بررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابن سینا
نویسنده:
چکیده:
ابن سینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مساله شر را مورد تبیین قرار داده اند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسش های بسیاری که در باب خداوند، خلقت و... برایش مطرح شده بود وی را به سوی مانویت و فلسفه ثنویت سوق داده، پس از آشنایی با نوافلاطونیان و مسیحیت دیدگاهش نسبت به خداوند و جهان هستی تغییر نمود و سعی کرد مساله شر را به گونه ای حل کند که به سوی ثنویت نرود.
در اسلام نیز در میان صفات پروردگار دو صفت عدالت و حکمت است که از نظر شبهات و ایرادهای وارد بر آنها، متقارب و نزدیک به یکدیگرند. اشکال مشترک در مورد «عدل» و «حکمت» پروردگار، وجود بدبختی ها و تیره روزی ها و به عبارت دیگر «مساله شرور» است که چگونه از خیر محض، شرور صادر می شود. ابن سینا یکی از فیلسوفانی است که در جهت رفع این شبهه کوشیده است و تلاش کرده است موضوع شر و نقصان را به گونه ای تفسیر کند که با عدالت و حکمت آفریدگار منافاتی نداشته باشد.
در این مقاله تلاش بر این است تا پس از بیان برخی از دیدگاه های آگوستین پیرامون مساله شر، این مسئله از دید ابن سینا، نیز بررسی شود و در آخر این مسئله از دید هر دو فیلسوف مورد ارزیابی قرار گیرد.
در اسلام نیز در میان صفات پروردگار دو صفت عدالت و حکمت است که از نظر شبهات و ایرادهای وارد بر آنها، متقارب و نزدیک به یکدیگرند. اشکال مشترک در مورد «عدل» و «حکمت» پروردگار، وجود بدبختی ها و تیره روزی ها و به عبارت دیگر «مساله شرور» است که چگونه از خیر محض، شرور صادر می شود. ابن سینا یکی از فیلسوفانی است که در جهت رفع این شبهه کوشیده است و تلاش کرده است موضوع شر و نقصان را به گونه ای تفسیر کند که با عدالت و حکمت آفریدگار منافاتی نداشته باشد.
در این مقاله تلاش بر این است تا پس از بیان برخی از دیدگاه های آگوستین پیرامون مساله شر، این مسئله از دید ابن سینا، نیز بررسی شود و در آخر این مسئله از دید هر دو فیلسوف مورد ارزیابی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1033540