هم هنر استفاده از منابع. و امام خمینی رحمه الله علیه برای مدیریت اصولی را در نظر گرفته اند که بر پایه مدیریت بر قلوب مردم و اصول رحمت و سعه صدر و اصلاح بین خود و خدا وتبعیت و اطلاعت و مشورت و تصمیم گیری درست و نصیحت و انتقاد پذیری در کارهاست. ایشان برای مدیریت ارزش های انقلاب اسلامی روشش در اداره جامعه خدمت به خلق، قانون مداری، شایسته سالاری، عزل و نصب عادلانه و برخورد کریمانه بود. ایشان عمدتا تصمیمات و احکام تکلیفی و وضعی خود را منتسب به شرع و اسلام و ارزش های اسلامی می نمود، و در مدیریت حوزه ها بر دوری از تشریفات و فقاهت محوری و زودبازدهی تاکید داشتند و با وقوع انقلاب فرهنگی و ترویج و توسعه علوم با ایجاد دانشگاه های اسلامی بر وحدت حوزه و دانشگاه که سبب استقلال دانشگاه و نهادینه کردن کردن شعار وحدت در دانشگاه و پاکسازی دانشگاه از فسادهای اخلاقی تاکید داشتند.

    کلید واژگان: مدیریت, ارزشها, انقلاب اسلامی, حوزه, دانشگاه, امام خمینی(ره)}
  • محمود صفی پور

    در سلسله مقالات آکادمیک که در آنها نظریات عقلا و نظرهای عقلی مطرح می شود در این مقاله به عنوان آخرین مقاله آکادمیک نظر نویسنده بیان می شود. با آنکه اخلاق در همه عرصه های مدیریت نقش ایفا می کند ولی از آنجایی که تاثیر اخلاق در رفتار نقش بسزایی دارد جایگاه ویژه آن در رفتار سازمانی بیان می شود. از طرفی دیگر در علوم مدیریت آکادمیک در عرصه رفتار از روانشناسی نیز در راستای اصلاح رفتار استفاده می شود و نسبت استفاده از روانشناسی از علم اخلاق بیشتر بوده است به گونه ای که گاهی اخلاق کنار گذاشته شده است. بنابراین در این مقاله فرق روانشناسی و اخلاق مورد توجه قرار گرفت. به نظر نویسنده اگر روانشناسی بتواند از علم اخلاق در هدف و ارزش الگو بگیرد می تواند مفید فایده باشد و با دست آوردهایش در راستای اخلاق برای اصلاح و ارتقاء رفتار مثمر ثمر واقع شود. اگر روانشناسی از علم اخلاق واقعی تبعیت نکند خیلی اوقات نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مضر هم هست.
    از طرفی مکاتب و روش های مختلف اخلاقی وجود دارد منظور از اخلاق واقعی در این مقاله بررسی قرار گرفته است.علت اینکه مدیران به خصوص مدیران سطح عالی در اداره سازمان نه تنها باید متخلق به اخلاق حسنه باشند بلکه باید برمسایل و مکاتب اخلاقی تسلط داشته باشندبیان شده است. امت مهدوی یعنی امتی که با پیرو از مهدی یعنی کسی که خود هدایت شده است و پیروی از او سبب هدایت آنها می شود. این امت باید دارای ارزشهای بالایی در قالب اخلاق باشد. آن هم اخلاق واقعی از طرف خالق هستی تا از لحاظ اطمینان و ضمانت اجرایی کامل بوده و اهالی سازمان را به کمال انسانی رهنمون نماید.

    کلید واژگان: اخلاق, مدیریت, اخلاق مدیریت, روانشناسی, امت مهدوی}
  • علی مجیدی

    قران به عنوان کتاب آسمانی از همان ابتدا شیوه زندگی انسان ها را موردبحث قرار داده و شیوه های صحیح زندگی و مدیریت را با نگاهی خدا طلبانه به تصویر می کشد. واضح است بخش قابل توجهی از آثار ادب فارسی را مطالب مربوط به جامعه شناسی، مردم شناسی و نقد شیوه های حکومتی تشکیل داده است. این پژوهش به بررسی تطبیقی اصول مدیریت در قران و ادب فارسی پرداخته است، این پژوهش میان رشته ای است. روش پژوهش توصیفی –تحلیلی با رویکرد تطبیقی و روش جمع آوری داده ها، روش کتابخانه ای، اسنادی بوده است و برای به دست آوردن نتایج پژوهش اسناد مرتبط مورد تحلیل قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که در قران و متون فارسی اشارات فراوانی به اصول مدیریت شده است اصولی که اندیشمندان غربی تازه به آن دست یافته اند درحالی که در قران و در نوشته های اندیشمندان، ادبا و شاعران ایرانی از قرن ها پیش به آن اشاره شده است.

    کلید واژگان: اصول مدیریت, ادب فارسی, قران, مدیریت}
  • رضا قزی

    روایات و قرائن مختلف، نشان می‎دهد که سیرمدیریتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) و دیگر امامان(ع) است. علاوه بر مشابهت‎های صوری، محتوایی مدیریت هر دو بزرگوار در روش، اهداف و ابزار، همگی حاکی از وجود مدیریت واحدی را از حضرت رسول‎اکرم, و امام مهدی(عج) دارند. بر این اساس، می‎توان گفت که برنامه های عملیاتی ایشان بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت پیامبراکرم, تنظیم گردیده است. بنابراین ابعاد و محورهای مدیریتی این انقلاب عظیم، بسیار چشم‎گیر و شایان توجه است. مقاله حاضر تلاش دارد به شیوه نقلی و تحلیلی محورهای مدیریتی حکومت حضرت مهدی(عج) را توصیف و تحلیل نماید. بر این اساس مهم‎ترین ابعاد مدیریتی حکومت ایشان در این مقاله، بر اساس قاعده 4+2 می‏توان برشمرد.

    کلید واژگان: امام مهدی(عج), مدیریت, وظایف مدیر, منابع مدیریت, رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی}
  • آرزو خرم منش
    اخلاق تنها چیزی است که افراد را بدون هیچ قید وشرطی در کنار هم نگه می دارد و باعث جمع شدن افراد نزد هم می شوند مدیریت سازمان نیز از جمله موارد مهمی است که بدون اخلاق کنترل ومدیریت سازمان را بسیار مشکل می کند. اخلاق اسلامی، درست یا نادرست بودن این صفات را در چارچوب مفاهیم اسلامی بیان می دارد. حال آن که مفاهیم اخلاق کاری اسلامی به کارکرد چارچوب مفاهیم اسلامی در قالب فعالیت های کاری انسان در سازمان های مختلف می پردازد. تحقیقات نشان می دهند که اخلاق کاری اسلامی رابطه معنا داری با عوامل مختلف، فردی، شغلی و سازمانی دارد)اسدی وشیرزاد،1391). اهمیت اخلاق تا جایی است که تمامی پیامبران با اخلاق مثبت وحسنه شناخته شده اند و بیشتر در امر دعوت نیز به دعوت عملی که اخلاق نیز نوعی دعوت عملی است تاکید کرده اند. این پژوهش درتلاش است نقش اخلاق اسلامی در مدیریت سازمان را تبیین کند که آیا بین اخلاق اسلامی ومدیریت موثر در سازمان ارتباطی وجود دارد؟روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای- اسنادی انجام شده است. اهمیتی که اسلام به اخلاق داده نشان از اهمیت آن در پیشبرد اهداف فردی وسازمانی است. مدیری که ارزش های اخلاقی و اخلاق اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهد بسیار بهتر می تواند محبوبیت کارکنان سازمان را جلب کرده وانگیزه وتلاش آنها را در رسیدن به اهداف سازمانی بیشتر کند.  
    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, اخلاق, مدیریت, سازمان, اسلام ومدیریت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال