پژوهشی پیرامون تاثیر مولفه های سیاسی - قانونی بر سطح اعتماد سیاسی

نویسنده:
چکیده:
در اکثر جوامع به علت مجموعه ای از عوامل نظیر از خود بیگانگی، فقدان سرمایه اجتماعی، وجود رسانه های انتقادی و یا میزان پاسخگویی نهادها و سازمان های عمومی، میزان اعتماد به دولت و نهادهای دولتی کاهش یافته است. اما بررسی ها نشان می دهد که برخی عوامل راهبردی محیطی احتمالا این پدیده را تشدید می نمایند و یا به گونه ای بر آن موثرند. در این مقاله ابتدا به بررسی ادبیات اعتماد می پردازیم و سپس تاثیر عوامل سیاسی- قانونی را در افزایش یا کاهش سطح اعتماد سیاسی مورد ارزیابی قرار می دهیم. بنابراین هدف این مقاله مطالعه و بیان نقش عوامل سیاسی- قانونی در اعتماد عمومی به دولت ها است. همچنین روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار پرسشنامه و جهت بررسی و تحلیل فرضیات آن از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شده است. چند سازمان دولتی و غیردولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند که نمونه آماری از میان جامعه فوق انتخاب و پرسشنامه نهایی در میان آنها توزیع شد. یافته های پژوهش از نقش مهم مولفه های سیاسی- قانونی در تبیین میزان اعتماد سیاسی در سطح جامعه حکایت دارد. از این رو نتایج این دست بررسی ها و نیز انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه ضمن کمک به گسترش مرزهای دانش قبلی ما در این حوزه، بستری برای توجه بیشتر دولت به مقوله اعتماد سیاسی و راهکارهای بهبود آن خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1055020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!