نتایج جراحی پیوند نافذ قرنیه هم زمان با جراحی آب مروارید به روش خارج کپسولی در مقایسه با فیکوامولسیفیکاسیون

پیام:
چکیده:
هدف
گزارش نتایج جراحی هم زمان پیوند نافذ قرنیه و عمل جراحی آب مروارید به روش خارج کپسولی یا فیکوامولسیفیکاسیون همراه با جاگذاری لنز داخل چشمی و مقایسه عوارض این دو روش.
روش پژوهش: در این مطالعه که به صورت مقایسه ای و گذشته نگر انجام گرفت، بیمارانی که توسط یک جراح مورد عمل جراحی تریپل قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. روش به کار گرفته شده جهت جراحی آب مروارید در این بیماران، یکی از روش های خارج کپسولی یا فیکوامولسیفیکاسیون بود. در گروه خارج کپسولی، لنز داخل چشمی در اتاقک خلفی و در شیار مژگانی قرار داده می شد در حالی که در گروه فیکوامولسیفیکاسیون این لنزها در کیسه کپسولی قرار می گرفتند. معیارهای مورد ارزیابی شامل سنجش دید اصلاح نشده، بهترین دید اصلاح شده، عیب انکساری، کراتومتری، شفافیت قرنیه پیوند شده و عوارض حین و یا پس از عمل بود. این نتایج بین دو زیر گروه خارج کپسولی و فیکوامولسیفیکاسیون مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه، 76 چشم مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سن بیماران 14.2±61.4 سال بود و بیماران به طور متوسط 37.2±61.4 ماه پی گیری شدند. بهترین دید اصلاح شده از 0.68±1.40 لوگمار به 0.33±0.44 لوگمار افزایش یافت (P<0.001). میانگین معادل کروی عیب انکساری پس از عمل 3.02±2.13- دیوپتر بود که نسبت به عیب انکساری هدف (0.29±0.73- دیوپتر) تفاوت معنی دار داشت (P=0.004). دو زیر گروه جراحی آب مروارید (فیکو و خارج کپسولی) در موارد عوارض حین عمل، فاصله زمانی بین پیوند و واکنش رد پیوند و نیز میزان شفاف ماندن قرنیه پیوند شده با یکدیگر قابل مقایسه بودند. با این وجود، نتایج زیر گروه فیکوامولسیفیکاسیون در بهترین دید اصلاح شده، عیب انکساری و عوارض (شامل فشار بالای داخل چشمی و کدورت کپسول خلفی) نسبت به زیر گروه خارج کپسولی مطلوب تر بود.
نتیجه گیری
جراحی هم زمان پیوند نافذ قرنیه، خارج کردن لنز مبتلا به آب مروارید و کارگذاری لنز داخل چشمی یک روش قابل اعتماد و ایمن می باشد. هر زمان که امکان پذیر باشد، روش فیکوامولسیفیکاسیون بر روش خارج کپسولی حین عمل پیوند نافذ قرنیه ارجحیت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1044293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!