بررسی شیوع اختلالات عملکرد جنسی زنان در سنین باروری و عوامل مرتبط با آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

عملکرد جنسی تحت تاثیر فاکتورهای روحی-روانی، فرهنگی و فردی می باشد. سازمان بهداشت جهانی معتقد است که بهداشت جنسی، تجربه احساس خوب بودن فیزیکی، روانی و فرهنگی- اجتماعی وابسته به مسائل جنسی است. اختلالات عملکرد جنسی در بین زنان شایع هستند و توجه به مسائل جنسی یک جزء اساسی از استانداردهای مراقبتهای بهداشتی است.
پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع اختلالات عملکرد جنسی زنان در سنین باروری و عوامل دموگرافیک مرتبط با آن در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1387 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی انجام شد. روش نمونه گیری بصورت آسان بود. ابزار گرد آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سوالات شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بودند که توسط 250 زن تکمیل شدند. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوا و جهت اعتماد از روش آزمون مجدد استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد میانگین نمره کلی عملکرد جنسی 3/7±4/27 بود. نتایج تحقیق نشان داد که 6/64 درصد از واحدهای پژوهش در روابط زناشویی خود دچار اختلال عملکرد جنسی بودند. بین میانگین نمرات رضایت از روابط جنسی و عملکرد جنسی نتایج آماری معنی داری مشاهده شد (001/0. (P<در این مطالعه اکثریت واحدهای مورد پژوهش (6/78 درصد) رضایت جنسی خوبی داشتند. حیطه میل جنسی و عملکرد جنسی با سن فرد، سن ازدواج و تحصیلات همبستگی آماری معنی داری داشت (05/0. P<

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعات متعدد، ناتوانی در برقراری یک ارتباط سالم و لذت بخش با شریک جنسی، تبعات جسمی و روانی و اجتماعی برای زن و همسر وی به دنبال خواهد داشت. آموزش زوج های جوان در شناخت صحیح از روابط جنسی می تواند از محورهای اصلی در مشاوره قبل از ازدواج باشد. همچنین بعلت به شیوع بالای اختلالات عملکرد جنسی، بررسی همزمان مسائل جنسی در همسران با یکدیکر ضروری است

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1037601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!