بررسی فیتوشیمیایی و ارزیابی اثرآنتی اکسیدانی ترکیبات موجود در عصاره ی لیپوفیلیک گیاه Onosma chlorotricum Boiss & Noe به روش کروماتوگرافی لایه ی نازک (TLC)

پیام:
چکیده:
زمینه
در طب عامه ی استان لرستان، عصاره ی روغنی ریشه ی گیاه تشنه داری (Onosma chlorotricum) به صورت موضعی برای بهبود زخم استفاده می-شود. تاکنون هیچ ترکیب فعال بیولوژیکی از این گیاه گزارش نشده است. فعالیت آنتی اکسیدانی یکی از مکانیسم های احتمالی بهبود زخم است. امروزه با تغییر سبک زندگی و بالا رفتن استرس، میزان عوامل اکسیداتیو در بدن افزایش یافته است. گرایش جوامع امروزی به استفاده از منابع طبیعی و بویژه گیاهی برای جلوگیری از آسیب واکنش های اکسیداتیو است. عصاره ی ان هگزانی ریشه ی گیاه می تواند نماینده ی مناسبی از عصاره ی روغنی مورد استفاده در طب عامه باشد. این مطالعه ترکیبات عصاره ی ان هگزانی ریشه ی گیاه تشنه داری را از نظر اثر آنتی اکسیدانی و فیتوشیمیایی مورد بررسی قرار داده است.
روش
عصاره ی ان هگزانی ریشه ی گیاه به روش سوکسله تهیه شد. اجزای آن در سیستم حلال ان هگزان: کلروفرم (10:90) به روش کروماتوگرافی لایه ی نازک TLC)) جداسازی و جهت بررسی اثر آنتی اکسیدانی، از DPPH و برای ارزیابی فیتوشیمیایی از معرف های پاشیدنی بر روی TLC اسپری شد.
نتایج
ترکیبات با اثر آنتی اکسیدانی به صورت نقاط سفید در زمینه ی صورتی مشاهده شدند. فرکشن های با Rf معادل 9/0، 7/0، 37/0، 21/0 و 13/0 اثر آنتی-اکسیدانی نشان دادند و با استفاده از معرف های پاشیدنی ترکیب فنولی، ترپنوئیدی و فنیل پروپانوئیدی و احتمالا دارای ساختار نفتوکینونی و از مشتقات آلکانین شیکونین می باشند.
نتیجه گیری
این مطالعه، اثر آنتی اکسیدانی برخی از اجزای عصاره ی لیپوفیل ریشه ی گیاه تشنه داری را نشان می دهد و احتمال اینکه اثر آنتی اکسیدانی آن از عوامل تاثیرگذار در فرآیندهای بهبود زخم باشند را مطرح می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!