صفات شخصیت و سبک های دفاعی در افراد داوطلب جراحی زیبایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جراحی زیبایی وسیله ای است برای ایجاد یک احساس خود ایده آل و آرمانی که از طریق آن درد مطلوب نبودن خود یا دوست نداشتن خود رفع می گردد. این مفهوم چندبعدی به عوامل متعددی به ویژه صفات شخصیت و سبک های دفاعی افراد وابسته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین صفات شخصیتی و سبک های دفاعی در افراد داوطلب جراحی زیبایی بود.
روش اجرا: روش انجام تحقیق از نوع همبستگی و روش تکمیل پرسش نامه ها به صورت انفرادی بوده است. با نمونه گیری در دسترس از تعداد 80 نفر از افرادی که برای انجام جراحی زیبایی به درمانگاه های پوست و زیبایی شهرستان یزد مراجعه کردند، درخواست شد تا به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کنند و مقیاس های صفات شخصیتی نئو و سبک های دفاعی را پر نمایند. تعداد 80 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان های فوق که تا حد امکان با افراد گروه نمونه همتا بوده و متقاضی جراحی زیبایی نبودند، به عنوان گروه شاهد، پرسش نامه ها را تکمیل کردند.
یافته ها
افراد داوطلب جراحی زیبایی نسبت به افراد غیرداوطلب نمرات پایین تری در صفت شخصیتی دلپذیربودن به دست آوردند و در هنگام حل تعارض، مقابله های غیرمنطقی تر و سبک های دفاعی رشدنایافته تری را به کار می بردند. بین صفات شخصیت و سبک های دفاعی افراد داوطلب جراحی زیبایی ارتباط وجود داشت، به این صورت که هر چه نمرات فرد در صفات شخصیتی مثبت بیشتر بود، از مکانیسم های دفاعی رشدیافته تری استفاده می کرد و بالعکس.
نتیجه گیری
انگیزه ی جست وجوی جراحی زیبایی بر اساس ترکیبی از عوامل روان-شناختی، هیجانی و شخصیتی است و صفات و ویژگی های شخصیتی افراد داوطلب جراحی زیبایی با روش های دفاعی و مقابله ای که این افراد اتخاذ می کنند، ارتباط مستقیم دارد. از این رو توصیه می شود که مشاوره های روان شناختی جهت تعدیل راهبردهای مقابله ای موثرتر قبل از جراحی زیبایی انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1041590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!