بازنمایی شخصیت های مسلمانان در فیلم «قلمرو پادشاهی»:ساختار شکنی گفتمان در هالیوود
بعد از حوادث یازده سپتامبر و در حال و هوای «جنگ علیه تروریسم»، فیلمهای سیاسی پلیسی هالیوود از یک ویژگی جدید رایج فرهنگی برخوردار شدهاند. این مقاله با اتکا به ادبیات موجود در حوزه مطالعات پسااستعماری و پرداختن به بازنماییهای موجود در فرهنگ عامه، فیلم سینمایی قلمرو پادشاهی (2007) را تحلیل میکند؛ فیلمی سیاسی پلیسی با داستانی الهام گرفته از بمبگذاریهای تروریستی در عربستان سعودی. این مقاله با نقد و بررسی کنشهای روایی فیلم، به گفتمانهای نژادی و جنسیتی موجود در آن توجهی ویژه دارد. این مقاله، روشهای پیچیده بازنمایی مسلمانان به عنوان افرادی خطرناک، عقبمانده و غیرمتمدن را در فرهنگ عامه آمریکا آشکار میسازد. در این تحلیل، آشکار میشود که بازنماییهای صورت گرفته از مسلمانان در سینمای هالیوود، نه تنها بنیادگرایانه است، بلکه همزمان درصدد برخورد با این شخصیتها نیز بر میآید؛ رویکردی که خاستگاه آن، شعار «جنگ علیه تروریسم» است و عمیقا با پروژه موردنظر امپراطوری غرب ارتباط دارد. ساختارشکنی شخصیتهای مسلمان در سینمای هالیوود، تثبیت تصاویر جنیستمحور و نژادپرستانه از «دیگران» (به ویژه مسلمانان) را نشان میدهد؛ دیگرانی که هم «روی پرده سینما» ظاهر میشوند و هم در «دنیای واقعی» با پروژههای استعماری خشونتآمیز رابطه دارند.
نژاد ، جنسیت ، بازنمایی ، جنگ علیه تروریسم ، هالیوود ، مسلمانان ، اسلام ، امپراطوری ، فیلم قلمرو پادشاهی ، یازده سپتامبر
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.