تحلیل تطبیقی نظرات سهم بران در خصوص اثرات گردشگری خانه های دوم بر جنبه های کالبدی-فیزیکی مناطق روستایی (مطالعه موردی:روستاهای ییلاقی بخش بند پی شرقی شهرستان بابل)

پیام:
چکیده:
گسترش بدون برنامه ریزی خانه های دوم اثرات گوناگونی در ابعاد مختلف در نواحی روستایی ایجاد نموده است. در این مقاله اثرات گردشگری خانه های دوم از دیدگاه جامعه مورد مطالعه و با تاکید بر جنبه های کالبدی و با رویکرد گردشگری پایدار شناسایی و ضمن آن مزایا و معایب آن نیز واکاوی شده است. قلمرو تحقیق روستاهای ییلاقی بخش بندپی شرقی شهرستان بابل است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر مبنای روش توصیفی و اکتشافی است. داده ها از طریق پرسشنامه ای که روایی آن با استفاده از فرمول کرونباخ با 8/0 درصد به تایید رسیده، در بین سه جامعه متفاوت شامل ساکنین دایمی روستا، ساکنین خانه های دوم و مسئولین امر گردشگری، گردآوری شده است. نمونه مورد نظر به تعداد 120 نفر (ساکنان و گردشگران) به روش طبقه بندی شده و تصادفی انتخاب شدند. اما مدیران محلی که تعداد آن ها 6 نفر بود به طور تمام شماری انتخاب و در مصاحبه و تکمیل پرسشنامه مشارکت کردند. داده ها توسط نرم افزار spss تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین دیدگاه ساکنین با گردشگران و مسئولین در مورد پیامدهای کالبدی گردشگری خانه های دوم همگرایی وجود دارد. از نظر پاسخگویان مهم ترین پیامد منفی خانه های دوم، تغییر کاربری اراضی و تبدیل مراتع ملی و باغات به واحدهای مسکونی و تجاری، تغییر چشم اندازها و عدم رعایت حریم رودخانه ها و ناهماهنگی در بافت کالبدی روستا است، که این امر موجب ناپایداری در روستاها می شود. بنابراین منطقه بندی راهبردی برای مدیریت اراضی و طراحی مدل توسعه پایدار گردشگری از مهم ترین راهکارها برای برون رفت از این مشکل می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1103517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!