ارزیابی تنوع ژنتیکی خصوصیات نیام و دانه در ژرم پلاسم عدس ایران

پیام:
چکیده:

به منظور بررسی تنوع ژنتیکی صفات نیام و دانه در ژرم پلاسم عدس ایران، 302 نمونه ژنتیکی از کلکسیون عدس بانک ژن گیاهی ملی ایران در سال 1387- 1388 در مزرعه پژوهشی ایستگاه تحققات کشاورزی اردبیل مورد ارزیابی قرار گرفت.
توده های عدس بومی مورد مطالعه از 13 استان کشور جمع آوری شدند. صفات تعداد نیام در بوته، تعداد دانه در نیام، شدت چسبندگی دانه به نیام، رنگ لپه، طرح های روی پوست، رنگ طرح های روی پوست، رنگ زمینه پوست، وجود رنگدانه روی نیام و رنگ اپی کوتیل براساس دستورالعملIBPGRI یادداشت برداری شدند. پارامترهای آماری پراکنش وتنوع برای صفات کمی شامل میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات و برای صفات کیفی شامل نما، شاخص شانون و مقدار نسبی آن محاسبه گردید.
آماره های تنوع و پراکنش نشان دادند که تنوع چشمگیری برای صفات شدت چسبندگی دانه به نیام و تعداد نیام در بوته (به ترتیب با ضریب تغییرات 85/42 و 25/42) در ژرم پلاسم بومی عدس ایران وجود دارد. پس از آن بیشترین تنوع برای صفات رنگدانه و رنگ لپه ملاحظه گردید. نتایج حاصل از تجزیه خوشه ایصفات نشان داد که منابع ژنتیکی مورد مطالعه به پنج گروه قابل تقسیم هستند و رابطه روشن و مشخصی بین گروه های تنوع و مناطق جغرافیایی جمع آوری شده مشاهده نگردید. تفاوت بین این گروه ها عمدتا ناشی از تنوع صفت تعداد نیام در بوته بود. روش تجزیه به عامل ها مشخص نمودکه صفات مرتبط با خصوصیات کیفی دانه سهم عمده ای در توجیه تنوع نمونه های ژنتیکی مورد بررسی داشتند. از مقایسه گروه ها از لحاظ صفات نیام و دانه می توان دریافت که گروه پنجم به دلیل دارا بودن میانگین بالای نیام در بوته می تواند در برنامه های اصلاحی مورد بهره برداری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
171
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1025489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!