تفسیر بندهای موصولی مبهم در فارسی

چکیده:
پژوهش حاضر به نحوه پردازش جملات مبهم توسط فارسی زبانان می پردازد. جملات مبهمی که از آنها استفاده شده دارای دو عبارت اسمی هستند و به دنبال آنها یک عبارت موصولی آمده است که از نظر ساختاری می تواند هر یک از دو عبارت اسمی را توصیف کند. نتایج تحقیقات آفلاین گذشته نشانگر آن است که فارسی زبانان ترجیح می دهند در اینگونه جملات عبارت موصولی را به سازه بالایی یعنی عبارت اسمی اول ارتباط دهند. در این تحقیق، از یک روش آنلاین برای مشخص کردن ماهیت این فرایند استفاده شد. جملات مبهم بکار رفته در این تحقیق به گونه ای ساخته شدند که در بعضی جملات عبارت موصولی از نظر معنایی فقط به سازه بالایی می توانست ارتباط داشته باشد و در بعضی جملات فقط به سازه پائینی و در بعضی جملات به هر دو. نتایج حاصل از تحلیل زمان تصمیم گیری برای دستوری بودن جملات توسط 32 شرکت کننده با استفاده از تکنیک RSVP نشان داد که فارسی زبانان در اینگونه جملات عبارت موصولی را به سازه بالایی متصل می کنند که با نتایج تحقیقات آفلاین گذشته مطابقت دارد. بعلاوه، نتایج بدست آمده مدلهای Constraint-Based را نقض می کند زیرا فارسی زبانان صرفا از راهکارهای ساختاری برای حل این نوع ابهام استفاده کردند و هرگاه عبارت موصولی با سازه پائینی ارتباط معنایی داشت (یعنی بر خلاف انتظار آنها بوده) تصمیم گیری در مورد دستوری بودن آنها بیشتر طول کشید.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
29 تا 49
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1081161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!