تاثیر موسیقی درمانی بر کاهش اعتیاد، اضطراب وافسردگی معتادین به مواد مخدر

پیام:
چکیده:
مقدمه
پدیده اعتیاد و درمان معتادین، نظر متخصصان علوم مختلف را به منظور استفاده از شیوه های پیشگیری و درمان به خود جلب کرده است. هدف کلی پژوهش حاضر تاثیر موسیقی درمانی بر کاهش اعتیاد، اضطراب، افسردگی معتادین به مواد مخدر در شهر همدان بود.
روش
این پژوهش کاربردی با شیوه نیمه آزمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معتادین به مواد مخدر است که در شهر همدان تحت درمان قرار داشته اند، تعداد 60 نفر از معتادین به مواد مخدر مراجعه کننده به مرکز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی تعداد 30 نفر از آن ها بعد از همگن سازی از لحاظ متغیرهای مختلف به گروه کنترل و 30 نفر به گروه آزمایش تخصیص یافتند. برای گروه آزمایش، درمان به مدت 8 ماه و روزانه 5 ساعت به صورت انفرادی انجام می شد. گردآوری داده ها با پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس(DASS) و آزمایش میزان مصرف متادون همراه با موسیقی با اجرای پیش و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل کواریانس چند متغیره، لون وکالموگراف اسمیرونف با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که موسیقی درمانی موجب کاهش میزان مصرف مواد مخدر و افسردگی، اضطراب و استرس می شود.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش در تاثیر موسیقی درمانی بر کاهش اعتیاد، اضطراب، افسردگی و استرس معتادین به مواد مخدر نشان می دهدکه موسیقی درمانی روش مفیدی در کاهش اعتیاد، اضطراب، افسردگی و استرس معتادین به مواد مخدر می باشد. بنابراین این تکنیک می تواند در استراتژی درمان به عنوان یکی از شیوه های کارآمد در درمان این افراد به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!