معرفی مفردات دارویی موثر در درمان «یبوست»در طب سنتی ایرانی

پیام:
چکیده:
«یبوست» یکی از شایع ترین عوارض سبک جدید زندگی است. استفاده از تجارب سنتی، احتمال کشف مواد موثر دارویی را افزایش می دهد و باعث کاهش هزینه ساخت داروها می شود. بسیاری از داروهای کنونی منشا گیاهی دارند.
هم اکنون درمان موثر وکم ضرری برای یبوست وجود ندارد. مفردات دارویی بسیاری در کتب طب سنتی ایرانی برای درمان یبوست وجود دارند که در این مطالعه معرفی می شوند. این تحقیق، یک مطالعه کتابخانه ای و براساس بررسی متون است. در این مطالعه مفردات دارویی موثر در درمان یبوست، در شش کتاب مرجع داروشناسی طب سنتی (الابنیه عن حقایق الادویه، قانون فی الطب، جامع ابن بیطار، تذکره داوود انطاکی، تحفه حکیم مومن و مخزن الادویه) جستجو شد. این کار در 10 مرحله (یافتن کلیدواژه ها، جستجو در منابع، تهیه لیست واحد، یافتن مترادفات، دسته بندی، بازبینی، خروج مفردات از ترکیبات، جمع بندی و نمره دهی و مرتب سازی برحسب نمره کسب شده) انجام و 134 مفرده دارویی (تک دارو) مطرح در درمان یبوست یافت شد. به ترتیب نمره کسب شده، در بالای جدول برای 4 مفرده مهم در درمان یبوست (آلو، انجیر، خیارشنبر، کدو) بیشترین نمره (11) به دست آمد.120 مفرده از منشا گیاهی و بقیه از منشا حیوانی یا معدنی هستند. لیست مفردات دارویی حاصل شده در این مطالعه می تواند مبنای انجام مطالعات بالینی برای ساخت داروهای جدید موثر در درمان یبوست قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!