مراد قانون گذار در آئینه مفاد قانون

پیام:
چکیده:
ایجاد و تغییر قواعد حقوقی عمدتا به اراده ی قانون گذار محقق می شود. به همین جهت حتی تغییراتجزیی که به یاری تفسیر و استدلال قضایی واقع می شود به اراد هی مقنن منتسب می گردد. این است که فن تفسیر در حد ابزاری برای کشف اراده ی قانون گذار تقلیل داده شده و این اندیشه رایج است که قانون فقط بیان اراده ی قانون گذار است و تفسیر وسیله ی اثر بخشی به این اراده.
این دیدگاه سنتی در حال دگرگونی است: با اینکه نمی توان انکار کرد که قانون گذاری عملی ارادیاست، امکان دست یابی به این اراده اما، فقط پس از تفسیر قانون ممکن است؛ نه تنها هیچ دلیل قانعکننده ای وجود ندارد که بتوان فرآیند تفسیر قانون را به کاوش اراده ی مقنن محصور کرد، حتی اثبات ایناراده به طریقی جز فهم و تفسیر قانون امکان پذیر نیست. از این رو استناد به اراد هی قانون گذار یا سخنگفتن از اراده ی ضمنی مقنن که به ویژه در توجیه نسخ ضمنی قانون مرسوم شده، با دشواری ویژه رو بهرو است. همین طور نظریه ای که تفسیر عادلانه از قانون را به این دلیل می پذیرد که آن را نشان ازاراده ی قانون گذار آرمانی می داند به مجازگویی شبیه تر است تا بیان حقیقت: حربه ای که عدالت خواهاندر مصون ماندن از انتقادهای پیروان مکتب تفسیر لفظی به کارش می گرفتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1057184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!