مقایسه اندازه گیری بیلی روبین پوست با مقدار سرمی آن در نوزادان ترم مبتلا به زردی

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
اندازه گیری بیلیروبین پوست یک روش غیرتهاجمی می باشد که مانع از ایجاددرد، آسیب پوستی وخطر عفونت می شودونیاز به خونگیری ازنوزاد نیست.هدف از این مطالعه تعیین میزان دقت اندازه گیری بیلی روبین پوستی در مقایسه با مقدار سرمی آن در نوزادان ترم مبتلا به زردی می باشد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی –تحلیلی بر روی 212 نوزادترم که با تشخیص زردی در بخش نوزادان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از دیماه 1387 لغایت شهریور ماه 1389 بستری بودند صورت گرفت. معیارهای ورود به مطالعه شامل: وزن تولد بین 4000-2500 گرم و سن بعد از تولد بین 2 تا 28 روزبود. جهت نوزادان فوق قبل از شروع فتوتراپی و همزمان با اندازه گیری بیلی روبین سرم، اندازه گیری بیلی روبین پوست در ناحیه پیشانی، طبق دستورالعمل شرکت سازنده وتوسط یک فرد آموزش دیده در این زمینه، انجام می شد.داده ها با استفاده از نرم افزار stata آنالیز شد.
یافته ها
میانگین بیلیروبین سرم نوزادان مورد مطالعه قبل وبعد از شروع فتوتراپی به ترتیب 43/18 و21/15، و میانگین بیلی روبین پوست قبل وبعد از شوع فتوتراپی به ترتیب 08/18 و02/15 بودآنالیز آماری نشان داد که هیچ تفاوت معناداری بین بیلی روبین پوست و سرم قبل از شروع فتوتراپی وجود ندارد(47/0=P)و ضریب همبستگی بین دو روش 50/0 بدست آمد. هم چنین بعد ازشروع فتوتراپی نیز تفاوت معناداری بین بیلی روبین سرم و پوست وجود نداشت (27/0=P)و ضریب همبستگی بین دو روش 78/0 بود.
نتیجه گیری
در نوزادان ترم ایکتریک بویژه درجنس مذکر، وزن کمتر از 2600 گرم و دریافت فتو تراپی برای مدت فقط12 ساعت همبستگی قابل قبولی بین مقادیر اندازه گیری پوستی و سرمی بیلی روبین وجود دارد.ازاندازه گیری پوستی بیلی روبین می توان در غربالگری زردی نوزادان استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!