نماد ها در آثار «ژازه طباطبایی» (با تاکید بر سه نماد: شیروخورشید، اسب و مرغ آدم)
نویسنده:
چکیده:
در دوران معاصر و به دلیل دگرگونی های فراوان در آفرینش های هنری، تعداد اندکی از هنرمندان هستند که به بازتولید برخی از نمادهای خاص اهتمام دارند. از مهم ترین این هنرمندان، ژازه طباطبایی نقاش و مجسمه ساز است که به شیوه خاص خود برخی از نمادهای مهم و کهن ایرانی را بازمی آفریند؛ مانند شیروخورشید، اسب و مرغ آدم ها و غیره. در این مقاله چگونگی بهره گیری ژازه از این نمادها بررسی می-شود؛ این نمادها همان نشان و محتوای سابق را بیان نمی کند، بلکه به گونه ای طنزآمیز نمایان و در این خلال برخی مفاهیم سابق به هجو گرفته می شود. یعنی ژازه مطابق با زمانه خویش و فرهنگ معاصر و البته نوع نگاه ویژه خود نمادها را به کار می گیرد و آنچه مشخص است این که در همه نمادها و نشانه های آثار ژازه ردپای تانیث و زنانگی فرم و محتوا غالب است؛ البته به عنوان عنصری از دست رفته که به زبان نمادین هنرمند با این نگاه که جای خالی آن در عصر ما احساس می شود بیان می گردد. نمادهای آثار ژازه عمدتا در قالب دو هنر نقاشی و حجم سازی رخ می نماید؛ در نقاشی های او نگاه زنانه را به وضوح بیشتری می توان دریافت اما در آثار حجمی او گونه ای شوخی و به هجوگرفتن نمادهای سابق مشاهده می شود.
کلیدواژگان:
اسب ، شیروخورشید ، نمادها ، مرغ ، آدم ، ژازه تباتبایی
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1103900
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تاثیر هنر محیطی بر میزان سواد محیط زیستی دانشجویان (دانشگاه خوارزمی کرج) براساس مولفه های فرهنگی
، سید نظام الدین امامی فر*، سید رضا حسینی
مجله مبانی نظری هنرهای تجسمی، بهار و تابستان 1402 -
مجسمه سازی در فضاهای شهری
حسنعلی پورمند،
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، زمستان 1389