بررسی نظرات دانشجویان کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام درباره درس جدید اخلاق و مقررات حرفه ای در پرستاری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
از نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89، درس جدیدی در مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام تحت عنوان اخلاق و مقررات حرفه ای در پرستاری، ارائه گردید. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان راجع به درس مذکور به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت آن و انجام اصلاحات لازم بوده است.
روش
در یک مطالعه توصیفی، 81 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته پرستاری که درس مذکور را گذرانده بودند با استفاده از سرشماری انتخاب شدند و نظرات آنها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته شامل 24 گویه با طراحی 5 گزینه ای لیکرت(از بسیار زیاد تا بسیار کم) و 9 پرسش بازپاسخ مورد برسی قرار گرفت. پرسشنامه شامل 6 حوزه ضرورت(3 گویه)، تناسب(3)، سازماندهی(2)، سودمندی ادراک شده(7)، سودمندی احتمالی(4) و الزامات اجرایی(5) بود. سوالات بازپاسخ، نظرات دانشجویان در مورد بهترین مقطع ارائه درس، روش ارزشیابی، کفایت میزان ساعت اختصاص داده شده، کفایت محتوا، روش تدریس، ویژگی های استاد و تناسب سرفصل را مورد بررسی قرار می دادند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه حضوری و الکترونیکی و به فاصله یک ماه از پایان امتحانات نیمسال و از مرداد ماه 90 تا بهمن ماه 91 در 4 گروه انجام گردید.
نتایج
75 نفرپرسشنامه را تکمیل نمودند که از این تعداد 53 نفر(7/70%)دانشجوی مونث بودند. یافته ها نشان داد که 4/85% شرکت کنندگان ضرورت وجود درس را بسیار زیاد گزارش کرده بودند، 4/73% سازماندهی، 7/74% سودمندی ادراک شده، 7/82% سودمندی احتمالی و 81% تناسب آن با وظایف پرستار را بسیار زیاد گزارش کرده بودند. همچنین 4/81% شرکت کنندگان پیشنهاد کرده بودند که بخش تاریخچه و سیر تحولات اخلاق پزشکی از سرفصل حذف یا تعدیل شود، 7/70% شرکت کنندگان، بهترین زمان ارائه درس را ترم ششم و پیش از ورود به کارآموزی عرصه، دانسته بودند و 88% افزایش میزان ساعت به 2 واحد را پیشنهاد و 76% شرکت کنندگان امتحان ایستگاهی مبتنی بر سناریو را برای ارزشیابی مناسب می دانستند. 7/90% شرکت کنندگان الگوی اخلاق بودن را شرط لازم استاد دانسته بودند و 80% آنها لزوم تدریس مباحث حقوقی توسط استاد حقوق و 28% شرکت کنندگان، لزوم تدریس مبحث نظریه های اخلاقی توسط استاد رشته اخلاق را لازم دانسته بودند
نتیجه گیری
با توجه به فقدان برنامه درسی مشخص راجع به اخلاق و مقررات حرفه ای در مقطع کارشناسی رشته پرستاری و رشد فزاینده چالش های اخلاقی و حقوقی در حرفه، لازم است نسبت به ارائه ماده درسی با سرفصل مرتبط اقدام لازم به عمل آید. نتایج این مطالعه نشان می دهد که علاوه بر لزوم توانمندسازی اساتید جهت تدریس مباحث اخلاقی و حقوقی مرتبط با حرفه، حتی الامکان از صاحبنظران رشته حقوق در تدریس مباحث مرتبط استفاده شود و نیز لازم است به چالش های اخلاقی و قانونی حرفه پرستاری بیش از مباحث راجع به تاریخچه پرداخته شود و نیز از اساتیدی استفاده شود که خود عامل به اخلاق حرفه ای باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!