مقایسه رعایت استانداردها بر اساس چک لیست ارزیابی کنترل کیفیت در آزمایشگاه های تشخیص طبی خصوصی و مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1390

چکیده:
زمینه و هدف
آزمایشگاه های تشخیص طبی نقش مهمی در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها دارند و امروزه بدون استفاده از آزمایشگاه های تشخیص طبی، حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی و ژنتیکی امکان پذیر نیست. در این مطالعه رعایت الزامات تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به چک لیست کنترل کیفی در آزمایشگاه های خصوصی و دولتی بررسی شدند.
مواد و روش ها
نوع مطالعه، مقطعی تحلیلی است. در این مطالعه 16 آزمایشگاه تشخیص طبی مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و 20 آزمایشگاه خصوصی انتخاب و از نظر رعایت استاندارد کنترل کیفیت مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
نتایج
از بین 12 شاخص چک لیست در دو گروه آزمایشگاه بیشترین امتیاز مربوط به الزامات و مقررات آزمایشگاه های تشخیص طبی به ترتیب 100% و 93% در آزمایشگاه های خصوصی و دولتی وکمترین امتیاز مربوط به کنترل کیفیت انجام آزمایش به ترتیب 82 و75/7 درصد در آزمایشگاه های خصوصی و دولتی بود. در این مطالعه میانگین امتیاز آزمایشگاه های دولتی در اکثر موارد چک لیست پایین تر از خصوصی بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان دادکه امتیاز آزمایشگاه های خصوصی و دولتی هردو پایین تر از استاندارد بوده و آزمایشگاهای دولتی امتیاز پایین تری نسبت به آزمایشگاه های خصوصی داشتند. در آزمایشگاه های خصوصی باید در زمینه شناسایی و رسیدگی به خطاها و در آزمایشگاه های دولتی در مورد کنترل کیفیت انجام آزمایش توجه بیشتری مبذول گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1011803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!