بررسی مقایسه ای روش های پیش گیری از بارداری در طب سنتی ایرانی و طب مدرن

پیام:
چکیده:
حاملگی بدون برنامه یک مشکل جهانی است. در کل جهان در حدود 210 میلیون حاملگی در سال اتفاق می افتد که تخمین زده می شود 38% آن ها بدون برنامه اند و 22% از این حاملگی های بدون برنامه به سقط جنین ختم می شود. حاملگی بدون برنامه، استرس روانی زیادی به زنان و خانواده هایشان و جوامع در کل دنیا تحمیل می کند و با خطرات زیادی برای مادر و جنین همراه است همچنین هزینه های بسیاری برای سرویس های بهداشتی اجتماعی ایجاد می کند. با وجود گستردگی وسایل و روش های تنظیم خانواده در جهان، هنوز هم در کل جهان حدود 217 میلیون نیاز برآورده نشده به روش های پیش گیری از بارداری وجود دارد و زوج های بسیاری تمایل دارند از تولد فرزند بعدی خود جلوگیری کنند یا آن را به تعویق اندازند، ولی به وسایل جلوگیری دسترسی ندارند و یا به دلایل و موانع فرهنگی، اجتماعی و یا ترس از عوارض، از وسایل پیش گیری از بارداری استفاده نمی کنند. بنابراین تحقیق و بررسی و یافتن روش های جدیدتر پیش گیری از بارداری یک نیاز همیشگی و دایمی است. انتظار می رود روش های جدیدتر با فرهنگ، سلیقه و شرایط جسمی و طبی و موقعیت زندگی زوج سازگارتر باشند.
این مطالعه، یک مطالعه مروری توصیفی بر مبحث روش های پیش گیری از بارداری تعدادی ازکتب طب سنتی ایرانی است. با مطالعه این کتب مبحث منع باروری در طب سنتی در 9 بخش قابل تقسیم بندی است:1. تدابیر منع باروری برای مردان (روش های موضعی) 2. تدابیر منع باروری برای زنان (روش های موضعی و روش های سیستمیک) 3. روش های فوریتی 4. داروهای عقیمی دایمی 5. داروهایی که برای مدت زمان مشخصی عقیمی می آورند 6. بخورات ضد بارداری 7. داروهایی که در زمان قاعدگی مصرف می شوند 8. حالات روحی و جسمی و نحوه انجام نزدیکی 9. توصیه های غذایی قبل از نزدیکی با هدف کاهش قدرت باروری با بررسی متون طب سنتی مشخص می شود داروها و مواد مختلفی با شیوه های بسیار متنوعی جهت پیش گیری از بارداری نسخه می شده است و بسیاری از این داروها ارزان و در دسترس بوده اند. از طرفی روش های تنظیم خانواده امروزی، هنوز نتوانسته اند همه خانواده های متقاضی را تحت پوشش قرار دهند و تا رسیدن به روش های جدیدتر، آسان تر، در دسترس تر و کم عارضه تر تحقیقات زیادی لازم است. می توان با بازنگری بر متون و تحقیق و کارآزمایی های بالینی بر خواص داروهای طب سنتی، به سرنخ های تازه ای برای ساخت روش های جدیدتر پیش گیری از بارداری یا ارتقای روش های فعلی دست یافت و با ایجاد بارداری های برنامه ریزی شده، نسل بشری را سالم تر، شاداب تر و کارآمدتر کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!