بررسی تاثیر نگرش دینی و استرس شغلی بر موفقیت سازمانی با رویکرد شبکه های عصبی فازی (مورد مطالعه: بیمارستان های دولتی و خصوصی استان تهران)

پیام:
چکیده:
مقدمه
سازمان های امروزی پویایی، پیچیدگی و ابهام بسیار زیادی دارند؛ از این رو از محیط اطراف خود تاثیرات قابل ملاحظه ای می پذیرند و باید در برابر عدم اطمینان، محیط رفتار مناسبی نشان دهند. از این رو، ضمن لزوم برنامه ریزی صحیح جهت رویارویی با محیط، مهمترین عامل بقای سازمان، موفقیت آن در نیل به اهداف می باشد؛ در این تحقیق ضمن شناسایی عوامل انسانی موثر بر موفقیت سازمانی (نگرش دینی و استرس شغلی) امکان طراحی مدل پیش بینی موفقیت سازمانی فراهم گردید و به بررسی نوع و نحوه تاثیر عوامل انسانی موثر بر موفقیت سازمانی پرداخته شد.
روش بررسی
روش پژوهش این مطالعه از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار می گیرد. برای غلبه بر پیچیدگی های ذاتی حیطه موفقیت سازمانی از رویکرد شبکه های عصبی فازی و جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد. در این تحقیق از نرم افزار MATLAB جهت طراحی مدل پیش بینی فازی استفاده گردید. در ابتدا بر اساس کمترین میزان خطای برآورد، شبکه یادگیری بهینه طراحی شد. در ادامه ضمن حصول قوانین اگر و آنگاه (مطابق با رویکرد شبکه های عصی فازی)، نوع و میزان تاثیر نگرش دینی و استرس شغلی بر موفقیت سازمانی شناسایی گردید.
یافته ها
با توجه به این که کمترین میزان خطای مدل پیش بینی برابر با 0.000003 می باشد می توان ادعا نمود که تعداد بهینه توابع عضویت برای هر یک از ورودی ها و خروجی ها 5 می باشد؛ علاوه بر این میزان خطای کم پیش بینی بیانگر آن است که مدل ANFIS، مدلی بسیار مناسب برای پیش بینی موفقیت سازمانی تلقی می شود.
بحث: نگرش دینی و استرس شغلی عوامل موثر بر موفقیت سازمانی می باشند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نگرش دینی رابطه معنی دار و مستقیم با موفقیت سازمانی دارد؛ در حالی که استرس شغلی در زمانی که در حد متوسط باشد، بیشترین تاثیر مثبت بر موفقیت سازمانی خواهد داشت و در مقادیر خیلی کم و خیلی زیاد منجر به کاهش موفقیت سازمانی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!