کاربرد منطق فازی در ارزیابی تناسب زمین برای توسعه کالبدی شهر

مطالعه موردی: کلانشهر کرج
چکیده:
شهرها از مهمترین مراکز سکونتگاهی انسان و کانون مدنیت، رشد و توسعه هستند. رشد سریع جمعیت و به تبع آن توسعه بی رویه فیزیکی شهرها، باعث بروز انواع آلودگی های شیمیایی، صوتی، بصری، افزایش قیمت زمین و وقوع انواع بحرانهای زیست محیطی و.. شده است که این مسائل لزوم نگرش آمایشی در برنامه ریزی برای کلانشهرها را می طلبد. کلانشهر کرج با نرخ رشد زیاد جمعیت و توسعه فزاینده فیزیکی در دهه های اخیر با مشکلاتی عدیده ای روبرو شده است که ضرورت انجام و بازنگری مطالعات جامع برنامه ریزی شهری و کالبدی را برای این کلانشهر می طلبد. یکی از اقدامات اولیه و ضروری برای برنامه ریزی کالبدی شهرها ارزیابی تناسب زمین برای توسعه کالبدی است. در این نوشتار هدف آن است که با استفاده از 7 معیار شامل زمین شناسی، شتاب ثقل زلزله، شیب، فاصله از رودخانه، فاصله از شهر، فاصله از گسله ها، کاربری زمین و به کارگیری منطق فازی یکپارچه شده با سیستم اطلاعات جغرافیایی، تناسب زمین برای توسعه کالبدی کلانشهر کرج و اراضی پیرامونی آن ارزیابی و مدل سازی شود. نتایج در قالب نقشه پهنه بندی تناسب زمین نشان داد که در حدود 63 درصد از مساحت سکونتگاه های محدوده مورد مطالعه در اراضی گسترش یافته اند که برای توسعه تناسب زیاد و بسیار زیادی داشته اند. همچنین حدود 24 درصد از مساحت توسعه کالبدی در نواحی با تناسب کم و بسیار کم رخ داده است نتایج حاصل از مدل ارائه شده ابزاری خوب و مناسب برای سیاست گزاران و برنامه ریزان شهری و تصمیم گیرندگان در زمینه های توسعه کالبدی به شمار می رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
231
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1093123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!