بررسی میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکان عمومی: یک مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه

توجه به سطح رضایت مراجعین به مراکز درمانی، نقش موثری در برنامه ریزی های مدیریتی در سیستم های خدمات سلامتی ایفا می کند. این مطالعه میزان رضایت مندی بیماران از پزشکان عمومی شهر فسا را بررسی نموده است.

روش

این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت توصیفی تحلیلی است. پرسشنامه خودساخته در مقیاس 5 قسمتی لیکرت، بوسیله مصاحبه تکمیل گردید. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود و تعداد 400 نفر از بیماران مورد مصاحبه قرار گرفته، اطلاعات گردآوری شده بوسیله نرم افزارهای 18 SPSS و Minitab15 با استفاده از آزمون های مناسب تجزیه و تحلیل شد. روایی پرسشنامه از روش ساختاری و محتوایی تامین شد. برای تعیین پایایی، آلفای کرونباخ محاسبه شد که93/0 بود.

یافته ها

در بین متغیرهای دموگرافیگ و زمینه ای، بین میزان رضایت مندی و متغیرهای سطح تحصیلات، شغل، جنسیت، وضعیت تاهل از نظر آماری رابطه معناداری مشاهده شد. همچنین بین شاخص رضایت کلی بیماران و شاخص وفاداری ضریب همبستگی 792/0 تعیین گردید. «مهارت و تبحر پزشک»، «رسیدگی دقیق به بیمار و گرفتن شرح حال و معاینه کامل توسط پزشک» و «نحوه پاسخگویی پزشک به سوالات بیمار درباره بیماری و روش درمان» به عنوان مهم ترین اولویت های کلیدی بهبود از خدمات پزشکان عمومی مطرح شده اند.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش لزوم ارتقای کیفیت خدمات پزشکان عمومی را مشخص می کند. به نظر می رسد با اصلاح نقایص سیستم بر اساس نظر بیماران می توان رضایت مندی بالاتری حاصل کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1128792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!