بررسی نتایج غربالگری شنوایی همگانی در نوزادان با استفاده از روش های TEOAE و ABR: مطالعه ی مقطعی توصیفی همراه با مروری بر منابع

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاهش شنوایی جزء شایع ترین نقیصه های مادرزادی در شیرخواران محسوب می شود و در واقع معلولیتی شدید و در عین حال پنهان محسوب می گردد. بهترین راه تشخیص زودهنگام این مشکل، غربالگری همگانی شنوایی (Universal newborn hearing screening یا UHNS) در نوزادان است. در کشور ما نیز از چند سال قبل این روش غربالگری در نوزادان صورت می گیرد. در این مطالعه نتایج این غربالگری در یکی بیمارستان های تهران گزارش شد.
روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی توصیفی بر روی کلیه ی نوزادان متولد شده در بیمارستان نجمیه ی تهران از اول تیر ماه 1385 تا آخر دی ماه 1386 صورت گرفت. اولین ارزیابی نوزادان طی 48 ساعت اول تولد انجام شد و نتایج به دست آمده از TEOAE (Transient evoked otoacoustic emission) به صورت قبول (Pass) و منفی (Refer) ثبت شد. در صورت غیر طبیعی بودن آزمون، تست 4-2 هفته بعد تکرار شد و اگر هر دو بار نتیجه ی TEOAE منفی بود، آزمون ABR (Auditory brainstem response) در سه ماهگی انجام شد و بیمار به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع گردید.
یافته ها
حدود 90 درصد نوزادان پاسخ مطلوب داشتند. در 10 درصد نوزادان با پاسخ نامطلوب در هفته ی دوم تا چهارم این تست تکرار شد که فقط در 11 (6/3 درصد) نوزاد طی مرحله ی دوم پاسخ نامطلوب بود. از این تعداد 9 نوزاد جهت ABR مراجعه کردند که فقط 3 نوزاد ABR غیر طبیعی داشتند و کاهش شنوایی دو طرفه در آن ها اثبات شد. از این سه نوزاد، یک نوزاد هیچ گونه عامل خطری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه ی حاضر و مطالعات مشابه قبلی بهتر است در موارد مشکوک در هفته دو تا چهارم، غربالگری مجدد انجام شود و در موارد پرخطر برای ناشنوایی از تست قطعی تشخیصی ABR استفاده گردد تا از موارد مثبت و منفی کاذب کاسته شود. ثلث نوزادان با کاهش شنوایی هیچ گونه عامل خطری نداشتند. توصیه می شود که ارزیابی همگانی شنوایی شیرخواران حتی در نوزادان بدون عامل خطر نیز با دقت کامل انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1047061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!