تاثیر تلفیق دو شیوه تدریس الگو محور و روایت گویی بر عملکرد اخلاقی حرفه ای دانشجویان مامایی

پیام:
چکیده:
مقدمه

اجرای مراقبت های مامایی مبتنی بر اخلاق حرفه ای، منجر به افزایش شاخص رفاه و رضایت مندی مادران می شود. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه تاثیر آموزش مضامین اخلاقی حرفه ای با استفاده از تلفیق دو تکنیک الگو محوری و روایت گویی بر پایه حکایات مادران بر عملکرد اخلاقی حرفه ای دانشجویان مامایی بود.

روش ها

این مطالعه از نوع نیمه تجربی و به صورت قبل و بعد بود. در طول یک ترم کارآموزی بهداشت مادر و کودک تمامی 36 دانشجوی کارشناسی ناپیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم به طور تصادفی ساده به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد مضامین اخلاق حرفه ای را تنها با روش الگو محوری و گروه تجربی با تلفیق دو روش روایت گویی بر پایه حکایات مادران و الگو محوری آموزش دیدند. میزان رعایت مضامین اخلاق حرفه ای نمونه های مورد پژوهش قبل و پس از مداخله با استفاده از یک برگه مشاهده محقق ساخته روا و پایا (با دامنه نمره صفر تا 27) ارزیابی گردید. داده ها توسط آزمون های آماری توصیفی و استنباطی t مستقل و t زوج تحلیل شد.

نتایج

میانگین و انحراف معیار نمرات میزان رعایت اخلاق حرفه ای در گروه شاهد بعداز آموزش (39/1±85/16) نسبت به قبل از آن (42/1±34/12) به طور معناداری افزایش داشت (71/.=t، 001/0=p). افزایش نمره بعد از آموزش در گروه تجربی (39/2±85/20) نیز نسبت به قبل از آموزش (89/1±96/11) معنادار بود (82/.=t، 001/0=p). همچنین یافته ها تفاوت آماری معناداری را بین میانگین نمرات گروه تجربی نسبت به گروه شاهد پس از آموزش نشان داد(000/0=p و 8/0=t).

نتیجه گیری

هرچند هر دو شیوه در ارتقای میزان رعایت اخلاق حرفه ای موثر بودند اما آموزش تلفیقی (روایت گویی به همراه الگومحوری) نسبت به شیوه الگو محوری در ارتقای میزان رعایت مضامین اخلاق حرفه ای دانشجویان مامایی در بالین اثربخش تر بود. لذا توصیه می شود مربیان بالینی ار این روش تلفیقی برای آموزش مضامین اخلاق حرفه ای دانشجویان استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
826 تا 835
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!