بررسی میزان ترکیبات BTEX و میدانهای الکترومغناطیسی در مراکز چاپ و تکثیر شهر همدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مراکز چاپ و تکثیر یکی از منابع نشر آلودگی و تاثیرگذار در کیفیت هوای محیطهای بسته می باشد. هدف از این مطالعه، اندازه گیری ترکیبات BETX و شدت میدان الکترومغناطیسی در مراکز چاپ و تکثیر موجود در سطح شهر همدان بوده است.
روش بررسی
این مطالعه ی توصیفی بر روی 45 مرکز چاپ و تکثیر شهر همدان در سال 90 صورت گرفت. به منظور اندازه گیری شدت میدان های الکترومغناطیسی از دستگاه HI3604, 3603 و برای سنجش میزان اشعه ی ماورای بنفش از رادیومتر UV (Hagner ECI-UV-A) استفاده شد. نمونه-برداری ترکیبات BTEX موجود در هوا مطابق توصیه NIOSH و OSHA با استفاده از لوله های کربن فعال ساخت شرکت SKC انجام شد و برای مکش هوا، از پمپ پرسنلی (SKC, 224-44EX) استفاده گردید. طبق روش NIOSH و دستورالعمل جاذب SKC، مدت زمان نمونه برداری 8 ساعت و دبی هوای عبوری حدود ml/min200 انتخاب گردید. پس از اتمام نمونه-برداری، دو انتهای لوله ی شیشه ای جاذب توسط درپوش پلاستیکی کاملا بسته شد و تا قبل از بازیافت و آنالیز در دمای پایینتر از صفر درجه ی سلسیوس نگهداری شد. پس از بازیافت، نمونه ها با استفاده از دستگاه گاز کروماتوگرافی (Varian CP-3800) مجهز به دتکتور FID سنجیده شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16مدیریت شد و ارتباط بین مقادیر شدت میدان الکترومغناطیسی با فاصله ی اندازه گیری با آزمون آماری پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که حداکثر غلظت بنزن، تولوئن و زایلن به ترتیب برابر با mg/m3 3/9، 3/11و 9 بوده است و اتیل بنزن در هیچ-کدام از نمونه ها مشاهده نشد. نتایج حاصل از سنجش شدت مغناطیسی V/m 07/3 ±33/4 و 095/0 ±29/0 به ترتیب برای VLF و ELF و میدانهای الکتریکی mA/m 108/0 ±292/0 بوده است. میانگین مقدار به دست آمده برای UVA در حدود mW/cm2 02/0 ±0281/0 به دست آمده است. نتایج تحلیل آماری بین مقادیر شدت میدان الکترومغناطیسی با فاصله ی اندازه گیری، ارتباط معناداری را نشان داد (05/0≥P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، میزان ترکیبات BTEX، شدت میدان-های مغناطیسی و الکتریکی و همچنین میزان اشعه ی ماورای بنفش کمتر از مقادیر مجاز اعلام شده توسط سازمان های مربوطه میباشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
25 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!