بررسی ارزش تشخیصی تست سرولوژی T-SPOT در بیماری سل

چکیده:
زمینه
بیماری سل یک بیماری عفونی مزمن واگیردار است که اگر تشخیص داده نشود ظرف مدت 5 سال در بیش از نیمی از موارد کشنده است. از آنجایی که اساس مبارزه بیماری سل بر تشخیص سریع و درمان کامل همه بیماران مسلول استوار است بر متدهای بیوشیمیایی مفید جهت یافتن روش تشخیصی سریع تر تاکید شده است. هدف این مطالعه بررسی اثر ارزش تشخیصی تست سرولوژی T-SPOT در بیماران مشکوک به سل یا سل تشخیص داده شده بستری در بخش عفونی بیمارستان بوعلی زاهدان می باشد.
روش بررسی
در 60 بیمار مشکوک به سل، تست سرولوژی T-SPOT انجام شد که 30 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر خلط AFB مثبت و 30 بیمار با درگیری ریوی اسمیر خلط AFB منفی بودند. پس از ورود اطلاعات به نرم افزار SPSS نتایج حاصل به صورت حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت و منفی و Likelihood ratio بیان گردید.
یافته ها
در بین 30 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر خلط AFB مثبت 7 نفر تست سرولوژی T-SPOT منفی و 23 نفر تست سرولوژی T-SPOT مثبت شد و در بین 30 بیمار مبتلا به بیماری ریوی اسمیر خلط AFB منفی 12 نفر تست سرولوژی T-SPOT مثبت و 18 نفر تست سرولوژی T-SPOT منفی داشتند و با توجه به جدول اپیدمیولوژی در این مطالعه حساسیت تست 76% و اختصاصیت تست 40% ارزش اخباری مثبت تست 56% و ارزش اخباری منفی تست 63% و Likelihood ratio تست 25/1 تعیین شد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده این تست توانایی تشخیص بیماری سل فعال از عفونت latent را ندارد و با وجود تماس بالای افراد در منطقه با بیماران مسلول و درگیری ریوی افراد ناشی از عوامل دیگر غیر از سل ارزش انجام تست با این likelihood ratio پایین می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1086534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!