بررسی مولکولی ژن هایPER و VEB در سودوموناس ائروژینوزا با مقاومت چندگانه در نمونه های بالینی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها در شهر اصفهان طی 88-1387

پیام:
چکیده:
مقدمه

در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها، سویه های سودوموناس آئروژینوزای بیمارستانی با مقاومت چندگانه (Multi Drug Resistance) به طور فزاینده ای در سراسر جهان افزایش یافته است. یکی از راه های مقاومت سودوموناس آئروژینوزا نسبت به بتالاکتام ها تولید آنزیم بتالاکتاماز می باشد که معضلات بسیاری را در درمان عفونت های ناشی از این باکتری ایجاد کرده است. از جمله این بتالاکتاماز ها، بتالاکتامازهای حاصل از ژن های PER و VEB می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی مولکولی ژن های PER وVEB در پسودوموناس های با مقاومت چندگانه جدا شده از نمونه های بالینی در اصفهان می باشد.

روش

تعداد 98 ایزوله از سودوموناس ائروژینوزا از نمونه های مختلف بالینی جداسازی و با تست های بیوشیمیایی شناسایی گردید، سپس حساسیت آنتی بیوتیکی سویه های شناسایی شده به روش Kirby-Bauer تعیین گردید. فرایند PCR به منظور بررسی وجود ژن های PER،VEB بر روی نمونه ها انجام گرفت.

یافته ها

از 98 سویه سودوموناس ائروژینوزا، 73 نمونه (73%) با مقاومت چندگانه بودند که همه آنها به آنتی بیوتیک های سفپیم، سفوتاکسیم و سفتازیدیم مقاوم بودند. میزان شیوع برای ژن های PER و VEB به ترتیب 5 (84/6%) و 8 (9/10%) بود.

نتیجه گیری

باتوجه به بالا بودن شیوع سودوموناس ائروژینوزا های دارای مقاومت چندگانه در نمونه های بالینی مورد مطالعه در کشور، ضروری است اقداماتی در زمینه کاهش این پاتوژن های بیمارستانی صورت گیرد که از جمله آنها کنترل انتقال ژن های PER و VEB می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!