بررسی میزان ایمنی نسبت به پولیوویروس های تیپ I،II وIII در کودکان 3-2 ساله و نوجوانان 15-11 ساله ی استان یزد

چکیده:
مقدمه
یکی از اهداف WHO ریشه کنی جهانی فلج اطفال در طی سال های آینده است. اجرای برنامه های ریشه کنی پولیو از سال 1994 در ایران شروع شده و از سال 2000 به بعد هیچ مورد پولیوویروس وحشی از ایران گزارش نشده است. بنابراین در سال 2003 ایران به عنوان منطقه عاری از فلج اطفال (Polio-free) اعلام شد. خطر ورود پولیوویروس وحشی به ایران از کشورهای همجوار افغانستان و پاکستان که هنوز به مرحله ی ریشه کنی نرسیده اند، همواره وجود دارد. برای پیشگیری از ورود و گردش این ویروس ها در داخل کشور باید افراد جامعه سطح ایمنی مناسب علیه سه تیپ پولیوویروس داشته باشند. بنابراین انجام برنامه های Serum-Survey برای تعیین سطح ایمنی افراد جامعه ضرورت دارد.
روش بررسی
در این مطالعه 699 نمونه سرمی از کودکان 3-2 ساله و 570 نمونه از نوجوانان 15-11 ساله استان یزد جمع آوری شد و وجود آنتی بادی خنثی کننده علیه سه تیپ پولیوویروس در رقت سرم این دو گروه با روش میکرونوترالیزاسیون و به کاربردن رده ی سلولی HEP2 بررسی گردید.
یافته ها
این مطالعه نشان داد میزان ایمنی نسبت به تیپ های I، II وIII پولیوویروس در گروه 3-2 سال استان یزد به ترتیب 6/98 %، 7/99 % و 7/96 % و در گروه 15-11 سال این استان به ترتیب 9/90 %، 4/95 % و 3/85 % می باشد. در این بررسی ارتباط سطح ایمنی با تحصیلات مادر، تعداد افراد خانواده، محل زندگی و جنسیت نیز ارزیابی شد.
بحث: نتایج این تحقیق نیز نشان داد که میزان ایمنی نسبت به پولیو II در هر دو گروه سنی از پولیو I وIII بالاتر بوده و وضعیت ایمنی نسبت به پولیو III پایین تر از دو سروتیپ دیگر می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!