ریزنشت تاجی بزاق در کانال های ریشه پر شده با رزیلون یا گوتاپرکا به دنبال حذف لایه اسمیر با EDTA یا MTAD

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

با پیشرفت سیستم های پر کردن کانال اخیرا سیلری تحت عنوان Epiphany self-etch (Pentron Clinical Technologies، LLS، Wallingford، CT، USA) به بازار عرضه شده که در آن نیازی به استفاده از پرایمر سلف اچ قبل از کاربرد سیلر نمی باشد. همزمان، آماده سازی سطح عاج با شستشو دهنده های مختلف ممکن است باعث تغییرات شیمیایی و ساختاری مختلف در عاج گردد. تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر EDTA (شستشوی نهایی با آب مقطر یا کلرهگزیدین) و MTAD بر ریزنشت تاجی بزاق در کانال های پر شده با سیستم Resilon/Epiphany self-etch یا گوتاپرکا /AH Plus انجام شد.

مواد و روش ها

در این تحقیق که به صورت ex vivo انجام شد تعداد 140 دندان تک ریشه کشیده شده انسانی انتخاب و در حین آماده سازی با هیپوکلریت سدیم 3/1% شستشو داده شدند. نمونه ها به 6 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل منفی و مثبت تقسیم شدند. لایه اسمیر در گروه های 1 و 4 توسط EDTA و شستشوی نهایی با آب مقطر؛ در گروه های 2 و 5 توسط EDTA و شستشوی نهایی با کلرهگزیدین 2% و نیز در گروه های 3 و 6 توسط MTAD حذف گردید. کانال ها در گروه های 1، 2 و 3 با گوتاپرکا/سیلر AH Plus و در گروه های 4، 5 و 6 با رزیلون و سیلر Epiphany self-etch به روش تراکم جانبی پر شدند. بعد از قرار دادن نمونه ها در یک محفظه دوقسمتی و استریلیزاسیون آنها، بخش تاجی دندان ها در تماس با بزاق انسانی قرار گرفته و نمونه ها به صورت روزانه 60 روز کنترل شدند. برای آنالیز داده ها از آزمون های chi-square، آنالیز بقاء و log-rank استفاده شد.

یافته ها

نه نمونه (45%) در گروه 1، 14 نمونه (70%) در گروه 2، 18 نمونه (90%) در گروه 3، 13 نمونه (65%) در گروه 4، 7 نمونه (35%) در گروه 5 و 13 نمونه (65%) در گروه 6 بعد از 60 روز نشت بزاق داشته اند. میزان تفاوت در مقاومت در برابر نشت بین گروه های 1 و 3 و نیز گروه های 3 و 5 از نظر آماری معنی دار برآورد گردید.

نتیجه گیری

MTAD بر توانایی مهروموم کنندگی رزیلون/سیلر Epiphany سلف اچ تاثیر منفی نداشته ولی EDTA می تواند آماده کننده مناسب عاج در قبل از کاربرد گوتاپرکا/سیلر AH Plus باشد. همچنین، کلرهگزیدین می تواند یک شستشو دهنده نهایی خوب در کانال هایی باشد که با رزیلون/سیلر Epiphany سلف اچ پر می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1053047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!