تجدد در شعر فارسی و مفهوم قطعه به عنوان معماری زیبا شناختی نزد نیما یوشیج و یدالله رویایی

پیام:
چکیده:
مفهوم شعر به عنوان یک قطعه ی هنری یا زیبا شناختی، مفهومی است که با نیما یوشیج وارد شعر فارسی شد. البته در اینجا مفهوم قطعه با مفهوم سنتی آن که نشان دهنده شکلی از اشکال شعر فارسی مانند قصیده یا غزل است تفاوت دارد. نیما یک قطعه شعر را محصول تلاش آگاهانه ی شاعر می داند که عناصر گوناگون زیبا شناختی را در جهت پدید آوردن ساختمانی منسجم به کار می گیرد. ید الله رویایی، شاعر فرم گرا، از این تلاش به عنوان معماری قطعه نام می برد. به نظر او یک قطعه (مورسو) شعر باید بتواند مانند یک تابلوی نقاشی و یا یک قطعه ی موسیقی مجموعه ای هدفمند از عناصر زیبا شناختی باشد که در رابطه ی منطقی با یکدیگر در مسیری حرکت کنند که به ایجاد یک ساختمان معماری شده بیانجامد. بدین ترتیب شعر دیگر ارائه کننده ی مجموعه ای از ابیات نیست که هر کدام موضوع یا مفهومی را بیان کند و همنشینی آنها تابع منطقی خاص نباشد. بلکه مجموعه ای از عناصر است که به شکلی منسجم در کنار هم قرار می گیرند تا در همگراییشان باعث خلق یک شکل هنری شوند که به آن قطعه ی شعر می گوییم.
مقاله ی حاضر به بررسی این نگرش جدید در رفتار شاعرانه ی رویایی می پردازد.
زبان:
فرانسوی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1122823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!