بررسی شیوع سندرم فیبرومیالژیا در مراجعه کنندگان به درمانگاه روماتولوژی شهر کرمان از دی ماه 1374 تا مهر ماه 1377

چکیده:
فیبرومیالژیا یک سندرم مزمن اسکلتی عضلانی با نشانه های اصلی درد منتشر در سراسر بدن و نقاط حساس متعدد می باشد. مطالعات متعدد بالینی دامنه بسیار وسیعی از شیوع بیماری را بین 1 تا 20 درصد در میان مراکزمختلف نشان داده اند اما هنوز مطالعه ای در این زمینه در شهر کرمان صورت نگرفته است. این مطالعه توصیفی به منظور بررسی شیوع فیبرومیالژیا و متغیرهای دموگرافیک این بیماران بر روی 8270 پرونده موجود مربوط به بیماران روماتیسمی مراجعه کننده به درمانگاه روماتولوژی شهر کرمان از تاریخ دی ماه 1374 لغایت مهرماه 1377 انجام شد. 1046 نفر بر اساس معیارهای انجمن روماتولوژی آمریکا که در سال1990 برای این سندرم تایید شده بود مبتلا به این بیماری بودند (12.46%). میانگین سنی افراد 11.1± (mean ±SD) 39.6سال بود و 75% افراد بین 30 تا 60 سال داشتند. 95.2% بیماران را خانم ها تشکیل می دادند. میانگین طول مدت بیماری 4.2±3.8 ماه بود که کمترین دوره بیماری 3 ماه و بیشترین آن 50 ماه گزارش شده بود. ضریب همبستگی بین سن و طول مدت بیماری 0.047 بود که در سطح معنی دار آماری نبود. (p=0.13) فیبرومیالژیا یک بیماری شایع در بین بیماران روماتولوژی می باشد که تشخیص صحیح آن احتیاج به توجه بیشتری دارد. اطلاع از توزیع سنی و جنسی بیماران فیبرومیالژیا می تواند در اداره و پی گیری بیماران کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 225
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p102439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!