بررسی حوادث شغلی رخداده در یکی از معادن اورانیوم منطقه مرکزی کشور طی سال های 1389-1385

پیام:
چکیده:
مقدمه
با افزایش روزافزون کار در معادن زیرزمینی و خطرات ویژه این گونه معادن، استقرار یک نظام هماهنگ ایمنی به منظور پیشگیری از وقوع خطرات و حوادث احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این مطالعه به بررسی و تجزیه و تحلیل آماری حوادث در یکی از معادن اورانیوم منطقه مرکزی کشور ایران پرداخته شده است.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، حوادث ثبت شده در پرونده های پرسنلی و گزارش حوادث رخداده در طی سال های 85 الی 89 در یکی از معادن منطقه مرکزی کشور مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط بین حوادث با علل و محل وقوع حادثه، نوع صدمات و عضوهای آسیب دیده، سابقه کار کارگران، گروه سنی افراد، روزهای هفته، ماه های سال و شیفت های کاری آنها مشخص گردید، سپس توسط نرم افزار 16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی افراد حادثه دیده 51/4±33/27 و سابقه کار بین 3-1 سال بود، بیشترین نوع حادثه سقوط اشیاء (85/24 درصد) و برخورد با جسم متحرک (9/20 درصد) و شایع ترین علت حوادث عدم توجه به تدابیر کنترلی محیط کار و بی احتیاطی بود، همچنین بیشترین پیامد حوادث شامل کوفتگی و ضرب دیدگی (2/32درصد) و بعد از آن شکستگی (6/22درصد) بود.
نتیجه گیری
شاخص های تکرار، شدت و شیوع حادثه در سال 89 به دلیل توسعه عملیات معدنی و مواجهه بیشتر کارگران با خطرات موجود بالاترین مقدار را داشته است، لذا پیاده سازی یک سیستم ایمنی و آموزش پرسنل جهت آشنایی با قوانین ایمنی به منظور پیشگیری از حوادث و بهبود فرهنگ ایمنی و کاهش هزینه های حادثه امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!