پیدایش دردهای نوروپاتیک پس از درمان مدل تجربی آسیب نخاعی در موش با کمک پیوند سلول های بنیادین مغز استخوان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
امروزه پیوند سلول های بنیادی از روش های متداول برای درمان ضایعات نخاعی (SCI) به شمار می رود. مطالعات نشان داده اند که پیوند سلول های بنیادی عصبی (NSCs) برای درمان SCI علی رغم ایجاد بهبود حرکتی موجب ایجاد دردهای نوروپاتیک می شود. از آنجا که سلول های بنیادی مغز استخوان (BMSCs) کاربرد فراوانی در درمان SCI دارند لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر پیوند سلول های مذکور در ایجاد دردهای نوروپاتیک می باشد.
مواد و روش کار
در این مطالعه از 24 رت بالغ از نژاد ویستار استفاده شد پس از ایجاد مدل آسیب نخاعی contusion، موش ها به سه گروه کنترل، شم و آزمایش تقسیم شدند. در گروه کنترل تنها لامینکتومی در سطح T8-9 انجام گرفت در گروه آزمایش (105 × 3) سلول BMSC در محل ضایعه و 7 روز پس از ضایعه تزریق شد در گروه شم تنها سرم تزریق گردید. سلول های پیوندی BMSCs کشت و سپس توسط نشانگر Brdu جهت ردیابی سلول در مطالعات ایمونوهیستوشیمی نشان دار گردیدند. بررسی وضعیت حرکتی حیوان ها با تست BBB و ارزیابی درد نوروپاتیک با تست withdrawal threshold test هر هفته و به مدت 8 هفته بعد از ضایعه انجام شد.
یافته ها
افزایش معنی داری در نمرات BBB حیوانات گروه آزمایش در مقایسه با حیوان های گروه های sham و کنترل دیده شد (05/0>P) ونیز اختلاف معنی داری در میزان withdrawal threshold mean بین گروه های آزمایش و sham مشاهده گردید (05/0>P).
بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که اولا پیوند سلول های BMSC برای درمانSCI به طور موثری سبب بهبود عملکرد حرکتی شده ثانیا موجب ایجاد دردهای نوروپاتیک می شود لذا ضروری است مطالعات سل تراپی در آینده همراه با روش هایی برای کاستن دردهای نوروپاتیک باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!