بررسی مولکولی سرووارهای سالمونلا، سالمونلا تیفی موریوم و سالمونلا آنتراتیدیس، عامل عفونت های سالمونلائی گاوها و گوساله ها در دامپروری های اطراف تهران

پیام:
چکیده:
سالمونلوز به عنوان یک بیماری زئونوز، از طریق فراورده های دامی سبب مسمومیت غذایی در انسان می شود و از نظر بهداشت عمومی در دنیا مورد توجه قرار دارد. مطالعات فراوانی در مورد شیوع، درمان و کنترل عفونت های سالمونلایی در مناطق درگیر دنیا انجام گرفته است. در پی یک همه گیری سالمونلایی در تابستان 1388 در دامداری های اطراف تهران، بررسی و شناسایی سرووارهای سالمونلا، از جمله سالمونلا تیفی موریوم و سالمونلا آنتراتیدیس، مورد توجه قرار گرفت و با استفاده از روش مولکولی PCR و PCR چند تایی، روش های سرولوژی و آنتی بیوگرام این بررسی انجام گردید. از 8 راس گوساله، 5 بره و 2 جنین سقط شده گاو، نمونه هایی از بافت های مختلف و مدفوع تهیه و کشت داده شد. سن همه حیوانات مورد آزمایش زیر 2 ماه بود و باکتری سالمونلا از تمام نمونه ها جدا و تاییدگردید. میزان شیوع سالمونلا آنتراتیدیس در این حیوانات در مقایسه با سالمونلا تیفی موریوم بیشتر و از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). ژن ویرولانس spv (spv gene) سالمونلا آنتراتیدیس در بیشتر جدایه ها در 250 جفت باز به ویژه در تمام بافت های جنین های سقط شده مشاهده می شد. در 2 گوساله هر دو سویه سالمونلا تیفی موریوم و سالمونلا آنتراتیدیس عامل بیماری بودند و سویه تیفی موریوم در کبد هر دو گوساله وجود داشت. همه سویه ها به استرپتومایسین، لینکواسپکتن، انروفلوکساسین و تریمتوپریم حساس و به داکسی سیکلین و اریترومایسین مقاوم بودند.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!