بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد خدمتگزاران بیمارستانهای خرم آباد در مورد ایدز و پیشگیری از آن

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اشتغال در سیستم درمانی خطراتی را به دنبال دارد که از آن جمله می توان تماس با عوامل گوناگون بیماری زا به خصوص پاتوژن های منتقله از طریق خون مانند ایدز را نام برد. کارگران خدماتی شاغل در بخش های مختلف بیمارستانها به علت تماس زیاد و دستکاری پس ماندهای عفونی و اجسام نوک تیز و برنده در معرض خطرآسیب های شغلی می باشند. هدف ازاین مطالعه تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکردکارگران خدماتی بیمارستان های آموزشی شهرخرم آباد در مورد پیشگیری از انتقال ایدز می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی انجام شد. نمونه شامل 70نفر از خدمتکاران شاغل دربیمارستان های آموزشی خرم آباد بود. روش نمونه گیری سرشماری بود. متغیرهای مورد بررسی شامل سن، جنس، تحصیلات، سابقه دریافت آموزش در مورد ایدز و میزان آگاهی، نگرش و عملکرد درزمینه پیشگیری از انتقال ایدزبود. اطلاعات توسط پرسشنامه و به روش مصاحبه جمع آوری و با آزمونهای آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی تی، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
هیچ کدام از واحدهای مورد پژوهش سابقه دریافت آموزش از محیط کار در مورد پیشگیری از ایدز را نداشتند. سطح آگاهی 7/65درصد خوب، نگرش در 4/51درصد نامناسب و ضعیف و عملکرد در 9/72درصد مناسب گزارش شد. 6/68درصد با این موضوع که خدمتکاران بیمارستان ها در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند، مخالف بودند. 9/42درصد نکات پیشگیری کننده را همیشه و برای همه بیماران رعایت نمی کردند. 7/55درصد همیشه از روش های صحیح ضدعفونی وسایل فلزی و پارچه ای استفاده نمی کنند. 3/54درصد هنگام جمع آوری زباله های بیمارستانی آنها را فشرده می کنند و 20درصد همیشه ازدستکش استفاده نمی کنند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه خدمتکاران بیمارستان ها در مورد ایدز و روش های پیشگیری از آن نیاز به آموزش دارند. تامین سلامت و فراهم ساختن آسایش و رفاه کارگران نه تنها یک امتیاز برای مسئولین است بلکه یک وظیفه انسانی است. پیشنهاد می شود در بدو استخدام این افراد به منظور پیشگیری از آسیب های شغلی، روش های صحیح جمع آوری و دفع زباله های عفونی و استفاده صحیح از مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی به آنها آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1122595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!