آنالیز فیلوژنیک تعدادی از جدایه های اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال از مرغداری های صنعتی استان البرز

پیام:
چکیده:
اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال به عنوان یک عامل بیماری زای باکتریایی در گله های ماکیان و بوقلمون شناخته شده است. هدف از این مطالعه تعیین توالی نوکلئوتیدی تعدادی از جدایه های این باکتری مرغداری های صنعتی استان البرز و بررسی مشابهت (هم طرازی) میان آنها و همچنین مقایسه آنها با جدایه های کشورهای مختلف و بررسی فیلوژنیکی آنها بوده است. در این مطالعه تعداد 10 نمونه که به روش کشت از مرغداری های صنعتی استان البرز جداسازی شده بودند، جهت بررسی مولکولی انتخاب شدند. پس از استخراج DNA به روش فنل- کلروفرم، ابتدا با کمک پرایمرهای اختصاصی، شناسایی قطعی باکتری انجام شد و سپس با کمک پرایمرهای اختصاصی ژن کامل 16S rRNA، هر جدایه با حدود 1450 جفت باز، تکثیر و تخلیص شده و توالی نوکلئوتیدی آنها مشخص گردید. هم ردیف کردن و مقایسه توالی های نوکلئوتیدی در برنامه Bioedit نشان دهنده تشابه 100 درصد ده جدایه این باکتری از مناطق مختلف استان البرز از لحاظ توالی ژن 16S rRNA با یکدیگر و تشابه زیاد (6/98 تا 100 درصد) آنها با 63 جدایه از سایر کشورهای جهان بود.
آنالیز فیلوژنیک در نرم افزار MEGA نشان می دهد که جدایه های استان البرز و اخذ شده از بانک ژن، در سه شاخه متفاوت قرار گرفته و تمامی ده جدایه البرز در یک شاخه واقع شده اند. بیشترین قرابت جدایه های استان البرز با جدایه های کشورهای آمریکا، روسیه و تایوان دیده شد. به طور کلی نتایج این بررسی نشان داد که جدایه های استان البرز از نظر ساختار مولکولی نزدیک به هم بوده و هومولوژی بین آنها وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1087400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!