معماری تحقیقات و توسعه فناوری

چکیده:
برنامه ریزی توسعه فناوری یکی از مولفه های اصلی برنامه ریزی استراتژیک هر سازمان است. مسلما فناوری، مهم ترین دارایی یک سازمان بوده و توسعه آن موجد ارزش و ثروت برای آن سازمان می باشد. تحقیقات باعث رشد فناوری ها، بهبود محصولات و ایجاد نوآوری در سازمان می گردد. به منظور سازماندهی تحقیقات، بازشناسی و دسته بندی حوزه ها و زمینه های مختلف فعالیت های تحقیقاتی ضروری است. در جهت سازماندهی واحدهای تحقیقاتی، الگوهای مختلفی در دنیا تجربه و گزارش شده است که به طور خلاصه مورد بررسی قرار می گیرند.
معماری دانش و فناوری می تواند الگویی برای معماری تحقیقات در سازمان باشد. بر این مبنا سطوح مختلف دانش و فناوری بررسی شده و با نگرش جامع به زمینه ها و تنوع های موضوع، نقش ها و ماموریت ها، تعریف و واحدها سازماندهی می شوند.
در این نوشتار، الگوی تجربه شده ای برای طبقه بندی اطلاعات و دانش سازمان معرفی شده و از طریق آن، معماری واحدهای تحقیقاتی نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. طرح ریزی، سازماندهی، تعریف نقش و هماهنگی واحدهای تحقیقاتی در گستره کشور می تواند بزرگ ترین قدم در راه توسعه دانش و فناوری کشور محسوب شده و زمینه لازم را برای رشد و شکوفایی اقتصاد دانش محور، فراهم سازد. امید است مقاله ارائه شده راهکاری واضح و مطمئن جهت حصول به این مقصود را نشان دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1072235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!