بررسی ارتباط مولر دوم نهفته فک پایین با اندازه، زاویه، مرحله تکاملی و موقعیت جوانه دندانی مولر سوم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به همزمانی شکل گیری تاج مولر سوم با رویش مولر دوم مندیبل و احتمال نهفتگی مولر دوم بر اثر جوانه مولر سوم و از آنجا که نهفتگی دندان ها مشکلات متعددی برای بیماران در پی دارد، هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط اندازه، زاویه محور، میزان تکامل و موقعیت قرار گرفتن جوانه دندان عقل در نمونه های با دندان مولر دوم نهفته بود که می تواند در تشخیص زودرس و پیشگیری از نهفتگی موثر باشد..

مواد و روش ها

در مطالعه توصیفی-تحلیلی مورد-شاهدی حاضر، 5420 پرونده مربوط به بیماران 15-12 ساله مراجعه کننده به دانشکده های دندانپزشکی شهید بهشتی و تهران، همچنین مطب های خصوصی انتخاب و 20 نفر (14 دختر و 6 پسر) با نهفتگی دندان مولر دوم پایین شناسایی شدند. 20 بیمار ارتودنسی با رویش دندان فوق نیز به عنوان گروه شاهد از همان مراکز انتخاب و با گروه مورد همسان سازی شدند. متغیرهای زاویه محور دندان عقل نسبت به مولر دوم، اول و بیس مندیبل، نسبت اندازه مزیودیستالی دندان عقل نسبت به مولر دوم پایین، مراحل تکاملی دو دندان و موقعیت مارجینال ریج مزیالی جوانه دندان عقل نسبت به دندان مولر دوم اندازه گیری و با آزمون های student t و chi-square در دو گروه با نهفتگی و رویش دندان مولر دوم مقایسه شدند.

یافته ها

میانگین زاویه محور دندان عقل نسبت به مولر دوم، مولر اول و بیس مندیبل در گروه مورد به ترتیب 20/30، 6/53 و 3/51 درجه و در گروه شاهد برابر 4/21، 65/34 و 15/45 درجه بود. تفاوت نمونه ها از نظر زاویه دندان عقل نسبت به مولر دوم و اول در دو گروه معنی دار (به ترتیب: 047/0P< و 0001/0P<) ولی تفاوت آنها از نظر زاویه دندان عقل نسبت به بیس مندیبل معنی دار نبود. میانگین نسبت اندازه مزیودیستالی دندان عقل به مولر دوم پایین در گروه مورد 99/0 و در نمونه های شاهد 95/0 و بدون تفاوت معنی دار گزارش گردید. مرحله تکاملی دندان عقل براساس طبقه بندی Nolla، همچنین موقعیت مارجینال ریج مزیالی جوانه دندان عقل نسبت به دندان مولر دوم تاثیر مشخصی در نهفتگی دندان مولر دوم پایین نداشت.

نتیجه گیری

زوایای دندان عقل نسبت به مولر دوم و اول در نمونه های با نهفتگی دندان مولر دوم پایین بیشتر از نمونه های با رویش دندان مولر دوم بود که از نظر پیشگیری کلینیکی حائز اهمیت می باشد، هرچند تفاوت مشخصی در زاویه دندان عقل نسبت به بیس مندیبل، نسبت مزیودیستالی دندان عقل به مولر دوم، مراحل تکاملی و موقعیت مارجینال ریج مزیالی جوانه دندان عقل نسبت به مولر دوم در دو گروه با دندان نهفته و رویش یافته مشاهده نگردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
302 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!